Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vincent SAV-P200 (Slutsteg) 3 9,29 (6) Inga priser
Earthquake Sound Cinenova Grande 7 (Slutsteg) 3 9,17 (5) Inga priser
Pioneer SC-LX71 (Surroundförstärkare) Rapporterad 4 9,05 (20) Inga priser
Rotel RMB-1575 (Slutsteg) 2 7,5 (1) 21 990:-
Pioneer SC-LX72 (Surroundförstärkare) 5 9 (17) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9 (20) Inga priser
Emotiva XPA-3 (Slutsteg) 1 8,5 (3) Inga priser
Primare A30.7 (Slutsteg) 6 9,11 (8) Inga priser
Velodyne DD-12 Plus (Subwoofers) 7 8 (2) 54 990:-
Monitor Audio Gold GX300 (Golvhögtalare) 7 7,5 (1) Inga priser
Monitor Audio Gold GXC350 (Centerhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Marantz AV8801 (Surroundförsteg) 6 8,75 (3) Inga priser
Marantz MM8077 (Slutsteg) 4 9 (5) 20 990:-
45 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare 5-15000 (673 inlägg) 4 mån sedan
Primareklubben (998 inlägg) 7 mån sedan
Velodyne DD plus (7 inlägg) 2 år sedan
Emotiva Audio (3343 inlägg) 2 år sedan
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 4 år sedan
Earthquake Cinenova Grande 300W (58 inlägg) 5 år sedan
Vincent - Klubben (105 inlägg) 5 år sedan
Pioneer LX72 - optisk utgång (5 inlägg) 6 år sedan
* Officiell tråd - Pioneer BDP-LX71/51FD (818 inlägg) 7 år sedan
En spelare för både film (4K HDR) och 2-kanal (DSD128 etc.)?? (9 inlägg) 7 år sedan
Behöver tips på förstärkare till Dali Helicon MK2! (12 inlägg) 7 år sedan
Monitor Audio GX (Gold) (114 inlägg) 8 år sedan
Blu-Ray-spelare som mediastreamer? (6 inlägg) 8 år sedan
Rotel 15-serie (122 inlägg) 9 år sedan
Golvhögtalare 25-35000kr (44 inlägg) 9 år sedan
Ny reciever, 2 HDMI ut, max 5K (3 inlägg) 9 år sedan
Monitor Audio rx 6 och rx 8 (978 inlägg) 9 år sedan
Officiell tråd - Pioneer SC-LX72 och SC-LX82 (175 inlägg) 9 år sedan
SVS PC 13 Eller Velodyne DD 12/DD10 (270 inlägg) 10 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 10 år sedan
Marantz AV8801 och MM8077 (24 inlägg) 10 år sedan
2 st Velodyne SPL-1200 Ultra eller 1 st Velodyne DD12Plus? (12 inlägg) 10 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 10 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 10 år sedan
Primare A30.3, Marantz MM8077 och Emotiva XPA-3 (10 inlägg) 10 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 11 år sedan
* Officiell Tråd - Pioneer LX51,71,81 * (326 inlägg) 11 år sedan
Pioneer-klubben (151 inlägg) 11 år sedan
Uppdatera firmware på Pioneer SC-LX72? (15 inlägg) 12 år sedan
Nya subbar till biorum? Har nu Cascade 15 (4 inlägg) 12 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 12 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 13 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 13 år sedan
Yamaha 2065, Pioneer LX72 eller Onkyo 1007? (8 inlägg) 13 år sedan
Pioneer REA (1 inlägg) 14 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkarlösningen för hembio & stereo? (37 inlägg) 14 år sedan
Stor surr eller liten surr + slutsteg *Uppdaterad med testresultat* (4 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck - Marantz sr6004, Pioneer lx72, Rotel rsx1550 (22 inlägg) 14 år sedan
pioneer SC-LX71 receiver (2 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-NR905 istället Pioneer SC-LX71 eller SR7002/8002 (13 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera från Pioneer VSX-AX5i, tips!? (1 inlägg) 15 år sedan
Nyheter från Rotel (0 inlägg) 15 år sedan
Gästbok för Karnaa (19 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 17 augusti 2013 - 23:15

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Skall flytta inom kort och kommer få vardagsrum/hembio på nästan 30 kvm. Funderar på att ta tillfället och unna mig en ordentlig uppgradering på ljudsidan, samtidigt som jag går från 5.1 till 11.1 kanaler.

