Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Välja bildstorlek (tum) på TV:n

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 oktober 2011 - 21:09

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Inför mitt köp av ny TV så känner jag en viss osäkerhet när det gäller vilken bildstorlek jag ska välja. Har i dagsläget en 40-tummare och den har känts ganska lagom för mitt ganska smala vardagsrum (har endast 2.5 - 3 meter från soffa till TV:n). Därför känns väl 40-42 tum som det jag ska inrikta mig på i första hand. 46-50 tum känns spontant som för stort men jag kanske har fel? Tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter när det gäller bildstorleken i förhållande till rummet den ska stå i. Är rädd att bilden ska framstå som grynig om jag väljer 46-50 tum, pga att jag helt enkelt sitter för nära. Synpunkter?

#2

Postad 02 oktober 2011 - 21:19

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Inför mitt köp av ny TV så känner jag en viss osäkerhet när det gäller vilken bildstorlek jag ska välja. Har i dagsläget en 40-tummare och den har känts ganska lagom för mitt ganska smala vardagsrum (har endast 2.5 - 3 meter från soffa till TV:n). Därför känns väl 40-42 tum som det jag ska inrikta mig på i första hand. 46-50 tum känns spontant som för stort men jag kanske har fel? Tänkte höra vad ni andra har för erfarenheter när det gäller bildstorleken i förhållande till rummet den ska stå i. Är rädd att bilden ska framstå som grynig om jag väljer 46-50 tum, pga att jag helt enkelt sitter för nära. Synpunkter?


Ska du se hd material? Så tycker jag 50 tum är minimum på 2,5-3 meter.

#3

Postad 02 oktober 2011 - 21:39

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ska du se hd material? Så tycker jag 50 tum är minimum på 2,5-3 meter.


Både ja och nej. Blue-ray filmer får väl anses som HD. För själva TV-tittandet är det Comhems "vanliga" digital-
TV-nät som gäller. Vad tror du om det?

#4

Postad 02 oktober 2011 - 22:13

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0


Både ja och nej. Blue-ray filmer får väl anses som HD. För själva TV-tittandet är det Comhems "vanliga" digital-
TV-nät som gäller. Vad tror du om det?


Absolut. Är det enbart film å tv du ska ha den till? Eller nå mer?
Hur ser fördelningen ut mellan tv å film?

#5

Postad 02 oktober 2011 - 22:16

Halling
  • Halling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Från Panasonics hemsida:

Placering i hemmet
Avstånd
Det optimala avståndet mellan skärmen och soffan/tittaren påverkas av både skärmstorlek och upplösning. Avståndet är naturligtvis en fråga om tycke och smak också, men regeln är: ju högre upplösning, desto närmare kan du sitta med bibehållen bildkvalité. Panasonic har tagit fram följande formel som en tumregel:

Full HD: kortaste avstånd är lika med höjden på TV:en x 2
HD-ready: kortaste avstånd är lika med höjden på TV:en x 3
SD: kortaste avstånd är lika med höjden på TV:en x 4

Dvs, för en full HD på 42 tum blir kortaste avståndet 1,1 meter.




Tänk också på om din gamla TV är LCD och du tänkt köpa LED. Jag kände att jag ville ha en större TV, och tog därför en storlek större när jag bytte. Saken är dock att eftersom min gamla TV var LCD, och den nya en LED med väldigt slimmad kant, så blev själva TV:ns yttermått samma, eller möjligen något mindre, trots att bildytan är större. Och djupet är bara en bråkdel av gamla TV:n. Tycker nya TV:n rent inredningsmässigt är för liten nu när den är så nätt och slimmad, även om bildytan i tum räknat blev större.

