Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hörlursförstärkare till K701?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 november 2011 - 00:37

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en extern hörlursförstärkare till mina K701, men undrar egentligen hur stor skillnad det blir? Jag kör i dagsläget lurarna direkt ur inbyggda förstärkaren på mitt Xonar Essence ST och tycker det låter riktigt bra(en del musik låter tom. helt underbar).
Det jag undrar är dock om det blir avsevärt bättre med en bra extern förstärkare? En sak som jag faktiskt också önskar är att få ett lite varmare ljud då jag ibland tycker K701 kan ha ett lite kallt ljud. Dock har jag väl inte fullständigt spelat in dom än heller, men dom låter mycket bättre nu än när dom var helt nya iaf.

Har läst runt en del på head-fi och en förstärkare som verkar både ljudmässigt varm och varmt rekommenderad till K701 är Matrix M-stage. Även Heed CanAmp verkar passa dom bra om man ska tro folket där. Vill helst dock inte lägga ut mer än 3k.

Tar gärna emot åsikter och rekommendationer!

#2

Postad 13 november 2011 - 11:45

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Jag har en Heed Canamp som jag köpte för K701 för ett par år sedan. Upplevde stor skillnad mot de andra dåvarande alternativen jag hade att driva med, men den bästa förstärkaren jag använt med K701 är helt klart Schiit Lyr, den gjorde den betydligt bättre än med canampen! Helt plötsligt fick den annars ganska slappa lågbasen en rejäl skjuts i textur och definition, och rören i lyren rullade av den värsta diskanttoppen som brukade störa lite i vissa inspelningar. Priset blev dessutom lägre än för Canampen så jag kan helhjärtat rekommendera Schiit Lyr för just K701. Köpte den egentligen för LCD-2 men att den funkade så bra med K701 var en rolig bonus :)

#3

Postad 13 november 2011 - 15:39

Unregistered9252e109
  • Unregistered9252e109
  • Användare

  • 114 inlägg
  • 0

Jag har en Heed Canamp som jag köpte för K701 för ett par år sedan. Upplevde stor skillnad mot de andra dåvarande alternativen jag hade att driva med, men den bästa förstärkaren jag använt med K701 är helt klart Schiit Lyr, den gjorde den betydligt bättre än med canampen! Helt plötsligt fick den annars ganska slappa lågbasen en rejäl skjuts i textur och definition, och rören i lyren rullade av den värsta diskanttoppen som brukade störa lite i vissa inspelningar. Priset blev dessutom lägre än för Canampen så jag kan helhjärtat rekommendera Schiit Lyr för just K701. Köpte den egentligen för LCD-2 men att den funkade så bra med K701 var en rolig bonus :)


Har du ngt exempel var man kan köpa Schiit Lyr?

#4

Postad 14 november 2011 - 00:51

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
det går bara att beställa direkt från tillverkaren, kom ihåg att välja europeisk uttag bara.

#5

Postad 24 december 2011 - 19:19

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
Har nu skaffat mig en Matrix M-stage och jag kan ju lungt säga är att det absolut är ett steg uppåt från Essence ST's inbyggda förstärkare :wub:
M-stagen lyfter fram detaljer ännu mer och har snäppet större "soundstage", men det som främst är bättre är att ljudet är mjukare/varmare och totalt sett renare och behagligare än genom ST'ns förstärkare :)
Nästa steg blir att köpa nån/några bättre op amps och byta ut och se om det faktiskt kan bli ÄNNU bättre än vad det redan är :lol:

#6

Postad 25 december 2011 - 03:41

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Kul! Kan ju testa sno opamps från Essence STn till att börja med :)

#7

Postad 25 december 2011 - 15:43

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Har nu skaffat mig en Matrix M-stage och jag kan ju lungt säga är att det absolut är ett steg uppåt från Essence ST's inbyggda förstärkare :wub:
M-stagen lyfter fram detaljer ännu mer och har snäppet större "soundstage", men det som främst är bättre är att ljudet är mjukare/varmare och totalt sett renare och behagligare än genom ST'ns förstärkare :)
Nästa steg blir att köpa nån/några bättre op amps och byta ut och se om det faktiskt kan bli ÄNNU bättre än vad det redan är :lol:


