Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inställningar för Onkyo TX-NR818

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 oktober 2012 - 21:24

nucco
  • nucco
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hej på er!

Jag har sedan ett par månader tillbaka blivit ägare till en fin hembioanläggning. En viss skillnad mellan platt TVns burkljud och 5.1 kan jag säga ;)

Jag har något som irriterat mig lite smått ett tag, tänkte det var bäst att kolla med er som har koll...

När jag startar tex Avatar (BlueRay) så ställer jag in så att ljudet skall bli 5.1 DTS HD.

Filmen börjar spela.

Jag kan då välja mellan följande ljudlägen på receivern:
TV Logic
All channel stereo
full mono
Theater dimensional
Direct
mono
Mulitichannel
THX Cinema

Det sistnämda är det jag brukar använda. Blev för övrigt mycket bättre efter det att jag patchat mjukvaran i receivern, blev låg volym innan dess jmf andra program.

THX loggan tänder upp på receivern, och alla högtalare + sub markeras korrekt.

Det jag vill veta är om jag verkligen får ut det bästa jag kan få av receivern, blir det DTS HD? Jag ser ingen sådan text lysa upp på displayen.Auduyssey och PCM (vad är det sistnämda förresten?) markeras.

#2

Postad 29 oktober 2012 - 21:49

apansson80
  • apansson80
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Om jag minns Onkyos menysystem rätt så är de första valen olika uppspelningslägen så de ska inte påverka huruvida du får in DTS HD eller ej, bara hur det sedan processas för uppspelning. Att THX tänds vid THX Cinema markerar bara att det är ett av flera olika THX-DSP:er du har valt att aktivera.

Verkar däremot skumt att PCM visas, i sådana fall skulle det väl betyda att förstärkaren tar emot en okomprimerad ljudström från BD-spelaren, vilket den inte borde om du ställt in korrekt att den ska skicka in DTS HD till din 818.

Kan du kolla in in OSD:n på TV:n vilken ljud/bild-signal du får in/ut (på min 708 är det knappen Display man trycker på på fjärren). Kan ibland bli tydligare än att läsa displayen på apparaten.

#3

Postad 29 oktober 2012 - 22:12

nucco
  • nucco
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Hmm har inte sett några sådana inställningar på bluerayen... tycker att jag kollat, men får kolla igen... kanske är det som ställer till det? OSDn säger HDMI 1 multichan PCM 48khz 5.1ch output THX Cinema 5.1ch

#4

Postad 29 oktober 2012 - 22:55

faffel89
  • faffel89
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Vad använder du för bluray spelare?

#5

Postad 30 oktober 2012 - 08:06

nucco
  • nucco
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Blurayspelaren är en Sony BDP-S383.

Problemet är löst! Tack vare era kommentarer så tog jag en ny koll på BD spelaren och gick igenom alternativen på nytt, tillsammans med manualen (har ej hänt tidigare, fusk och omanligt! ;) ). Dolby Digital, DTS osv var påslagna, MEN det fanns en option jag inte tittat på tidigare, BD-ljudmix inställning. Lät antagligen osexigt när jag installerade och stod som default på, och på kan ju aldrig vara fel...

I spelaren så står endast hjälptexten för på angivet. Av beskrivs enbart med texten... Av.
I manualen däremot...

x[BD-ljudmixinställning]
[På]: Det interaktiva och det sekundära
ljudet mixas med det primära ljudet och
matas ut.
[Av]: Endast primärljudet matas ut. Välj det
här läget för att mata ut HD-ljudsignaler till
en A/V-förstärkare (receiver).

Nu får jag DTS-HD MSTR, så nu skall det bli kul att se vad jag får för ljudskillnader. Svårt att hitta tiden att verkligen mecka som småbarnsförälder, bra med en gräsänklingskväll emellanåt =) Stort tack för hjälpen, skall repayas på något sätt till forumet.

Redigerat av nucco, 30 oktober 2012 - 08:11.


