Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha, RX-V775 eller RX-A820?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 november 2013 - 09:48

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Har precis blivit med TV i gillestugan, där det sedan tidigare finns en projektor.
Jag kan köra blu-ray till båda eftersom min Oppo har två HDMI ut, men jag är sugen på att plocka ner PS3:an och Wii:n och kunna köra dem på både TV och projektor med ljud värt namnet.
Därför spanar jag nu efter receivers i billig klass som kan det jag vill, nämligen:
  • Två HDMI ut (minst)
  • Uppkonvertering till HDMI (då Wii:n saknar HDMI)
  • Gärna pre-out för eventuellt framtida slutsteg
Har kollat runt lite, och tycket dessa verkar bra:



När jag läser om dem så tycker jag de verkar snarlika. Någon som kan säga något väsentligt som skiljer dem åt?
(Läser jag på prisjakt så står det att 775:an saknar videokonvertering analog till HDMI samt att 820:an saknar HD-ljudformaten, men enligt Yamahas site tycker jag de verkar besitta de egenskaperna)

Någon som lyssnat på båda och kan säga om det är någon skillnad?



Såg nu att (enligt prisjakt) så har 820:an "adresserbara slutsteg", medan 775:an inte har det. VAd innebär det egentligen?


/C

Redigerat av Costanza, 21 november 2013 - 10:05.


#2

Postad 21 november 2013 - 19:33

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Eftersom jag själv just jagar receiver i samma prisklass (och har en egen tråd om det) så har jag grottat in mig en del i skillnaderna.

Om det står att A820 saknar HD-formaten är det nog bara en miss i prisjakt (någon som glömt fylla i). Skillnaderna får du bl.a. på Yamahas sida:
http://se.yamaha.com...=406143_450989_

V775 är aningen klenare, saknar lite videokonvertering, har lite billigare chassi (A820 tillhör deras exklusiva serie) och saknar 2 HDMI in och kanske något till. Vet inte om interndelarna kan vara aningen billigare också.
Istället har den MHL på front-HDMI-kontakten och någon nätverksfunktion.

Jag skulle helt klart valt A820 av dessa, speciellt just nu när den t.o.m. är billigare. Undantaget är väl om du absolut vill använda någon av de små funktionerna 775 har.

#3

Postad 22 november 2013 - 09:41

hampes
  • hampes
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
köpte nyligen a820 på cdon rean och kan bara säga att jag är väldigt nöjd med ljudet det enda jag saknar är väll spotify connect men vilket ska komma i en updatering av firmware som jag har förstått det.

#4

Postad 22 november 2013 - 09:44

Costanza
  • Costanza
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Jo, det skiljer några smådetaljer, men frågan är huruvida ljudet skiljer sig (för mig) hörbart åt.

Angående videokonverteringen, vad menar du skiljer sig åt?

Följande bild (tagen från sidan för V775) ser för mig identisk ut jämfört med den på sidan för A820.
Postad bild


Då jag tror jag kommer klara mig länge med de 5 HDMI V775 har på baksidan så tror jag det kommer bli en sådan bara baserat på det faktum att jag inte vill stressköpa för att hinna med sänkningen på A820. Vill nämligen köpa ny duk (byta från ramspänd till rullduk) innan det är dags för receiver.

Såg att du bestämt dig för en SR5007. Är själv sugen på en Marantz (har en SR8500 nu), men hade ju tyvärr blivit tvungen att gå upp en del i pris för att få de videoegenskaper jag behöver.

/C

#5

Postad 22 november 2013 - 10:27

Hooligan
  • Hooligan
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0

köpte nyligen a820 på cdon rean och kan bara säga att jag är väldigt nöjd med ljudet det enda jag saknar är väll spotify connect men vilket ska komma i en updatering av firmware som jag har förstått det.

Jag har också hört i en annan tråd att 20-serien ska få Spotify. Men själv har jag inte hittat nån info på nätet över huvudtaget som bekräftar det. Kollar man listan över kompatibla receivers på Yamahas hemsida så finns inte 10 å 20 serien med.

Redigerat av Hooligan, 22 november 2013 - 10:30.


#6

Postad 22 november 2013 - 15:20

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0
Det kanske inte skiljer något i videokonverteringen. Det står dock på A820 utskrivet att den konverterar komponent till hdmi, men inget om det på 775. Kanske inte tillräckligt viktigt för att skriva ut. Hembiobutiken har nu också sänkt priset på A820, så det kanske håller i sig ett tag.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.