O ja, det kan bli ännu bättre ;)

#8

Postad 25 december 2011 - 19:59

Unregistered0c0b3eec
  • Unregistered0c0b3eec
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0

Kul! Kan ju testa sno opamps från Essence STn till att börja med :)


Funderar på det ja, har ju bytt op ampsen på kortet till LME49720NA så skulle ju kunna ta en sånn och testa i M-stagen :)
Vad jag läst så sitter det tydligen en OPA2134 i M-stagen som standard, vet dock inte riktigt hur den står sig mot LME49720NA.

#9

Postad 16 januari 2012 - 23:14

marede
  • marede
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Kan man köpa en Schiit Lyr om är rätt okunnig på teknik? Skiljer det mycket på handhanave av en vanlig förstärkare och en rörförstärkare? Hur ofta byter man rören och hur märker man när det är dags? Annat att tänka på?

#10

Postad 17 januari 2012 - 00:39

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0
Jag fyller på med en fråga då...
Man får ju välja mellan två olika sorters rör vid beställning på deras sida, vilka ska man välja?
Har ett par Q701 att driva...
Är det stor skillnad mellan dessa rör?
Blev visst två frågor...

Edit: lägger väl in en länk å...
http://schiit.com/ca...0&products_id=3
Rören är ju då:
NOS GE 6BZ7 tubes (USA) och JJ E88CC...

Eller är det så enkelt att den första då är för usamarknaden?...

Redigerat av JonnyVT, 17 januari 2012 - 07:33.


#11

Postad 17 januari 2012 - 09:46

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Rören färgar ljudet på lite olika sätt, men det är inte så att de ena bara går att använda usa eller i europa osv så det är ingen fara att prova olika rör. Hela tjusningen är just att olika rör förändrar ljudet, från litegrann till ganska mycket, så man kan testa sig fram och på ett snabbt och billigt (ibland dyrt!) sätt kan förändra ljudet från förstärkaren för att passa sitt ljudideal.

Rören ska normalt sett hålla minst 5000 timmar ungefär, men garantierna från affärer kan variera. Från tex Schiit så är det 90 dagars garanti.

Jag har provat JJ E88CC samt de ryska 6N1P-rören till min Schiit Lyr, med bäst resultat av JJ-rören. Jag tyckte 6N1P var aningen tunnare och mer ansträngda i ljudet vilket inte passade mig. Vet att många på head-fi gillar 6BZ7 så de kan vara värda att testa!

Handhavandet är inte annorlunda än "vanliga" solid state-förstärkare. Det tar dock någon minut innan rören är uppvärmda, före det låter det inte lika bra :)
God praxis alltid när det gäller hörlursförstärkare oavsett modell är att inte ha lurarna ikopplade när du startar förstärkaren samt ha volympotten på noll, sedan koppla i lurarna. Samma sak när du slår av, dra ner volymen till noll, dra ut lurarna sedan slå av förstärkaren. Detta är extra viktigt om man köper en Lyr beggad då de första modellerna (som min) inte hade den 20-sekunders delayen som de har nu så man kunde potentiellt skada lurarna om man hade de i när man slog på förstärkaren.

#12

Postad 19 januari 2012 - 23:48

marede
  • marede
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Någon som känner till Woo Audio? Undrar om de låter lika bra som de ser ut? http://www.wooaudio.com/products/
En WA3 skulle ju inte va fel i hyllan bredvid ett par k701:or. :P

#13

Postad 20 januari 2012 - 00:32

Blader
  • Blader
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Woo Audio är en välkänd tillverkare med omtyckta produkter :) Vet ett par stycken på forumet som använder WA22an...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.