Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sonens wi-fi har blivit rejält långsamt

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 juli 2015 - 17:35

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Sonen har en ca ett år compaq dator. Sedan den köptes har en fått ca 50 mbit på wi-fi. Men häromdagen blev det supersegt. Nu får han runt 4 mbit. Provar jag med kabel blir det ca 100 mbit (vi har 100/10).

Han kör väldigt mycket online spel, typ minecraft på olika servrar. Men kan det ha pajat wifit? Har precis laddat ner nya drivrutiner för nätverkskortet, men det hjälpte inte. Tror det är ett qualcom b/g/n kort. Alltså inbyggt.

Visst datorn var billig. En laptop för runt 3500kr, men ändå. Kan nätverkskortet gått sönder?

/Magnus

#2

Postad 30 juli 2015 - 17:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Testat slå av modem och/eller router? Hade sådana bekymmer tidigare med ett modem från Comhem. Var tvungen starta om ca varannan månad. Köpte sedan en Asus router och sedan dess har jag inte behövt starta om något.

#3

Postad 30 juli 2015 - 17:52

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Har en asus ac 66 och har haft den snart ett år. Har bootat om den men det hjälpte föga. Det bara kom helt plötsligt. Riktigt irriterande. Inga andra enheter har sämre wi-fi.

Billig dator, man får vad man betalar för kanske.

#4

Postad 30 juli 2015 - 18:23

muppsson
  • muppsson
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0

Har du testat det som Takeo skrev? Starta om router/gateway/modem. Jag får problem med jämna mellanrum och det löser sig i 10 fall av 10 med omstart av routern.



#5

Postad 30 juli 2015 - 18:36

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Några nya nätverk i närheten?

#6

Postad 30 juli 2015 - 19:39

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Inga nya nätverk i omgivningen. Bor i villa så det finns inte så många nätverk som stör. Ska prova att starta om routern igen. Men oavsett borde man inte behöva starta om en router så ofta.

#7

Postad 30 juli 2015 - 22:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

kolla efter ny fw till routern också.



#8

Postad 25 augusti 2015 - 17:30

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Nu har routern börjat strula mer. Huxflux försvinner nätet helt, kommer inte ut på webben alls. En omstart hjälper men jag tycker inte att man ska behöva starta om en router flera gånger per dag.

Kör helt original och har kanske 15-20 enheter uppkopplade. Allt är kanske inte igång samtidigt.

Brukar det hjälpa att fabriksåterställa en router? En router för ca 1500kr borde hålla mer än ett år tycker jag.

#9

Postad 25 augusti 2015 - 18:18

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Hmm uppgraderade routern, får se om det hjälper.

 

Såg nu i routerns interface att vissa av mina fasta enheter (trådade) har gått från dhcp till static. Detta har jag inte medvetet ändrat till. Spelar det någon roll egentligen?



#10

Postad 25 augusti 2015 - 19:45

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hmm uppgraderade routern, får se om det hjälper.

Annars kan du slänga in DD-WRT på den istället för standard fw.
 

Såg nu i routerns interface att vissa av mina fasta enheter
(trådade) har gått från dhcp till static. Detta har jag inte medvetet
ändrat till. Spelar det någon roll egentligen?

Nej, egentligen inte, bara de inte ligger inom den adressrymd som tillhör DHCPn.

#11

Postad 25 augusti 2015 - 20:15

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Internet droppar o försvinner trots uppdatering av router. Tror ni en fabriksåterställning kan lösa ngt?

#12

Postad 25 augusti 2015 - 20:32

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Internet droppar o försvinner trots uppdatering av router. Tror ni en fabriksåterställning kan lösa ngt?


Är väl aldrig nån dålig ide för att iaf utesluta diverse saker?

#13

Postad 25 augusti 2015 - 21:00

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Så sant så sant. Bara det att klockan tickar och imorgon är det arbete. Sånt här kan vara tidskrävande och väldans frustrerande ibland ;)



#14

Postad 28 augusti 2015 - 11:25

Unregistered8cb13de7
  • Unregistered8cb13de7
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att någon har hackat sig in på routern och har en massa fuffens för sig som stjäl bandbredd?  Ganska vanligt förekommande om man har öppna nät eller WEP... vissa routers levereras med idiotinställningar från fabrik som som default öppna wlan-nät och/eller adminlogin som är typ admin/blankt lösenord... vansinnigt

 

Annars är väl den troligaste förklaringen att något stör... hur ser det ut med signalstyrka och sånt? Kan det finnas någon an de 15 andra enheterna som har för sig något märkligt?

 

I vårat nät när man tittar på anslutna enheter i windows 8 dyker det ibland upp något som heter "Samsung Mobile" eller något liknande. Det märkliga är att vi inte har en endaste pryl hemma av märket samsung, och jag har bytt lösenord på wpa2-wlanet, bytt adminlösenord, startat om routern osv. Vägrar försvinna. Ett spöke helt enkelt. Får väl ringa spökjägarna. Detta på en Dlink DIR-655.

