Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare till hemmabio med 3d-tv

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W CMC (Centerhögtalare) 0 9,04 (27) Inga priser
B&W CM7 (Golvhögtalare) 0 8,92 (24) Inga priser
B&W CM5 (Surroundhögtalare) 3 9,35 (16) Inga priser
24 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
inställningar denon avr 4520 ihopa med B&W cm5 (5 inlägg) 8 år sedan
Subwoofer för musik (7 inlägg) 10 år sedan
Vilken upplevelse, fantastiskt! (12 inlägg) 10 år sedan
köpråd: Subwoofer 0 - 10.000kr, som matchar mina CM5or. (8 inlägg) 11 år sedan
Sprängda högtalare - vad göra och vad kan vara orsak? (12 inlägg) 12 år sedan
B&W CM7 (6 inlägg) 12 år sedan
Köpråd, Rotel kombo (0 inlägg) 12 år sedan
Att köpa B&W CM7 idag? (33 inlägg) 12 år sedan
B&W CM7 Hjälp! (9 inlägg) 13 år sedan
B&W utökar CM-serien (152 inlägg) 13 år sedan
b&w cm7, val av förstärkare till (11 inlägg) 13 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 14 år sedan
b & w cm-7 - äntligen! men... (72 inlägg) 14 år sedan
B&W CM7 svårplacerade? (8 inlägg) 14 år sedan
Provlyssning av högtalare + frågor (48 inlägg) 15 år sedan
Min resa efter nya högtalare (44 inlägg) 15 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 17 år sedan
Systemförslag för 33000:- Färdigt. (42 inlägg) 17 år sedan
Dali Concept 6 övertygade inte (4 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 06 januari 2011 - 15:37

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Har en panasonic vt20 och tittar nu efter ett trevlig surroundsystem. Har fastnat för b&w's cm-serie(cm7, cm5 och cmc) och behöver då en receiver som kan driva systemet med bravur samtidigt som det ska funka att se på film i 3d. Vet inte mycke om högtalare(blir mitt första köp) och var i ärlighetens namn bara ett par veckor sedan jag lärde mig att en receiver skulle krävas, så nu vet ni ungefär på vilken nivå det ligger. Just därför vågar jag inte heller lita på mina egna öron då jag troligen hade uppfattat ljudet som suveränt, även om receivern flaskhalsade och högtalarna spelade på 20% av sin fulla kapacitet.

Har dock läst en hel del nu på forumet och andra ställen men bara hittat receivrar utan 3d-ready(hdmi 1.4?) som kan driva cm högtalarna riktigt bra. Så vet ni någon som skulle funka? Eller finns det andra möjligheter, som att kanske skaffa två receivrar? Dvs låta en billig lite sämre sköta 3dn och sen ha en riktigt bra som sköter ljudet. Optic kablar för ljudet och hdmi för 3dn läste jag något om på ett engelskt forum med men förstod inte riktigt hur det fungerade.

Budgeten ligger på 10-20 000kr men hade helst sett att jag kunde klara mig på 10-15 000kr. Men kan även bli så att jag får avakta med surround-högtalarna(cm5orna) och lägga den extra slanten(10 000kr) på receivern med om det krävs.

Tack på förhand.
/Lars

Redigerat av Unregistered1960, 06 januari 2011 - 15:53.


#2

Postad 06 januari 2011 - 16:07

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Har en panasonic vt20 och tittar nu efter ett trevlig surroundsystem. Har fastnat för b&w's cm-serie(cm7, cm5 och cmc) och behöver då en receiver som kan driva systemet med bravur samtidigt som det ska funka att se på film i 3d. Vet inte mycke om högtalare(blir mitt första köp) och var i ärlighetens namn bara ett par veckor sedan jag lärde mig att en receiver skulle krävas, så nu vet ni ungefär på vilken nivå det ligger. Just därför vågar jag inte heller lita på mina egna öron då jag troligen hade uppfattat ljudet som suveränt, även om receivern flaskhalsade och högtalarna spelade på 20% av sin fulla kapacitet.