Jag har provlyssnat på Monitor Audio Gold GX200 för något år sedan, och blev grymt imponerad av den stora ljudbilden och soundet överlag. Jag har därför bestämt mig för följande högtalare (samtliga Monitor Audio):
Frontar Gold GX300
Center Gold GXC350
Surround (8 st) Silver RX FX

Eftersom jag vill ha bra 2-kanalsljud, och eftersom jag tycker att centern är väldigt viktig för tv/bio, så väljer jag front/center ur Gold-serien. Gold-seriens surrounder kostar däremot väldigt mycket, och jag har inget större behov av den dubbla bestyckningen, då jag väldigt sällan lyssnar på musik i fler än 2 kanaler. Silver-seriens surrounder känns mer ändamålsenliga, och fullt tillräckliga. Priset på surrounder blir ju också en större faktor när man skall köra 11.1 kanaler.

Jag går lite mot den rådande trenden och väljer att satsa på en bra subwoofer i stället för två mediokra. Eftersom rummet är stort, och jag samtidigt inte vill kompromissa med basens fasthet, snärt och tajming, så tänker jag satsa på en Velodyne DD Plus 12.

Kvar att bestämma är elektroniken.

Jag har ett par gamla Pioneer-receivers ( SC-LX72 + VSX-2011RDS) som har 4 resp. ca. 8-10 år på nacken. De är specade till 7x180W (6 ohm) resp. 7x120W, och jag minns från gamla tester att det är relativt ärliga watt, med tanke på att det rör sig om Pioneer-receivers. Jag tänkte vara lite sniken och använda dessa som slutsteg för att driva surrounderna. Den mindre till bakkanalerna, och den större till frontsurroundet. Genom att endast belasta 4 kanaler per receiver, så hoppas jag att krutet skall räcka till för de relativt modest bestyckade högtalarna.

Då jag vill matcha (men inte skjuta över målet) elektroniken i förhållande till högtalarna, så tänker jag satsa på separat processor. Kravet på 11.1-kanaler samt Dts Neo:X gör att utbudet blir begränsat. Jag kan endast dra mig till minnes att jag lyssnat på gamla 2-kanalsförstärkare från Marantz för länge sedan. Vad jag kan minnas så var det ett varmt men luftigt ljud som jag tyckte om. Det jag saknar med min nuvarande Pioneer/Canton Ergo-uppsättning är bättre ljud överlag, men även lite mer värme, så Marantz kanske inte är helt fel startpunkt. Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för deras nya AV8801 som processor.

Jag kommer till en början endast att använda server som signalkälla för musik/film etc. (alt. Spotify etc.) så jag ser inget behov av cd/blu-ray just nu. Det kan jag ev. komplettera med senare om det kommer nya ljudformat, eller om jag skulle få för mig att jag vill ha riktigt bra cd-ljud.


Frågan:

Då återstår endast slutsteg för att driva frontar + center. Eftersom dessa är prioriterade kanaler, med relativt stora/många element, så vill jag se till att det finns både ljudkvalitet och kraft. Jag har sedan tidigare ganska goda erfarenheter av bi-amping, och är därför inne på att bi-ampa alla 3 kanaler. Monitor Audio rekommenderar en förstärkareffekt mellan 100-200 W RMS.

Ett naturligt val i sammanhanget är ju Marantz matchande slutsteg MM8077, specat till 7 x 150 W. Jag inbillar mig att detta skall räcka till, om jag endast belastar 6 kanaler (2 per högtalare). Vad jag förstått så skall de olika kanalerna vara väl skärmade etc. så steget torde lämpa sig väl för bi-amping. Men jag är ändå lite fundersam över om MM8077 trots allt inte är lite underkill med tanke på frontarnas kvalitet.... samt att kombinationen av "varma" högtalare och "varm" processor samt slutsteg kan göra att basen upplevs som "blöt". Visst vill jag ha ett varmare ljud överlag, men kanske kunde det vara en god ide att skaffa ett något mer neutralt steg, åtminstone till basarna...

