Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PROCELLA P8 vs M&K S300!!

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Procella Audio P6 (st) (Surroundhögtalare) 2 8,6 (4) Inga priser
Procella Audio P8 (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) 35 490:-
MK Sound S300 THX LCR (st) (Surroundhögtalare) 3 (0) 33 900:-
2 relaterade trådar

#1

Postad 06 januari 2015 - 20:14

Unregistered865ad797
  • Unregistered865ad797
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hallå alla entusiaster!
Funder starkt på att kosta på mig riktiga referens högtalare och aldrig typ lägga en krona på högtalare igen sen... Ja ska aldrig säga aldrig :)

Vill ha tips och råd och gärna några som vet! Kör 50/50 musik/film och planerar en stor uppgradering på högtalarfronten. Kör idag M&k 750 thx som ja driver med Integra dhc 80.3 försteg och Integra dta 70.1 slutsteg. Linn kablar emellan allt och musiken kommer från senaste simple audio streamern med wimp hifi!

Vill ha för mig den ultimata kompromissen och jag förstår att Procella p8 o M&k s300 är sjukt brutala till film, MEN vilken är bäst till musik?? De e dom jag vill ha! Men eftersom jag e vanlig knegare så får jag börja att ha kvar mina bakhögtalare från 750 systemet och alltså bara köpa antingen Procella p8 lcr med p10 sub eller M&k s300 med x10 sub. Vilka det än skulle bli tänkte jag ha kvar mina två subbar oxå från 750 systemet och koppla dom två på ena sub utgången från försteget och antingen nu då p10an eller x10an på andra utgången för då kalibreras dom olika. Typ kör dom 2 sämre lite lägre kanske?

Vad tror ni? Tack på förhand :)

#2

Postad 06 januari 2015 - 20:24

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Hur långt har du till lyssningsplatsen? På kortare avstånd skulle jag säga att P6 funkar lika bra som P8

3xP6 plus en P15 hade jag valt...sen en eller två av dina subbar som balanserings subbar om rummet behöver det

Ang. procella vs M&K så fråga NSHT.se då dom är generalagent för båda märkena

Redigerat av Jolt, 06 januari 2015 - 20:56.


#3

Postad 06 januari 2015 - 20:39

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0
Jag frågade Per H på ett annat forum om P6 vs P8 i hans bygge, Per är ganska säkert en av dom som vet bäst procella testar sina högtalare i hans rum

'Jolt', den 02 Jan 2012 - 22:43, skrev:
Får man fråga varför det inte blev P8or? P6orna är säkert kanon men med tanke på att allt annat verkar va "värstingarna" så frågar jag, inte så vanligt att förstärkarna kostar mångdubbelt högtalarna

perra1

P6 är designade för att spela 105dB på fyra meter, P8 för 6m - mitt rum har ett lyssningsavstånd på 4m, därför tycker jag att P6 räckte.

P8 har flera andra fördelar också, inte bara ljudtryck, men jag råkar tycka om karakterestiken hos P6 på fyra meter - det var den övervägande anledningen :)

Vid längre rum än mitt brukar jag använda P8 i front, och P6 som surround - vid betydligt bredare rum så kör jag även P8 som surround.

En annan tanke jag hade var att senare utveckla frontsystemet till P610, dvs aktiva LCR med DSP där man har kvar en P6:a som topp och lägger till en Single P10 som botten - en P815 hade inte fått plats ;)

mvh

/Pär

#4

Postad 06 januari 2015 - 21:01

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 0
Jag skulle köra på M&K S 300 tycker de låter kanon har lyssnat på dessa i butik. Ser dessutom betydligt bättre ut än Procella.

#5

Postad 07 januari 2015 - 01:23

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Jag skulle köra på M&K S 300 tycker de låter kanon har lyssnat på dessa i butik. Ser dessutom betydligt bättre ut än Procella.


Hembioconsult? berätta gärna lite mer utförligt om du har lust angående hur du upplevde de mäktiga MK S300.

#6

Postad 07 januari 2015 - 01:30

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Väldigt intressant tråd detta :) Själv har jag inte lyssnat på P8, men däremot P6 vid flertalet tillfällen, och dem presterar ju verkligen bra.

Även på musik, då dom är byggda för rejäla nivåer så låter dom avslappnade och oansträngda även när volymen är riktigt hög samt när musiken är väldigt komplex så bibehåller dom kontrollen.

Dom kanske är lite snäva och stela i diskanten jämfört mot en mer hifi inriktad högtalare?, men det är ju en smaksak.

#7

Postad 17 januari 2015 - 21:26

Unregistered865ad797
  • Unregistered865ad797
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hallå igen! Tack för svaren alla :) Dog av lite från min sida, fick 40 graders feber o skit. Men nu jävlar e Mk 300 systemet beställt komplett! Blev alltså med surrarna oxå. Får bli bröd o vatten ett tag nu hehe ;) Bra input från dig Jolt men efter lite checkande så tycker jag att procella verkar ha för dålig kvalitet för pengarna. Va in i en butik o kollade och såg att vinylen på minst en p6 där var bubblig på flera ställen och dom sa att dom fick skicka tillbaka andra som var lika. Och problem med slutsteg i subbar. Plus att Micke som bygger Amega högtalarna hade varit där o skruvat i prylarna med en i butiken och han hade mer eller mindre dömt ut prylarna tror jag. Dom har jätte svårt att få till ljudet i demorummet där procella riggen med p6or och en p15 och en p10 är så Anders Uggleberg hade varit där och skulle hjälpa dom och satt o pillade en hel dag som en "biogud" men fick inte till det. Nu är det säkert jätte mycket bakom det där som inte jag vet så ja dömmer absolut inte ut han såklart. Och jag tvivlar inte på att procella kan låta otroligt brutalt men i det stora hela tror jag personligen mer på Mk.

