Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

köpa slutsteg?

174 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 januari 2015 - 17:47

Peter93
  • Peter93
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
tjeanre

Tänkte höra om de är ide för mig att skaffa ett slutsteg. Har idag en Pioneer VSX-2020 som förstärkare men tycker att den håller igen frontarna (xtz 99.25 MK II)
Är de någon ide att ens skaffa ett slutsteg kommer jag höra någon skillnad? är ganska intresserad av xtz slutsteget: xtz class-AP100.


(vet inte om tråden ligger rätt skulle någon kunna flytta den i sådana fall?)






Redigerat av Peter93, 04 januari 2015 - 17:48.


#2

Postad 04 januari 2015 - 18:26

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Det gör ingen skillnad mellan dom du har ut på Pioneer ca 150 W vid 6 ohm och XTZ Class ca 180 W vid 4 ohm så den ger nog mer Pioneer vid 4ohm eller liknande.

Du måste gå på något större om det ska göra någon skillnad men då blir det dyrare...

Redigerat av cobra-427, 04 januari 2015 - 18:27.


#3

Postad 05 januari 2015 - 20:01

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Du får ju mer strömstyrka med ett bra slutsteg och borde få ett lyft i ljudet...
Försök annars hitta ett beg rotel slutsteg el likn.
Om beg är ett alternativ?
Vad tycker du fattas i ljudet?

#4

Postad 09 januari 2015 - 09:40

Peter93
  • Peter93
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Du får ju mer strömstyrka med ett bra slutsteg och borde få ett lyft i ljudet...
Försök annars hitta ett beg rotel slutsteg el likn.
Om beg är ett alternativ?
Vad tycker du fattas i ljudet?


jag har köpt nästan allt mitt ljud begagnat så de är inga problem.
jag saknar lite tryck ock pondus. dom lät så jävla stora i affären men här hemma sen låter dom lite mer diskret, blir de nån skillnad om man kör bi amp?

#5

Postad 09 januari 2015 - 10:39

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Placera hgtl närmare bakvägg, ger mer bas,kan dock bli "bumlig bas".
Gärna med lite dämpning bakom.

Dubbelkolla så att hgtl kablar är rätt inkopplade så inget är fasvänt.

Förslag på provlyssnig..litet test!

Ställ Pioneer i Pure direct !!!!
Leta upp Kari bremnes - sangen om fyret ved tornehamn på spotify.
Dra upp volymen.
Sätt dig i sweet spot å blunda/lyssna.

Var kommer hennes röst ifrån?
De mjuka trummorna (med bra basinnehåll) skall gräva djupt.

Leta upp Donald fagen - Morph the cat, här är det akustisk attack första delen.
Djupt och dynamisk attack.

Gör om ovanstående med din Pioneer i läge "stereo". Skillnad?


Jag gissar att din uppställning/lyssningsplats är akustiskt dålig lr att din pioneer är dåligt inställd.

Redigerat av Triggerhappy, 09 januari 2015 - 10:43.


#6

Postad 10 januari 2015 - 15:16

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Det kommer göra stor skillnad med XTZ steget jämfört mot att driva dom med den relativt strömsvaga och ljusa Pioneeren.

Du kommer få ett mer fast ljud, bättre kontroll i samtliga register, och det kommer gå att spela betydligt högre med bibehållen ljudkvalitet.

#7

Postad 10 januari 2015 - 15:35

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

Det kommer göra stor skillnad med XTZ steget jämfört mot att driva dom med den relativt strömsvaga och ljusa Pioneeren.

Du kommer få ett mer fast ljud, bättre kontroll i samtliga register, och det kommer gå att spela betydligt högre med bibehållen ljudkvalitet.

Ja du....det är bara att slå in parametrarna här och berätta för mig hur mycket högre han kommer att spela ? ;)
http://allegro-sound.com/Power.html

#8

Postad 10 januari 2015 - 17:26

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Ja du....det är bara att slå in parametrarna här och berätta för mig hur mycket högre han kommer att spela ? ;)
http://allegro-sound.com/Power.html


Du tror alltså inte att XTZ 22kgs slutsteg spelar på bättre med mer resurser av ström än nämnda Pioneeren? hehe.

Det gör det, det är inte ett bra steg om man är ute efter ren ljudkvalitet, men strömresurserna är långt mycket bättre än Pioneerens, och kontroll får man på köpet.