#6

Postad 02 oktober 2011 - 22:25

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Köp så stort du har råd med utan att tumma på kvalité (bild)

Tänk också på om din gamla TV är LCD och du tänkt köpa LED.
Saken är dock att eftersom min gamla TV var LCD, och den nya en LED

Nu måste du förklara för mig
Har det kommit en helt ny teknik med full LED teknik som ersätter LCD ?
Måste vara förbaskat dyra

#7

Postad 02 oktober 2011 - 22:27

Unregisterede497fc2e
  • Unregisterede497fc2e
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Köp så stort du har råd med utan att tumma på kvalité (bild)


Lyssna på ovanstående råd, ta så stor som möjligt :)

#8

Postad 02 oktober 2011 - 22:28

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Absolut. Är det enbart film å tv du ska ha den till? Eller nå mer?
Hur ser fördelningen ut mellan tv å film?


Det blir nog bara film och TV-tittande. Dvs, inget TV-spel, dator-inkoppling eller dylikt.
Tittar mest på film. Fördelningen är väl ca. 70% film, 30% TV-tittande.

#9

Postad 02 oktober 2011 - 22:31

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0


Det blir nog bara film och TV-tittande. Dvs, inget TV-spel, dator-inkoppling eller dylikt.
Tittar mest på film. Fördelningen är väl ca. 70% film, 30% TV-tittande.

Desto större anledning till att köpa en stor skärm

Tänk på att många av oss som har hembio sitter och ser på > 100" med ett avstånd från 3-6 meter
Om du då har 50-65" på 3 meter så är det bara till fördel när du ser film och tv

#10

Postad 02 oktober 2011 - 22:31

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Från Panasonics hemsida:

Placering i hemmet
Avstånd
Det optimala avståndet mellan skärmen och soffan/tittaren påverkas av både skärmstorlek och upplösning. Avståndet är naturligtvis en fråga om tycke och smak också, men regeln är: ju högre upplösning, desto närmare kan du sitta med bibehållen bildkvalité. Panasonic har tagit fram följande formel som en tumregel:

Full HD: kortaste avstånd är lika med höjden på TV:en x 2
HD-ready: kortaste avstånd är lika med höjden på TV:en x 3
SD: kortaste avstånd är lika med höjden på TV:en x 4

Dvs, för en full HD på 42 tum blir kortaste avståndet 1,1 meter.



Tänk också på om din gamla TV är LCD och du tänkt köpa LED. Jag kände att jag ville ha en större TV, och tog därför en storlek större när jag bytte. Saken är dock att eftersom min gamla TV var LCD, och den nya en LED med väldigt slimmad kant, så blev själva TV:ns yttermått samma, eller möjligen något mindre, trots att bildytan är större. Och djupet är bara en bråkdel av gamla TV:n. Tycker nya TV:n rent inredningsmässigt är för liten nu när den är så nätt och slimmad, även om bildytan i tum räknat blev större.


Stort tack för alla tips! Det var precis den här informationen jag var ute efter. Super! :)

#11

Postad 02 oktober 2011 - 22:34

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0


Stort tack för alla tips! Det var precis den här informationen jag var ute efter. Super! :)

Läs bara inte det sista du citerade
Glöm det illa kvickt ;)

#12

Postad 02 oktober 2011 - 22:34

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0


Det blir nog bara film och TV-tittande. Dvs, inget TV-spel, dator-inkoppling eller dylikt.
Tittar mest på film. Fördelningen är väl ca. 70% film, 30% TV-tittande.


Du har svaret själv:). Du vill väl att tvn ska vara så bra som möjligt å anpassad till de du gör mest. Film:)
tänker då att film oftast är hd.

Skulle satsa på 55tum+.

Vilka tv apparater tittar du på?

#13

Postad 02 oktober 2011 - 22:36

Halling
  • Halling
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Köp så stort du har råd med utan att tumma på kvalité (bild)


Nu måste du förklara för mig
Har det kommit en helt ny teknik med full LED teknik som ersätter LCD ?
Måste vara förbaskat dyra

Inte full LED, vanlig edge LED, ibland dynamisk visserligen, men fortfarande edge... Jag vet att det i grund och botten är LCD i alla fall, men man säger LED i dagligt tal, titta i vilken reklambroschyr som helst...

#14

Postad 02 oktober 2011 - 22:38

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

men man säger LED i dagligt tal, titta i vilken reklambroschyr som helst...

