Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Benq W1300

483 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 november 2013 - 10:19

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Vet inte om jag fått ett måndagsexemplar men... denna kommer jag skicka tillbaka, har haft den ca 2 veckor och vid 8 av 10 påslagningar börjar fläkten rusa och projjen varnar på lampan innan den efter ca 20 sek stänger av sig själv. När jag sedan startar den igen så går det bra och den uppvisar inga problem under uppspelning.
Den är dessutom katastrofalt svår att kommunicera med via IR:en från fjärren, har den takmonterad och jag måste ställa mig på soffan och rikta fjärren rakt in i IR-mottagaren från ca 40 cm avstånd för att den överhuvudtaget ska reagera på input.
Hade en Epson tidigare och hade aldrig liknande problem med den.
Någon annan som har andra erfarenheter från denna?

#2

Postad 29 november 2013 - 16:19

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Yes. Tråkigt när det inträffar. Det kallas för "reklamationsexemplar" och man ska försöka kontakta ÅF så fort som möjligt kring sådana här saker. En del tillverkare arbetar utifrån DOA-principer men har en tidsgräns som ofta är en eller två veckor. Räknas det som en DOA händer det att kunden får ett nytt exemplar ögonaböj. Går det längre tid ska den in på reparation och vända.

Så vänta aldrig för länge med defekta exemplar.

#3

Postad 29 november 2013 - 17:28

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Ja måndagsexemplar är ju aldrig kul att få!,En sak som skiljer sig markant ifrån fjolårets storsäljare BenQ W1070, är att i BenQ W1300 är det markant sämre kastförhållande (Throw Ratio 1.39-2.09:1). Så man får inte lika stor & mäktig filmbild om man har ett litet till normalt vardagsrum med 3 ~ 4,5 meter imellan väggarna.Så vill man ha en relativt stor filmbild där hemma så kommer W1070 fungera bättre!,Då den har 1.15-1.50:1 i Projektionsförhållande (Throw Ratio).

#4

Postad 29 november 2013 - 17:37

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
A projector's throw ratio is defined as the distance (D), measured from lens to screen, that a projector is placed from the screen, divided by the width (W) of the image that it will project (D/W).

Postad bild



Läs mer om Kastförhållande (Throw Ratio) hära: http://www.theprojec...hrow_ratios.htm



#5

Postad 29 november 2013 - 18:57

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Sämre kastförhållande? Det är ett annat kastförhållande och olika situationer kräver olika kastförhållanden. BenQ W1070 är problematisk ifall kravet är att ha projektorn längre bort från duken. Det korta kastavståndet är också direkt problematiskt för högkontrastdukar eftersom det riskerar skapa tydlig hotspotting. Ur tillverkningssynpunkt är optik med korta kastavstånd svårare att tillverkare med hänseende till optisk kvalitet. Där har W1300 åtminstone potentialen att vara bättre än W1070 vars svagaste sida är att optiken är, tja, sämre. :)

#6

Postad 29 november 2013 - 19:09

vive
  • vive
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har haft samma problem med min W1300, efter ca.10 timmars användning så blev det lampvarning och fläktrusning vid starten innan den stängde av sig (ibland startade den direkt) .Efter omstart så hoppade den oftast igång, vid några tillfällen fick jag göra ytterligare en omstart.
Fjärrkontrollen strulade också, fick hålla den nära för att den skulle fungera, till slut dog den helt.
Fick projektorn utbytt mot en ny hos Elgiganten idag, jag har nu har monterat upp den nya i taket och den startade utan problem.
Den nya fjärren fungerar normalt och med bra räckvidd.
Återstår och se om det blir samma problem med det här exemplaret.
Jag är väldigt nöjd med vad projektorn levererar bildmässigt. Skärpan i bilden är mycket bra från centrum och ända ut till kanterna.

#7

Postad 29 november 2013 - 19:37

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Sämre kastförhållande? Det är ett annat kastförhållande och olika situationer kräver olika kastförhållanden. BenQ W1070 är problematisk ifall kravet är att ha projektorn längre bort från duken. Det korta kastavståndet är också direkt problematiskt för högkontrastdukar eftersom det riskerar skapa tydlig hotspotting. Ur tillverkningssynpunkt är optik med korta kastavstånd svårare att tillverkare med hänseende till optisk kvalitet. Där har W1300 åtminstone potentialen att vara bättre än W1070 vars svagaste sida är att optiken är, tja, sämre. :)

Jag pratar alltså om små rum där man oftast har det problemet att kunna få en tillräkligt bred filmbild när man sätter projjen så långt bak i rummet som bara går.