Har dock läst en hel del nu på forumet och andra ställen men bara hittat receivrar utan 3d-ready(hdmi 1.4?) som kan driva cm högtalarna riktigt bra. Så vet ni någon som skulle funka? Eller finns det andra möjligheter, som att kanske skaffa två receivrar? Dvs låta en billig lite sämre sköta 3dn och sen ha en riktigt bra som sköter ljudet. Optic kablar för ljudet och hdmi för 3dn läste jag något om på ett engelskt forum med men förstod inte riktigt hur det fungerade.

Budgeten ligger på 10-20 000kr men hade helst sett att jag kunde klara mig på 10-15 000kr. Men kan även bli så att jag får avakta med surround-högtalarna(cm5orna) och lägga den extra slanten(10 000kr) på receivern med om det krävs.

Tack på förhand.
/Lars



Denna skall vara 3D-ready http://www.fynda.se/...prodid=4163,den har HDMI version 1.4a som stöder 3D.
/Lars

#3

Postad 06 januari 2011 - 16:08

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Onkyo 608 har ju stöd för hdmi 1.4 som krävs för att skyffla 3d-signal (dock vet jag inte hur onkyons menysystem (OSD) fungerar när man kör 3d)... Onkyo 708 är att föredra om du vill ha möjlighet till preout (det senare är antagligen inte aktuellt såvida du inte har väldigt trögdrivna högtalare).

En annan variant är ju annars att du kopplar din blurayspelare direkt till tvn med hdmi och sedan kör opto från blurayspelaen till receivern (då klarar sig receivern med hdmi 1.3 eller lägre). Blir nån knapptryckning extra då för att kika på bluray/dvd och en kabel extra men löser problemet i ditt fall med att välja en stärkare enbart pga vilka som erbjuder hdmi 1.4 idag.

#4

Postad 06 januari 2011 - 16:09

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Har en panasonic vt20 och tittar nu efter ett trevlig surroundsystem. Har fastnat för b&w's cm-serie(cm7, cm5 och cmc) och behöver då en receiver som kan driva systemet med bravur samtidigt som det ska funka att se på film i 3d. Vet inte mycke om högtalare(blir mitt första köp) och var i ärlighetens namn bara ett par veckor sedan jag lärde mig att en receiver skulle krävas, så nu vet ni ungefär på vilken nivå det ligger. Just därför vågar jag inte heller lita på mina egna öron då jag troligen hade uppfattat ljudet som suveränt, även om receivern flaskhalsade och högtalarna spelade på 20% av sin fulla kapacitet.

Har dock läst en hel del nu på forumet och andra ställen men bara hittat receivrar utan 3d-ready(hdmi 1.4?) som kan driva cm högtalarna riktigt bra. Så vet ni någon som skulle funka? Eller finns det andra möjligheter, som att kanske skaffa två receivrar? Dvs låta en billig lite sämre sköta 3dn och sen ha en riktigt bra som sköter ljudet. Optic kablar för ljudet och hdmi för 3dn läste jag något om på ett engelskt forum med men förstod inte riktigt hur det fungerade.

Budgeten ligger på 10-20 000kr men hade helst sett att jag kunde klara mig på 10-15 000kr. Men kan även bli så att jag får avakta med surround-högtalarna(cm5orna) och lägga den extra slanten(10 000kr) på receivern med om det krävs.

Tack på förhand.
/Lars



Denna skall vara 3D-ready http://www.fynda.se/...prodid=4163,den har HDMI version 1.4a som stöder 3D.
Köp den,den borde räcka plus att det finns 7.2 preout ifall du vill ha externt slutsteg.
/Lars

#5

Postad 06 januari 2011 - 16:32

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Onkyo 608 har ju stöd för hdmi 1.4 som krävs för att skyffla 3d-signal (dock vet jag inte hur onkyons menysystem (OSD) fungerar när man kör 3d)... Onkyo 708 är att föredra om du vill ha möjlighet till preout (det senare är antagligen inte aktuellt såvida du inte har väldigt trögdrivna högtalare).

En annan variant är ju annars att du kopplar din blurayspelare direkt till tvn med hdmi och sedan kör opto från blurayspelaen till receivern (då klarar sig receivern med hdmi 1.3 eller lägre). Blir nån knapptryckning extra då för att kika på bluray/dvd och en kabel extra men löser problemet i ditt fall med att välja en stärkare enbart pga vilka som erbjuder hdmi 1.4 idag.


opto? Var det den där "optic kabeln"? Isåfall låter det ju väldigt bra. En sladd extra under listen spelar ju inte så stor roll, och innebär det att jag kan se på 3d utan problem samtidigt som jag kan få den allra bästa förstärkaren till min cm7 högtalare, så vore det ju perfekt. Kommer använda mitt playstation 3 som 3d spelare men den borde väll ha uttagen för "opto" också?

