Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Värt att uppgradera? Kommer det göra någon skillnad för mina ändamål?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 mars 2014 - 16:35

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hej!

Just nu har jag Dali Blå serien hemma, 6006:or som frontar, C1000 som center och R1000 bak.
Har även en Velodyne CHT-10 som sub.
Allt detta drivs med en Yamaha RX-V773.


Högtalarna har jag haft sen jag var 18 (13 år sen) och funderar på att uppgradera inom kort.

Förslagsvis till ett par:
https://www.prisjakt...t.php?p=2205131
(Dynaudio Excite X14)
som frontar, + passande center.

Bakhögtalarna kan jag behålla isf.
Samma med subben...

Min fråga till er är:
Då man kör mest film, tvspel, spotify och annan internetradio, kommer det göra någon skillnad?
Jag förstår att de där x14-högtalarna är bättre än mina 6006:or för musik etc, men hittar inte mycket info om hur de är som "hembio-högtalare".
Är det overkill?

Är det ens värt att fundera på att uppgradera?
Har som sagt inte haft några andra högtalare värda att nämna å vill inte stå där 15k fattigare å känna att det inte var någon större skillnad som så, kör ju inte direct CD-SA (eller vad de heter) eller Flac (?).

Vad tycker ni?
Har ni uppgraderat ett ok system tidigare, erfarenheter?
Var det värt det i slutändan?

Ber om ursäkt för långt inlägg :)

#2

Postad 17 mars 2014 - 16:45

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Svårt att svara på vad du tycker det är värt..

Är du inte nöjd med film ljudet? Är du inte intresserad av musik så kanske du ska satsa på fler subbar i stället..

#3

Postad 17 mars 2014 - 16:55

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Svårt att svara på vad du tycker det är värt..

Är du inte nöjd med film ljudet? Är du inte intresserad av musik så kanske du ska satsa på fler subbar i stället..


Nöjd å nöjd..
Det låter väldigt bra..
Dock har jag alltid stört mig på att lillebrorsan till 6006:orna 5005 låter bättre, de har tightare å till synes mer å bättre bas.

Å när jag köpte dem kunde jag inte speciellt mycket, ville ha sådana som min bror hade (dali 505 på den tiden) men ett steg upp..

Fler subbar?
Hört om folk som har fler men känner nog inte att vi har plats för fler eller behöver det, den fronten känns bra just nu..

#4

Postad 17 mars 2014 - 16:59

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Räkna med en stor skillnad i ljud, men det är inte säkert att du gillar det.
Gillar man tex Cerwin Vega eller liknande så kan det krävas en omställning.

Minns hur det var för mig att lyssna utan Loudness och max bas som jag gjorde när jag var yngre.
Det tog ett tag att vänja mig och lära mig att uppskatta ett mer korrekt ljud.

#5

Postad 18 mars 2014 - 17:33

toffmeister
  • toffmeister
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Den är svår, man får väl helt enkelt låna hem ett par när det är dags och se om det gör något för ljudet som är värt att spendera pengarna på...

#6

Postad 18 mars 2014 - 19:41

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1

Hej!

Just nu har jag Dali Blå serien hemma, 6006:or som frontar, C1000 som center och R1000 bak.
Har även en Velodyne CHT-10 som sub.
Allt detta drivs med en Yamaha RX-V773.


Högtalarna har jag haft sen jag var 18 (13 år sen) och funderar på att uppgradera inom kort.

Förslagsvis till ett par:
https://www.prisjakt...t.php?p=2205131
(Dynaudio Excite X14)
som frontar, + passande center.

Bakhögtalarna kan jag behålla isf.
Samma med subben...

Min fråga till er är:
Då man kör mest film, tvspel, spotify och annan internetradio, kommer det göra någon skillnad?
Jag förstår att de där x14-högtalarna är bättre än mina 6006:or för musik etc, men hittar inte mycket info om hur de är som "hembio-högtalare".
Är det overkill?

Är det ens värt att fundera på att uppgradera?
Har som sagt inte haft några andra högtalare värda att nämna å vill inte stå där 15k fattigare å känna att det inte var någon större skillnad som så, kör ju inte direct CD-SA (eller vad de heter) eller Flac (?).

Vad tycker ni?
Har ni uppgraderat ett ok system tidigare, erfarenheter?
Var det värt det i slutändan?

Ber om ursäkt för långt inlägg :)

Dynaudio är mycket bra högtalare, med fantastisk röståtergivning och kraftfull bas. Men särskilt rappa är de oftast inte. Kolla in System Audio också. Lite mer neutrala, så kan mycket väl vara så att du saknar värmen hos dynaudio. Men betydligt rappare är de. Själv valde jag till slut SA, men annars hade jag nog ett par Dynaudio. :)

Redigerat av laddie15, 18 mars 2014 - 19:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.