Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare för 10-25000?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 april 2014 - 12:37

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Jag antar att det finns mängder av trådar men startar ändå en för jag undrar över kopplingen till min förstärkare och till mina behov.

Jag har idag en Sonos Connect, CAMBRIDGE DacMagic 100 D/A-omvandlare och en NAD C356BEE. Samt ett par Audio Pro högtalare Focus SA-5 med en Sub B/ ace-bass.

Jag lyssnar framförallt på två saker, klassisk musik via Spotify och film på TV. Idag kör jag Sonnos Connecten via Dac:en till förstärkaren och TV:n direkt till förstärkaren. Det som är viktigt för mig är att det låter bra vid låga till medelhöga volymer. Det händer i princip aldrig att jag krämar på för fullt.

Nu skulle jag vilja uppgradera högtalarna. Jag tror jag vill ha ett högtalarpar med en Sub. Jag skriver tror, då jag fått för mig att det är bra för film. Har viss nytta av den i nuvarande uppsättning också vid lyssnande på klassisk musik. Men skulle såklart gärna slippa en extra låda.

Helst skulle jag vilja betala ca 10000 men kan absolut tänka mig att krypa uppåt om det är värt pengarna. Man kan väl säga att det vore bra om det inte gick över 20000. Men är det skillnad som natt och dag på ett par för 20000 och ett par för 25000 så kan jag sträcka mig dit. Men jag vill inte hamna i att köpa för 27000 för någonstans måste en gräns sättas.

Har ni några förslag?

#2

Postad 18 april 2014 - 16:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
För klassisk musik så skulle jag rekommendera att lyssna närmare på system audios aura-serie. Dom högtalarna är imo lite nischade, men spelar klassiskt väldigt bra. Ett märke som är än bättre till det är vienna acoustics, dom har en golvare i din prisklass har jag för mig.

#3

Postad 18 april 2014 - 17:12

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Är beg något som du kan tänka dig?

#4

Postad 18 april 2014 - 19:58

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

För klassisk musik så skulle jag rekommendera att lyssna närmare på system audios aura-serie. Dom högtalarna är imo lite nischade, men spelar klassiskt väldigt bra. Ett märke som är än bättre till det är vienna acoustics, dom har en golvare i din prisklass har jag för mig.


Okey, tack! Inga jag har hört talas om men jag kollar.

Är beg något som du kan tänka dig?

Ja, det tror jag. Är inte så hemma på detta med begagnade HiFi-prylar. Men misstänker att det säkert finns en del begagnat att välja på. Var kan jag lära mig lite mer om begagnat? När blir högtalare "gamla" skulle jag behöva ha koll på. Men begagnat är helt ok rent principiellt.

#5

Postad 20 april 2014 - 09:05

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0
Högtalare blir i princip inte "gamla" så länge de inte har jättedåliga filter komponenter och skumgummi kanter runt elementen men det är ovanligt idag.
Ser de bra ut och låter bra så är det ingen fara.....det är betydligt värre med elektronik tex cd spelare mm.

Här har du ett tips på en smäcker/snygg och väldigt välljudande golvare: http://www.hifimagas...annonsID=108593

#6

Postad 27 april 2014 - 10:07

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Det här var svårare än vad jag trodde. Jag har fått några pm med olika förslag. Och robert293:s tips här ovan. Men om jag slår ihop resonemanget i pm och bland några kompisar så går de helt emot varandra. En del säger att jag måste titta efter lättdrivna, medan andra säger att det behöver du inte bry dig om då jag mest spelar på låga och medelhöga volymnivåer.

En del säger att köp inga dyra högtalare det har du en för billig förstärkare för, andra säger att jag ska sats på ett par riktigt bra högtalare för förstärkaren kan aldrig göra dem sämre. Det enda som händer med dyra/fina/bra högtalare är att jag inte får ut allt de kan prestera.

Så ni får gärna fortsätta att tipsa om högtalare jag ska titta på.

Edit: Jag får en del tips och förslag via pm och kompisar som jag skrev ovan. När man säger att högtalare ska vara lättdrivna så har jag läst det till att de ska vara på 90 db, men hur påverkar 4 vs 8 ohm? Om det är 90 vid 8 vad ska det vara vid 4 ohm?

Edit 2: Jag har fått fyra förslag via pm.
- Audio Physic Tempo 6
- Audio Physic Tempo 5
- Audio Physic Virgo V
- Kef reference 201/2
- Kef reference 203/2

Någon som vill säga något om dessa med tanke på min förstärkare?

Redigerat av xms67, 27 april 2014 - 11:40.


#7

Postad 27 april 2014 - 14:48

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Dynaudio Excite X36


Dynaudio excite X36 är en talare jag tycker att du ska provlyssna.
Gillar du den så har hembiobutiken ett par demo för bra pris.

https://www.hembiobu...p?pgrpnr=174780

#8

Postad 27 april 2014 - 14:51

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Kanske den snyggaste högtalaren som gjorts i prisklassen nu dessutom nästan halva priset
https://www.prisjakt...ukt.php?p=63371

#9

Postad 27 april 2014 - 14:58

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Dynaudio Excite X36


Dynaudio excite X36 är en talare jag tycker att du ska provlyssna.
Gillar du den så har hembiobutiken ett par demo för bra pris.

https://www.hembiobu...p?pgrpnr=174780


Du tror inte den är för tungdriven?