#9

Postad 10 januari 2015 - 18:20

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Hehe det gick inte så bra när du jämför med vikt mina Bel Canto e One REF 1000 ger 1000W vid 4ohm väger 6 KG!!

Om du tar pioneer vad den ger vid 4ohm så är det kring/ca 220W och XZT ger vid 6ohm kring ca 135W.

Om TS vill lära sig går du in på länken http://allegro-sound.com/Power.html skriver in hur långt du sitter ifrån "listnener to speaker... tex 3 meter.

Sedan vid Sound Pressure fyller du i 101 dB vilket är det vi pratar om effektens betydelse +/-
Nu fyller du in din högtalare verkningsgrad 88 dB + 5 dB som står skrivet = 93 db blir din verkningsgrad du fyller i.
Headroom får stå kvar det är dom själva har fyllt i 4 dB.

Nu ska du ha fyllt i 3 meter...101dB...Pressure.....93 dB högtalaren....Headroom 4 dB sedan trycker du på knappen Calculate.
Då får du fram effekt du måste har för att spela 101 dB = 143W
Men nu kommer vi till det inte många kan/förstår om du ändrar bara Sound Pressure till 102 dB vad händer då måste man ha helt plötsligt 180W för en 1 dB höjning vad mycket jag fick för pengarna :lol:

Om man ska uppleva dubbelt så högt ljud tryck så bör det var ca min 6db men sanningen är kring ca 8dB att man tycker det är dubbelt så högt.
Så man bör hamna vid ca minst 3db helst mer för att uppleva skillnad och det betyder ca 280W det är ingenting som jag har hittat på vill man lära sig. :)

Så ni som är intresserade när ni köper högtalare och hur mycket effekt jag behöver för att kunna spela så högt som högtalaren kan prestera så är det en mycket bra länk.

Redigerat av cobra-427, 10 januari 2015 - 18:31.


#10

Postad 10 januari 2015 - 18:37

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Hehe det gick inte så bra när du jämför med vikt mina Bel Canto e One REF 1000 ger 1000W vid 4ohm väger 6 KG!!

Om du tar pioneer vad den ger vid 4ohm så är det kring/ca 220W och XZT ger vid 6ohm kring ca 135W.

Om TS vill lära sig går du in på länken http://allegro-sound.com/Power.html skriver in hur långt du sitter ifrån "listnener to speaker... tex 3 meter.

Sedan vid Sound Pressure fyller du i 101 dB vilket är det vi pratar om effektens betydelse +/-
Nu fyller du in din högtalare verkningsgrad 88 dB + 5 dB som står skrivet = 93 db blir din verkningsgrad du fyller i.
Headroom får stå kvar det är dom själva har fyllt i 4 dB.

Nu ska du ha fyllt i 3 meter...101dB...Pressure.....93 dB högtalaren....Headroom 4 dB sedan trycker du på knappen Calculate.
Då får du fram effekt du måste har för att spela 101 dB = 143W
Men nu kommer vi till det inte många kan/förstår om du ändrar bara Sound Pressure till 102 dB vad händer då måste man ha helt plötsligt 180W för en 1 dB höjning vad mycket jag fick för pengarna :lol:

Om man ska uppleva dubbelt så högt ljud tryck så bör det var ca min 6db men sanningen är kring ca 8dB att man tycker det är dubbelt så högt.
Så man bör hamna vid ca minst 3db helst mer för att uppleva skillnad och det betyder ca 280W det är ingenting som jag har hittat på vill man lära sig. :)

Så ni som är intresserade när ni köper högtalare och hur mycket effekt jag behöver för att kunna spela så högt som högtalaren kan prestera så är det en mycket bra länk.


Hehe har lite svårt att förstå dina texter och meningar, sorry.

Men du kan ju inte jämföra ett klass-D slutsteg gentemot ett klass AB, för det första, Bel Canto låter heller inte direkt bra enligt mig personligen, men det hör inte hit iofs.

De siffrorna du påstår att Pioneeren ger i 4 ohm är bara rena fantasisiffror, XTZas siffror stämmer dock med verkligheten, och det handlar inte enbart om watt, det handlar om strömresurser och hur mkt ampere som finns tillgängligt.

