Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 95.XX-tråden

605 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 juni 2011 - 10:14

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
En tråd dedikerad till XTZs nya högtalarserie XTZ 95.XX.
Högtalarna finns i svart, vitt eller valnöt.


Postad bild

99.24 information
Diskantelement: High End banddiskant med pressgjutet aluminiumhorn
Anslutningsterminalerna är guldpläterade och accepterar banankontakter
Maximal effekttålighet 300 watt dynamiskt
Trevägs-konstruktion
Valbart mellan basreflex eller sluten låda
Frontskydd med magnetlåsning
Verkningsgrad: 89 dB
Justerbar diskantnivå

Mått:
95.24 - 314 x 218 x 288 mm (HxBxD)
Vikt:
95.24 - 9 kg/st
Magnetiskt avskärmad:
Nej
Effekt:
95.24 - 200 W Short term(100 W Long term) IEC 268-5
Impedans:
4-8 Ohm

-------------------------------------------------------------------------------------------
Postad bild

99.33 information
Diskantelement: High End banddiskant med pressgjutet aluminiumhorn
Anslutningsterminalerna är guldpläterade och accepterar banankontakter
Maximal effekttålighet 300 watt dynamiskt
Trevägs-konstruktion
Valbart mellan basreflex eller sluten låda
Frontskydd med magnetlåsning
Verkningsgrad: 89 dB
Justerbar diskantnivå

Mått:
95.33 - 218 x 600 x 288 mm (HxBxD)
Vikt:
95.33 - 12,5 kg
Magnetiskt avskärmad:
Nej
Effekt:
95.33 - 250 W Short term(125 W Long term) IEC 268-5
Impedans:
4-8 Ohm

-------------------------------------------------------------------------------------------
Postad bild
99.44 information
Diskantelement: High End banddiskant med pressgjutet aluminiumhorn
Anslutningsterminalerna är guldpläterade och accepterar banankontakter
Maximal effekttålighet 300 watt dynamiskt
Trevägs-konstruktion
Valbart mellan basreflex eller sluten låda
Frontskydd med magnetlåsning
Verkningsgrad: 89 dB
Justerbar diskantnivå

Mått:
95.44 - 1080 x 218 x 350 mm (HxBxD)
Vikt:
95.44 - 25 kg/st
Magnetiskt avskärmad:
Nej
Effekt:
95.44 - 300 W Short term(150 W Long term) IEC 268-5
Impedans:
4-8 Ohm

Redigerat av twebbas, 03 juni 2011 - 10:19.


#2

Postad 03 juni 2011 - 22:44

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Har haft ett par vita XTZ 95.24 hemma nu ett par veckor och här kommer lite intryck.

Ett bestående intryck är att de känns gedigna och välbyggda.
Andas kvalitét.
Högtalarna är rent estetiskt mycket snygga. Faktiskt riktigt snygga när man tar av skydden och synar elementen.
På tal om skydden så gillar jag verkligen konstruktionen. Magneter gör att man slipper fula hål i lådan framtill när frontskydden är av. Smart lösning med andra ord. Men skydden ska vara av tycker jag.

Och nu till ljudet.
Ljudet som sådant upplever jag som väldigt rent och fint. Saknar dock den där sista upplösningen som mina 99.26or har. Nu är det ju ingen direkt rättvis jämförelse eftersom det rör sig om två helt olika prisklasser men ändå.
Något jag gärna hade sett mer utav var just basåtergivningen.
Med tanke på lådornas enorma size så trodde jag faktiskt att de skulle ha mer basåtergivning än vad de verkar ha.
Annars verkar det som sagt vara ritigt bra högtalare. För strax över 3k är de ett kap. Bra rent fint ljud även på högre volumer utan att låta ansträngt.

Ska bli roligt att se hur det låter när högtalarna spelats ett tag. :) De flesta högtalare har ju sin inkörningstid. Finns ju en risk att elementen "släpper" på ett annat sätt efter X antal timmar.
Som sagt. Bra ljudbild överlag med önskan om något bättre basåtergivning. Vi får se vad som händer här framöver, med ljudbilden. Just nu kör jag högtalarna till datorn med en enkel 2-kanalare. Ska testa koppla upp dem till hemmabion och köra dem där. Kan hända jag kör med för lite kräm som det är nu.

Andra som har något ur denna nya serie får gärna skriva en rad i tråden! ;)

För 3500kr känns högtalarna riktigt riktigt bra. Återkommer när jag testat lite mer.

Redigerat av twebbas, 04 juni 2011 - 19:58.


#3

Postad 07 juni 2011 - 10:43

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Testade koppla in högtalarna till min något starkare reciever och basen kom fram på ett helt annat sätt.
Helnöjd med ljudet nu. =) Rekommenderas varmt.

#4

Postad 08 juni 2011 - 09:46

nikcepikce
  • nikcepikce
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter några nya stativare och är lite nyfiken på hur dessa presterar. Testar du golvarna eller stativarna?

#5

Postad 08 juni 2011 - 16:29

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Jag är på jakt efter några nya stativare och är lite nyfiken på hur dessa presterar. Testar du golvarna eller stativarna?

Står i texten han har skrivit att det är stativarna :)

#6

Postad 08 juni 2011 - 20:24

makrill76
  • makrill76
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Har haft dessa hemma kopplade tillsammans med Abrahamsen förstärkare (2.0) och cd-spelare (1.0), rega P1 vinyl och digitalt strömmat via airport express med analog koppling.

