Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Inear" vs "Onear". Går ej att få jämförbar ljudkvalitet?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
AKG K420 (Hörlurar) 4 8,43 (27) Inga priser
Panasonic RP-HJE700 (Hörlurar) 1 (0) Inga priser
Ultimate Ears UE 600vi (Hörlurar) 5 6 (3) Inga priser
Yamaha EPH-100 In-ear (Hörlurar) 4 8,44 (24) Inga priser
XTZ EarPhone 12 In-ear (Hörlurar) 6 7,79 (18) 79:-
7 relaterade trådar

#1

Postad 21 januari 2013 - 10:12

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Efter att ha köpt ett par "Xtz Earphone 12" ("inear") så dyker frågeställningen upp om man överhuvudtaget kan få lika bra ljud med pluggar som med täckande lurar?

Xtz har ju ryktet att göra främst högtalare som matchar mycket dyrare konkurrenter och jag hade lite samma tro att det kanske även gällde deras hörlurar "Earphone 12". De hade även fått mycket bra kritik (om än kortfattat beskrivet) här på forumet och höga betyg bland Prisjakts omdömen.

Det behövdes dock inte mycket jämförande innan jag lite besviket kunde konstatera att Xtz, även om de lät klart bättre än alla billiga pluggar jag hade liggande, inte alls kunde matcha ljudkvaliten hos täckande lurar som kostar ca hälften av Xtzs pris. Xtz listas f.n. för 549 kr och t.ex. Akg K420 för 300 kr. Står mer om jämförelserna i "Xtz Earphone-tråden" btw... https://www.minhembi...howtopic=304344

Så till frågan... Finns det "inears" (för rimliga pengar / eller överhuvud taget) som matchar "onears" eller är det "kört" på förhand pga konstruktionen? Någon med erfarenheter av "tillräckligt" bra öronpluggar för att man inte skall behöva kompromissa grovt i jämförelse med "onears" för liknande pris??

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 21 januari 2013 - 13:52.


#2

Postad 21 januari 2013 - 16:04

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Det går att få fantastiskt ljud med in-ears också, men det som skiljer för min del är känslan av att "ha fingrarna i öronen" konstant som man inte blir av med, och som jag uppfattar som lite störande i längden. Det brukar också innebära att man blir väldigt isolerad, vilket är på gott och ont då du oftast får märkbara ljud från din egen kropp förstärkta, tex klickande ljud från käkarna, dunkande från dina skor när du går, din egen andning etc. I slutändan är det en smaksak, men du kan verkligen få otroligt fint detaljerade ljudupplevelser med in-ears också! Det allra bästa är såklart att betälla formgjutna in-ears, men räkna med att notan slutar på många många tusenlappar då, på samma sätt som riktigt bra on-ears kan kosta över 10,000kr och då tillkommer kostnader för förstärkare/DAC på det.

Ex. på bra in-ears jag har provat som jag uppfattar som kosnadseffektiva och bra med inriktning på neutralitet vilket är det jag personligen eftersträvar: Yamaha EPH100, Panasonic HJE700, Ultimate Ears 600vi och AKG K3003 om du vill vara värst utan att gjuta. Den sistnämnda är väl inte direkt prisvärd, men lät fantastiskt direkt ur en iphone 4s. Finns säkert massor av folk här på forumet som kan komma med fler bra exempel!

#3

Postad 21 januari 2013 - 17:20

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
+1 upplever de få iems jag testat exakt likadant.

Angående matcha nog tycker jag Yamaha EPH-100n gällande ren ljudkvalitet kan matcha många hörlurar i prisklassen men upplevelsemässigt så kör jag sällan EPH-100n i hemmet och finner det lite stressande att vara så frånkopplad emellanåt.

#4

Postad 22 januari 2013 - 16:14

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Ex. på bra in-ears jag har provat som jag uppfattar som kosnadseffektiva och bra med inriktning på neutralitet vilket är det jag personligen eftersträvar: Yamaha EPH100, Panasonic HJE700, Ultimate Ears 600vi...

Spännande förslag där men kan de på allvar matcha bra tcäkande lurar för några hundringar? Någon som gjort direkta jämförelser "head to head" sas och sedan kan "stå ut" med ljudet från pluggarna? Nu köpte jag Xtz lite på chans och kan ge bort dem och jag känner inte heller att jag egentligen behöver pluggar (funkar med öppna lurar). Dock blev jag överraskad över att de var så mycket sämre och därför denna fråga dök upp...

