Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BD spelare med BRA ljud på CD uppspelning. Köpråd

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 januari 2014 - 12:03

Millstone
  • Millstone
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Har sökt på format utan att hitta någon bra tråd, så jag försöker få ihop en här.

Jag vet att jag inte är ensam om att söka efter en (3D)BD-spelare som även är kompetent när det gäller uppspelning av CD-skivor. Min förhoppning är att det finns medlemmar därute som provat objektivt, och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter.

Jag personligen har inga audiofil ambitioner, men söker en spelare som låter bra. Riktigt bra. Jag vet att detta är subjektivt, men om vi pratar pengar, så söker jag något i prisklassen 3-7 kkr, så jag söker vare sig en 1kg låda från ICA eller en State of the art spelare från Ultimate för 50kkr.

Några jag kikat på är:
Yamaha BD-A 1020 , 3400:-
Panasonic DMP-BDT500 , 2800:-
Marantz UD5007 , 4000:-
Onkyo BD-SP 809 , 3500:-
Oppo BDP103 , 7000:-

Nu vet jag att många säger Oppo. Ja, de är bra och lite hypade, men måste jag bli av med 7000 för att få en vettig spelare?

Jag kommer ha den inkopplad till en Yamaha RX-A1030, och använda en Samsung 55ES8005 Tv som bildvisare. På högtalarsidan kör jag ett Canton system.


#2

Postad 20 maj 2014 - 17:55

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Har sökt på format utan att hitta någon bra tråd, så jag försöker få ihop en här.

Jag vet att jag inte är ensam om att söka efter en (3D)BD-spelare som även är kompetent när det gäller uppspelning av CD-skivor. Min förhoppning är att det finns medlemmar därute som provat objektivt, och som har lust att dela med sig av sina erfarenheter.

Jag personligen har inga audiofil ambitioner, men söker en spelare som låter bra. Riktigt bra. Jag vet att detta är subjektivt, men om vi pratar pengar, så söker jag något i prisklassen 3-7 kkr, så jag söker vare sig en 1kg låda från ICA eller en State of the art spelare från Ultimate för 50kkr.

Några jag kikat på är:
Yamaha BD-A 1020 , 3400:-
Panasonic DMP-BDT500 , 2800:-
Marantz UD5007 , 4000:-
Onkyo BD-SP 809 , 3500:-
Oppo BDP103 , 7000:-

Nu vet jag att många säger Oppo. Ja, de är bra och lite hypade, men måste jag bli av med 7000 för att få en vettig spelare?

Jag kommer ha den inkopplad till en Yamaha RX-A1030, och använda en Samsung 55ES8005 Tv som bildvisare. På högtalarsidan kör jag ett Canton system.


Synd att det var så svalt intresse för denna tråd, sitter i samma situation själv.

Vad blev det till slut?

#3

Postad 21 maj 2014 - 07:16

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 314 inlägg
  • 0
Pylorus & Millstone:

Rätta mig gärna om jag har fel. Det är väl så att när ni/vi kör våra BD-spelare mot en hemmabio stärkare så torde detta vara minimal skillnad. Jag kör min BD-spelare (Pioneer BDP-150K) inkopplad mot förstärkaren (Yamaha RXA-810) med HDMI, detta innebär att BD-spelaren enbart blir en "transport", allt ljud går i en digital kedja och DA omvandlas först i förstärkaren. I min bok borde detta innbära minimal skillnad i ljud.

När många snackar ljud så går mycket ut på att ha bra DA omvandlare för att köra analogt... detta är ju inte fallet i hemmabio fallet!

Köper du "rätt" Bluray spelare idag med "rätt" firmware kan du även spela SACD-R (SuperAudioCD, väsentligt bättre ljud) på dessa spelare. Detta är ett utdöende format, men gillar man väljljud kan man bränna egna skivor o njuta på dessa spelare. Sök på SACD-R kompatibla BD-spelare så kommer listor på detta.

#4

Postad 21 maj 2014 - 07:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1
Jepp. Skickar man ljudet digitalt från BD-spelaren är det nog omöjligt att höra skillnad på en billig spelare och en svindyr.
Skickar man ljudet analogt kan möjligtvis ett guldöra höra skillnad.

När man köper BD-spelare bör man fokusera på funktioner. Regionsfri? Möjlighet att flytta text? Mediaspelarfunktioner? etc
Resten är feel good....

#5

Postad 21 maj 2014 - 13:41

theelk
  • theelk
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Jag har erfarenhet av OPPO-103 och den spelar CD skivor riktigt bra. DA och det analoga utgången är bra mycket bättre än skicka ljudet digitalt via HDMI till förstärkaren i mitt fall Marantz 7008 mycket mer nyansrikt och levande.

#6

Postad 21 maj 2014 - 19:44

Pylorus
  • Pylorus
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

Pylorus & Millstone:

Rätta mig gärna om jag har fel. Det är väl så att när ni/vi kör våra BD-spelare mot en hemmabio stärkare så torde detta vara minimal skillnad. Jag kör min BD-spelare (Pioneer BDP-150K) inkopplad mot förstärkaren (Yamaha RXA-810) med HDMI, detta innebär att BD-spelaren enbart blir en "transport", allt ljud går i en digital kedja och DA omvandlas först i förstärkaren. I min bok borde detta innbära minimal skillnad i ljud.

När många snackar ljud så går mycket ut på att ha bra DA omvandlare för att köra analogt... detta är ju inte fallet i hemmabio fallet!

Köper du "rätt" Bluray spelare idag med "rätt" firmware kan du även spela SACD-R (SuperAudioCD, väsentligt bättre ljud) på dessa spelare. Detta är ett utdöende format, men gillar man väljljud kan man bränna egna skivor o njuta på dessa spelare. Sök på SACD-R kompatibla BD-spelare så kommer listor på detta.

Jepp. Skickar man ljudet digitalt från BD-spelaren är det nog omöjligt att höra skillnad på en billig spelare och en svindyr.
Skickar man ljudet analogt kan möjligtvis ett guldöra höra skillnad.

När man köper BD-spelare bör man fokusera på funktioner. Regionsfri? Möjlighet att flytta text? Mediaspelarfunktioner? etc
Resten är feel good....


Mjo, är medveten om att det vid digital transport till försärkaren blir väldigt liten skillnad mellan olika spelare, det jag var ute efter var en BD-spelare där man lagt ner lite omtanke på den analoga delen, som då förhoppningsvis klår inbyggda DAC'en i en mellanklassreciever märkbart på fingrarna. :)

Jag har erfarenhet av OPPO-103 och den spelar CD skivor riktigt bra. DA och det analoga utgången är bra mycket bättre än skicka ljudet digitalt via HDMI till förstärkaren i mitt fall Marantz 7008 mycket mer nyansrikt och levande.


Kul att höra, har sneglat på BDP-103'an, men varit tveksam på om den verkligen är märkbart bättre än att köra digitalt från en spelare som kostar hälften så mycket. Har även dreglat en del över 105'an, men det blir för mycket pengar just nu. Redan 103'ans 6-7kkr börjar svida en hel den. :(



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.