Sammanfattningsvis är det här en mycket trevlig högtalare. Härlig dynamik och en riktigt bra diskant. En kontrollerad bas men det riktigt avgrundstunga djupet finns inte där.
Ljudet är härligt levande och högtalarens stora styrka är framför allt akustisk musik. Gitarrer och röster kommer fram på ett fantastiskt sätt. Även Live-inspelningar låter riktigt, riktigt bra. Därmed inte sagt att det inte går att spela rock, det gör det verkligen och detaljer kommer fram på ett härligt sätt som stundtals ger mig det där dumma "hi-fi-flinet" där man bara sitter och ler. Däremot tror jag att de saknar den riktigt tunga basen för att tillfredställa det riktiga metal-fanet.

Provade även med att köra Spiderman 3 på Blu ray och filmljudet var riktigt trevligt trots den analoga kopplingen mellan spelaren och förstärkaren. Återigen kom röster fram på ett härligt sätt.

Trots storleken gör de sig bra i ett högst ordinärt vardagsrum. Hade mitt par 20 cm från väggen, lätt invinklade vilket fungerade utmärkt. Inställningsmöjligheterna är i mycket stora med två pluggar och möjlighet att justera diskanten i ett flertal lägen. Med andra ord kommer du sannolikt att kunna justera ljudet på ett sådant sätt att du är nöjd.

Högtalarna är dock relativt känsliga för kvaliteten på signalerna. Detta märktes främst i mitt fall genom den analoga kopplingen från airport expressen gentemot cd-ljudet. Här hade det behövts en DAC. Det är å andra sidan ett gott tecken att man kan höra skillnaden mot cd-spelaren med balanserade kablar.

Slutligen, är högtalaren köpvärd? Absolut, det är en riktigt trevlig upplevelse till ett riktigt trevligt pris. Självklart kan de inte riktigt mäta sig med högtalare som är tre gånger dyrare men dessa högtalare ger dig otroligt mycket för lite pengar.

Golvarna, 95.44 missade jag visst att skriva....

#7

Postad 11 juni 2011 - 10:32

Unregistered4bf43981
  • Unregistered4bf43981
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Jag säger bara en sak: vilket ljud! Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så pass bra jämfört med XTZ 80 satellit som är mina tidigare högtalare och som för min del också är referens högtalare. Därmed inte sagt att XTZ 80 är dålig, de är bra för att inte tala om priset. 95.24: ans diskanten är ren och fin. Basen är helt ok, den fick i alla fall bakstycket i min bokhylla att vibrera. Sådana problem har jag aldrig haft förut. Det är riktigt bra tryck! En annan sak, som jag tycker är intressant, är magnetfäste för högtalargaller som är väldigt bra lösning. Det måste bli svårt att bli besviken på de här högtalarna. Bifogad fil  20110610177.jpg   1,68MB   48 Antal nerladdningarBifogad fil  20110610179.jpg   1,88MB   13 Antal nerladdningar[attachmen
t=108154:20110610181.jpg][atBifogad fil  20110611185.jpg   2,41MB   6 Antal nerladdningartachment=108155:20
110611185.jpg] Bifogad fil  20110610181.jpg   1,65MB   9 Antal nerladdningar

#8

Postad 12 juni 2011 - 20:39

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Ser lite 80 tal ut.
Hur låter de då?
Jag håller fortfarande 93 serien som XTZ bästa i sin prislkasss.

#9

Postad 13 juni 2011 - 05:59

Unregistered4bf43981
  • Unregistered4bf43981
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ser lite 80 tal ut.
Hur låter de då?
Jag håller fortfarande 93 serien som XTZ bästa i sin prislkasss.


95 serien ska vara snäppet under 99 serien har tyvärr ingen 99a och jämnföra med.

#10

Postad 15 juni 2011 - 09:10

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Kom ihåg att skriva vad ni kör med för grejer att driva dem med, det tycker iallafall jag kan vara rätt viktigt. Det gör inget heller om man jämför med lite andra märken. Jämför gärna med olika högtalare i andra prisklasser med då xtz jobbar för att tillverka bra hifi till lägre priser så ska de ju tåla att jämföras med dyrare. Jag har en känsla av att de står sig relativt bra ändå, men det vore kul att höra vad ni säger om det med facit i hand...
Keep up the good work!

#11

Postad 18 juni 2011 - 09:22

Unregistered4bf43981
  • Unregistered4bf43981
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 1
Lägger in bilder på XTZ 95.33 Jag har nu bytt min XTZ 89 center till 95.33. Om det är skillnad på ljud så är svaret ja, men så är det också skillnad på pris. Diskanten är betydligt bättre, på 95an mera bas. Ja, allt är bättre. Jag märker en helt annan närvaro på live ljud och akustisk musik.
(Kör på Onkyo SR607)
Bifogad fil  1.jpg   1,51MB   14 Antal nerladdningar Bifogad fil  2.jpg   1,54MB   12 Antal nerladdningar Bifogad fil  3.jpg   1,72MB   10 Antal nerladdningar Bifogad fil  5.jpg   1,66MB   10 Antal nerladdningar Bifogad fil  6.jpg   1,53MB   9 Antal nerladdningar Bifogad fil  7.jpg   1,51MB   8 Antal nerladdningar

#12

Postad 19 juni 2011 - 11:39

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Storlek på elementen i golvaren?

#13

Postad 28 juni 2011 - 13:21

Unregisteredfc857761
  • Unregisteredfc857761
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har haft 95.24, 95.33 och 95.44 hemma för test ett tag nu och jag kan säga att dessa ihop bildar en svårslagen kombination i denna prisklass och även högre klasser får svårt att hänga med.

Ljudet är rent och klart men samtidigt varmt och lite "laid back" vilket är bra för då uteblir lyssnings tröttheten. Högtalarna låter aldrig ansträngd eller vass även under höga volymer.