#8

Postad 29 november 2013 - 19:46

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Se där ja! Hoppas du har bättre tur med denna :)

Så sjukt trist att montera ner och åka in för byte, köpte min på giganten oxå, åker in med projjen till veckan, antingen blir det ett återköp eller byte, får fundera i helgen, är oxå nöjd bildmässigt, har dock inte hunnit testa 3D:n ännu...

Jag kör f.ö 90" från knappa 3 meter

#9

Postad 29 november 2013 - 20:39

vive
  • vive
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Såg Prometheus i 3D, bra bild som inte blev jobbig att titta på.
Eftersom jag är nöjd med bilden både i 2 och 3D så blev det ett byte av projjen hos elgiganten, den
får en chans till.

#10

Postad 01 december 2013 - 09:26

Unregisteredbd9cbd3f
  • Unregisteredbd9cbd3f
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag hade tänkt införskaffa mig min första projektor efter jul/nyår. Har varit inne på W1070 nu ett tag men såg att de släpt en ny nu som heter W1300. Det skiljer 2500:- i pris men det stod att W1300 var en rejäl uppgradering på just 1070n. Som jag förstod det var den helt automatisk när man skulle kolla på 2D eller 3D och man stratade olika uppspelningskällor (BRDVD, XBOX m.m). Är det nån här inne som kan säga om det är värt de där 2500:- extra eller är det bortkastade pengar?
Har en budget på 25-30,000:- och då ska jag ha, projjen, duken (104"), och ett bra ljudsystem (Dali Zensor från HiFi-Klubben). Klarar man sig på den budgeten tror ni eller är jag alldeles för optimistisk?

MVH,
Robin.

Edit: Jag ska ha den i källaren där det aldrig är superljust och där jag kan mörklägga nästan helt under dagtid, dock ljusaväggar och träpanel i taket. Har ca. 3,5-4m vägg-vägg där jag tänkt ha den.

Redigerat av Unregisteredbd9cbd3f, 01 december 2013 - 09:33.


#11

Postad 02 december 2013 - 15:24

vive
  • vive
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Efter problem med lampvarning och att fläkten går för fullt vi start av projektorn fick jag den utbytt hos Elgiganten,
nu har det blivit samma fel på det nya exemplaret. Bildmässigt är projektorn kanon så det är synd
med det här problemet.

#12

Postad 02 december 2013 - 15:42

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
vilken otur hoppas du får en som fungerar nu då.

#13

Postad 05 december 2013 - 17:15

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Fan va trist! min blev ett återköp, de tänkte skicka den på service eftersom jag haft den 2 veckor + några dagar, de räknade alltså den inte som en DOA tyvärr... tänkte skicka efter en ny, men nu när du vive fått 2 dåliga ex. känns det mer tveksamt, håll oss gärna uppdaterade med hur det går

#14

Postad 06 december 2013 - 16:33

vive
  • vive
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag hittade ett Franskt hemmabioforum där dom diskuterar samma startproblem av projektorn
som jag och Aracua har upplevt.

http://www.cinetson....ond-t37804.html

#15

Postad 07 december 2013 - 10:12

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Jag hittade ett Franskt hemmabioforum där dom diskuterar samma startproblem av projektorn
som jag och Aracua har upplevt.

http://www.cinetson....ond-t37804.html


...och vi båda har projjen takmonterade, vilket om man läser den franska tråden, är då problemet inträffar i 100% av fallen

Nu såg det ut som de misstänkte programvaran, enl. svaret från BenQ

#16

Postad 07 december 2013 - 16:46

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med min W1300 som även den är takmonterad. Jag är inne på min andra och hade tänkt byta till en tredje på måndag. Men är det en firmware-bugg så känns det rätt meningslöst att byta ut den... ;) Lite synd att den har det här problemet eftersom jag är grymt nöjd med den i övrigt! Det blir nog till att vänta in en ny firmware från Benq i Frankrike / Taiwan. Benq Sverige var inte speciellt behjälpliga och eller intresserade av att få mer information från mig när jag pratade med dem förra veckan. Även jag var då inne på att det var en firmwarebugg. Modellen i sig vill jag inte byta ut så jag hoppas på en snabb fix.