#6

Postad 30 oktober 2012 - 09:40

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Blurayspelaren är en Sony BDP-S383.

Problemet är löst! Tack vare era kommentarer så tog jag en ny koll på BD spelaren och gick igenom alternativen på nytt, tillsammans med manualen (har ej hänt tidigare, fusk och omanligt! ;) ). Dolby Digital, DTS osv var påslagna, MEN det fanns en option jag inte tittat på tidigare, BD-ljudmix inställning. Lät antagligen osexigt när jag installerade och stod som default på, och på kan ju aldrig vara fel...

I spelaren så står endast hjälptexten för på angivet. Av beskrivs enbart med texten... Av.
I manualen däremot...

x[BD-ljudmixinställning]
[På]: Det interaktiva och det sekundära
ljudet mixas med det primära ljudet och
matas ut.
[Av]: Endast primärljudet matas ut. Välj det
här läget för att mata ut HD-ljudsignaler till
en A/V-förstärkare (receiver).

Nu får jag DTS-HD MSTR, så nu skall det bli kul att se vad jag får för ljudskillnader. Svårt att hitta tiden att verkligen mecka som småbarnsförälder, bra med en gräsänklingskväll emellanåt =) Stort tack för hjälpen, skall repayas på något sätt till forumet.

Bra att det löste sig.
Du verkar ha bra mycket bättre koll på grejorna än vad jag har så jag undrar om du kanske kan hjälpa mig med en sak? Jag har 709:an, alltså "föregående" lillebror till din. Än så länge har jag bara frontar och center. Kan detta vara orsaken till att jag inte kan använda ljudinställningen THX, funkar detta bara med minst 5 högtalare kanske?

#7

Postad 30 november 2012 - 15:58

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0
Hejsan! Lånar tråden då min fråga har att göra med inställningar på Onkyo TX-NR818.

Idag har jag en Denon AVR men har beställt en Onkyo TX-NR818 som ska ersätta den.
Jag undrar om det spelar någon roll om det skiljer på impedansen mellan bas-delen (16 ohm) och mellan-och-diskant-delen (8 ohm). Man kan justera output mellan tweeter och bas +-6 dB.
Har bifogat skisser över hur det är kopplat just nu och hur jag hade tänkt koppla.

Anledningen till att jag har dessa mellanbaslådor är att jag inte tycker min sub passade särskilt bra till musiklyssning då den lätt blev för brötig.

Saxat ur manualen ang sättet att bi-ampa jag hade tänkt mig.

Frågan är alltså: Kommer skillnaden i impedans mellan bas och resten att påverka ljudet/förstärkaren på något negativt sätt?

Tack för svar! :)

Digital Crossover provides a separate routing system by splitting the audio signal into separate frequency bands optimized for each speaker driver. It provides a fine, three- dimensional sound field that extend each driver’s performance to the uppermost.

With its built-in time alignment function, this system also adjusts the sound shifting that occurs when there is a physical offset between sound drivers. At a digital processing level, it corrects this offset by delaying the related audio signal.

Although this function is meant for speakers without crossover network, it can also be used with bi-amped speakers.

In this case, set the crossover network on the AV receiver as the speakers’ built-in network frequency is not used.

Bifogad fil(er)



#8

Postad 30 november 2012 - 16:03

Careface
  • Careface
  • Användare

  • 228 inlägg
  • 0

Bra att det löste sig.
Du verkar ha bra mycket bättre koll på grejorna än vad jag har så jag undrar om du kanske kan hjälpa mig med en sak? Jag har 709:an, alltså "föregående" lillebror till din. Än så länge har jag bara frontar och center. Kan detta vara orsaken till att jag inte kan använda ljudinställningen THX, funkar detta bara med minst 5 högtalare kanske?


Jag kan svara åt dig. Vissa ljudlägen fungerar endast med surroundhögtalare inkopplade och inställda med mic.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.