Jag är imponerad på vilken sömlös ljudbild dom målade upp jag fann mig själv att vara i filmen istället för att titta på filmen. 3D känslan i ljudet är helt klart imponerade tillsammans med sina större syskon. Ska man köpa ett lite större hemmabio system så är det svårt att hitta ett bättre än XTZs nya 95 serie i denna prisklass. Jag har då jämfört med B&W, Mirage, Energy, Dali och några andra heders värda högtalar tillverkare som jag haft genom alla år.

Jag har även jämfört dom med XTZ 99 serien och där hänger dom inte riktigt med när det gäller detaljer i dom högre registren men då får vi ju även väga in att den serien kostar dubbla priset.

Byggkvalitén är hög och allt andas kvalitet ett plus är magnetskyddet som höjer kvalitets känslan ytterligare.

Men att tänka på är att få det mesta av dessa 95or är att para ihop dom med fin elektronik jag kör en Onkyo TX-NR3008

Summering är att jag kan varmt rekommendera dessa.

#14

Postad 06 juli 2011 - 10:49

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Har haft 95.24, 95.33 och 95.44 hemma för test ett tag nu och jag kan säga att dessa ihop bildar en svårslagen kombination i denna prisklass och även högre klasser får svårt att hänga med.

Ljudet är rent och klart men samtidigt varmt och lite "laid back" vilket är bra för då uteblir lyssnings tröttheten. Högtalarna låter aldrig ansträngd eller vass även under höga volymer.

Jag är imponerad på vilken sömlös ljudbild dom målade upp jag fann mig själv att vara i filmen istället för att titta på filmen. 3D känslan i ljudet är helt klart imponerade tillsammans med sina större syskon. Ska man köpa ett lite större hemmabio system så är det svårt att hitta ett bättre än XTZs nya 95 serie i denna prisklass. Jag har då jämfört med B&W, Mirage, Energy, Dali och några andra heders värda högtalar tillverkare som jag haft genom alla år.

Jag har även jämfört dom med XTZ 99 serien och där hänger dom inte riktigt med när det gäller detaljer i dom högre registren men då får vi ju även väga in att den serien kostar dubbla priset.

Byggkvalitén är hög och allt andas kvalitet ett plus är magnetskyddet som höjer kvalitets känslan ytterligare.

Men att tänka på är att få det mesta av dessa 95or är att para ihop dom med fin elektronik jag kör en Onkyo TX-NR3008

Summering är att jag kan varmt rekommendera dessa.

Kul att höra (läsa). Själv är jag jättenöjd med mina vita 95.24or oxå. Delar dina intryck gällande skillnader med XTZ 99 (som jag oxå ägt). Har dock knappt kunnat lyssna på mina XTZ 95.24or nu. Har skaffat ny skärm till datorn (30 tum) och då blir högtalarna lite för stora på mitt skrivbord. Får inte plats med båda. Så just nu ligger högtalarna i sin kartong och väntar på en lösning. I annat fall så funderar jag på att sälja dem igen. Pma om någon är intresserad. :)

Redigerat av twebbas, 06 juli 2011 - 10:51.


#15

Postad 20 juli 2011 - 12:49

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Fick precis hem mitt paket med följande:
Golvhögtalare 95.44
Center 95.33 Center
Stativhögtalaren 95.24
Bas 99 W12.16

Första reflektionerna var att allt var snyggt och bra nedpackat. Även alla tillbehör man kan tänkas behöva fanns med. Tex: en mycket bra manual till högtalarna och basen, med placerings och inställningstipps. Ett stort +! för dem som köper sitt första hemma bio.
Vad det gäller byggkvalitén på högtalarna så måste jag säga att den är mycket bra. Alla högtalarna är tunga och byggda i tjock mdf. Det bådar på en stabil låda med lågt resonansljud.
99 W12.16 basen väger bly, den är inget man springer runt med allt för länge i armarna :)
Så till själva ljudet. Min setup ser ut som följer:
Rummet är 6x4 meter
Förstärkare: Marantz 6004
Belkin strömrenare (en stor kloss, kostar ca 5000kr ny)
Projektor Panasonic PA-AE4000
Duk: Euroscreen tabtension med react tyg

Jag kopplade in allt enligt konstens alla regler och ställde det på plats.
Jag testade först lite musik och använde mig då bara av fronthögtalarna. Till en början var ljudet helt ok, tight bas och en klar diskant, men efter bara någon minut så lät de bättre. Jag slog sedan på basen tillsammans med frontarna. Detta gjorde såklart ett stort lyft i de nedre frekvenserna. Basen var snabb för att vara en 12" bas och hängde med bra i svängarna.
Som alla vet så måste högtalare och speciellt basar spelas in ordentligt innan de låter som de skall.
Jag satte igång anläggningen på en lagom volym och åkte hemifrån. Efter 12 timmar så kom jag tillbaka för att mötas av en helt annan anläggning än den jag lämnat. Basen hade nu blivit ännu rappare och det hade även blivit "mer" bas än innan. Högtalarna hade även dem blivit rappare i basen och lite mer basljud. Tyckte även att de låter bättre nu än vid uppackningen.

Detta är vad jag kommit fram till än så länge. Återkommer när jag spelat in dem ordentligt och sett på lite filmer.
Hör gärna dig om du undrar något om dessa högtalare eller om det är något som du vill att jag ska testa.

Mvh Björn

#16

Postad 12 augusti 2011 - 15:43

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

95 serien ska vara snäppet under 99 serien har tyvärr ingen 99a och jämnföra med.