Nej det gör Man inte
Det är bara okunniga säljare på elgiganten och liknande företag som säger det
På ett hembioforum säger man det inte och framför allt inte när man skall ge goda råd till andra
Men jag förstår vad du menar ;)

Sedan när det gäller att välja teknik, modell och märke för trådskaparen, så skulle jag råda att
välja den tv som passar dig bäst. Men läs gärna vad Tomas skriver i Hemmabiotidningen.
Det är en skribent som vet vad han pratar om.

Har man mycket ljus i rummet så är kanske en LCD att föredra framför Plasma
Men ser man mest på film i "mörker" är Plasma det bästa valet

Dock skulle jag välja Plasma i vilket fall som helst, om jag inte hade Projektor för film

Men det är en smaksak och designen är inte helt oviktig i ett vardagsrum

Lägg gärna någon 1000 lapp extra, då det brukar löna sig
Men inte på extra finesser utan bara för bildens skull
Finesser ger inget mervärde i längden, då de ofta bara finns där i marknadsföringssyfte

Redigerat av MalcomX, 02 oktober 2011 - 22:46.


#15

Postad 02 oktober 2011 - 22:43

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Så för att sammanfatta råden, om jag bara köper en TV med tillräckligt bra kvalitet (upplösning) så kan jag utan vidare köra 46-50 tum i mitt vardagsrum. Tack för alla tips!

#16

Postad 02 oktober 2011 - 22:47

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

Så för att sammanfatta råden, om jag bara köper en TV med tillräckligt bra kvalitet (upplösning) så kan jag utan vidare köra 46-50 tum i mitt vardagsrum. Tack för alla tips!

Kvalite och upplösning har inget med vart annat att göra

Välj kvalite ;)

Bildkvalité

Jag skall inte ge dig några råd vad gäller modell eller fabrikat, då jag varit borta från "jakten på bästa tvn" i ett par år och inte vet riktigt vad som gått de sista åren i Europa.
Men om du läser på forumet så är det nog en del som har ganska bra koll på det

Utomlands, så är det Panasonic och LG som har gällt för Plasma samt Sony och Samsung för LCD

Redigerat av MalcomX, 02 oktober 2011 - 22:53.


#17

Postad 02 oktober 2011 - 22:55

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Nej det gör Man inte
Det är bara okunniga säljare på elgiganten och liknande företag som säger det
På ett hembioforum säger man det inte och framför allt inte när man skall ge goda råd till andra
Men jag förstår vad du menar ;)

Sedan när det gäller att välja teknik, modell och märke för trådskaparen, så skulle jag råda att
välja den tv som passar dig bäst. Men läs gärna vad Tomas skriver i Hemmabiotidningen.
Det är en skribent som vet vad han pratar om.

Vilken plasma och vilken led skulle du välja om du fick lägga Max 20 k. Ska va ca 50 tum?

Har man mycket ljus i rummet så är kanske en LCD att föredra framför Plasma
Men ser man mest på film i "mörker" är Plasma det bästa valet

Dock skulle jag välja Plasma i vilket fall som helst, om jag inte hade Projektor för film

Men det är en smaksak och designen är inte helt oviktig i ett vardagsrum

Lägg gärna någon 1000 lapp extra, då det brukar löna sig
Men inte på extra finesser utan bara för bildens skull
Finesser ger inget mervärde i längden, då de ofta bara finns där i marknadsföringssyfte


Till trådskaparen:

Titta på dessa

Plasma
Vt30
Samsung ps51d800

Lcd
Sony hx 923

#18

Postad 02 oktober 2011 - 22:59

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Nej det gör Man inte
Det är bara okunniga säljare på elgiganten och liknande företag som säger det
På ett hembioforum säger man det inte och framför allt inte när man skall ge goda råd till andra
Men jag förstår vad du menar ;)

Sedan när det gäller att välja teknik, modell och märke för trådskaparen, så skulle jag råda att
välja den tv som passar dig bäst. Men läs gärna vad Tomas skriver i Hemmabiotidningen.
Det är en skribent som vet vad han pratar om.