#6

Postad 06 januari 2011 - 16:46

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Denna skall vara 3D-ready http://www.fynda.se/...prodid=4163,den har HDMI version 1.4a som stöder 3D.
Köp den,den borde räcka plus att det finns 7.2 preout ifall du vill ha externt slutsteg.
/Lars


Tack för tipset. Intressant att ni båda tipsar om Onkyo TX-NR708 för har sneglat på den samt 608an och 808an på prisjakt där dom alla tre fått väldigt fina omdömmen. Problemet är att jag läst trådar här om förstärkare till just cm7an varpå onkyo 608an inte alls kunnat hantera högtalarna "värdigt". Så är lite orolig för hur det skulle gå med dom andra modellerna då. Du har ingen erfarenhet av cm-serien och vad som funkar till?

En annan grej, om en förstärkare har problem med bara frontarna, skulle den få ännu större problem om den på det också tvingas sköta centern och stativarna? eller blir det samma påfrestning oavsett om det är en eller fler högtalare? Kanske är en dum fråga, men vilken uppgift har ett externt slutsteg?

/Lars

#7

Postad 07 januari 2011 - 00:52

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

  • 1 085 inlägg
  • 0
Harman Kardon har alltid varit kända för att vara strömstarkara och 60 serien är uppgraderingsbar till 1.4 via mjukvara och 360 kostar inte så mkt ny.

http://www.pixmania....=oui#pix-review

annars kan man gå upp till 460 modellen.

#8

Postad 07 januari 2011 - 01:04

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
En onkyo 808 från tyskland för drygt 7000:-. Bra deal.

#9

Postad 07 januari 2011 - 02:17

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

En onkyo 808 från tyskland för drygt 7000:-. Bra deal.


Dom extra 7kg som 808an har jämfört med 608 lär nog hjälpa en del.

#10

Postad 07 januari 2011 - 08:59

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Tack för tipset. Intressant att ni båda tipsar om Onkyo TX-NR708 för har sneglat på den samt 608an och 808an på prisjakt där dom alla tre fått väldigt fina omdömmen. Problemet är att jag läst trådar här om förstärkare till just cm7an varpå onkyo 608an inte alls kunnat hantera högtalarna "värdigt". Så är lite orolig för hur det skulle gå med dom andra modellerna då. Du har ingen erfarenhet av cm-serien och vad som funkar till?

En annan grej, om en förstärkare har problem med bara frontarna, skulle den få ännu större problem om den på det också tvingas sköta centern och stativarna? eller blir det samma påfrestning oavsett om det är en eller fler högtalare? Kanske är en dum fråga, men vilken uppgift har ett externt slutsteg?

/Lars


Det är mer krävande för receivern att spela på alla högtalare samtidigt än bara 2st,nu är det så att i filmer så har man normalt sett inte ljud i alla högtalare hela tiden.
Ett externt slutsteg har i uppgift att driva dina högtalare,brukar vara lämpligt när man har riktigt strömkrävande högtalare.

#11

Postad 07 januari 2011 - 09:04

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Ni verkar i stort sett vara överens om att onkyo 708-808 är vad jag borde satsa på. Men efter att ha läst så mycke om hur vissa förstärkare inte alls låter bra med b&w's cm-serie och att 608 inte skulle funka alls till cm7orna blir jag lite orolig. För även om dom är bättre kan det väll vara så att märket och dess modeller helt enkelt inte sammarbetar speciellt bra med högtalarna?

Jag fick en liten knäpp igår och började gå utanför min budget vilket resulterade i att föll pladask för primare spa22.
Eftersom primare I30 ska funka väldigt bra till cm7orna tänkte jag att detta kanske vore ett av det bästa surround alternativen som finns, plus att jag är löjligt förtjust i designen. Så får jag helt enkelt koppla ljudet med optik kabel som apachez förslog och köra 3dn via tvn och playstationet med hdmi. Köper jag redig elektronik direkt med så kommer jag ju förhoppningsvis slippa köpa nytt sen när jag vill uppgradera högtalarsystem någon gång i framtiden.