#17

Postad 07 december 2013 - 23:54

Unregistered13ac0c90
  • Unregistered13ac0c90
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Fortfarande inte fixat då med andra ord... då min w1070 åkte i golvet av en lite överberusad vän som fick för sej att han kunde hänga i fästet typ så fick jag full ersättning för både tak och maskin. satt och små tittade på denna men blir grymt intresserad då w1070 är bra och att w1300 skall va snäppet bättre.

Skall jag vänta med köp eller tror ni det kommer en uppdatering av fw som jag själv kan uppdatera enkelt om jag köper en nu?

#18

Postad 08 december 2013 - 01:58

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
En work around tills det är fixat verkar vara att ändra "projector position" till "front table" före nedstängning. Det går ju smidigt att ändra tillbaks till "front ceiling" efter uppstart igen. Jag har inte upplevt några problem sen jag börjat använda den temporära fixen...

#19

Postad 08 december 2013 - 11:34

vive
  • vive
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

En work around tills det är fixat verkar vara att ändra "projector position" till "front table" före nedstängning. Det går ju smidigt att ändra tillbaks till "front ceiling" efter uppstart igen. Jag har inte upplevt några problem sen jag börjat använda den temporära fixen...

Den temporära fixen fungerar för mig också.

#20

Postad 08 december 2013 - 12:28

Unregistered13ac0c90
  • Unregistered13ac0c90
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Så är det ett köp då eller? Kommer det att va en lätt match att uppdatera fw sen då? Hur går det till? Måste det lämnas in?

#21

Postad 08 december 2013 - 13:23

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Så är det ett köp då eller? Kommer det att va en lätt match att uppdatera fw sen då? Hur går det till? Måste det lämnas in?


Om jag inte var i akut behov av en projektor så hade jag väntat. Det ska gå att uppdatera firmware via USB (se diverse W1070 trådar) men det är ju ett extra jobb. Sen vet man ju inte hur länge det dröjer innan en riktig buggfix är ute. Elgiganten har dessutom haft återkommande kampanjer på W1300 så jag hade åtminstone väntat lite för att se om det dyker upp en ny kampanj inom kort.

#22

Postad 08 december 2013 - 13:33

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

min w1070 åkte i golvet av en lite överberusad vän som fick för sej att han kunde hänga i fästet typ så fick jag full ersättning för både tak och maskin.


Haha, vilken fest!

#23

Postad 08 december 2013 - 14:25

Unregistered13ac0c90
  • Unregistered13ac0c90
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Om jag inte var i akut behov av en projektor så hade jag väntat. Det ska gå att uppdatera firmware via USB (se diverse W1070 trådar) men det är ju ett extra jobb. Sen vet man ju inte hur länge det dröjer innan en riktig buggfix är ute. Elgiganten har dessutom haft återkommande kampanjer på W1300 så jag hade åtminstone väntat lite för att se om det dyker upp en ny kampanj inom kort.


Mjo ok jag väntar en stund till och kollar vad som händer.

Haha, vilken fest!


Mjo fast det var lite överdrivet av mej... i själva verket var det en olycka. Så inget märkvärdigt. vissa har dålig balans när de dricker och när de faller så grabbar de flesta tag efter något för att hålla i sej. denna gången blev det projjen... Men han betalade ju för det som tur var.

Redigerat av Unregistered13ac0c90, 08 december 2013 - 14:26.


#24

Postad 09 december 2013 - 22:40

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Officiell pressrelease från Benq som konfirmerar firmwarebuggen när man har ställt in projektorn för takanvändning:

http://www.projectio...-officiel-benq/

De jobbar på en fix.

#25

Postad 10 december 2013 - 01:45

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Officiell pressrelease från Benq som konfirmerar firmwarebuggen när man har ställt in projektorn för takanvändning:

http://www.projectio...-officiel-benq/

De jobbar på en fix.


Toppen! Då kan man snart köpa en ny då :)

#26

Postad 13 december 2013 - 05:25

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Hur går det med fw, har det kommit uppdateringar? Har suttit och väntat(sparat) och varit intresserad av w1070 men har nu tänkt om och gillar denna mer. Jag har ett rum på 4,5m och 125" duk, vill ju inte ha en projektor mitt i rummet i taket och då passar denna bättre. Sen får väl denna bättre bild på en sån stor duk än w1070 på grund av kastavstånd? Men som sagt allt handlar ju om dem har fixat fw buggen?

