Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grannens bästa vän!

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 januari 2012 - 22:08

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0
Hej! Jag och förmodligen många andra här har problem med sina grannar!
De tycker man spelar för högt? :blink:
Jag har nu köpt ett par Sonic Design kuddar till mina högtalare. Funkar super verkar de som. Jag har kunnat vrida på basen lite mer och kunnat höja volymen marginellt. Grannen har inte klagat än iaf.

Det jag egentligen undrar är finns det mer saker man kan göra för att få gladare grannar? Saker som även gör att jag får ett bättre ljud? Kan ju absolut inte klaga på ljudet idag men det bästa är ju aldrig bra nog!


Mvh Sekely

#2

Postad 16 januari 2012 - 22:24

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0
Ljudisolera,dock jävligt dyrt.
Men för att få bättre ljud kan du sätta upp absorbenter bakom högtalarna och även på sidorna,en fluffig matta på golvet är också bra.
Diffussorer bakom lyssningsplats kan också göra susen och även basabsorbenter i hörnen,glöm inte att möblering är A och O,att ha tex soffan mot väggen eller mitt i rummet är inte att rekommendera.
Detta är dock bara enkla åtgärder,vill man göra en riktigt ordentlig akustikreglering så kostar det mycket pengar.

#3

Postad 16 januari 2012 - 22:35

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0
Problemet är ju att jag är student och bor i en liten etta på 26 kvadrat. Sitter till 90% i en fåtölj som står nästan mitt i rummet rakt framför tvn och ljudet.
Har du tips på absorbenter eller diffussorer som inte kostar en förmögenhet? Gärna något som ser bra ut också.

#4

Postad 16 januari 2012 - 22:50

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Problemet är ju att jag är student och bor i en liten etta på 26 kvadrat. Sitter till 90% i en fåtölj som står nästan mitt i rummet rakt framför tvn och ljudet.
Har du tips på absorbenter eller diffussorer som inte kostar en förmögenhet? Gärna något som ser bra ut också.

Här har du en diffussor.
http://www.audioconc...kel&artnr=267-1
Absorbenter kan du med fördel snickra ihop själv.

#5

Postad 17 januari 2012 - 09:23

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Jag har det omvända problemet. 2 av mina grannar spelar i tid och jävla otid. Det kan vara 8 på morgonen, 00:30 på natten. De verkar inte förstå att basen slår igenom väggen. En av dom (han över) verkar även ha sitt element riktat nedåt golvet.

Jag vill inte vara en gammal gubbe, men vafan, lite respekt måste man ju visa. Man kan ju t.ex sänka basen ett snäpp eller två och sluta med den prepubertala dunderbasen. (Nu pratar jag inte om dig alltså, vill bara skriva ut min frustration :P)

#6

Postad 17 januari 2012 - 09:48

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Jag har det omvända problemet. 2 av mina grannar spelar i tid och jävla otid. Det kan vara 8 på morgonen, 00:30 på natten. De verkar inte förstå att basen slår igenom väggen. En av dom (han över) verkar även ha sitt element riktat nedåt golvet.

Jag vill inte vara en gammal gubbe, men vafan, lite respekt måste man ju visa. Man kan ju t.ex sänka basen ett snäpp eller två och sluta med den prepubertala dunderbasen. (Nu pratar jag inte om dig alltså, vill bara skriva ut min frustration :P)


Spelar de på sådana tider så får du ju ringa föreningen alternativt ringa säkerhetsbolaget om ni nu bor i bostadsrätt så får de ju böta en 2.5k, du funderar man en gång extra nästa gång.

#7

Postad 17 januari 2012 - 11:45

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

  • 301 inlägg
  • 0

Spelar de på sådana tider så får du ju ringa föreningen alternativt ringa säkerhetsbolaget om ni nu bor i bostadsrätt så får de ju böta en 2.5k, du funderar man en gång extra nästa gång.