En annan lösning kunde vara följande:
Den starkare Pioneer-receivern som slutsteg till de 4 bakre surroundkanlaerna.
Marantz MM8807 för att driva de 4 främre surrounderna samt toppen (diskant/mid) av frontar och center. (Samtliga 7 kanaler belastade med andra ord, men inte av stora element.)
Utöver detta ett riktigt starkt 3- eller 5-kanals slutsteg för att driva basarna i frontar + center. Men i så fall vilket? Emotiva XPA-3 verkar vara ett riktigt bra 3-kanalssteg, men jag har aldrig hört det. Rotel RMB-1575 torde också vara ett alternativ, antingen 3 kanaler drivna (front/center-kanalernas basar), eller 5 kanaler drivna (bi-amp av frontar samt centerns bas). Eller kanske någon helt annan lösning. Kanske rent av ersätta Marantz-steget med t ex Vincent SAV-P200, eller annan 6+-kanalare (Primare A30.7, Earthquake Sound Cinenova Grande 7 etc.), för att bi-ampa frontar + center.

Jag vill inte att elektroniken skall bli en flaskhals i förhållande till högtalarna, men samtidigt vill jag inte elda för kråkorna och spendera mer pengar än nödvändigt.

Med andra ord...

... tror ni att Marantz AV8801 + MM8077 vore underkill för min tänkta högtalaruppsättning?

Alla synpunkter och kommentarer mottages tacksamt. (Även om annat än slutsteg/elektronik.)

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 18 augusti 2013 - 10:48.


#2

Postad 19 augusti 2013 - 20:12

Unregisteredd490d823
  • Unregisteredd490d823
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 1
Tror absolut inte det blir underkill, har själv beställt exakt den kombon (8801+8077) idag :P
Kommer idag att driva rx8:or samt center och surround ur samma serie.
Men i framtiden kommer jag så fort jag har råd att driva Gamut phi7 samt deras center.

Kör idag med velodynes 1200 ultra, grymma basar :)

#3

Postad 19 augusti 2013 - 20:24

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Velodyne-subben är väldigt dyr och för de pengarna kan du få mycket bättre bas, men det kräver fler och större lådor vilket förstås inte alltid är önskvärt i ett vardagsrum.:)
Sen hoppas jag att du inte glömmer bort rumsakustiken eftersom alla högtalare låter illa i ett dåligt rum.
Marantz-förstärkeriet är absolut inte underkill i sammanhanget. Det duger i vilket sammanhang som helst (om du inte gillar att spela svinhögt förstås, då kan kraftigare slutsteg övrvägas...).

#4

Postad 20 augusti 2013 - 00:01

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Tror absolut inte det blir underkill, har själv beställt exakt den kombon (8801+8077) idag :P
Kommer idag att driva rx8:or samt center och surround ur samma serie.
Men i framtiden kommer jag så fort jag har råd att driva Gamut phi7 samt deras center.

Kör idag med velodynes 1200 ultra, grymma basar :)

Låter ju bra. RX8:orna har ju en del elementyta och om du vet att Marantz-steget räcker till i alla lägen så borde det troligtvis finnas tillräckligt med pulver även för G300.

Jag inbillar mig dock att Gold-seriens banddiskanter kan vara aningen mer avslöjande än RX8:ornas (det är ju bl a det man betalar för) vilket kunde motivera bättre elektronik, även om Marantz-kombon fungerar perfekt med Silver-seriens högtalare...

Som alltid så får man försöka ordna provlyssning innan man bestämmer sig, men det är alltid väldigt intressant att få ta del av andras tankar och kunskap. Speciellt eftersom jag varit "borta" från hifi/hembiovärlden ett antal år, och inte är så väl bevandrad i dagens utbud.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 23 augusti 2013 - 00:18.


#5

Postad 20 augusti 2013 - 00:15

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Velodyne-subben är väldigt dyr och för de pengarna kan du få mycket bättre bas, men det kräver fler och större lådor vilket förstås inte alltid är önskvärt i ett vardagsrum. :)
Sen hoppas jag att du inte glömmer bort rumsakustiken eftersom alla högtalare låter illa i ett dåligt rum.
Marantz-förstärkeriet är absolut inte underkill i sammanhanget. Det duger i vilket sammanhang som helst (om du inte gillar att spela svinhögt förstås, då kan kraftigare slutsteg övrvägas...).

Tack för dina synpunkter.

Velodyne-subben är dyr, och jag har förstått att den rådande trenden de senaste åren har gått mot att använda 2 eller fler mer prisvärda subbar. Vad det gäller rumsakustik etc. så är jag helt överbevisad om fördelarna med dubbla subbar. Däremot så har jag svårt att se hur två subbar, som inte klarar av att kombinera kraft, låg-Hz och tajthet var för sig, skall kunna göra det tillsammans. Dock är jag erkänt dåligt uppdaterad kring denna biten.