#11

Postad 10 januari 2015 - 18:46

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Hehe det var du som skrev om vikt sen vad du tycker om Bel Canto och hur dom presterar det undrar jag om du verkligen vet.

Sen att dom spelar betydligt högre det kan du läsa själv att det inte går med den effekt skillnad som råder.

#12

Postad 10 januari 2015 - 18:48

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 1
XTZ steget känns väldigt klent för sin vikt, även amperen är i sammanhanget rätt låg 58amp om jag inte minns fel
men även jag tror att det gör 8òr runt valfri reciver i 10tkr klassen

#13

Postad 10 januari 2015 - 18:50

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 0
Ja , ett slutsteg kommer göra skillnad. Det går inte att jämföra ett renodlat slutsteg med en hemmabioreciever ur synpunkten att leverera effekt och ström.

Har själv ägt ett par XTZ 99.26MKII och kan väl tycka att karaktären är lite återhållsam. Drev mina med två stycken Emotiva UPA-1 och mindre effekt hade jag inte velat ha.

#14

Postad 10 januari 2015 - 19:12

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
Jag skriver inte att det gör skillnad att sätta dit slutsteg men mellan pioneer och XTZ tycker jag är ett för litet kliv.

Som exempel det du visa Fanatic Emotiva har 350W i 4ohm och XTZ har 180W i 4ohm och du ville inte ha mindre effekt.

Jag har Susano som ger ca 250W alldeles för lite jag behöver mina 1000W från Bel Canto för att Revel ska prestera det dom kan.

Det bekräfta Fanatic.....det jag tyckte om det hela och det räcker gott för mig :)

Redigerat av cobra-427, 10 januari 2015 - 19:29.


#15

Postad 10 januari 2015 - 19:56

Unregistered13d51662
  • Unregistered13d51662
  • Forumräv

  • 692 inlägg
  • 0
Det som jag tycker är roligast är att alla tror att det blir mycket mer bas bara man har ett slutsteg.
Jag har själv haft xtz slutsteg och hade då en pioneer lx82. Och jag märkte då ingen skillnad
dock så spelade jag väll kanske inte till bristningsgränsen.

Jag tror som vanligt, att det har med inställningar att göra

#16

Postad 10 januari 2015 - 20:45

Unregisterede44ab590
  • Unregisterede44ab590
  • Forumräv

  • 561 inlägg
  • 1

Det som jag tycker är roligast är att alla tror att det blir mycket mer bas bara man har ett slutsteg.
Jag har själv haft xtz slutsteg och hade då en pioneer lx82. Och jag märkte då ingen skillnad
dock så spelade jag väll kanske inte till bristningsgränsen.

Jag tror som vanligt, att det har med inställningar att göra


Mer bas blir det inte. Men du kan få en mer kontrollerad/välartikulerad basåtergivning.
En av följderna brukar också bli att man kan spela högre utan att det låter lika ansträngt.

#17

Postad 10 januari 2015 - 22:47

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlägg
  • 0

Om TS vill lära sig går du in på länken http://allegro-sound.com/Power.html skriver in hur långt du sitter ifrån "listnener to speaker... tex 3 meter.

Sedan vid Sound Pressure fyller du i 101 dB vilket är det vi pratar om effektens betydelse +/-
Nu fyller du in din högtalare verkningsgrad 88 dB + 5 dB som står skrivet = 93 db blir din verkningsgrad du fyller i.
Headroom får stå kvar det är dom själva har fyllt i 4 dB.

Nu ska du ha fyllt i 3 meter...101dB...Pressure.....93 dB högtalaren....Headroom 4 dB sedan trycker du på knappen Calculate.
Då får du fram effekt du måste har för att spela 101 dB = 143W
Men nu kommer vi till det inte många kan/förstår om du ändrar bara Sound Pressure till 102 dB vad händer då måste man ha helt plötsligt 180W för en 1 dB höjning vad mycket jag fick för pengarna :lol:

Om man ska uppleva dubbelt så högt ljud tryck så bör det var ca min 6db men sanningen är kring ca 8dB att man tycker det är dubbelt så högt.
Så man bör hamna vid ca minst 3db helst mer för att uppleva skillnad och det betyder ca 280W det är ingenting som jag har hittat på vill man lära sig. :)

Så ni som är intresserade när ni köper högtalare och hur mycket effekt jag behöver för att kunna spela så högt som högtalaren kan prestera så är det en mycket bra länk.


tack för en bra länk :)

#18

Postad 11 januari 2015 - 03:49

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 1

Det som jag tycker är roligast är att alla tror att det blir mycket mer bas bara man har ett slutsteg.
Jag har själv haft xtz slutsteg och hade då en pioneer lx82. Och jag märkte då ingen skillnad
dock så spelade jag väll kanske inte till bristningsgränsen.