Har provlyssnat på 95 och 99 (MKII) serien inne på Fyndbörsen. Båda är hel fenomenala. Tycker att 99 serien är så grymt snygga men jag föll för 95:orna pladask :) ;) :D . Ljudet stämde in på mig till 100 och har nu skrivit till tomtefar om att det är det som önskas intill granen :)))) :)

#17

Postad 18 augusti 2011 - 10:21

Ex-Rated
  • Ex-Rated
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Nu har det visats en hel del filmer i min biograf och jag måste säga att jag är mycket imponerad av ljudet. Om man bara lyssnar på högtalarna utan att kolla på priset så skulle man utan tvekan gissat på en mycket högra prislapp än den låga dessa högtalare ligger på.
Jag har då följande högtalare:
Golvhögtalare 95.44
Center 95.33 Center
Stativhögtalaren 95.24
Bas 99 W12.16

Exempel på några filmer jag sett är:
Saving private Ryan
Avatar
Swordfish
Rango
Trassel
Adjustment bureau

I Saving privare Ryan så får verkligen alla högtalare jobba på ordentligt. Här märkte man speciellt detaljrikedomen i de bakre högtalarna vid skottlossning. Även centern och frontarna fick självklart jobba på en hel del här. Som jag har nämnt innan så blir basen bara bättre och bättre och så är fortfarande fallet. Grymmt bra bas för pengarna!
Filmerna Trassel och Rango är tecknade filmer som antagligen är menat till de lite yngre men de har sin charm.
Filmen Trassen innehåller en hel del sång och dans. Här testas "finliren" i högtalarna. Det låter väldigt rent och korrekt. Så dessa högtalare fungerar mycket bra till både Disney filmer och brutal action.
När jag ändå skriver om filmerna så måste jag nämna den stora explosion scenen i Swordfish, där swishar det till ordentligt i högtalarna!

Det var nog allt för denna gång. Ha det!

#18

Postad 18 augusti 2011 - 15:21

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 0

Nu har det visats en hel del filmer i min biograf och jag måste säga att jag är mycket imponerad av ljudet. Om man bara lyssnar på högtalarna utan att kolla på priset så skulle man utan tvekan gissat på en mycket högra prislapp än den låga dessa högtalare ligger på.
Jag har då följande högtalare:
Golvhögtalare 95.44
Center 95.33 Center
Stativhögtalaren 95.24
Bas 99 W12.16

Exempel på några filmer jag sett är:
Saving private Ryan
Avatar
Swordfish
Rango
Trassel
Adjustment bureau

I Saving privare Ryan så får verkligen alla högtalare jobba på ordentligt. Här märkte man speciellt detaljrikedomen i de bakre högtalarna vid skottlossning. Även centern och frontarna fick självklart jobba på en hel del här. Som jag har nämnt innan så blir basen bara bättre och bättre och så är fortfarande fallet. Grymmt bra bas för pengarna!
Filmerna Trassel och Rango är tecknade filmer som antagligen är menat till de lite yngre men de har sin charm.
Filmen Trassen innehåller en hel del sång och dans. Här testas "finliren" i högtalarna. Det låter väldigt rent och korrekt. Så dessa högtalare fungerar mycket bra till både Disney filmer och brutal action.
När jag ändå skriver om filmerna så måste jag nämna den stora explosion scenen i Swordfish, där swishar det till ordentligt i högtalarna!

Det var nog allt för denna gång. Ha det!

Trevligt info/recension. Tänkte nämligen att skaffa mig ett system med 95.44, 95.33 center och ett par Omnisat som surround. Subwoofern har jag inte riktigt bestämt mig än vad det blir för någon.

#19

Postad 18 augusti 2011 - 20:00

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Nu har det visats en hel del filmer i min biograf och jag måste säga att jag är mycket imponerad av ljudet. Om man bara lyssnar på högtalarna utan att kolla på priset så skulle man utan tvekan gissat på en mycket högra prislapp än den låga dessa högtalare ligger på.
Jag har då följande högtalare:
Golvhögtalare 95.44
Center 95.33 Center
Stativhögtalaren 95.24
Bas 99 W12.16

Exempel på några filmer jag sett är:
Saving private Ryan
Avatar
Swordfish
Rango
Trassel
Adjustment bureau

I Saving privare Ryan så får verkligen alla högtalare jobba på ordentligt. Här märkte man speciellt detaljrikedomen i de bakre högtalarna vid skottlossning. Även centern och frontarna fick självklart jobba på en hel del här. Som jag har nämnt innan så blir basen bara bättre och bättre och så är fortfarande fallet. Grymmt bra bas för pengarna!
Filmerna Trassel och Rango är tecknade filmer som antagligen är menat till de lite yngre men de har sin charm.
Filmen Trassen innehåller en hel del sång och dans. Här testas "finliren" i högtalarna. Det låter väldigt rent och korrekt. Så dessa högtalare fungerar mycket bra till både Disney filmer och brutal action.
När jag ändå skriver om filmerna så måste jag nämna den stora explosion scenen i Swordfish, där swishar det till ordentligt i högtalarna!

Det var nog allt för denna gång. Ha det!


Lägg ut lite bilder :)))

#20

Postad 02 oktober 2011 - 13:08

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Hur går det med era högtalare? Nöjda?
Sitter och funderar på om ett par 95.24 med tillhörande center ska få ersätta mina Dynavoice challenger m-65 EX.
Vore det ett bra byte?

#21

Postad 09 oktober 2011 - 13:16

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0
Väldigt sugen på ett par 95.24 med center. har varit ute och lyssnat på lite olika högtalare och har för tillfället dynaudio dm 2/6 som favorit. Men tycker att det är alldeles för dyrt.
Så jag undrar om jag kommer bli besviken om jag köper 95.24 när jag jämflr med Dynaudio dm 2/6?