Har man mycket ljus i rummet så är kanske en LCD att föredra framför Plasma
Men ser man mest på film i "mörker" är Plasma det bästa valet

Dock skulle jag välja Plasma i vilket fall som helst, om jag inte hade Projektor för film

Men det är en smaksak och designen är inte helt oviktig i ett vardagsrum

Lägg gärna någon 1000 lapp extra, då det brukar löna sig
Men inte på extra finesser utan bara för bildens skull
Finesser ger inget mervärde i längden, då de ofta bara finns där i marknadsföringssyfte


Står lite i valet och kvalet mellan LCD och Plasma. LED-belyst (edge) LCD har jag hört att det är mycket problem med i form av clouding och bleeding. Plasma har jag också hört en del negativt om, allifrån inbrännings-risker till inkörningsperioder. Många säger dock att Plasma är bäst för film, så det kanske är det jag ska satsa på trots allt. Brukar oftast släcka ner när jag tittar på film, vilket talar för det. Har dock läst en del positiva recensioner på LCD-TV, exempelvis Sony Bravia, KDL-serien. Så jag står lite i valet och kvalet. Budgeten är tyvärr något begränsad. Hade väl tänkt att lägga mig på 6-7000 kr max. Några tips i den prisklassen? Eller är det stor skillnad om man går upp en prisklass?

#19

Postad 02 oktober 2011 - 23:05

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Jag har haft några plasma från tidernas begynnelse och aldrig råkat ut för inbränningar (permanent)
Har aldrig ens tänkt tanken på inkörning, då jag kalibrerat mina apparater direkt och därför inte kör med varken hög kontrast
eller dynamiska lägen som kan orsaka tex tillfälliga inbränningar vid skarpa loggor och mycket tv spelande.
Teoretiskt bör man köra in sin Plasma med låg kontrast under en kortare period, men praktiskt har det ingen som helst betydelse.

Har du "bara" 7000 att lägga, så lägg dessa på en LG Plasma
Du får mest för pengarna då.
Du får inte en bra LCD för 7000 kr

Men läs lite på forumet, innan du bestämmer dig, för jag kan ha fel !
vad gäller fabrikat 2011

Redigerat av MalcomX, 02 oktober 2011 - 23:07.


#20

Postad 02 oktober 2011 - 23:27

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0
Har du råd att lägga 10.000?

Tror inte du hittar nån bättre tv för ditt ändamål.

Panasonic g30 50 tum.

Har kopplat den till tråden.


Size: 50" widescreen
Resolution: 1920x1080
Response time: 0.001 ms
Contrast ratio: 5,000,000:1
Brightness: -
Color support: 16,7 million colors
Signal processing: 8 for each color
Viewing angles (H/V): Angle Free
Dot pitch:
Panel type: Plasma TV
Wall mounting:
Swivel stand:
Dimensions (HxWxD): 74.4cm x 120.4cm x 7.0cm (without stand)
Weight 26.0 kg
Built-in speakers:
Input formats: 480p/i, 576p/i, 720p, 1080i & 1080p (50, 60 & 24p)
Inputs
VGA
DVI (but possible to convert through HDMI)
Audio (type) (Audio in/out)
SCART
S-video
Composite
Component
HDMI (4 inputs, 1 HDMI 1.

Här är en recension på den
http://www.flatpanel...l&id=1308122639

Redigerat av Fresan86, 02 oktober 2011 - 23:38.


#21

Postad 03 oktober 2011 - 08:44

LimpFish
  • LimpFish
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag håller med Fresan. Jag fick precis äntligen (efter en månads krånglande med ett misslyckat, hävt köp från Inwarehouse) hem min Panasonic G30 förra veckan, och jag är mycket nöjd. Jag sitter på ca 3 m avstånd, och tycker att storleken passar jättebra för avståndet. Men skulle jag tvingas byta storlek skulle jag definitivt ta större, inte mindre. Jag är övertygad om att 55 tum inte hade varit för stort.