Jag tror som vanligt, att det har med inställningar att göra


Det kan bli stor skillnad beroende på vilket slutsteg. Mitt Primare A32 ger mer bas än min top of the line receiver från Yamaha. Men viktigare är att det får mina Elac FS 249 att spela djupare än med något annat jag provat. Samtidigt är det rena och klara ljudet jag vill ha bevarat. Diskanten låter snarlik den jag har med Yamahan (kanon då Yamahan driver övriga högtalare). Mellanregistret är fylligare. Med Yamahan låter golvarna tunt i jämförelse. Center och surr klarar den av bättre.

Jag köpte först ett par Emotiva XPA-1 men de hade rent usel ljudkvalitet enligt mig. Byggda åt Emotiva av Tonewinner i Kina som har sina rötter i PA. Fyllda av snorbilliga kinesiska komponenter. Hårt anslag i ljudet, kul för att spela metal med men det var det enda de dög till. Alldeles för dovt och odetaljerat ljud för att vara användbart för mig. Från att ha varit de mest välljudande högtalarna i systemet var nu frontarna något som istället saboterade även för de övriga högtalarna. Var en ren plåga att kolla på film. Enormt mycket bättre att låta receivern driva frontarna än dessa sunkblock. :o

Nyligen köpte jag av nyfikenhet ett Rotel RB-1582 MKII för att testa. Dess enorma strömresurser (sägs vara viktigt för djupbasen som kräver "mer juice" än övriga registret) gjorde att jag trodde det skulle bli liknande bas som med Primare A32. Icke. Inte alls samma djupbas med mina högtalare (körde även testtoner och jämförde). Jag har läst att alltför hög dämpfaktor kan hämma basåtergivningen men vet inte om det var detta eller något annat som var avgörande i detta fallet. Vidare har steget beskrivits som neutralt men i min smak var det för ljust med Elac. Kunde bli en del obehaglig sibilans ibland och fick också en märklig/onaturlig stereobild i sweetspot som jag inte upplevt med någon annan förstärkare till dessa högtalare. Därtill något hårt (anslag) i ljudet som jag kände igen från Emotiva XPA-1.

Redigerat av Unregistered77a7e886, 11 januari 2015 - 04:02.


#19

Postad 11 januari 2015 - 10:03

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Det kan bli stor skillnad beroende på vilket slutsteg. Mitt Primare A32 ger mer bas än min top of the line receiver från Yamaha. Men viktigare är att det får mina Elac FS 249 att spela djupare än med något annat jag provat. Samtidigt är det rena och klara ljudet jag vill ha bevarat. Diskanten låter snarlik den jag har med Yamahan (kanon då Yamahan driver övriga högtalare). Mellanregistret är fylligare. Med Yamahan låter golvarna tunt i jämförelse. Center och surr klarar den av bättre.

Jag köpte först ett par Emotiva XPA-1 men de hade rent usel ljudkvalitet enligt mig. Byggda åt Emotiva av Tonewinner i Kina som har sina rötter i PA. Fyllda av snorbilliga kinesiska komponenter. Hårt anslag i ljudet, kul för att spela metal med men det var det enda de dög till. Alldeles för dovt och odetaljerat ljud för att vara användbart för mig. Från att ha varit de mest välljudande högtalarna i systemet var nu frontarna något som istället saboterade även för de övriga högtalarna. Var en ren plåga att kolla på film. Enormt mycket bättre att låta receivern driva frontarna än dessa sunkblock. :o

Nyligen köpte jag av nyfikenhet ett Rotel RB-1582 MKII för att testa. Dess enorma strömresurser (sägs vara viktigt för djupbasen som kräver "mer juice" än övriga registret) gjorde att jag trodde det skulle bli liknande bas som med Primare A32. Icke. Inte alls samma djupbas med mina högtalare (körde även testtoner och jämförde). Jag har läst att alltför hög dämpfaktor kan hämma basåtergivningen men vet inte om det var detta eller något annat som var avgörande i detta fallet. Vidare har steget beskrivits som neutralt men i min smak var det för ljust med Elac. Kunde bli en del obehaglig sibilans ibland och fick också en märklig/onaturlig stereobild i sweetspot som jag inte upplevt med någon annan förstärkare till dessa högtalare. Därtill något hårt (anslag) i ljudet som jag kände igen från Emotiva XPA-1.