Vad tror ni? Vet ni något annat "säkert" kort som kan kosta en slant extra? 3dready är inte längre ett krav då optik fixen verkar fungera alldeles utmärkt.

#12

Postad 07 januari 2011 - 09:14

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Då kommer jag och bryter trenden. Jag gillar inte alls Onkyo. Jag skulle lägga mina slantar på en Denonreceiver.

Personligen skulle jag nog köp en:


Eller en:


Matchas med fördel med just B&W och låter utmärkt till musik. Onkyo har en försmak av dovt ljud, men har å andra sidan fullt med features (som ingen använder).

#13

Postad 07 januari 2011 - 09:19

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Till att börja med så har du gjort ett helt ok val av högtalare. CM7 är riktigt fina golvare!

Jag tror att du gör rätt i som frågar här och som läser på, men du kommer inte komma hela vägen fram. Om jag har förstått det rätt så har du redan köpt högtalarna? Om inte så verkar det som om du bestämt dig för dem, så då skulle jag råda dig till att köpa dina högtalare och sedan låna hem och prova respektive förstärkare.

Personligen så tror jag inte att elektroniken är det som kommer att ha mest att säga gällande hur det kommer att låta då akustik och placering gör mycket mer. Men som sagt, låna hem de du spekulerar på och prova! Och var kritisk! :)

Mafix: rekommenderar du aldrig något annat än Denon? Jobbar du på HiFi-klubben kanske? ;)

#14

Postad 07 januari 2011 - 09:24

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Mafix: rekommenderar du aldrig något annat än Denon? Jobbar du på HiFi-klubben kanske? ;)

Nä, jag brukar rekommendera Marantz också, men enligt mig finns det inte mer prisvärda surroundreceivers som dessutom är riktigt snygga också. Själv har jag inte en enda pryl från klubben hemma. :)

Om vi nu ska gå upp i budget skulle jag rekommendera:


Den är riktigt grym och driver det mesta. Jag har ägt en del saker från Primare och skulle väl inte rekommendera det i dagsläget. Köp hellere en hembioreceiver för runt 10 000 kronor och häng på en slutsteg från Primare i så fall, då låser du inte in dig i ett onödigt hörn. Primare har inte bättre ljud än de dyrare hembioförstärkarna, men de kan oftast leverera mer ström.

Eller så kan du börja i andra änden. Köp en bra tvåkanalsförstärkare med HT-ingång och börja lyssna på musik/film den vägen. Uppgradera sedan med en hembioreceiver samt fler högtalare i efterhand.

#15

Postad 07 januari 2011 - 09:25

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Det är mer krävande för receivern att spela på alla högtalare samtidigt än bara 2st,nu är det så att i filmer så har man normalt sett inte ljud i alla högtalare hela tiden.
Ett externt slutsteg har i uppgift att driva dina högtalare,brukar vara lämpligt när man har riktigt strömkrävande högtalare.


Hur fungerar det med slutsteg? Kan slutsteg sköta fler än två högtalare? dvs skulle jag kunna skaffa en grym stereoförstärkare som jag vet funkar till cm 7orna och skaffa ett slutsteg sen att driva stativarna och centern?
Eller ger slutsteget bara extra power till alla de högtalarna som den riktiga förstärkaren driver? dvs jag måste fixa en ordentlig receiver ändå?

#16

Postad 07 januari 2011 - 09:27

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med slutsteg? Kan slutsteg sköta fler än två högtalare? dvs skulle jag kunna skaffa en grym stereoförstärkare som jag vet funkar till cm 7orna och skaffa ett slutsteg sen att driva stativarna och centern?
Eller ger slutsteget bara extra power till alla de högtalarna som den riktiga förstärkaren driver? dvs jag måste fixa en ordentlig receiver ändå?

Nej, du kan inte köpa en stereoförstärkare och sedan hänga på ett flerkanalsslutsteg. Däremot kan du göra tvärtom med gott resultat. Köp en hembioreceiver för 10 000 kronor och häng sedan på ett tvåkanalsslutsteg (för fronthögtalarna).

Du kan självklart köpa ett slutsteg för alla kanaler, men det är att elda för kråkorna.