Kanske den snyggaste högtalaren som gjorts i prisklassen nu dessutom nästan halva priset
https://www.prisjakt...ukt.php?p=63371


Den ska ju inte bara vara snygg..;) Är den välljudande tror du? Jag har spanat lite på: Focal Chorus 826V/W och inte minst 836V. Dessa är ett steg upp kanske?

#10

Postad 27 april 2014 - 15:02

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Har inte lyssnat på dem men omdömmena är goda, och ja det är serien över Chorus men till ett bättre pris pga en utgående modell tippar jag på.
Kanske är de nya Chorus bättre än de gamla Profile ingen aning faktiskt men fy f'n vad heta de är speciellt i vitt

Redigerat av Degpojken, 27 april 2014 - 15:03.


#11

Postad 28 april 2014 - 08:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Dessa vill du ha, Vet inte riktigt vad Zartoc menar. Aura spelar precis all musik. Men mest utmärkande är kanske att de hanterar dynamiska utbrott med en sådan sjävklarhet, och med total kontroll. Så visst, klassiskt musik funkar såklart ypperligt det också. :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av laddie15, 28 april 2014 - 08:08.


#12

Postad 28 april 2014 - 08:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Du började tidigt med pickalurven laddie :D
Om ts skulle vara intresserad av aura-serien så säljer en polare ut sina demoprodukter av sa. Aurorna har aldrig hårdspelats. Han säljer även ranger master, men dom vete fan om du är intresserad av även om dom med lätthet faller i budgeten. Hans lilla aura i blash ash är dock riktigt bra.

#13

Postad 28 april 2014 - 19:04

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. Jag köpte något helt annat..:) det blev ett par Focal från deras nya serie Aria. Jag köpte 936 efter att ha valt mellan dem och 926 samt 948. 926 gick bort då jag tror att basen är bättre i 936. Och 948 är lite för stora, särskilt på bredden.

Jag som lyssnar mest på klassisk musik anser att basen där är mycket viktig. Utan bas blir framförallt symfonier och operor för platta. Vad gäller mellan och diskant hoppas jag att jag blir nöjd med Focal. Har en god vän som har ett par som jag inte vet vad de heter men kostar ca15-17000 och de låter bra.

#14

Postad 28 april 2014 - 22:47

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Hoppas de låter bra och du blir nöjd :)
jag gillade inte utseendet alls ser "billiga" ut och påminner om ngn andersson/xtz hybrid, men smaken är juh som baken
upp med bilder och lyssningsintryck sen!

#15

Postad 28 april 2014 - 22:58

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Om någon annan behöver nya talare så kan jag rekommendera QRS Cirrus hos Hifi Consult i Göteborg för exakt 25k eller om man vill ha den i highgloss för 28k :D

Gav bort mina lite oinspelade till farsan i julerklapp ;) Det skulle jag inte ha gjort för nu när dom har rullat runt 1200 timmar låter dom som en dröm :P Han kör med NAD elektronik där stärkaren specar 2x40 watt i 8ohm men det gjorde ju inget för dom har spelat på fest så rutorna bågnade och då är lokalen han har dom i på 40 m2 med ruggigt bra akustik, så bra att band vill spela in skivor där :P

J..klar vilka högtalare och om jag nämnde att basen var oprecis innan är den knappast det nu ;)

#16

Postad 28 april 2014 - 23:08

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Jag sitter och sparar till ett par XTZ 100.33 eller ev ett par Master M2 men är okristligt sugen på ett par http://www.dustinhom...udio-580-black/
Jag tror de har precis allt jag letar efter i ett par högtalare och dessutom nedsatta från 14k, finns mkt material på jewtube om dem och grymma recensioner

#17

Postad 28 april 2014 - 23:22

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen. Jag köpte något helt annat.. :) det blev ett par Focal från deras nya serie Aria. Jag köpte 936 efter att ha valt mellan dem och 926 samt 948. 926 gick bort då jag tror att basen är bättre i 936. Och 948 är lite för stora, särskilt på bredden.

Jag som lyssnar mest på klassisk musik anser att basen där är mycket viktig. Utan bas blir framförallt symfonier och operor för platta. Vad gäller mellan och diskant hoppas jag att jag blir nöjd med Focal. Har en god vän som har ett par som jag inte vet vad de heter men kostar ca15-17000 och de låter bra.

Bra val Focal är bra skit,hoppas att någon gång i livet kunna köpa ett par högtalare från Utopia serien

#18

Postad 29 april 2014 - 04:36

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0

Jag sitter och sparar till ett par XTZ 100.33 eller ev ett par Master M2 men är okristligt sugen på ett par http://www.dustinhom...udio-580-black/
Jag tror de har precis allt jag letar efter i ett par högtalare och dessutom nedsatta från 14k, finns mkt material på jewtube om dem och grymma recensioner


Lyssna på JBL:n innan bara kan jag säga. Jag gillar dom inte alls. Dom känns helst labila i lådan, låter som hela lådan spelar med, och jag tycker inte alls dom låter neutralt. Känns lite som att dom lever sitt eget liv :P Men det är ju bara min åsikt. Du kanske gillar dom jättemycket :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.