Måste bara hålla med ang Emotiva inge vidare ljudkvalitet hade ett XPA-2 bytte istället till ett Primare A34.2 nu låter det helt underbart luftigt,klart med endel värme vilket passar mina Focal electra 1038 mycket bra funderar på att köpa ett till och köra dom i bryggat läge.

#20

Postad 11 januari 2015 - 13:10

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Hur har det gått för TS?

Fått fart på grejerna?

#21

Postad 11 januari 2015 - 13:40

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Kan bara instämma angående hur Emotiva upplevs, skulle aldrig ta in något från det märket i mitt hem.

Men tyvärr har ett par vänner gjort det, dock har samtliga nu sålt av sina Emotiva slutsteg.



Ja hur har det gått för dig TS?

#22

Postad 11 januari 2015 - 13:55

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Det kan bli stor skillnad beroende på vilket slutsteg. Mitt Primare A32 ger mer bas än min top of the line receiver från Yamaha. Men viktigare är att det får mina Elac FS 249 att spela djupare än med något annat jag provat. Samtidigt är det rena och klara ljudet jag vill ha bevarat. Diskanten låter snarlik den jag har med Yamahan (kanon då Yamahan driver övriga högtalare). Mellanregistret är fylligare. Med Yamahan låter golvarna tunt i jämförelse. Center och surr klarar den av bättre.

Jag köpte först ett par Emotiva XPA-1 men de hade rent usel ljudkvalitet enligt mig. Byggda åt Emotiva av Tonewinner i Kina som har sina rötter i PA. Fyllda av snorbilliga kinesiska komponenter. Hårt anslag i ljudet, kul för att spela metal med men det var det enda de dög till. Alldeles för dovt och odetaljerat ljud för att vara användbart för mig. Från att ha varit de mest välljudande högtalarna i systemet var nu frontarna något som istället saboterade även för de övriga högtalarna. Var en ren plåga att kolla på film. Enormt mycket bättre att låta receivern driva frontarna än dessa sunkblock. :o

Nyligen köpte jag av nyfikenhet ett Rotel RB-1582 MKII för att testa. Dess enorma strömresurser (sägs vara viktigt för djupbasen som kräver "mer juice" än övriga registret) gjorde att jag trodde det skulle bli liknande bas som med Primare A32. Icke. Inte alls samma djupbas med mina högtalare (körde även testtoner och jämförde). Jag har läst att alltför hög dämpfaktor kan hämma basåtergivningen men vet inte om det var detta eller något annat som var avgörande i detta fallet. Vidare har steget beskrivits som neutralt men i min smak var det för ljust med Elac. Kunde bli en del obehaglig sibilans ibland och fick också en märklig/onaturlig stereobild i sweetspot som jag inte upplevt med någon annan förstärkare till dessa högtalare. Därtill något hårt (anslag) i ljudet som jag kände igen från Emotiva XPA-1.


Har kört med primare slutsteg i många år men köpte nu en hegel. Hegeln ger enligt mitt tycke ännu mer korrekt och djup bas an primaren (A33.2). Dämpfaktorn ligger på över 1000 på hegeln så tror inte det hämmar basen nämnvärt.
Har mitt kopplat till en marantz receiver. Låter superbt...underbar stram djup baskontroll å luftigt detaljerat ljud.

Redigerat av mikkiz, 11 januari 2015 - 13:56.


#23

Postad 14 januari 2015 - 21:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0
Angående epinephrines inlägg:
Jag har inte lyssnat på just Rotels RB-1582MK2 men har lyssnat på många av det lite äldre slutstegen från Rotel och själv ägt ett antal och enligt mig så har Rotel alltid haft ett ljud på den ljusa sidan om neutralt och är ofta olämpliga att matcha ihop dessa med högtalare som drar åt samma håll. Skulle tro att han/hon som sa att Rotel är neutral hade en kringutrustning som gjorde att den upplevdes så. Nu borde man ju inte yttra sig om hur något låter om man inte har koll eventuella färgningar från kringutrustningen.