#17

Postad 07 januari 2011 - 09:30

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Nej, du kan inte köpa en stereoförstärkare och sedan hänga på ett flerkanalsslutsteg. Däremot kan du göra tvärtom med gott resultat. Köp en hembioreceiver för 10 000 kronor och häng sedan på ett tvåkanalsslutsteg (för fronthögtalarna).

Du kan självklart köpa ett slutsteg för alla kanaler, men det är att elda för kråkorna.


+1

Du får sannolikt mer för pengarna såhär... Dessutom får du chansen att prova utan slutsteg först (dvs, du slipper hela utgiften vid ett tillfälle...)

EDIT: ser att du länkat CM5 till tråden. Jag kan INTE rekommendera dessa. Då är DM685 mer prisvärda (samma komponenter, olika design.)

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 07 januari 2011 - 09:31.


#18

Postad 07 januari 2011 - 09:38

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Och jag måste även inflika att B&W CM9 som fronthögtalare är ett betydligt roligare köp. Strunta i att lägga pengar på en dyr Primare och lägg mellanskillnaden på bättre högtalare. Det ger så otroligt mycket mer i välljud.

#19

Postad 07 januari 2011 - 09:41

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Nej, du kan inte köpa en stereoförstärkare och sedan hänga på ett flerkanalsslutsteg. Däremot kan du göra tvärtom med gott resultat. Köp en hembioreceiver för 10 000 kronor och häng sedan på ett tvåkanalsslutsteg (för fronthögtalarna).

Du kan självklart köpa ett slutsteg för alla kanaler, men det är att elda för kråkorna.


Härligt att så många skriver och tipsar. Detta låter nästan som det bästa förslaget hittills, men hur är det med receivern. Om man köper till ett bra slutsteg kommer receivern ändå vara en flaskhals för systemet? Vet du föresten om det stämmer att rotel är det som demas med b&w på mässor? Så skulle det vara värt att kanske köpa en denon avr-3311 och fixa en Rotel RB-1572? Du nämnde annars marantz, måste säga att deras receivers faller mig mer i smaken. Skulle det var värt att satsa på en Marantz SR7005 med roteln? Såg att en här på forumet kombinerat dom båda( https://www.minhembi...79/88006#366419 ).

#20

Postad 07 januari 2011 - 09:45

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Härligt att så många skriver och tipsar. Detta låter nästan som det bästa förslaget hittills, men hur är det med receivern. Om man köper till ett bra slutsteg kommer receivern ändå vara en flaskhals för systemet? Vet du föresten om det stämmer att rotel är det som demas med b&w på mässor? Så skulle det vara värt att kanske köpa en denon avr-3311 och fixa en Rotel RB-1572? Du nämnde annars marantz, måste säga att deras receivers faller mig mer i smaken. Skulle det var värt att satsa på en Marantz SR7005 med roteln? Såg att en här på forumet kombinerat dom båda( https://www.minhembi...79/88006#366419 ).


Då repeterar jag gärna mitt tips om att låna hem och prova också :)

Jag har hört B&W med Rotel och det låter helt ok. Marantz SR7005 är en kanonfin receiver och i samma prisklass har du även:

som kan vara ett alternativ om du tycker att Marantzen har för "kliniskt" ljud.

#21

Postad 07 januari 2011 - 09:47

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Härligt att så många skriver och tipsar. Detta låter nästan som det bästa förslaget hittills, men hur är det med receivern. Om man köper till ett bra slutsteg kommer receivern ändå vara en flaskhals för systemet? Vet du föresten om det stämmer att rotel är det som demas med b&w på mässor? Så skulle det vara värt att kanske köpa en denon avr-3311 och fixa en Rotel RB-1572? Du nämnde annars marantz, måste säga att deras receivers faller mig mer i smaken. Skulle det var värt att satsa på en Marantz SR7005 med roteln? Såg att en här på forumet kombinerat dom båda( https://www.minhembi...79/88006#366419 ).

Rotel och B&W brukar köras på mässor, men det är ingen garanti för att det är den bästa lösningen. Jag tycker att Hegel fungerar mycket bättre (du kan läsa igenom slutet av Hegel-tråden för mer information om Hegel och B&W). Rotel är dock en bra lösning och fungerar utmärkt med B&W. Det är riktigt bra förstärkare.