#27

Postad 13 december 2013 - 07:25

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Ingen fix av firmware-buggen igår i alla fall. BenQ Sverige kommer i mitt fall höra av sig och meddela när den är tillgänglig. Det kommer enligt dem krävas att projektorn skickas in för uppdatering. Det är jag inte speciellt sugen på... Dessutom lite underligt eftersom det finns ett flertal trådar ute om hur firmware till W1070 kan uppdateras på egen hand via USB (och med tillhörande download-länk av firmware).

#28

Postad 13 december 2013 - 08:49

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Har du lust att skriva ut när uppdateringen är färdig så bokmärker jag tråden när jag kommer hem. Är du nöjd för övrigt med projektorn? Provat 3d?

#29

Postad 13 december 2013 - 11:05

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 1

Har du lust att skriva ut när uppdateringen är färdig så bokmärker jag tråden när jag kommer hem. Är du nöjd för övrigt med projektorn? Provat 3d?


Japp, jag postar här så fort jag vet mer om när fixen ska vara färdig. Jag är definitivt väldigt nöjd med projektorn, det är väl anledningen till att jag inte gjort återköp på den utan istället är inne på mitt tredje utbyte ;) Mina byten har skett innan det var fastställt att det var en firmware bugg som verkar slå på alla skeppade enheter. Lite plus och minus enligt min amatörmässiga bedömning...

+ Bra skärpa, även ute i kanter och hörn på alla mina tre exemplar
+ Korrekta färger med Cinema, Eco och Brilliant Color off
+ Ännu bättre färger efter lite justeringar
+ Personligen gillar jag Brilliant Color med bra källmaterial men det är ju en smaksak
+ Bra kombination av tydlig gråskala och hög kontrast
+ Bra ljusstyrka
+ Bra bakbelyst fjärr
+ Väldigt behaglig 3D där jag inte lagt märke till någon cross-talk
+ Ljusstyrkan räcker till bra för 3D men det är min subjektiva åsikt... jag har inget att jämföra mot.

- Svärtan hos mig är svår att avgöra pga att mitt ljusa vardagsrum med vita väggar men jag gissar att det inte är dess starka sida
- Ljudnivån i Eco-läge är helt OK- inget man stör sig på eller tänker på. I Normal och Smart Eco så är dock ljudnivån påtaglig och inget jag använder (eller har behövt använda pga bra ljusstyrka i Eco)
- 3D skapar som alla DLP (som jag förstått det) en anings grönaktig ton i svärtan även med glasögon på men egentligen inget jag märker.
- För 3D går projektorn upp i Normal lampläge med en påtaglig ljudnivå

Övrigt: Meningslöst med inbyggd högtalare för hemmabruk om man har en AVR.

#30

Postad 13 december 2013 - 16:01

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
- 3D skapar som alla DLP (som jag förstått det) en anings grönaktig ton i svärtan även med glasögon på men egentligen inget jag märker.

Tror du slipper detta med dlp projektorer som använder rf glasögon istället för dlp-link.

Redigerat av jimjans, 13 december 2013 - 16:01.


#31

Postad 16 december 2013 - 10:29

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Nu har jag fått meddelande från BenQ om att firmware som löser buggen är tillgänglig. Kontakta BenQ så skickar de hem fraktsedlar så att ni kan skicka in projektorn för uppdatering hos BenQ. Felanmälan görs här:

http://www.benq.se/s...ervicewarranty/

Ingen information om att firmware kan uppdateras på egen hand.

#32

Postad 16 december 2013 - 12:00

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Gött! Då hoppas vi på rea snart :-D

#33

Postad 16 december 2013 - 12:25

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Är det någon som köpt 3d glasögon på ebay som vet vilka som funkar bäst?

#34

Postad 17 december 2013 - 21:29

Unregisteredbd9cbd3f
  • Unregisteredbd9cbd3f
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Tjena.