Det enda jag kan klaga på över huvud taget är att jag ser ett visst flimmer ibland i ljusa färgtoner i bilden. Enligt vad jag läst mig till så behöver ju plasmor 100-200 timmar för att panelen ska bli "inkörd", så flimret kan säkert bero på detta eftersom jag bara haft igång den max 20 timmar. Inbyggda mediaspelaren stänger också bara av sig ibland när jag spelar mkv-filer. Dock kan man komma förbi detta genom att spola förbi stället i filen där den hänger sig :D Men de flesta inkl mig köper ändå någon form av separat mediaspelare så det är inget större problem. Dessutom fungerar majoriteten av alla filer bra. Har tittat på en del tankade hd-avsnitt av Breaking Bad, Falling Skies, etc, och bilden är verkligen fantastiskt bra!

#22

Postad 03 oktober 2011 - 09:55

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Står lite i valet och kvalet mellan LCD och Plasma. LED-belyst (edge) LCD har jag hört att det är mycket problem med i form av clouding och bleeding. Plasma har jag också hört en del negativt om, allifrån inbrännings-risker till inkörningsperioder. Många säger dock att Plasma är bäst för film, så det kanske är det jag ska satsa på trots allt. Brukar oftast släcka ner när jag tittar på film, vilket talar för det. Har dock läst en del positiva recensioner på LCD-TV, exempelvis Sony Bravia, KDL-serien. Så jag står lite i valet och kvalet. Budgeten är tyvärr något begränsad. Hade väl tänkt att lägga mig på 6-7000 kr max. Några tips i den prisklassen? Eller är det stor skillnad om man går upp en prisklass?


En plasma blir överlägset bäst i den prisklassen och för det ändamålet, jag snålade och köpte en Panasonic C3 i 50" för 4990:- och är sjukt imponerad över hur bra och stor bild man kan få för så lite pengar. Kör jag en Bluray så tror folk att jag har en betydligt dyrare teve än så :wub: Annars skulle jag kolla på en Panasonic S30 eller G30 om jag ville lägga lite mer pengar.

#23

Postad 03 oktober 2011 - 10:15

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

Har du råd att lägga 10.000?

Tror inte du hittar nån bättre tv för ditt ändamål.

Panasonic g30 50 tum.

Har tittat på specen för denna tv och med erfarenhet av tidigare och dyrare modeller, så får man väldigt mycket för pengarna
Men det finns alternativ hos LG som sista åren, kommit allt närmare Panasonic.
LG har också alltid legat lite lägre i pris

Redigerat av MalcomX, 03 oktober 2011 - 10:15.


#24

Postad 03 oktober 2011 - 10:39

Cequence
  • Cequence
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Man kan inte välja en för stor tv igentligen, så stora så att det skulle bli förstor tillverkas inte för vanliga dödliga.
Sitter nu med 64" och ca: 3,5-3,8m ifrån TV:n till sitt position.
Skulle lätt ha 70-80" om man kunde köpa sånna till lagom pris utan att det störde.

#25

Postad 04 oktober 2011 - 00:16

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Det blev en Sony Bravia KDL-40EX503. Kan ju verka futtigt med en LCD 40-tummare med tanke på diskussionerna här ovanför, men priset (4.998 kr på elgiganten) i förhållande till mina behov blev till sist avgörande. Insåg att jag behövde en TV som har skarp bild både för vanligt TV-tittande (SD) och film och då fungerar LCD bäst enligt vad jag har sett. Plasma kräver nästan HD för optimal bild. SD blir lite gryning bild och det är inte acceptabelt för mig. Sonyn uppfyller mina krav med råge och för det priset så blev det till sist oemotståndligt. Är mycket nöjd. Har svårt att tro att man kan få mycket bättre bild för det priset. Har dock inte gett upp plasma helt. Om fler utsändningar görs i HD vid nästa TV-inköp så kanske kanske. Vi får se.