Du ska köpa det som faller dig i smaken. En Marantz SR7005 kommer inte att behöva ett slutsteg för att driva ett par "vanliga" golvhögtalare i ett vanligt rum. Mitt förslag är att du köper denna setup:



Två stycken:


Och denna center:


Först efter att du lyssnat in dig på denna uppställning skulle jag börja fundera på om det krävs slutsteg etc., men som jag skrivit tidigare så är det troligen helt onödigt.

Redigerat av Unregistered1254, 07 januari 2011 - 09:48.


#22

Postad 07 januari 2011 - 09:50

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

+1

Du får sannolikt mer för pengarna såhär... Dessutom får du chansen att prova utan slutsteg först (dvs, du slipper hela utgiften vid ett tillfälle...)

EDIT: ser att du länkat CM5 till tråden. Jag kan INTE rekommendera dessa. Då är DM685 mer prisvärda (samma komponenter, olika design.)


Det låter faktiskt väldigt smart. Tror jag kör så som du och mafix säger, dvs fixar receiver först och skaffar ett slutsteg sen om jag känner att det behövs. Som svar på ditt förra inlägg så måste jag säga att det gav mig en liten tankeställare. Har hört om hur viktigt det är med akustiken i flera trådar och nu när du säger det så är mitt vardagsrum kanske inte helt idealiskt. Rummet är kanske 3.5x6(kanske 4x7) meter men väldigt öppet till hall och kök samt att jag kommer ha frontarna samt soffan på ena sidan av långsidorna.

#23

Postad 07 januari 2011 - 09:51

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Det låter faktiskt väldigt smart. Tror jag kör så som du och mafix säger, dvs fixar receiver först och skaffar ett slutsteg sen om jag känner att det behövs. Som svar på ditt förra inlägg så måste jag säga att det gav mig en liten tankeställare. Har hört om hur viktigt det är med akustiken i flera trådar och nu när du säger det så är mitt vardagsrum kanske inte helt idealiskt. Rummet är kanske 3.5x6(kanske 4x7) meter men väldigt öppet till hall och kök samt att jag kommer ha frontarna samt soffan på ena sidan av långsidorna.

Det spelar mindre roll egentligen. Det viktiga är att du har mattor på golvet och möbler/tavlor som kan diffusera reflexer från högtalarna. Annars kan ljudet lätt bli påfrestande i höga energiområden.

#24

Postad 07 januari 2011 - 10:06

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Det spelar mindre roll egentligen. Det viktiga är att du har mattor på golvet och möbler/tavlor som kan diffusera reflexer från högtalarna. Annars kan ljudet lätt bli påfrestande i höga energiområden.


Okej, isåfall kommer det nog inte vara några problem. Kände innan att cm9orna var långt över min prisklass men nu när allt eskalerat så kommer jag nog ta en titt på dom också. Fick ett mejl från hifiklubben i göteborg nu så blir antagligen till att boka visning. Tyvärr verkar dom ju inte ha någon marantz i butiken, men får ju höra hur det låter med denon avr-3311 iallafall.

#25

Postad 23 januari 2011 - 10:18

Unregistered1960
  • Unregistered1960
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Sådär, då tänkte jag bara uppdatera lite snabbt med hur det gick för mig. Kom tillslut iväg och fick demat cm9orna med någon cambrigde stereoförstärkare samt en denon avr3311. Hörde i ärlighetens namn ingen skillnad på förstärkarna även om jag fick förklarat för mig att cambrigden skulle presterat en aningen bättre. Men det var väll precis som jag trott, dvs att jag inte har något direkt utvecklat musiköra.

Men ljudet som kom ur högtalarna var trots detta helt magiskt för mig. Speciellt när vi körde surround i deras hemmabio med en cmc och ett par m1 högtalare. Kommer dock köra på cm1orna, men då av rent estetiska skäl. Hade ju lite tankar på att skaffa en marantz också, men eftersom jag blev så nöjd med ljudet som denonen spelade upp(+ att den såg helt okej ut i verkliga livet), så blir det att jag kör på den istället.

Det blev alltså tillslut:
CM9
CM1
CMC
Denon AVR-3311

Ett stort tack till alla som bidragit i tråden, och ett extra stort sådant till mafix och peter bond.

Vänliga hälsningar
Lars



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.