Angående den ursprungliga frågeställningen i tråden: Jag kan inte yttra mig om det slutsteg som omnämns (XTZ) eftersom jag inte vet något om detta specifikt, men är generellt för att använda slutsteg som komplement till receiver alternativt separat tvåkanalsförstärkare till musiklyssning. Ett kostnadseffektivt sätt att få hyfsat till bra stereoljud utan att behöva dra på sig kostnaden för denna kvalitéts nivå i alla kanaler.

Jag använder förvisso själv separata slutsteg för alla kanaler i min hemmabio/musik rigg just för att jag har lite mer trögdrivna högtalare.
För mig handlar det inte så mycket om vad slutsteget kan leverera som mest i watt och särskilt inte om det är watt uppmätta vid 1kHz en massa % THD och endast en kanal driven. Jag är inte heller benägen att vrida upp effekten till absoluta maxnivån då det inte är där man får ut ljudkvalité. Har man lyssnat på ett Naim, Hegel, Bladelius Krell etc. så inser man också att effektangivelser inte är hela sanningen.

För att få en lättflytande ljudbild med kontroll som målar upp ett stort ljudlandskap så behövs det strömkapacitet i tvåkanaler drivna samtidigt, då blir återgivningen kontrollerad. Det är en grundläggande förutsättning att förstärkarenheten har ett stabilt beteende under alla de lastfall som de valda högtalarna utgör i sitt frekvensområde. Många högtalare som säljs idag med en nominell impedans på 4-6 Ohm pikar ner mot 2Ohm vid vissa frekvenser. Där är det inte många hemmabioreceivrar som trivs. Inte så konstigt egentligen om man tänker efter.....

Bra konstruktioner och bra komponenter kostar och för komponentbudgeten i en genomsnittlig modern receiver för 5-10ksek ryms inte detta av förståliga skäl den skall ju klara så mycket annat än att skapa ljuv musik och filmljud. Naturligtvis får man bättre innehåll i en något dyrare receiver men inte heller här ryms det allra bästa komponenterna.

En typisk spec säger 11.2 kanalers förstärkning och preout för dessa samt ytterligare ett 40-50 tal in och utgångar, trådlöst nätverk, Bluetooth aptx, Gbit-lan, kalibreringsfunktioner, GUI, ljud & bild zoner, ljudformatsavkodning, spotify osv.
Man kan om man tycker det är roligt fundera över hur mycket fabrikanten spenderat i pengar på var och en av alla dessa ingredienser.
Man får då också väga in att fabrikanten antagligen avser att tjäna pengar på enheten. En fabrikant som står med både utvecklingskostnad och produktionskostnad och förmodligen får mindre än hälften av de pengar man betalar för den i butiken.

Idag när folk handlar allt på nätet utan att lyssna är det tyvärr viktigare för fabrikanten att få in senaste stödet för Spotify eller någon annan funktion som är hopplöst ute redan nästa år än att fila en halvtimme extra på förstärkardel.
Det är ju ändå bara 30% av de som köper den som kommer att lyssna på den före köp. Av dessa är det i sin tur endast en liten andel som lyssnar kritisk.

Sannolikt förlorar man en försvinnade liten del kunder på dålig ljudkvalité...

#24

Postad 15 januari 2015 - 11:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Till ts och enbart ts: lyssna inte på personerna som påstår att slutsteg låter olika, det gör dom bara i två fall: när ett steg distar pga att det måste leverera mer effekt än det klarar av ELLER om det är ett rörsteg som rullar av i diskanten.

Så länge steget inte distar så hör du ingen skillnad på dom. Det kan jag utlova och garantera.

#25

Postad 15 januari 2015 - 11:42

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
En fråga: Hur kan man garantera det utan att ha lyssnat på alla världens steg?

#26

Postad 15 januari 2015 - 11:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 3

En fråga: Hur kan man garantera det utan att ha lyssnat på alla världens steg?

På samma sätt som det går att säga att färgen röd är röd utan att ha sett på alla världens färger. Inget går att bevisa, men sett till den övertygande överväldigande högen med bevis för påståendet så är det vedertaget rent vetenskapligt.