-Är tanken att man kombinerar olika subbar, där en av dem exempelvis går lågt i Hz och den andra spelar med stor kraft, och med hjälp av de senaste autokalibreringsalgoritmerna lyckas isolera det bästa från varje sub? Det verkar verkar närmast omöjligt....?

Visst, med akustikproblem låter även en riktigt bra sub dåligt, men om man förutsätter att rumsakustiken kan ordnas någorlunda tillfredsställande, menar du att två subbar till priset av en Velodyne DD12 kan medföra några andra ljudmässiga fördelar?

Jag är öppen för att lära mig, och ändrar gärna mina planer om jag kan få bättre ljud för samma pengar. Eller ännu hellre, lika bra ljud för mindre pengar :D Rumsakustiken tänker jag arbeta en hel del med, nu när jag har stora möjligheter att inreda vardagsrum/hembio precis som jag vill. Jag skulle kunna klä i princip alla väggar med absorbenter, och sambon har t o m sagt ok till ett par konstnärligt designade diffusorpaneler. Jag behöver läsa på en hel del angående rumsakustik, men jag är helt medveten om vilken viktig faktor det är.

Redigerat av Unregistered2519cc0f, 23 augusti 2013 - 00:19.


#6

Postad 20 augusti 2013 - 22:17

Unregisteredd490d823
  • Unregisteredd490d823
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Tack för dina synpunkter. Velodyne-subben är dyr, och jag har förstått att den rådande trenden de senaste åren har gått mot att använda 2 eller fler mer prisvärda subbar. Vad det gäller rumsakustik etc. så är jag helt överbevisad om fördelarna med dubbla subbar. Däremot så har jag svårt att se hur två subbar, som inte klarar av att kombinera kraft, låg-Hz och tajthet var för sig, skall kunna göra det tillsammans. Dock är jag erkänt dåligt uppdaterad kring denna biten. -Är tanken att man kombinerar olika subbar, där en av dem exempelvis går lågt i Hz och den andra spelar med stor kraft, och med hjälp av de senaste autokalibreringsalgoritmerna lyckas isolera det bästa från varje sub? Det verkar verkar närmast omöjligt....? Visst, med akustikproblem låter även en riktigt bra sub dåligt, men om man förutsätter att rumsakustiken kan ordnas någorlunda tillfredsställande, menar du att två subbar till priset av en Velodyne DD12 kan medföra några andra ljudmässiga fördelar? Jag är öppen för att lära mig, och ändrar gärna mina planer om jag kan få bättre ljud för samma pengar. Eller ännu hellre, lika bra ljud för mindre pengar :D Rumsakustiken tänker jag arbeta en hel del med, nu när jag har stora möjligheter att inreda vardagsrum/hembio precis som jag vill. Jag skulle kunna klä i princip alla väggar med absorbenter, och sambon har t o m sagt ok till ett par konstnärligt designade diffusorpaneler. Jag behöver läsa på en hel del angående rumsakustik, men jag är helt medveten om vilken viktig faktor det är.


Har några soundwave swell till salu om du är intresserad ;)

#7

Postad 31 augusti 2013 - 14:28

Unregisteredd490d823
  • Unregisteredd490d823
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Låter ju bra. RX8:orna har ju en del elementyta och om du vet att Marantz-steget räcker till i alla lägen så borde det troligtvis finnas tillräckligt med pulver även för G300. Jag inbillar mig dock att Gold-seriens banddiskanter kan vara aningen mer avslöjande än RX8:ornas (det är ju bl a det man betalar för) vilket kunde motivera bättre elektronik, även om Marantz-kombon fungerar perfekt med Silver-seriens högtalare... Som alltid så får man försöka ordna provlyssning innan man bestämmer sig, men det är alltid väldigt intressant att få ta del av andras tankar och kunskap. Speciellt eftersom jag varit "borta" från hifi/hembiovärlden ett antal år, och inte är så väl bevandrad i dagens utbud.


Fick hem av8801 + mm8077 igår!

Fruktansvärt vilket lyft för min anläggning :D
Känner inte längre att det är eletroniken som håller mig tillbaks, vart väldigt sugen på att byta högtalare nu :S

#8

Postad 13 mars 2015 - 22:54

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Inte igår denna tråd var aktiv, men jag är intresserad av Gx300 och undrar hur det blev tillslut?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.