Är det någon här som kan ge lite konkreta skillnader, både positiva och negativa, på W1300 och W1070. Jag ska inföskaffa min första projektor och förstår inte riktigt allt som skrivs i produkbeskrivningarna. Är det stora skillnader på 1300 och 1070? Läste nåt om att 1300 skulle ställa in förger och ljusflöde automatiskt beroende på filmen man spelade upp eller nåt sånt. Nån som kan förklara lite mer skillnader för en dummy? =)

Tack!

Redigerat av Unregisteredbd9cbd3f, 17 december 2013 - 21:29.


#35

Postad 18 december 2013 - 05:30

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Tjena.

Är det någon här som kan ge lite konkreta skillnader, både positiva och negativa, på W1300 och W1070. Jag ska inföskaffa min första projektor och förstår inte riktigt allt som skrivs i produkbeskrivningarna. Är det stora skillnader på 1300 och 1070? Läste nåt om att 1300 skulle ställa in förger och ljusflöde automatiskt beroende på filmen man spelade upp eller nåt sånt. Nån som kan förklara lite mer skillnader för en dummy? =)

Tack!


W1070 är en shortthrow vilket innebär att du får en stor bild på kort avstånd, detta är bra om du inte har ett stort vardags/bio rum. w1300 som jag är inne på har ett längre kastavstånd vilket innebär att jag kan ha projektorn längre bak i rummet istället för mitt i rummet. Shortthrow på en stor duk kan ge oönskade effekter på bilden oxå och jag har 125" så det blir nog i största laget för w1070. Så om du väljer mellan dessa två så ska du mäta upp rummet så du vet hur långt du har mellan lins och duk och välja projektor efter det, shortthrow är ju oxå bra om du gillar wii eller har barn som spelar det men då hade jag nog kollat på w1080 som har ännu kortare avstånd mellan lins och duk.

#36

Postad 21 december 2013 - 11:20

Unregisteredbd9cbd3f
  • Unregisteredbd9cbd3f
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

W1070 är en shortthrow vilket innebär att du får en stor bild på kort avstånd, detta är bra om du inte har ett stort vardags/bio rum. w1300 som jag är inne på har ett längre kastavstånd vilket innebär att jag kan ha projektorn längre bak i rummet istället för mitt i rummet. Shortthrow på en stor duk kan ge oönskade effekter på bilden oxå och jag har 125" så det blir nog i största laget för w1070. Så om du väljer mellan dessa två så ska du mäta upp rummet så du vet hur långt du har mellan lins och duk och välja projektor efter det, shortthrow är ju oxå bra om du gillar wii eller har barn som spelar det men då hade jag nog kollat på w1080 som har ännu kortare avstånd mellan lins och duk.

Okej, tack för svaret. Jag har ca 2,5-3m mellan lins och duk och då känns W1070 som ett bra val. Jag får nog inte plats med mer än max 100"s duk om jag ska få plats med högtalarna och så =) Men tack för svaret?

#37

Postad 21 december 2013 - 11:43

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Okej, tack för svaret. Jag har ca 2,5-3m mellan lins och duk och då känns W1070 som ett bra val. Jag får nog inte plats med mer än max 100"s duk om jag ska få plats med högtalarna och så =) Men tack för svaret?


Då är nog 1070 bästa valet, den har fått riktigt bra kritik också så du får nog mycket för pengarna där. Ser dessutom ut att vara ett ganska bra val med dina förutsättningar http://www.projector...culator-pro.htm

#38

Postad 22 december 2013 - 09:39

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
För mig blev det till slut en Optoma HD25e istället och det är inget jag ångrar.

#39

Postad 22 december 2013 - 11:52

Unregisteredbd9cbd3f
  • Unregisteredbd9cbd3f
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 1

Då är nog 1070 bästa valet, den har fått riktigt bra kritik också så du får nog mycket för pengarna där. Ser dessutom ut att vara ett ganska bra val med dina förutsättningar http://www.projector...culator-pro.htm

Det blev en w1070 och det blev kanon. Spelade xbox hela kvällen igår och var en sjukt härlig upplevelse med 90" duk och nytt ljud från Hifi-klubben. MÄKTIGT! :D Snacka om att julen inte kan bli bättre, och det bästa är att sambon också gillar det =)

#40

Postad 22 december 2013 - 16:08

RearNakedChoke
  • RearNakedChoke
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Grattis och god jul :)

#41

Postad 23 december 2013 - 20:51

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 1
W1300 är med på Elgigantens mellandagsrea från och med idag 23/12 för 7990:-

Har en Optoma HD65 som sitter på 3.32 meters avstånd från min 90" duk. Hade funderat på att byta ut mot en W1070 som Dustin sålde för 6490:- och även byta mot en lite större ramspänd duk. Biorummet är bara 4,75 långt och 2,8 brett så jag får inte plats med så mycket större duk än 104". Fördelen med W1300 skulle vara att jag slipper flytta projektorfästet och klarar allt mellan 72" och 108". Med en W1070 skulle jag behöva byta duk direkt eller flytta fästet.

