Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dali Zensor 7 - Färsking traskar in i träsket!

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 april 2012 - 14:36

billiek
  • billiek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjena!

Har nyligen börjat ta mina första steg in i Hi-Fi världen och gillar det jag hör. Har kommit fram till en del men vill väldigt gärna ha input och tips från er kunniga.

Jag är ute efter en stereoanläggning, har lagt en budget på max ca 8.5k. Anläggningen ska kopplas till datorn primärt för musik.

Har lyssnat på några stativare och golvhögtalare på Hi-Fi klubben och i alla fall efter det kommit fram till att jag föredrar golvhögtalare då jag inte har platsbrist, gillar att man får en något djupare bas jämfört med enbart stativare och vill inte ha en sub-bas liggandes på golvet.

Har lyssnat på Dali och B&W, tycker att Dali har ett klarare ljud men saknar något av djupet som B&W har, men att jag med Zensor 7 (istället för Zensor 5) ändå är nöjd med basen.

Det jag kommit fram till just nu är alltså:

Dali Zensor 7 - 6k
http://www.hifiklubb...e_svart-ask.htm

NAD C316BEE Förstärkare
http://www.hifiklubb...kare_grafit.htm

Nu skulle jag mer än gärna vilja ha er input - rättfärdiga varför ni tycker som ni gör!

Vänligen,

billiek

#2

Postad 05 april 2012 - 15:38

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Glöm inte att du även behöver dac! Åtminstone en hyfsad så att du slipper använda datorns ljudkort!

#3

Postad 05 april 2012 - 15:49

megagurka
  • megagurka
  • Beroende

  • 1 237 inlägg
  • 0
Tycker nog att du ska lyssna på fler ställen än Hi-Fi klubben (personligen är jag inte förtjust i deras budgethögtalare, har dock inte hört just Zensor). XTZ kan vara ett alternativ t ex. Nya golvhögtalare i den här prisklassen (och även upp till 10 papp) är svårt, jag har inte hört nån riktigt bra modell.

#4

Postad 05 april 2012 - 15:54

loedman
  • loedman
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på senzor 1, 5 och 7 innan jag köpte mina högtalare, tyckte de var riktigt bra för de pengarna! Men håller med megagurka, lyssna på fler ställen!

#5

Postad 06 april 2012 - 08:58

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på Zensor 7 och tycker dom spelar på bra.
Jag har själv Concept 6 och är jävligt nöjd med dom. Har inte jämfört dom i butiken men uppfattar dom som ungefär lika bra.

#6

Postad 06 april 2012 - 09:02

billiek
  • billiek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tack för svaren hittills!

Bor i Stockholm, var rekommenderar ni då att man tittar förbi?

#7

Postad 06 april 2012 - 09:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
själv anser jag att zensor 7 är ett par snäpp trevligare än concept 6 faktiskt.
men jag skulle också vilja rekommendera att lyssna i fler butiker, även om dali gör trevliga pjäser =)

#8

Postad 06 april 2012 - 09:10

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Tack för svaren hittills!

Bor i Stockholm, var rekommenderar ni då att man tittar förbi?


Hifikit finns i Stockholm tex

Är ju återförsäljare av XTZ (och en massa andra märken) så vill du provlyssna på dom så är det bara och passa på. :)

#9

Postad 06 april 2012 - 09:13

loedman
  • loedman
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Reference audio på götgatan och Hembiobutiken kanske! Men det är nog säkert stängt under påskhelgen!

Redigerat av loedman, 06 april 2012 - 09:14.


#10

Postad 06 april 2012 - 12:34

billiek
  • billiek
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Reference audio på götgatan och Hembiobutiken kanske! Men det är nog säkert stängt under påskhelgen!


Säkerligen, tack för påminnelsen, är så ivrig att jag antagligen hade sprungit iväg och blivit mäkta besviken :]

#11

Postad 06 april 2012 - 12:36

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

själv anser jag att zensor 7 är ett par snäpp trevligare än concept 6 faktiskt.
men jag skulle också vilja rekommendera att lyssna i fler butiker, även om dali gör trevliga pjäser =)

Vågar nog hålla med dig men har inte lyssnat på dom jämsides.
Men skulle jag handlat högtalare idag hade det troligen blivit Zensor före Consept. Fast jag är inte sugen på att byta då dom är för lika, blir det byte så blir det till en betydligt dyrare serie..
Men ett lån på 70-80 tusen känns inte försvarbart.

Redigerat av tomsan, 06 april 2012 - 12:42.


#12

Postad 06 april 2012 - 12:44

tomsan
  • tomsan
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Säkerligen, tack för påminnelsen, är så ivrig att jag antagligen hade sprungit iväg och blivit mäkta besviken :]

En hel del butiker har öppet imorgon (lördag).

#13

Postad 06 april 2012 - 13:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Vågar nog hålla med dig men har inte lyssnat på dom jämsides.
Men skulle jag handlat högtalare idag hade det troligen blivit Zensor före Consept. Fast jag är inte sugen på att byta då dom är för lika, blir det byte så blir det till en betydligt dyrare serie..
Men ett lån på 70-80 tusen känns inte försvarbart.

concept har väl slutat tillverkas och dom sista exemplaren säljs ut. zensor ska ju ha tagit över den prisgruppen och gör det rätt bra. jag inväntar en zensor 9 som är jättefräsig =)
njae, har du ett par concept 6 så skulle jag heller inte byta, så mycket bättre än inte zensor att det skulle försvara det hela. du får spara ihop till några andra högtalare =) dalis mentor 6 är exempel på högtalare som hade kunnat gå till nästa steg. dom låter rätt olika mot concept, inte lika vass diskant exempelvis.

#14

Postad 06 april 2012 - 16:01

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Lyssna på monitor audio bx-5 också! Finns på reference audio



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.