#5

Postad 30 januari 2013 - 07:42

skenliv
  • skenliv
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Detta är ju väldigt subjektivt enligt min synpunkt, in-ear påverkas väldigt mycket av om pluggarna passar i öronen eller inte, samt vilken typ av pluggar som sitter på. För mig fungerar bara de fladdriga gummipluggarna, medans de "fingergjutna" bara åker ut direkt - dom går inte ens att få in. På din recension nämner du ju att basen är undermålig men att den finns där man "trycker hårt" - så blir det ifall jag har de för små pluggarna på mina Creative in-ear, byter jag till mellan-storleken så blir basen _betydligt_ bättre, även mellanregistret också.

Kan du inte testa att spela så högt att du upplever samma volym på in-ear som du gör på on-ear, om du upplever ljudet för högt på in-ear när ljudnivån upplevs som samma, då har du definitivt dålig passform på pluggarna.

Vad gäller in-ear vs on-ear är det inte mycket att snacka om, on-ear har det lätt för sig p.g.a. det är större element och mer plats för elektronik inuti luren. Men det gör också att man måste spela på betydligt högre volym för att få samma upplevelse av ljudet.

#6

Postad 30 januari 2013 - 09:08

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Detta är ju väldigt subjektivt enligt min synpunkt, in-ear påverkas väldigt mycket av om pluggarna passar i öronen eller inte, samt vilken typ av pluggar som sitter på. För mig fungerar bara de fladdriga gummipluggarna, medans de "fingergjutna" bara åker ut direkt - dom går inte ens att få in. På din recension nämner du ju att basen är undermålig men att den finns där man "trycker hårt" - så blir det ifall jag har de för små pluggarna på mina Creative in-ear, byter jag till mellan-storleken så blir basen _betydligt_ bättre, även mellanregistret också.

Som jag skrev bytte jag till den största storleken utan att det gjorde någon större skillnad.

Kan du inte testa att spela så högt att du upplever samma volym på in-ear som du gör på on-ear, om du upplever ljudet för högt på in-ear när ljudnivån upplevs som samma, då har du definitivt dålig passform på pluggarna.

Försökte ha ungefär samma upplevd volym när jag skiftade fram och tillbaka. Upplevde inte att det lät "för högt" med Xtz.

Vad gäller in-ear vs on-ear är det inte mycket att snacka om, on-ear har det lätt för sig p.g.a. det är större element och mer plats för elektronik inuti luren. Men det gör också att man måste spela på betydligt högre volym för att få samma upplevelse av ljudet.

Stämmer nog om jag kommer ihåg rätt. Volymen var ställd betydligt lägre med Xtz än med de täckande vid ca samma ljudstyrka.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 30 januari 2013 - 09:09.


#7

Postad 30 januari 2013 - 11:34

skenliv
  • skenliv
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Ok, intressant.

Får väl ta och lyssna på dom om en kompis köper dom, just nu tillåter inte ekonomin.

Tack för svaret

#8

Postad 30 januari 2013 - 12:41

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
De låter som sagt inte alls illa även om det för mig saknades mycket bas och "kropp" men inte heller diskanten imponerar speciellt. Jag önskar mer info när t.ex. trummisen (kommer inte ihåg namnet nu) som Krall spelar med på "Live in Paris" skiftar cymbaler.

Att Xtz Earphone 12, som någon i ett utländskt forum påstår, spelar som hörlurar för 1000 USD blir imo bara löjligt (eller låter mycket dyra inears inte bättre?). Dock hoppas jag mycket på att det verkligen blir av med en androidapp för Diracs Dsp så att man får testa även med denna. Har sett beskrivningar från enorm till nästan ingen skillnad alls med den inkopplad så det är nog bra om man kollar själv med öppet sinne...

#9

Postad 31 januari 2013 - 18:09

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Stämmer nog om jag kommer ihåg rätt. Volymen var ställd betydligt lägre med Xtz än med de täckande vid ca samma ljudstyrka.

Kollade om jag verkligen mindes rätt men så var det ej... Åtminstone inte med AKG K420. Volymen på mp3-spelaren var ca "halvvägs" för båda lurarna. AKG har antagligen mycket hög känslighet...?

Återigen slog det mig dock hur otroligt mycket bättre AKG-luren låter. Hoppas verkligen dsp-appen för Xtz kommer till android så det går att jämföra med den inkopplad. Också kul om andra kunde göra liknande jämförande test med Xtz mot vettiga "on ear" men även mot andra bra "inear". Just nu finns det ju nästan inga andra mer utförliga jämförelser.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 31 januari 2013 - 18:11.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.