Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus Xonar Essence ST problem

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 december 2012 - 10:13

kick3n
  • kick3n
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej.. jag köpte Asus Xonar Essence ST för ett tag sedan men har inte haft tid att prova kortet förräns idag.. Men när jag ska spela musik via datorn får jag inte ut något ljud på stereon... Man ser att den ger signal från datorn via högtalaren nere till höger på datorn.. att den spelar.. inge problem så. Har provat skicka signalen både via coaxial, funkar inte och via optisk kabel.. funkar inte heller.. den optiska kabeln kör jag från Ps3 och där funkar den i alla fall... Någon som har en lösning eller kanske någon ide på vad detta kan vara för fel?.. Har en harman kardon 990 som jag skickar signalen till...

#2

Postad 28 december 2012 - 11:24

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Har du installerat mjukvaran och drivrutinerna?
Har du (på datorn i inställningarna kopplat så att ljudet går till asus-kortet)?

#3

Postad 28 december 2012 - 11:55

kick3n
  • kick3n
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Har du installerat mjukvaran och drivrutinerna?
Har du (på datorn i inställningarna kopplat så att ljudet går till asus-kortet)?

Japp... på båda... i datorn så är de xonar kortet som används.. de inbyggda har jag stängt av..

#4

Postad 28 december 2012 - 12:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
En fråga bara...

Varför använder du den digitala utgången på ST. Grejen med det kortet är ju D/A-omvandlingen som är riktigt bra. Kör du digitalt ut så funkar det lika bra med t ex ett billigare Asuskort.

En vanlig anledning till att det inte blir ljud är att det finns en annan enhet installerad, t ex HDMI-ljud på grafikkortet.

Edit: ibland måste man stänga av det interna ljudet i BIOSen med. Har du testat det?

Redigerat av Ageve, 28 december 2012 - 12:13.


#5

Postad 28 december 2012 - 12:22

kick3n
  • kick3n
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

En fråga bara...

Varför använder du den digitala utgången på ST. Grejen med det kortet är ju D/A-omvandlingen som är riktigt bra. Kör du digitalt ut så funkar det lika bra med t ex ett billigare Asuskort.

En vanlig anledning till att det inte blir ljud är att det finns en annan enhet installerad, t ex HDMI-ljud på grafikkortet.

Edit: ibland måste man stänga av det interna ljudet i BIOSen med. Har du testat det?

jag provade bara för att se om de funkade med optik kabeln... jag ska ju köra coaixal eller hur ? i porten som är längst ner på kortet eller hur ? (Spdif out) eller är jag helt ute och cyklar?

#6

Postad 28 december 2012 - 13:46

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

jag provade bara för att se om de funkade med optik kabeln... jag ska ju köra coaixal eller hur ? i porten som är längst ner på kortet eller hur ? (Spdif out) eller är jag helt ute och cyklar?


Jag kör den digitala utgången på ST kortet till Receiverns digitala ingång (för 5.1 ljud).
I Xonar Audio Center väljer du
Ljudkanal: 6 channels
Sampelskala: PCM 44.1
Analog ut:
SPDIF Ut: Dolby Digital Live x ar du i

OBS optokabeln måste tryckas in väldigt hårt/långt i ST kortets utgång.

Redigerat av Unregistered1605, 29 december 2012 - 08:03.


#7

Postad 29 december 2012 - 07:21

kick3n
  • kick3n
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Jag kör den digitala utgången på ST kortet till Receiverns digitala ingång.
I Xonar Audio Center väljer du
Ljudkanal: 6 channels
Sampelskala: PCM 44.1
Analog ut:
SPDIF Ut: Dolby Digital Live x ar du i

OBS optokabeln måste tryckas in väldigt hårt/långt i ST kortets utgång.

Har prova dom inställningarna nu och när jag väljer dolby DL så får jag bara ut brus ljud.. men kör jag spdif på pcm så funkar ljudet... ? men med dom inställningarna kan jag köra flac filer och få ut max av dom?

#8

Postad 29 december 2012 - 07:59

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Har prova dom inställningarna nu och när jag väljer dolby DL så får jag bara ut brus ljud.. men kör jag spdif på pcm så funkar ljudet... ? men med dom inställningarna kan jag köra flac filer och få ut max av dom?


Flac filer är stereo så du får ut det i PCM
Dolby Digital Live används för att få ut 5.1 ljud.

Skall du bara köra stereoljud (genom ST-kortet) är det bättre att du använder kortets inbyggda D/A omvandlare (dvs kör RCA-kablar ut från ST-kortet till förstärkaren).
Då ställer du in (i Xonar Audio Center)
Ljudkanal: 2 channels
Sampelskala: PCM 192 kHz
Analog ut: 2 Högtalare
SPDIF Ut: EJ något ikryssat

Ovanstående inställning ger maxat ljud, vid avspelning i stereo av flac filer.

Redigerat av Unregistered1605, 29 december 2012 - 08:02.