#26

Postad 04 oktober 2011 - 07:31

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Det blev en Sony Bravia KDL-40EX503. Kan ju verka futtigt med en LCD 40-tummare med tanke på diskussionerna här ovanför, men priset (4.998 kr på elgiganten) i förhållande till mina behov blev till sist avgörande. Insåg att jag behövde en TV som har skarp bild både för vanligt TV-tittande (SD) och film och då fungerar LCD bäst enligt vad jag har sett. Plasma kräver nästan HD för optimal bild. SD blir lite gryning bild och det är inte acceptabelt för mig. Sonyn uppfyller mina krav med råge och för det priset så blev det till sist oemotståndligt. Är mycket nöjd. Har svårt att tro att man kan få mycket bättre bild för det priset. Har dock inte gett upp plasma helt. Om fler utsändningar görs i HD vid nästa TV-inköp så kanske kanske. Vi får se.



har du tittat på plasma i hemma miljö? eller enbart i butik?

oftast så levererar plasma bättre sd bild.

#27

Postad 04 oktober 2011 - 08:05

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0



har du tittat på plasma i hemma miljö? eller enbart i butik?

oftast så levererar plasma bättre sd bild.


I butik. De modeller jag har tittat på har sett lite gryniga ut i SD. Nu har jag väl i sanningens namn inte tittat på toppmodeller utan mera från budget till mellanklass. HD ser fantastiskt ut förstås, men SD har jag inte sett riktigt
bra på nån enda plasma-TV. Men det kanske är en inställningsfråga?

#28

Postad 04 oktober 2011 - 08:10

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Enkelt. Man köper så stor tv som plånboken tillåter

#29

Postad 04 oktober 2011 - 13:22

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Enkelt. Man köper så stor tv som plånboken tillåter


Jag skulle snarare säga, man köper så bra TV som plånboken tillåter. Sen om det är en stor eller liten TV,
det styrs väl av vilka behov man har.

#30

Postad 04 oktober 2011 - 14:06

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Köper hellre en 60" än en lite bättre 50". Men det är väl en smaksak vad man prioriterar.

#31

Postad 04 oktober 2011 - 14:12

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Köper hellre en 60" än en lite bättre 50". Men det är väl en smaksak vad man prioriterar.



radiozo du som har varit med ett tag.. Jag sitter ju ca 2.8 till 3 meter ifrån å vet att 50-55 tum inte är för stort för tv.

Men hur är det för ps3 spel? uppfattas inte dom som sämre grafik då?

#32

Postad 04 oktober 2011 - 14:27

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Köper hellre en 60" än en lite bättre 50". Men det är väl en smaksak vad man prioriterar.


Du väljer kvantitet före kvalitet med andra ord?

#33

Postad 04 oktober 2011 - 14:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Ja det var väl det jag skrev? 10" extra gör en enorm skillnad för biokänslan.

Redigerat av Unregistereddc471864, 04 oktober 2011 - 14:34.


#34

Postad 04 oktober 2011 - 15:04

svanen64
  • svanen64
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ja det var väl det jag skrev? 10" extra gör en enorm skillnad för biokänslan.


OK. Fast frågan är väl hur mycket biokänsla det blir med en mindre bra bild? Tappar man inte lite av helhets-
upplevelsen då? Personligen skulle jag aldrig offra kvalitet för att få en större skärm, men vi är väl alla olika
antar jag.

#35

Postad 04 oktober 2011 - 16:09

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nu är det ingen gigantisk skillnad mellan tvapparaterna längre. Det enda jag saknar på min LG plasma är lite bättre svärta. Jag skulle dock inte betala 10000 mer bara för att få det. Färgerna är stort sett perfekt annars.

#36

Postad 04 oktober 2011 - 16:14

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Köp så stor tv du har råd med, gör inte avkall på kvaliteten är mitt tips.

#37

Postad 05 oktober 2011 - 07:14

Unregistered07d88a1c
  • Unregistered07d88a1c
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag sitter på nästan 3m och har en 65:a fungerar utmärkt, ger en skön bild och känsla.

#38

Postad 05 oktober 2011 - 07:30

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Jag sitter på 3 meter och har en 50", men jag skulle gärna ha en ännu större. Minst 60" eller mer faktiskt.
Känslan blir bara bättre ju större den är. TV:n alltså:) Det gäller även när man spelar tycker jag.
Jag skulle heller aldrig offra kvalitet före kvantitet. Men givetvis så måste priset avgöra vad man köper i slutändan.