Jag kommer inte fortsätta argumentera om detta i den här tråden så vi diskuterat detta tidigare, jag vill bara inte att ts ska bli lurad att köpa något värdelöst. Det finns ju dom som blivit lurade att köpa värdelösa verkningslösa kablar.

#27

Postad 15 januari 2015 - 11:56

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 1
Den enda sanningen för mig är vad jag själv upplever men men ok :)

#28

Postad 15 januari 2015 - 11:58

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Precis som med placebo så kan "symptomen/uppfattningen" vara riktig även om den skapats av något som EJ gjorde skillnad överhuvudtaget.

Tycker man ska ha det i åtanke :)

#29

Postad 15 januari 2015 - 12:26

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0
http://www.head-fi.o...laims-and-myths

Läs och längst ner... Conclusion

Det går att ta fram mer tester om det behövs.. ;)

#30

Postad 15 januari 2015 - 13:28

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Till ts och enbart ts: lyssna inte på personerna som påstår att slutsteg låter olika, det gör dom bara i två fall: när ett steg distar pga att det måste leverera mer effekt än det klarar av ELLER om det är ett rörsteg som rullar av i diskanten.

Så länge steget inte distar så hör du ingen skillnad på dom. Det kan jag utlova och garantera.


Herregud vilket felaktigt inlägg, är du på riktigt?

Slutsteg låter olika, det garanterar jag.

#31

Postad 15 januari 2015 - 13:48

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
"TROR" inte att ett slutsteg kommer att göra skillnad i det här fallet.

Hade en Yamaha 7x160w, lät aptråkigt. Testade med ett gammalt fett Marantz steg, lät fortfarande aptråkigt. Kopplade in samma högtalare i samma rum till en JVC på 2x30w, stor skillnad till det bättre. Nu fanns det plötsligt både tryck o driv.

[spekulation]
Är förstegen för dåliga i lite "billigare" bioburkar?
[spekulation\]

#32

Postad 15 januari 2015 - 14:03

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Herregud vilket felaktigt inlägg, är du på riktigt?

Slutsteg låter olika, det garanterar jag.

I ett blindtest också?

#33

Postad 15 januari 2015 - 15:31

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

I ett blindtest också?


Ja absolut, iom att dom verkligen låter olika, så skulle man ju höra skillnad även med en Darth Vader mask på knoppen :) ;)

Skämt åsido, trodde inte ens att det fanns folk som trodde och skulle påstå något annat. Men alla får vi ju tro vad vi vill.

#34

Postad 15 januari 2015 - 16:10

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 1

Till ts och enbart ts: lyssna inte på personerna som påstår att slutsteg låter olika, det gör dom bara i två fall: när ett steg distar pga att det måste leverera mer effekt än det klarar av ELLER om det är ett rörsteg som rullar av i diskanten.

Så länge steget inte distar så hör du ingen skillnad på dom. Det kan jag utlova och garantera.


Å när distar ett steg?

#35

Postad 15 januari 2015 - 16:47

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Å när distar ett steg?


+1


Plus att ett steg kan defenitivt låta olika även om ampere osv räcker till.

#36

Postad 15 januari 2015 - 21:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Herregud vilket felaktigt inlägg, är du på riktigt?

Slutsteg låter olika, det garanterar jag.

Då kan du ju förklara varför det inte finns skillnader i blindtest under kontrollerade former.

Tror du att kablar för skillnad också?

Redigerat av Zartok, 15 januari 2015 - 21:03.


#37

Postad 15 januari 2015 - 21:16

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Då kan du ju förklara varför det inte finns skillnader i blindtest under kontrollerade former.

Tror du att kablar för skillnad också?


Alla får tro och anse vad dom vill, du vet vad jag står, jag vet vart du nu står i denna frågan, det räcker för mig.

#38

Postad 15 januari 2015 - 21:17

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Det är få steg som klarar ett F/E-lyssningstest, även blint. Det betyder att stegen färgar signalen.

Men det är ännu färre människor som klarar A/B-lyssningtest blint mellan olika steg.

Men det hindrar ju inte att man skaffar sig ett steg man tycker om.

#39

Postad 15 januari 2015 - 21:17

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Givetvis så går det att höra skillnader även blint.