Cheers!!

#8

Postad 17 januari 2015 - 21:39

Unregistered865ad797
  • Unregistered865ad797
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hahaha! Jolt du hade anläggningar överallt hemma du! Imponerad! :)

#9

Postad 18 januari 2015 - 23:09

Unregistered865ad797
  • Unregistered865ad797
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Får inte systemet för ens om 3v och x10an va sop slut så då skulle jag gärna ta emot lite tips, råd o tankar. Väljer mellan 1st x12a för 35000:- eller 2st x8or för 42000?! Just nu har jag ett microskåpiskt biorum för dom här prylarna, ca 10m2. Hade 22m2 i förra kåken och det lät ju betydligt bättre där med mitt Mk 750 system än i detta rum. Kommer med all säkerhet byta kåk igen för att få ett 20-30m2 stort biorum till 300 systemet. Byta kåk efter ljudsystem! ;) Alltså antingen kör jag 1 x12a och 1 av 12" subbarna (sb1250) från mitt 750 system eller så kör jag 2st x8or i mitt mini 10m2 rum och sen när jag har större rum så kommer jag hur som helst köpa en till x12a och köra den då till antingen till den x12a jag har eller till 2 x8or. Hoppas ni förstod min plan! :) förresten har ni läst test på Mk sounds x12a, fick ruskigt bra kritik och värdens bästa sub 2014! men x8an är ju byggd med samma komponenter och kvalitet men mycket mindre bara.

Mvh

#10

Postad 04 februari 2015 - 20:05

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Hallå igen! Tack för svaren alla :) Dog av lite från min sida, fick 40 graders feber o skit. Men nu jävlar e Mk 300 systemet beställt komplett! Blev alltså med surrarna oxå. Får bli bröd o vatten ett tag nu hehe ;) Bra input från dig Jolt men efter lite checkande så tycker jag att procella verkar ha för dålig kvalitet för pengarna. Va in i en butik o kollade och såg att vinylen på minst en p6 där var bubblig på flera ställen och dom sa att dom fick skicka tillbaka andra som var lika. Och problem med slutsteg i subbar. Plus att Micke som bygger Amega högtalarna hade varit där o skruvat i prylarna med en i butiken och han hade mer eller mindre dömt ut prylarna tror jag. Dom har jätte svårt att få till ljudet i demorummet där procella riggen med p6or och en p15 och en p10 är så Anders Uggleberg hade varit där och skulle hjälpa dom och satt o pillade en hel dag som en "biogud" men fick inte till det. Nu är det säkert jätte mycket bakom det där som inte jag vet så ja dömmer absolut inte ut han såklart. Och jag tvivlar inte på att procella kan låta otroligt brutalt men i det stora hela tror jag personligen mer på Mk.

Cheers!!


Nu såg jag att du redan beställt M&K. Det hela beror på hur du skall göra rummet. Skall du bygga baffelvägg och gömma allt skall du defintivt köpa Procella. Skall du smälla upp det på bänkar eller sätta upp på vägg är M&K ett bättre val.

Hur de inte kunde få till det med Procella beror på en av två grejor:

Felbyggt rum
Fel matchning med elektronikn (kör man för varm elektronik blir det ganska otydlig ljudbild)

Som det låter för mig har de försökt styra bort från Procella. Jag jobbar aktivt med både Procella och M&K och har aldrig stött på problem med Procella:s slutsteg eller subbar. Deras finish är långt från fantastisk men det beror på att alla deras grejor (P5 bortsett) har aldrig tillverkats för att synas. M&K är mycket mer vardagsrumsvänliga och har därför en finish med lite mer klass.

Att Anders inte skulle få till det låter absurt. Varenda gång jag träffat honom kan han gå in i valfritt rum och utan mätinstrument placera varenda fel i rummet. Åter igen är det ingen större idé att köpa Procella om man inte skall bygga baffelvägg och följa Procella:s riktlinjer för dämpning och diffusering.

Med allt detta sagt, har jag inte haft möjlighet att lyssna på M&K S300. Har de liknande karaktär som M&K generellt sätt har är de ljusare än vad Procella är, vilket kan ha sin charm men för mig är Procella betydligt behagligare ljudmässigt till både film och framför allt musik. Men smaken är ju som baken :) Min kollega bytte från Procella till M&K S150 i vardagsrummet för att det lät mycket bättre i det rummet. När han bygger biorum framöver är det dock tillbaka till Procella. Hur man än vrider och vänder på det lär du bli nöjd med vilket som.

#11

Postad 21 december 2015 - 21:22

Unregistered29199
  • Unregistered29199
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
om man skippar musik och bara ute efter film vilket är att föredra av systemen? jag kommer ha högtalarna bakom duken. Är det har s300 på hyllor eller bygga baffelvägg som gäller?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.