#39

Postad 05 oktober 2011 - 07:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Det bästa med högupplösta teveapparater är att man kan ha väldigt stora skärmar innan man ser pixlarna.

#40

Postad 05 oktober 2011 - 08:54

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Det bästa med högupplösta teveapparater är att man kan ha väldigt stora skärmar innan man ser pixlarna.


men för ps3 är de annorlunda eller?
var hemam hos min kusin för ett bra tagsen å spelade gran turismo 5. han har tror jag 47 tum å vi satt på 1,5 meters avstånd å grafiken såg riktigt ful ut.
Kanske var de tv som va dålig

#41

Postad 05 oktober 2011 - 08:56

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nej. Spelen renderas helt enkelt inte i 1080p. Konsollerna orkar inte med det.
Sen så är konsollerna rätt gamla nu så grafiken är rätt långt efter PC. Trots allt 5-6 år gammal teknik i konsollerna

#42

Postad 05 oktober 2011 - 09:02

Fresan86
  • Fresan86
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Nej. Spelen renderas helt enkelt inte i 1080p. Konsollerna orkar inte med det.
Sen så är konsollerna rätt gamla nu så grafiken är rätt långt efter PC. Trots allt 5-6 år gammal teknik i konsollerna


så hur stort tror du man kan ha på 2.8-3 m utan att kvaliten på spelen blir sämre?

#43

Postad 05 oktober 2011 - 09:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
60 tum tror jag funkar. Pixlarnas storlek är inte så förfärligt mycket större på en 60-tummare.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 oktober 2011 - 09:08.


#44

Postad 05 oktober 2011 - 09:20

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Jag sitter ca 3.3 meter från 100" och tycker det ser helt fantastiskt ut även med 720-renderade spel till PS3:an. Självklart utifrån spelens grafiska begränsningar då (som radiozo ju riktigt påpekar börjar halka efter litegrann, men kan fortfarande vara imponerande med tanke på dess ålder). Pixeltätheten är inget problem.

Jag tror din kompis tv sög helt enkelt fresan. ;)

#45

Postad 06 oktober 2011 - 08:43

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Från Panasonics hemsida:

Placering i hemmet
Avstånd
Det optimala avståndet mellan skärmen och soffan/tittaren påverkas av både skärmstorlek och upplösning. Avståndet är naturligtvis en fråga om tycke och smak också, men regeln är: ju högre upplösning, desto närmare kan du sitta med bibehållen bildkvalité. Panasonic har tagit fram följande formel som en tumregel:

Jisses vad bedrövligt...Pansonic borde veta bättre.

Det optimala tittavståndet är beroende av skärmstorlek och kvalitén på insignalen (i väldigt hög grad upplösningen på insignalen, om man så vill). Upplösningen på skärmen ("antal pixlar") har väldigt lite med optimala tittavstånd att göra!

Mao, kick ass Blu-ray: det är sweet att sitta nära. Sönderkomprimerad fotboll på TV4Sport: det är inte så kul att sitta nära.

Den listige inser nu följande: Hey, wait a minute, (den tekniska) kvalitén på det jag tittar på varierar ju! Då måste det ju vara så att det optimala tittavståndet varierar?!

Precis! Så att försöka få fram nått optimalt tittavstånd genom att räkna pixlar i panelen är fullständigt galet. Det enda man kan göra är att hitta sin egen kompromiss, och prioritering, baserat på det material/insignaler man förväntas titta på.

Ja, det är betydligt krångligare än att räkna pixlar i tv:n men ett komplicerat råd är iaf bättre än ett värdelöst och helt felaktigt råd...

Redigerat av pacman, 06 oktober 2011 - 08:54.


#46

Postad 06 oktober 2011 - 09:19

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jag sitter på 4.5m från en 60tums LCD och det är alldeles för liten TV på det avståndet.
Hade tekniken funnits och och priset varit överkommligt hade jag valt 100-120tum på detta håll.
Större är alltid bättre när det gäller bildupplevelse.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.