#40

Postad 15 januari 2015 - 21:21

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Givetvis så går det att höra skillnader även blint.


Klart det går. Men klarar du det mellan två motsvarande steg som spelar inom sin spec och inte har stor färgning?
Bara för att vara säker, vad betyder blint för dig? Sist jag gav mig in i en sån här diskussion så slutade det med att personen till slut visade sig tro att blint var blint.

#41

Postad 15 januari 2015 - 21:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Det är ungefär som att påstå att en Volvo 740 -88, beter sig exakt likadant i hela registret på samtliga växlar som en BMW M5 -2010 så länge man inte kör snabbare än vad Volvon klarar.

:) :lol:

Klart det går. Men klarar du det mellan två motsvarande steg som spelar inom sin spec och inte har stor färgning?
Bara för att vara säker, vad betyder blint för dig? Sist jag gav mig in i en sån här diskussion så slutade det med att personen till slut visade sig tro att blint var blint.


Hehe du skriver "sålänge inte stegen har stor färgning", alltså vad tror du att det du just skrev innebär och förklarar i detta ämnet? ;)

#42

Postad 15 januari 2015 - 21:28

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Blint för mig innebär att man lyssnar på två st helt olika slutsteg, med identisk kringutrustning, kablar, högtalare, rum, position etc, och att det är ett system som lyssnaren har lyssnat i, i många många månader, så att man "kan systemet" så att säga.

Sen så lyssnar man och växlar slutstegen blint om vartannat för lyssnaren, utan att han vet vilket steg det är som driver, och han får på ett papper skriva ner vilket slutsteg det är som används vid respektive spelning/låt.

#43

Postad 15 januari 2015 - 21:31

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Halmgubbe med 740n.
Det jag sa var att din hörsel och ditt hörselminne inte är bra nog för att detektera skillnad, så länge inte färgningen hos ena steget är gravt eller att det drivs till detekterbar distortion.
Jag säger inte att alla steg låter likadant (för att använda förenklade uttryck), men jag säger att du har för dålig hörsel för att avgöra det utan att ha facit på hand.

Med tidigare nämnd brasklapp såklart.

#44

Postad 15 januari 2015 - 21:32

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 1
Fanns det inga skillnader så skulle det bara finnas ett steg på detta klot. Nu gör det inte det. Likadant som att vi alla skulle vara tillverkade på samma line. Nu är vi som tur är inte det heller :)

#45

Postad 15 januari 2015 - 21:35

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Är detta den 10e tråden i detta ämne? Se hur lång denna blir innan den blir låst

#46

Postad 15 januari 2015 - 21:36

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Halmgubbe med 740n.
Det jag sa var att din hörsel och ditt hörselminne inte är bra nog för att detektera skillnad, så länge inte färgningen hos ena steget är gravt eller att det drivs till detekterbar distortion.
Jag säger inte att alla steg låter likadant (för att använda förenklade uttryck), men jag säger att du har för dålig hörsel för att avgöra det utan att ha facit på hand.

Med tidigare nämnd brasklapp såklart.


Ok, men jag håller inte alls med dig i ditt påstående.

Sen så glömmer du nog att du personligen med din hörsel, som du känner till, behöver inte alls vara likadan som tex min hörsel. Det jag menar är att vissa kan nyansera skillnader rent ljudmässigt än andra, det är jag bensäker på, att hörseln och uppfattningsförmågan skiljer sig åt individuellt.

Och hur menar du hörselminne?, menar du att det är för dåligt även i en sådan lyssningssession som jag här ovan beskrev?

#47

Postad 15 januari 2015 - 21:36

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 1
Hifi_Perrra, vi har trots allt marknadsekonomi:

Postad bild

#48

Postad 15 januari 2015 - 21:37

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
I morgon kanske? :D

Är detta den 10e tråden i detta ämne? Se hur lång denna blir innan den blir låst



#49

Postad 15 januari 2015 - 21:37

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Och precis så är det ibland, att skillnaderna mellan två olika steg är gravt markanta :) dvs lätt att detektera skillnader mellan olika slutsteg, även blint.

Redigerat av WB-Cinema, 15 januari 2015 - 21:38.


#50

Postad 15 januari 2015 - 21:39

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
:)

Redigerat av Unregistered2294, 15 januari 2015 - 21:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.