#22

Postad 09 oktober 2011 - 21:37

Cheerio
  • Cheerio
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Suttit och kollat otroligt mycket efter stativare, mitt problem är att min vägg är så otroligt liten där jag kommer ha tv och högtalare... Går dessa att hänga upp på en vägg? 95.24 snackar jag nu om såklart. Jag har sjuka problem med högtalare just eftersom dom inte ska sitta så nära varandra men mina kommer tyvärr behöva göra detta... Kommer bara va typ 1.2m från varandra vilket jag chansar kommer påverka ljudet en hel del. Men ja går dessa att hänga upp?

#23

Postad 09 december 2011 - 20:16

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Tänkte slå till på ett par 99.26 nu när de är prissänkta till 4995:- (första modellen), men så såg jag 95.44! (inte sett dem tidigare). Jag har idag golvare (Audio pro black diamond v2) som jag är relativt nöjd med. Dock hänger de inte med alls i högre volymer. Driver med Onkyo tx nr-807.

Jag har länge viljat ha ett par 99.26 matt black men har varit lite tveksam till att många skriver att de är känsliga i höjdled p.g.a banddiskanten.

När jag fick se 95.44 så tänkte jag att man kanske skulle fortsätta med golvare..?? De har ju visserligen också banddiskant, men med en annan utformning på waveguiden?? Kanske sprider lite bättre i höjdled? Har någon erfarenhet av black diamond v2 som kan ställa en enkel jämförelse mot XTZ 95.44?

En jämförelse mellan 99.26 och audio pro kan ju också vara intressant :)

Mina audio pro tror jag tyvärr håller högre finish (piano lack) än 95.44 :unsure:

Tack på förhand

#24

Postad 18 december 2011 - 22:05

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Tänkte slå till på ett par 99.26 nu när de är prissänkta till 4995:- (första modellen), men så såg jag 95.44! (inte sett dem tidigare). Jag har idag golvare (Audio pro black diamond v2) som jag är relativt nöjd med. Dock hänger de inte med alls i högre volymer. Driver med Onkyo tx nr-807.

Jag har länge viljat ha ett par 99.26 matt black men har varit lite tveksam till att många skriver att de är känsliga i höjdled p.g.a banddiskanten.

När jag fick se 95.44 så tänkte jag att man kanske skulle fortsätta med golvare..?? De har ju visserligen också banddiskant, men med en annan utformning på waveguiden?? Kanske sprider lite bättre i höjdled? Har någon erfarenhet av black diamond v2 som kan ställa en enkel jämförelse mot XTZ 95.44?

En jämförelse mellan 99.26 och audio pro kan ju också vara intressant :)

Mina audio pro tror jag tyvärr håller högre finish (piano lack) än 95.44 :unsure:

Tack på förhand



Sitter och velar jag med. :wacko:
Skulle även vara kul att jämföra dom mot Monitor Audio.
Jag är riktigt sugen på nytt men vill även få ögongodis på köpet. B)
Tycker att piano lack finish är riktigt läckert därför lutar det mer mot 99 serien men man kan ju laminera 95:orna och få bra ljud för slanten hmm svårt. <_<
Får åka in till Torup igen och känna efter :D

#25

Postad 11 januari 2012 - 23:00

Unregistered6c9bcd9b
  • Unregistered6c9bcd9b
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
...och då var ett par 95.44 beställda. Hoppas man inte blir besviken på "egenutvecklade element" etc och att de är bättre på de flesta punkter mot mina gamla Audiopro BD :rolleyes:

#26

Postad 12 januari 2012 - 02:41

superjohan
  • superjohan
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Man blir ju faktiskt jävligt sugen på ett par 99.44. MEN 99.36 pianolackade är ju så VÄLDIGT snygga och garanterat kort på bra ljud. Aldrig fått lyssna på dem IRL men efter all bra kritik så kan det inte gå fel med 99.36

#27

Postad 14 januari 2012 - 18:56

Frodo Bagger
  • Frodo Bagger
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Jag själv har två xtz sub. 12.16 och Audio Pro Black Diamond V 2 . Är väldigt sugen på xtz golvare 94.44 , blev det någon skillnad när du bytte dina gamla Ap BD v2 mot xtz 95.44? Är själv bäldigt sugen men är rädd för att det inte blir tillräckligt med lyft.
Annars leverar dess sub asar ett enstående ljud
Snälla ge mig ett råd

#28

Postad 10 februari 2012 - 14:48

ice cube
  • ice cube
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt xtz 95.44 front, 95.33 center och kan säga att jag blev mer än nöjd. Kanon ljudbild efter lite inställningar i förstärkaren. Kolla gärna in mitt galleri på det nya biorummet.

#29

Postad 10 februari 2012 - 15:51

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd. Gör mitt val lättare. Ska börja med en XTZ 99W12.18 ICE sen om ca: 10 månader när rummet (förhoppnings) är klar hämtar jag 95 serien. LÄNGTAR.

#30

Postad 01 april 2012 - 14:05

New_mannen
  • New_mannen
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

...och då var ett par 95.44 beställda. Hoppas man inte blir besviken på "egenutvecklade element" etc och att de är bättre på de flesta punkter mot mina gamla Audiopro BD :rolleyes:


Blev du nöjd med 95.44?