#9

Postad 01 januari 2013 - 12:28

kick3n
  • kick3n
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Flac filer är stereo så du får ut det i PCM Dolby Digital Live används för att få ut 5.1 ljud. Skall du bara köra stereoljud (genom ST-kortet) är det bättre att du använder kortets inbyggda D/A omvandlare (dvs kör RCA-kablar ut från ST-kortet till förstärkaren). Då ställer du in (i Xonar Audio Center) Ljudkanal: 2 channels Sampelskala: PCM 192 kHz Analog ut: 2 Högtalare SPDIF Ut: EJ något ikryssat Ovanstående inställning ger maxat ljud, vid avspelning i stereo av flac filer.

Jag har prova dessa inställníngar men då får jag dock inte ut någe ljud :/

#10

Postad 01 januari 2013 - 13:04

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Jag har prova dessa inställníngar men då får jag dock inte ut någe ljud :/

När du spelar (och öppnar Xonar Audio Center) rör sig ljudstaplarna då?
Om de gör det, har du anslutit kortet med RCA kablar till förstärkaren?

#11

Postad 07 januari 2013 - 08:25

kick3n
  • kick3n
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

När du spelar (och öppnar Xonar Audio Center) rör sig ljudstaplarna då?
Om de gör det, har du anslutit kortet med RCA kablar till förstärkaren?


Ja De rör sig, men inge ljud...
Kör Via RCA Coaixal kabel..

#12

Postad 07 januari 2013 - 08:34

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Du måste välja att just den digitala utgången skall användas av windows. Högerklicka på "högtalaren" nere till höger, välj "Playback devices" sedan väljer du "S/PDIF Pass-through device" och trycker på "Set default" Alla levels skall vara på max. Du bör även gå in och sätta "default format" på 24bit 44100 khz, denna inställningar har dock bara effekt om du använder typ Spotify. För andra spelare bör man använda WASAPI-läge för att helt kringå Windows mixer.

#13

Postad 07 januari 2013 - 10:54

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Ja De rör sig, men inge ljud...
Kör Via RCA Coaixal kabel..


Kanske är förstärkaren som inte är inställd på att ta emot digital signal men oavsett är det korkat att köpa ett sånt kort och köra digitalt, som att köpa en ferrari och göra om den till en epatraktor.

#14

Postad 07 januari 2013 - 11:29

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
För att få andvändning av kortet får du koda av den digitala signalen i ljudkortet istället för att skicka vidare den till din receiver. För att vara tydlig skall du alltså koppla analoga röd + vit RCA från ljudkortet till din förstärkare, sedan välja den input på din förstärkare som du kopplat till. Detta gäller förstås bara om du vill köra stereoljud. Om du vill få ut surroundljud från filmer så är det bättre att du kopplar med HDMI. Om du inte har ett grafikkort som har HDMI-ut så finns det billiga med denna funktion. På detta sätt är det väldigt lätt att skicka bitkorrektljud via HDMI för alla typ av surroundformat till din receiver.

#15

Postad 08 januari 2013 - 20:49

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0
Jag har mitt Xonar kopplat digitalt till min receiver, skulle aldrig få för mig att dra en 15meters analog kabel. Då föredrar jag helt klart optiskt.
Sedan använder jag den inbyggda hörlursförstärkaren såklart när jag spelar...

#16

Postad 08 januari 2013 - 21:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Jag har mitt Xonar kopplat digitalt till min receiver, skulle aldrig få för mig att dra en 15meters analog kabel. Då föredrar jag helt klart optiskt.
Sedan använder jag den inbyggda hörlursförstärkaren såklart när jag spelar...


Varför köpte du då en xonar?

#17

Postad 09 januari 2013 - 09:47

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har mitt Xonar kopplat digitalt till min receiver, skulle aldrig få för mig att dra en 15meters analog kabel. Då föredrar jag helt klart optiskt.
Sedan använder jag den inbyggda hörlursförstärkaren såklart när jag spelar...


Varför inte koppla med HDMI istället för optiskt om du skall köra digitalt? - Då kan du även skicka lossless surroundformat som DTS-HD MA. Optiskt har inte bandbredden för detta. Om man ändå skickar digitalt så är det väl lika bra att välja en koppling som pallar med lossless surround?

#18

Postad 09 januari 2013 - 09:52

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Varför köpte du då en xonar?


För att jag ville ha en bra hörlursförstärkare till min dator, och drivrutiner som fungerar. Hade tidigare ett Creative X-Fi och där fick man switcha mellan en massa olika modes (game, entertainment osv) beroende på material man skulle spela upp vilket var skit jobbigt. Samt optisk utgång för att få ut min musik till ljudanläggningen i vardagsrummet.


Varför inte koppla med HDMI istället för optiskt om du skall köra digitalt? - Då kan du även skicka lossless surroundformat som DTS-HD MA. Optiskt har inte bandbredden för detta. Om man ändå skickar digitalt så är det väl lika bra att välja en koppling som pallar med lossless surround?


Därför att jag bara skickar musik med högst 2 kanaler, så HDMI känns väldigt onödigt.

#19

Postad 09 januari 2013 - 12:17

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Därför att jag bara skickar musik med högst 2 kanaler, så HDMI känns väldigt onödigt.


Musik finns sällan i fler än 2 kanaler såklart. Själv kan jag tycka det är fint att kunna se film från datorn med bibehållen ljudkvalitet men om man inte kollar film från datorn eller kollar på film som inte har lossless ljud är det en annan femma.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.