Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ???

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
Hegel HD11 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,08 (11) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC II (DAC & hörlursförstärkare) 3 8,33 (2) Inga priser
8 relaterade trådar

#1

Postad 01 juli 2013 - 18:39

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Tja, som rubriken säger, vad finns det mer i klassen.

Synpunkter på de andra två?

#2

Postad 01 juli 2013 - 18:50

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Rega DAC bör du kolla in. Är grymt nöjd med min iaf. Har hört mycket bra om Atoll DACarna också.

#3

Postad 01 juli 2013 - 23:47

ChriG
  • ChriG
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0
Föreslår att du även kikar på en Music Streamer HD.

Finns en tråd om den här. (dock inte så många jämförelser tyvärr)

Länk till en recension här.

Edit: Bara USB in dock om det är ett hinder.

Redigerat av ChriG, 01 juli 2013 - 23:51.


#4

Postad 02 juli 2013 - 08:12

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Får väl tillägga att jag vill ha minst 2 coax och en USB-ingång.

#5

Postad 03 juli 2013 - 02:25

ChriG
  • ChriG
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Får väl tillägga att jag vill ha minst 2 coax och en USB-ingång.


Ja du Sören, då var inte MS HD så mycket att ha ;)

#6

Postad 04 juli 2013 - 15:12

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Har själv haft MF M1 version 2 och Rega Dac. I mitt system föredrar jag Rega, oavsett om jag kör Musical Fidelity, Chord Electronics eller McIntosh som övrig elektronik. Använder dac:en huvudsakligen till min Mac Mini som är musikserver.

Fast i ärlighetens namn, och ledsen för att jag blir tråkig, så är det väldigt liten skillnad i ljud på dessa... Välj efter funktion och estetik :)

#7

Postad 04 juli 2013 - 17:49

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 2
Sitter och lyssnar på Spotify nu via min Macbook Pro.

Det är som sagt marginella skillnader. En dac skall korrigera eventuella fel i datakoden, förutsatt att dessa finns. Den kan även sampla upp musik, och efter vad jag förstått hjälpa till att skapa en fylligare ljudbild hos komprimerad musik.

Jag köpte min Musical Fidelity M1:a för att kunna koppla in flera enheter. Min PS3, mediaspelare är båda kopplade till min tv via HDMI. Därifrån använder jag min tv:s optiska utgång för att mata signalen till min dac.

Min cd-spelare NAD 542 är kopplad coaxialt till dac:en, vilket gör att cd-spelaren bara får verka som transport. Där jag borde tycka mig uppleva skillnader är mellan cd-spelaren och den externa dac:en, men jag skulle åka dit på blidtest vilken dag i veckan som helst.

Att ansluta tv:n till min dac har visat sig vara bra i det avseendet att det inte gått att få ut ljud via tv:n rca, varför vet jag inte?

Den enda hörbara vitsen är min ganska dyra dac är att köra Spotify via USB, men det behöver man inte en M1:a för.
Vid min datahörna kör jag HRT music streamer 2 istället, och skillnaderna mellan denna och M1:an är klart försumbara.

Efter vad jag lärt mig i forumtrådarna kan folk uppleva fördelarna med att koppla XLR från dac:en, men detta skapar bara illusionen av att ljudet förbättras. Det beror helt enkelt på en spänningsskillnad mellan rca och XLR. Signalen vid XLR bidrar till en volymökning på 3 db.

Jag har varit på demos för Hegels dac:ar, och dessa är överprissatta i relation till vad man får. Den aktiva delen i en dac kostar inte mer än några hundralappar att tillverka, och varför sedan hela produkten sedan säljs för över 10 000:- tja, det vete inte ens Emil i Katthult.

Redigerat av Glidtassen, 04 juli 2013 - 17:52.


#8

Postad 16 augusti 2013 - 00:06

Efterklang
  • Efterklang
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 1
Att det skulle vara marginella skillnader köper jag inte. Då kan man ju lika gärna köra 3,5mm från datorn.

Sen är det klart att prissättning kan diskuteras.

#9

Postad 16 augusti 2013 - 08:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Sorry, skillnaderna är faktiskt väldigt små. Har dock inte påstått att det inte är några som helst skillander, men vi pratar om subtila nyanser. Jag tror att du åstadkommer större skillnader i ljudbild med en enklare ommöblering av lyssningsrummet.

#10

Postad 20 augusti 2013 - 19:48

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Uppspelning sker med fördel när det handlar om "dator till dac via usb". Här har jag både prövat HRT och Musical Fidelity. Det är en viss skillnad mellan att köra via 3.5 mm plugg och extern dac, där jag helt klart föredrar dac.

Men när jag prövat min större dac och använt min cd som transport kan jag knappt höra skillnad.

Vad en dac med uppsampling gör för komprimerad musik kan jag inte precisera, men jag tror att dac:en fyller ut det komprimerade materialet, klockar om signalen och går källmaterialet att verka fylligare.

Redigerat av Glidtassen, 20 augusti 2013 - 19:48.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.