#31

Postad 01 april 2012 - 16:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Hihi B) .
Har skrapat ihop pengar till 95.44 som jag troligtvis hämtar nästa vecka. :wub: Äntligen! :D
Har litet projekt på G som ni kommer att kunna följa inne hos mig.
Ska driva 95serien med min nuvarande budget förstarkare och se hur det låter.
Under tiden ska jag fiXa och dåna med mitt rum.
Där ska det byggas basfällor, ljudabsorbenter, difuser väg mm.
Ska även testa kompisens Onkyo 609 och då får vi se om ljudet förnedras.
I slutet av året ska en Onkyo 809 eller liknande införskaffas och åter igen ska man se om ljudet förändras (vill ha den förstärkaren pga vissa funktioner + att den är snygg hehe) <_<

95:orna kommer då att ansvara för ljudet (tycker dom är kanon och passar min smak till 100) och sen ska vi se hur allt annat påverkar återgivningen.
Blir en kul resa som jag hoppas att den kan medföra nytta till er andra som söker svar på alla funderingar som snurrar i bollen (och det är många i min ska ni veta) :rolleyes:

Jag är ingen ljudtekniker eller vetenskapsman :P och har inga direkta kunskaper förutom dom jag samlat på min från alla Forum och tidningar. Jag kommer att göra det dom flesta gör, köra på det som känns bra och känna efter.

Har ni några förslag, frågor eller idéer så är det bara att flika in.

Jag älSkar ljud :wub: , det ska låta bra och högt så vi får se vad detta leder till.
Önska mig lycka till. :)

#32

Postad 01 april 2012 - 17:28

New_mannen
  • New_mannen
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Hihi B) .
Har skrapat ihop pengar till 95.44 som jag troligtvis hämtar nästa vecka. :wub: äntligen! :D
Har litet projekt på G som ni kommer att kunna följa inne hos mig.
Ska driva 95serien med min nuvarande budget förstarkare och se hur det låter.
Under tiden ska jag fiXa och dåna med mitt rum.
Där ska det byggas basfällor, ljudabsorbenter, difuser väg mm.
Ska även testa kompisens Onkyo 609 och då får vi se om ljudet förnedras.
I slutet av året ska en Onkyo 809 eller liknande införskaffas och åter igen ska man se om ljudet förändras (vill ha den förstärkaren pga vissa funktioner + att den är snygg hehe) <_<

95:orna kommer då att ansvara för ljudet (tycker dom är kanon och passar min smak till 100) och sen ska vi se hur allt annat påverkar återgivningen.
Blir en kul resa som jag hoppas att den kan medföra nytta till er andra som söker svar på alla funderingar som snurrar i bollen (och det är många i min ska ni veta) :rolleyes:

Jag är ingen ljudtekniker eller vetenskapsman :P och har inga direkta kunskaper förutom dom jag samlat på min från alla Forum och tidningar. Jag kommer att göra det dom flesta gör, köra på det som känns bra och känna efter.

Har ni några förslag, frågor eller idéer så är det bara att flika in.

Jag älSkar ljud :wub: , det ska låta bra och högt så vi får se vad detta leder till.
önska mig lycka till. :)


Ska bli intressant att se! Körde du bara satelliter från xtz nu? Är själv sugen på xtz 95 serien och tänker driva dem med en pioneer 921 alt 1022, beror på prisskillnader osv. Återkom gärna med feedback!

Angående förstärkarval för dig så får du nog köpa 818, den står ju och knackar på dörren. Synd att onkyo inte har AirPlay i sina apparater för då hade de varit ett givet val för mig!

#33

Postad 03 april 2012 - 17:45

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Ska bli intressant att se! Körde du bara satelliter från xtz nu? Är själv sugen på xtz 95 serien och tänker driva dem med en pioneer 921 alt 1022, beror på prisskillnader osv. Återkom gärna med feedback!

Angående förstärkarval för dig så får du nog köpa 818, den står ju och knackar på dörren. Synd att onkyo inte har AirPlay i sina apparater för då hade de varit ett givet val för mig!


Just nu har jag Bose högtalare och en XTZ 89 center.
Har lyssnat en del på 95:orna i Torup och är riktigt förtjust i ljudet.
Vad det gäller Pioneer så kan jag inte mycket om dom men jag tror nog att dom gör ett bra jobb ihop med 95.44.

Är lite krasslig just nu men om jag mår bättre så ska jag hämta 95 serien (http://www.fyndborse.../nytt-objekt_10) på torsdag och sen är det bara att börja projektet :)
De blir kul.

#34

Postad 07 april 2012 - 11:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 1
Nu står mina högtalare och väntar på uppackning :)))
I torsdags hämtades hem hela 95 serien i Torup.
Nu ska det lekas för fullt, spännande tid framför mig.
Många bilder och reflektioner kommer att kunna följas på min sida. Välkommen in :)

#35

Postad 11 april 2012 - 13:59

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Nu står mina högtalare och väntar på uppackning :)))
I torsdags hämtades hem hela 95 serien i Torup.
Nu ska det lekas för fullt, spännande tid framför mig.
Många bilder och reflektioner kommer att kunna följas på min sida. Välkommen in :)


Hur låter dom? Och framförallt, hur är skillnaden på frontarna och satelliterna?
Jag är lite nyfiken på din kommentar ang 95.24 på prisjakt: "Passar bra till Party musik."

Jag har ett par sådana som frontar i dagsläget, och om det är nånting dom inte passar till så är det min definition av "partymusik" :P

#36

Postad 14 april 2012 - 00:11

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

  • 1 821 inlägg
  • 0
Också intresserad av dessa högtalare :)

Skulle även vara intressant att se de med skynken på.

Hur är de vita, finns det någon struktur på dem? Eller är det matt vit jämnt?

Redigerat av Unregistered30026, 14 april 2012 - 00:39.