Annars är jag nöjd med min HD65 och ser ingen större anledning till att uppgradera bortsett från någon enstaka 3D film som inte hinns med att se på bio nu för tiden (nu närmast är det Gravity som hägrar). Har 1 par Optomas DLP link glasögon, men tyckte aldrig att jag fick 3D att fungera klockrent med HD65:an så de har inte använts så värst mycket.

#42

Postad 25 december 2013 - 17:01

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Köpläge nu då

tyvärr får man väl börja med att skicka in den direkt... :)

#43

Postad 25 december 2013 - 17:58

Canon
  • Canon
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Jag har svårt att välja mellan Benq W1300 och Optoma HD131Xe. Vad ser ni för för- respektive nackdelar mellan dem?
Optoman är ju specad med lite högre ljusstyrka och kontrast samt lägre ljudnivå men optik och övrig hårdvara spelar ju väldigt stor roll och är svår att jämföra i siffror. Denna har ju högre ordinarie pris, kan man tro att den då innehåller något bättre komponenter? Vad säger er magkänsla?

#44

Postad 25 december 2013 - 18:09

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag använde en W1300 i ett par veckor innan jag sen bytte till en Optoma HD25e som i princip är en HD131xe. Jag upplevde bilden i W1300 som en aning skarpare än Optoman. Färgerna på Benqn var också bättre "Out of the Box" och där krävde Optoman mer pill. Men på övriga aspekter såsom svärta, upplevd kontrast och ljudnivå tycker jag Optoman än bättre. Men de är väldigt snarlika och det handlar nog mest om tycke och smak. De är dessutom väldigt lika i kastavstånd. Benqn har vertikal lens-shift som underlättar vid installation.

#45

Postad 26 december 2013 - 00:08

Canon
  • Canon
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Tack så mycket för ditt svar! Jag ska ta mig en funderare till innan jag bestämmer mig slutgiltigt.

#46

Postad 26 december 2013 - 14:13

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Priset på giganten gäller ju till 31/12 så det finns ff några dagar att fundera :)

Lenshiften är avgörande för mig, vill inte börja ändra på takfästen, har dragit hdmi-kabel i taket som är ganska tajt längdmässigt som det är, utan att jag ska börja flytta ner projjen mer och med W1300;an passade det perfekt

+ för medföljande 3D-glasögon (1 par iofs men ändå...)
- Lika bra att skicka in den direkt för mjukvaruuppgradering om man ska ha den i takfäste

#47

Postad 28 december 2013 - 16:15

andreas_r
  • andreas_r
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
För er som letar efter DLP 3D-glasögon så har jag precis fått hem 3 par Sainsonic 144Hz DLP link som fungerar till bl.a. Benq W1070 och W1300/1400/1500. De är oöppnade och ska säljas vidare eftersom jag istället gick och inhandlade mig en Optoma HD25e med tillhörande RF-glasögon. Skicka mig ett PM i så fall.

#48

Postad 30 december 2013 - 11:59

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Vart en order för mig, förväntad leverans idag, sätter upp den och håller tummarna ;)

#49

Postad 30 december 2013 - 15:13

Unregistereda6e81add
  • Unregistereda6e81add
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har letat runt ett tag nu utan framgång, vart hittar man nya lampor till denna?
Vill veta vad de kostar innan man slår till :-)

#50

Postad 31 december 2013 - 11:13

Aracua
  • Aracua
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Ni andra som haft denna, hur har era fjärrkontroller fungerat? på mitt förra ex. funkade den riktigt dåligt, var tvungen att hålla den på ett avstånd av ca. 40 cm för att den överhuvudtaget skulle reagera, och fick ofta trycka upprepade ggr. innan den svarade.

Den jag fick med denna gång fungerar inte alls :angry:

aaaaarrrggghhhh!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.