Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ASUS RT-AC66U som Teliakund

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 januari 2013 - 18:00

Unregistered392f8df4
  • Unregistered392f8df4
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har nyligen köpt en ASUS RT-AC66U som jag vill använda som huvudrouter hemma p.g.a dennas överlägsna trådlösa kapacitet.

Jag har dock TV och telefoni via bredbandet och Telia säger att jag måste köra deras router bryggad först.
Jag tänkte då att det kanske finns någon här inne som har koll på detta kring deras Thomson smart-router så man kanske kan fixa med någon inställning så att det går att använda min nya router som första-router?

#2

Postad 29 januari 2013 - 18:05

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Du ska som kund inte behöva göra någonting förutom att koppla in din egna router på port 4 när Telia väl bryggat routern, det kan Telia göra via distans.
Bara ringa deras support.

#3

Postad 29 januari 2013 - 18:16

Unregistered392f8df4
  • Unregistered392f8df4
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Yes! Precis!
Men jag tänkte om det blir något hastighetstapp där emellan och om jag vill köra tvärtom, alltså att jag sätter in ASUS direkt från väggen och sen kör Thomson i ASUS och fortfarande får TV och telefoni att funka.

Hoppas jag inte krånglar till det :)

#4

Postad 29 januari 2013 - 22:54

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Snarare så fick jag en prestandaökning när jag bytte till min Asus router, både internt och mot internet så blev det mycket snabbare, samt stabilare när man spelar online. Jag har aldrig problem med strict network numera och kan joina alla online matcher.

#5

Postad 30 januari 2013 - 08:44

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har nyligen köpt en ASUS RT-AC66U som jag vill använda som huvudrouter hemma p.g.a dennas överlägsna trådlösa kapacitet.

Jag har dock TV och telefoni via bredbandet och Telia säger att jag måste köra deras router bryggad först.
Jag tänkte då att det kanske finns någon här inne som har koll på detta kring deras Thomson smart-router så man kanske kan fixa med någon inställning så att det går att använda min nya router som första-router?

Grattis till en bra router!
Har kopplat enligt följande.
Vägguttag - Thomson ingång - Thomson (stängt av det trådlösa) routerutgång - ASUS routeiringång (den skaffar sig automatiskt ny nat adress) - ASUS routerutgångar - Mina apparater och trådlösa grejor. :)

Redigerat av Unregistered1605, 30 januari 2013 - 08:46.


#6

Postad 30 januari 2013 - 09:00

Unregistered392f8df4
  • Unregistered392f8df4
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Grattis till en bra router!
Har kopplat enligt följande.
Vägguttag - Thomson ingång - Thomson (stängt av det trådlösa) routerutgång - ASUS routeiringång (den skaffar sig automatiskt ny nat adress) - ASUS routerutgångar - Mina apparater och trådlösa grejor. :)


Använder du TV och telefoni via telia också? För det gör jag och måste tydligen koppla de direkt i Thomsonen.
Jag får ut en något lägre hastighet p.g.a detta via ASUSen. Inte så att man gråter men jag menar om man kan få högre vill man ju det.

#7

Postad 30 januari 2013 - 15:06

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Använder telefoni från Glocalnet (via teleuttaget) samt bredband.
Har en Thomson Gateway TG 784 mot jacket.
Sedan har jag kopplat som jag beskrev det ovan.
Har en 24 Mbit lina och får ut kring 20Mbit.
Förstår ej varför din Thomson 'saktar ner' hastigheten.

#8

Postad 30 januari 2013 - 20:30

Unregistered392f8df4
  • Unregistered392f8df4
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Använder telefoni från Glocalnet (via teleuttaget) samt bredband.
Har en Thomson Gateway TG 784 mot jacket.
Sedan har jag kopplat som jag beskrev det ovan.
Har en 24 Mbit lina och får ut kring 20Mbit.
Förstår ej varför din Thomson 'saktar ner' hastigheten.


Ja asså grejen är ju den att jag med kabel har fått 94mbit i mätningar. Förut fick jag självklart sämre med trådlöst då min router inte klarade av högre hastigheter. Men nu när jag har kopplat ASUSen direkt efter Thomson så blir det runt 84. inte så mycket att gråta över då kanske TVn och telefonin tar lite på vägen?

För nu vet jag ju att min dator + router klarar att skicka snabba hastigheter så routern i sig är det inte fel på utan vad det är fel på då är att Thomsonen eller det som är kopplat i thomson tar bandbredd, antar jag?

#9

Postad 30 januari 2013 - 22:21

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Har du stängt av det trådlösa på Thomsonen? :mellow:

#10

Postad 31 januari 2013 - 14:12

Unregistered392f8df4
  • Unregistered392f8df4
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Har du stängt av det trådlösa på Thomsonen? :mellow:


Yes, man skulle trycka in någon knapp som hade ett löp på sig, så det gjorde jag och jag verkar inte hitta den bland trådlösa enheter så den är nog avstängd.

Jag tror som sagt inte att det blir någon interferens i det trådlösa utan just det att den tappar lite speed p.g.a att det finns men mellanhand, med andra ord Thomsonen. ASUS kan ju inte skicka mer hastighet än vad den får in i sig.

#11

Postad 23 april 2013 - 09:05

b0wlingb0y
  • b0wlingb0y
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Med den nyaste Beta drivrutinen till ASUS RT-AC66U så fungerar IP TV direkt utan att man behöver brygga Thomson routern, jag har iofs fiber så jag vet inte hur det är med dom som sitter på annan uppkoppling. Väldigt nöjd dock, vilken prestanda skillnad! :-)

#12

Postad 15 juli 2013 - 15:58

discomega
  • discomega
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

Med den nyaste Beta drivrutinen till ASUS RT-AC66U så fungerar IP TV direkt utan att man behöver brygga Thomson routern, jag har iofs fiber så jag vet inte hur det är med dom som sitter på annan uppkoppling. Väldigt nöjd dock, vilken prestanda skillnad! :-)


Hmm, fungerar även ip telefoni utan att brygga? EDIT: har villafiber med thomson routern.

Redigerat av discomega, 15 juli 2013 - 16:29.


#13

Postad 08 juli 2014 - 23:28

xhrone
  • xhrone
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Hallå...

Jag har en N66U som jag kan påpeka att var hyggligt struligt att fixa till. Det krävs en del tweaks och jag misstänker att mjukvara på din är ganska snarlik min.

Kolla in denna tråd:

http://www.sweclocke...nan-utrustning/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.