#37

Postad 14 april 2012 - 11:17

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Hur låter dom? Och framförallt, hur är skillnaden på frontarna och satelliterna?
Jag är lite nyfiken på din kommentar ang 95.24 på prisjakt: "Passar bra till Party musik."

Jag har ett par sådana som frontar i dagsläget, och om det är nånting dom inte passar till så är det min definition av "partymusik" :P

Tycker att 95.44 låter kanon. 95.24 är en riktigt bra högtalare men kan inte riktigt få ut lika mycket ljud (fylligt ljut) som golvaren 95.44 gör. 95.44 blommar ut mer och framför allt så får man mer bas (djup bas).
Förstärkaren gör nog en del, min känns aningen klen. Jag får ut bra ljud men jag tror att högtalarna blommar ut mycket mer med en som kan ge mer krut. Ska prova kompisens så småningom. Om jag kommer att höra det jag tror så kommer nog mitt köp inte kunna vänta till julen haha :lol:
Ljudet i mitt rum (gille stuga i omringad utav betong väggar) är inte alls samma som i Torup B) !
Det är inte så konstigt med tanke på att det ända dämpningen jag har är soffa och matta haha :rolleyes:
Frugan, barnen och min svåger tycker att det låter riktigt bra men jag vet vad jag kan åstadkomma med små förändringar i akustiken.

Ska lägga in lite bilder till helgen och lyssna lite mer, framför allt kontra 95.24 Vs 95.44 och försöka beskriva ljudet lite mer.

Mitt problem just nu är att jag har någon typ av inflammation i höger örat :angry: <_< :wacko: :blink: !!! stoppa in en öron propp så vet ni hur jag har det B) .
Typiskt när man vill leka med sina nya leksaker :D .
Ska göra mitt bästa med lysningen.

Återkommer med mer intryck inom kort :)

#38

Postad 14 april 2012 - 11:21

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Också intresserad av dessa högtalare :)

Skulle även vara intressant att se de med skynken på.

Hur är de vita, finns det någon struktur på dem? Eller är det matt vit jämnt?


Dom vita är som dom andra i strukturen, helt ok i mitt tycke.
Men det skulle vara riktigt COOLT B) om det fanns i Hög Glans Svart/Vit (piano lack så som 99 serien)

Hänger inte med vad du menar med (intressant att se de med skynken på) Vilken synk :)

#39

Postad 14 april 2012 - 12:11

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Mitt problem just nu är att jag har någon typ av inflammation i höger örat :angry: <_< :wacko: :blink: !!! stoppa in en öron propp så vet ni hur jag har det B) .
Typiskt när man vill leka med sina nya leksaker :D .
Ska göra mitt bästa med lysningen.


Vad byter du upp dig ifrån?
Tänk på att man lätt spelar mycket högre än man tror när man övergår till bättre grejer, så överansträng inte örat :P

#40

Postad 14 april 2012 - 20:47

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Vad byter du upp dig ifrån?
Tänk på att man lätt spelar mycket högre än man tror när man övergår till bättre grejer, så överansträng inte örat :P

haha.
Har haft Bose i fronten sedan 1997 och sen köpte jag samma till bak kanalerna för ca 3år sen.
Är riktigt nöjd med Bose men jag vill ha mer i ljudet och därför har jag varit på jakt efter nya högtalare.
Har provlyssnat en del olik men föll till slut för just 95serien av olika anledningar.
Ljudmesigt passar dom mig och min smak (det jag känner att jag just nu letar efter), priset på dessa högtalare gjorde valet desto mer lockande. Det finns en uppsjö med högtalare och man kan leta i en oändlighet, dat har jag varken tid med eller lust för den delen. Fastnade för XTZ just för deras ljud och prisvärdighet, det jag nu ska jobba på är akustiken B)

Får se om 95:orna kommer att låta mer/bättre med kompisens förstärkare.
Onkyo TX-NR609 (https://www.prisjakt...kt.php?e=826676)

Effekt i 4ohm per kanal, RMS 210 W
Effekt i 6ohm per kanal, RMS 160 W
Effekt i 8ohm per kanal, RMS 120 W

Vs min Onkyo TX-SR307 (https://www.prisjakt...kt.php?e=414975)
Effekt i 4ohm per kanal, RMS 125 W
Effekt i 6ohm per kanal, RMS 100 W
Effekt i 8ohm per kanal, RMS 85 W

Känns att det borde visa en viss skillnad på ljudet men ja kan mycket väl ha fel.
Det är ett litet projekt/experiment jag ska genomföra så vi får se...
:D

Redigerat av RobNB, 14 april 2012 - 20:53.


#41

Postad 13 juni 2012 - 19:54

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0
Hej alla glada.
Det är nu ett tag sen som mina 95:or landade här hemma och det börjar dra ihop sig för lite reflektioner.
Har varit lite på is eftersom i samband med köpet drabbades jag av en tråkighet (öroninflammation i höger öra) :( :angry: :wacko:
Såååå frustrerande, efter regelbundna besök på öronkliniken är det ännu inte bra. Ska troligen bli tvungen att operera. får se om 3v. De som är klart är att jag har kronisk inflammation och dom ska försöka göra det som går för att hörseln ska bli bättre haha.

Nu hör ja bättre än vad jag gjorde för 3månader sen och har hunnit att avnjuta högtalarna som jag är RIKTIGT nöjd med :wub: :wub: :wub:
Mumma.