Ett bra alternativ om man inte provat det är annars att säga till, speciellt om de nu inte förstår att basen går genom väggar och golv :) Funkar ofta bra, men hjälper inte det håller jag med om ovan. Blev dock extremt irriterad när jag en gång spelade för högt och grannen direkt ringde till jouren vilket kostade mig 2000kr, istället för att bara komma upp och säga till. I vanliga fall spelar jag inte högt alls och är mån om att inte störa mina grannar. De var nyinflyttade också och hade en hund som skällde hela nätterna som jag tidigare inte stört mig på alls.

Gick dock ner och sa vad jag tyckte efter det och som tur var flyttade de inte långt därefter.

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 17 januari 2012 - 11:47.


#8

Postad 17 januari 2012 - 19:33

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Vi var uppe klockan 1 en natt och sade till. Men han gav sig inte så vi ringde hyresvärden för ett par dagar sedan och nu har grannen lugnat sig något. Skulle inte vilja ringa säkerhetsbolag det första jag gör, är hellre lite schyst och säger till innan :)

#9

Postad 17 januari 2012 - 19:46

falkn
  • falkn
  • Beroende

  • 1 032 inlägg
  • 0

Ett bra alternativ om man inte provat det är annars att säga till, speciellt om de nu inte förstår att basen går genom väggar och golv :) Funkar ofta bra, men hjälper inte det håller jag med om ovan. Blev dock extremt irriterad när jag en gång spelade för högt och grannen direkt ringde till jouren vilket kostade mig 2000kr, istället för att bara komma upp och säga till. I vanliga fall spelar jag inte högt alls och är mån om att inte störa mina grannar. De var nyinflyttade också och hade en hund som skällde hela nätterna som jag tidigare inte stört mig på alls.

Gick dock ner och sa vad jag tyckte efter det och som tur var flyttade de inte långt därefter.


Självklart ska man knacka på först, men det utgick jag ifrån att han hade gjort.

#10

Postad 18 januari 2012 - 04:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Sömn är viktigt. Att spela en vardagsnatt är ohyfsat. Om det råkar ske väldigt sällan gör inte så mycket, men är det flera gånger i veckan skulle de nog bli skällda på.

#11

Postad 18 januari 2012 - 14:03

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Det är dock inte bara på natten. Jag brukar inte vara särskilt kinkig när det kommer till att grannar väsnas, men när man sitter och försöker plugga eller få sig en blund i ögonen (sover dåligt på nätter) och det drar igång en bas som dunkar ut något som jag antar kan liknas vid techno så blir jag irriterad ändå. Varenda dag dessutom.

#12

Postad 26 augusti 2012 - 10:38

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...php?m=s92294255

#13

Postad 26 augusti 2012 - 13:30

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Sömn är viktigt. Att spela en vardagsnatt är ohyfsat. Om det råkar ske väldigt sällan gör inte så mycket, men är det flera gånger i veckan skulle de nog bli skällda på.


Ja, men alla som inte sover på normala tider då?
Om jag blir störd klockan 09 en Söndagsmorgon efter fyra timmars sömn?
Lägenhet är alltid knepigt, jag tror på en bra kommunikation med grannarna.
Själv spelar jag på rätt frisk runt 21:00-00:00 tre till fyra dagar i veckan, men mina grannar hör inte mycket och är antingen oftast vakna då eller jobbar.
Har lämnat mitt nummer och bett dom skicka ett sms om jag stör dom, det är ju smidigt och enkelt.

#14

Postad 26 augusti 2012 - 15:13

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

  • 1 156 inlägg
  • 0
Vi har en mycket bra dialog med grannarna vägg i vägg. Vi har kommit överens om att vi kan väsnas fram till 23:00 på helger. Dom brukar ha en del fester, och vi drar igång film. Det fungerar riktigt bra, skönt att kunna dra upp volymen under film utan att oroa sig.

På vardagar är det hyfsat lugnt, men att poppa lite musik fram till 21-22 brukar inte vara några problem. Nu har vi endast en granna som kan höra oss, vilket är ganska tur.

Han där uppe har efter flertalet varningar från oss, hyresvärden OCH andra grannar, lugnat sig och håller sig också mest till helger.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.