Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ang placering av två par MA RXFX

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 oktober 2012 - 10:06

Flame
  • Flame
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Har precis köpt mitt andra par av RXFX och ska koppla in dessa, men blir inte helt kluven efter att jag har läst manualen och ringt grossisten i Sverige som inte heller förstod hur dom menade. Han ska dock kontakta Monitor Audio i England nästa vecka.

Av den uppfattningen jag har fått så ska spaken stå i Di-pole läget på alla fyra satelliterna i en 7.1 uppsättning medans i 5.1 så ska dessa stå i Bi-pole läget. Kruxet är då att man ska skifta de bakre högtalare, alltså left ska vara på right och vice versa. Men frågar är då hur man ska koppla in kablarna bak på receivern? Kommer inte receivern att fasa dessa rätt ändå sen?

Bifogar två filer från manualen.

Bifogad fil(er)



#2

Postad 25 oktober 2012 - 23:45

Unregistered39a85909
  • Unregistered39a85909
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0
Några ljudexperter här?

Jag har RX8 frontare, RX center och RX-FX.
Blev erbjuden att köpa ett par beggade RX6 för 2500:- och fick eländeserbjudandet på hjärnan,
skulle det funka att köra 7.2 med RX6:orna bak jämse RXFX:orna?

Jag vet, det låter helknasigt men... skulle det funka?

#3

Postad 26 oktober 2012 - 08:04

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Har precis köpt mitt andra par av RXFX och ska koppla in dessa, men blir inte helt kluven efter att jag har läst manualen och ringt grossisten i Sverige som inte heller förstod hur dom menade. Han ska dock kontakta Monitor Audio i England nästa vecka.

Av den uppfattningen jag har fått så ska spaken stå i Di-pole läget på alla fyra satelliterna i en 7.1 uppsättning medans i 5.1 så ska dessa stå i Bi-pole läget. Kruxet är då att man ska skifta de bakre högtalare, alltså left ska vara på right och vice versa. Men frågar är då hur man ska koppla in kablarna bak på receivern? Kommer inte receivern att fasa dessa rätt ändå sen?

Bifogar två filer från manualen.


Recievern fasar ej någonting alls.
Du kommer endast att få meddelande om att dessa högtalare 'is out of phase'.

Några ljudexperter här?

Jag har RX8 frontare, RX center och RX-FX.
Blev erbjuden att köpa ett par beggade RX6 för 2500:- och fick eländeserbjudandet på hjärnan,
skulle det funka att köra 7.2 med RX6:orna bak jämse RXFX:orna?

Jag vet, det låter helknasigt men... skulle det funka?

Blir aldrig bra att köra två par golvhögtalare i ett 7.2 system. Risk för interferens.

#4

Postad 28 oktober 2012 - 08:15

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Bilden visar ju exakt hur du ska koppla, du kommer ju inte koppla något ur fas.

Med andra ord, den högtalaren du ska ha som bak vänster, skall vara märkt RIGHT och kopplas till SURR BACK LEFT.
Högtalaren som skall sitta bak höger, skall vara märkt LEFT, och kopplas till SURR BACK RIGHT på förstärkaren. Du ska koppla plus till plus och minus till minus, inga konstigheter.

Samtliga vippar ska vara i "di-pole" läget. Om förstärkaren säger att något är ur fas, så ska du ignorera detta och välja att inte korrigera (om det går).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.