Ska samla mina tankar och skriva lite hur dom är.
Återkommer snart :D

#42

Postad 14 juni 2012 - 11:22

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Dom tar ju sin lilla tid att spela in också. 50 timmar känns som en underdrift för denna serie. Mina 95.24 växte mycket i ljudet dom första veckorna.
Nu har jag precis fått centern på plats. Känns lite som att vara tillbaka på ruta ett, den är inte alls lika mysig ljudmässigt :P

#43

Postad 29 juni 2012 - 16:16

phanten
  • phanten
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hejhej!

Har en liten fråga angående XTZ 95.44 och 99 W12.16! Har nämligen tänkt beställa dessa och då är frågan om HK 3490 är tillräcklig för att kunna driva dessa högtalare tillsammans?! :)

Tacksam för svar! //simon

#44

Postad 29 juni 2012 - 16:34

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Hejhej!

Har en liten fråga angående XTZ 95.44 och 99 W12.16! Har nämligen tänkt beställa dessa och då är frågan om HK 3490 är tillräcklig för att kunna driva dessa högtalare tillsammans?! :)

Tacksam för svar! //simon


99 W12.16 är en aktiv subwoofer. Dvs du pluggar in en strömsladd i vägguttaget, och en signalkabel till förstärkaren, så driver den sig själv.

#45

Postad 29 juni 2012 - 16:37

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Hejhej!

Har en liten fråga angående XTZ 95.44 och 99 W12.16! Har nämligen tänkt beställa dessa och då är frågan om HK 3490 är tillräcklig för att kunna driva dessa högtalare tillsammans?! :)

Tacksam för svar! //simon

Den ska klara de utan större bekymmer ;)
Ja kör just nu med en klenare Onkyo och den sköter jobbet fint :P

Man kan alltid köpa upp sig med tiden men jag tror att du kommer att vara nöjd med den du har nu (köp en eXtra 99 W12.16 i så fall mummmms :D)
Alltid najs med mer bas och i regel så är det bättre med att köpa par vis för ljudet/akustiken (2st, 4st 8st osv)

#46

Postad 29 juni 2012 - 16:49

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Dom tar ju sin lilla tid att spela in också. 50 timmar känns som en underdrift för denna serie. Mina 95.24 växte mycket i ljudet dom första veckorna.
Nu har jag precis fått centern på plats. Känns lite som att vara tillbaka på ruta ett, den är inte alls lika mysig ljudmässigt :P


Hur spelade du in dom, medan du lYssnade eller lät du dom vara på medan du sticker hemifrån (hur högt)?
Känner att jag måste låta dom spela när jag går till jobbet för att påskYnda processen.
100timmar är rekommenderade till 99W12.18 ICE och just nu så har den bara varit igång när jag tittar på film. 95.24 blir att börja på ruta 1 i mitt fall där med eftersom jag ska lämna tillbaka då dom bara är lånade tills svarta kommer in :)

Men hur som helst så kan jag bara säga att denna serie är kalas i mitt tYcke.

Ska Testköra kompisens Onkyo 609 som är lite starkare på söndag, blir kul...

#47

Postad 29 juni 2012 - 16:58

phanten
  • phanten
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

99 W12.16 är en aktiv subwoofer. Dvs du pluggar in en strömsladd i vägguttaget, och en signalkabel till förstärkaren, så driver den sig själv.


Okok tack för svaret! :)


Den ska klara de utan större bekymmer ;)
Ja kör just nu med en klenare Onkyo och den sköter jobbet fint :P

Man kan alltid köpa upp sig med tiden men jag tror att du kommer att vara nöjd med den du har nu (köp en eXtra 99 W12.16 i så fall mummmms :D)
Alltid najs med mer bas och i regel så är det bättre med att köpa par vis för ljudet/akustiken (2st, 4st 8st osv)


Ok så bra! :) Men klarar den att driva fler högtalare sen ifall man vill bygga ut systemet? Har ej så mycket kunskap inom ljud! Detta blir min första HiFi anläggning! ;)

#48

Postad 29 juni 2012 - 17:00

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Hur spelade du in dom, medan du lYssnade eller lät du dom vara på medan du sticker hemifrån (hur högt)?
Känner att jag måste låta dom spela när jag går till jobbet för att påskYnda processen.
100timmar är rekommenderade till 99W12.18 ICE och just nu så har den bara varit igång när jag tittar på film. 95.24 blir att börja på ruta 1 i mitt fall där med eftersom jag ska lämna tillbaka då dom bara är lånade tills svarta kommer in :)


Kör bara med musikspelande då jag lyssnar. Det tar sin lilla tid, men men, får tänka på sambon och katterna också :P

Nu när centern är på plats blir det dock mycket musik med "all channels stereo" (usch), känns som det skulle ta år och dag att spela in den enbart via filmtittande.
Sen blir det ruta 1 igen när jag skaffar 95.44, och skickar sattelliterna bakom soffan.

#49

Postad 30 juni 2012 - 14:31

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Okok tack för svaret! :)




Ok så bra! :) Men klarar den att driva fler högtalare sen ifall man vill bygga ut systemet? Har ej så mycket kunskap inom ljud! Detta blir min första HiFi anläggning! ;)


Det är inga problem med fler högtalare till den sen :))

#50

Postad 03 juli 2012 - 16:32

phanten
  • phanten
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Det är inga problem med fler högtalare till den sen :))


Okok så bra! :)

Har nu beställt detta:

95.44 Black Matt
99 W12.16 Matt Svart
HK 3490

Får hem det imorgon förmodligen :D


En fråga då!

Spelar det någon roll vilken ljudkälla jag använder vid inspelning av högtalarna tex. Radio, digital eller 3.5 mm från iphone?! Påverkar detta högtalarna så att de blir "sämre" om jag inte använder mig av en "fin" ljudkälla?

Tacksam för svar! :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.