 

/S



#15

Postad 28 augusti 2015 - 12:25

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Är inte så haj att jag kan djupkolla all trafik genom routern. Men har alltid kört wpa2 och eget lösen. Tittar jag på anslutna enheter så stämmer det, alltså jag vet vilka enheterna är.

Gjorde som så att jag återställde routern. Hade dock sparat alla inställningar. Men efter detta flyter det på bra igen. Dock inte på sonens dator så han har börjat använda kabel istället.

#16

Postad 31 augusti 2015 - 12:47

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Igårkväll segade nätet ner igen. Låg på ca 2 mbit. Vet inte vad det kan bero på. Ca 13-15 enheter är uppkopplade samtidigt. Det har ju liksom fungerat i ett år utan problem.

Det är ju ingen mening att göra en ny återställning, gjorde ju det nyss liksom.

Ska man köpa ny router redan efter ett år? Vad ska man köpa istället? Satsa på airport extreme eller den där med inbyggd time capsule? Kravet är att kunna hantera många enheter och kunna köra med nya ac standarden.
Glömde skriva att farten på mitt wi-fi var superbra nu på morgonen. Det verkar vara väldigt upponer.

#17

Postad 31 augusti 2015 - 12:58

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Börja med att slänga in DD-WRT på den, kostar inget, och blir det
inte bättre så kan du sen börja kika på andra enheter ....

#18

Postad 31 augusti 2015 - 13:06

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Jag hade börjat med att testa stänga av brandväggen i routern för att se om felet kvarstår.



#19

Postad 31 augusti 2015 - 13:23

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag hade börjat med att testa stänga av brandväggen i routern för att se om felet kvarstår.

Du vill inte köra utan brandvägg iaf, så oavsett om det blir bättre eller ej, har du inte råd att ha den avslagen.

Redigerat av frollic, 31 augusti 2015 - 13:27.


#20

Postad 31 augusti 2015 - 13:32

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag gav det förslaget var för att jag haft problem med en router där jag tappade hastighet efter några timmar efter varje omstart av routern. Prövade sedan stänga av routerns brandvägg och felet försvann.

Visst är det inget bra eller riktigt osmart att köra utan brandvägg. Men om trådskaparen inte har en brandvägg i själva datorn kan han säkert pröva någon under tiden han prövar stänga av routerns?



#21

Postad 31 augusti 2015 - 15:30

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Vet i sjutton om jag törs stänga av brandväggen. Kör iof diverse skydd på mina pc och mac.

 

Men annars då, ska man inte förvänta sig att en hyfsat dyr router ska hålla mer än ett år?

 

Vad ska man istället satsa på om nu detta inte ger sig? En airport extreme borde fungera bra eller?



#22

Postad 31 augusti 2015 - 17:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Vet i sjutton om jag törs stänga av brandväggen. Kör iof diverse skydd på mina pc och mac.
 
Men annars då, ska man inte förvänta sig att en hyfsat dyr router ska hålla mer än ett år?
 
Vad ska man istället satsa på om nu detta inte ger sig? En airport extreme borde fungera bra eller?

https://www.minhembi...24836&p=4246259

#23

Postad 31 augusti 2015 - 18:52

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det låter ju inte som att du är riktigt klar med din felsökning än. Som jag förstår det har du inte problem med någon annan av de över 10 trådlöst ansluta enheterna. Om du mäter hastighet från någon annan enhet, när sonens dator har segt nät, vad blir resultatet då? Själv har jag många dåliga erfarenheter av routrar som inte håller måttet och stegvis eller plötsligt börjar bråka med anslutningar som går upp och ner och gett lynniga varierande anslutninggshastigheter. Jag tror tyvärr inte det är omöjligt att en ett år gammal router för 1500:- kan gå sönder. Det är enligt min erfarenhet en produktkategori som generellt sett har dålig kvalitet.

Du kan väl börja med att även mäta hastighet med en mobiltelefon ansluten till ditt trådlösa nätverk?

Redigerat av hampestampe, 31 augusti 2015 - 18:53.


#24

Postad 31 augusti 2015 - 20:50

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Jo jag har problem med alla enheter då och då. Nu ikväll hår det långsamt, runt 2 mbit nedströms. Tidigare idag hade jag runt 100 mbit. Hur kan det pendla så här kraftigt?

Finns det nån inställning man kan laborera med? Förutom att slänga in nån custom rom? Orkar inte hålls på med sånt, det ska bara fungera.

Kör med automatisk kanal. Har gjort det från start och det har ju inte krånglat förut. Så det kanske man kan hoppa över eller? Alltså att prova andra kanaler.

Såg ngt som heter rotationsintervall för nätverksnyckel som var inställd på 3600. Vad innebär detta?

#25

Postad 01 september 2015 - 06:25

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Kör med automatisk kanal. Har gjort det från start och det har ju inte krånglat förut. Så det kanske man kan hoppa över eller? Alltså att prova andra kanaler.
 

 

Kanal 13 på 2,4GHz och kanal 48+44 på 5GHz är det minst störningar på, lås Routern på dem.

 

Du kanske fått nån ny granne som har nåt som stör, t ex en Videosändare eller en Mikro (stör FRUKTANSVÄRT!), eller så räcker det att nån i din närhet bytt kanal på sina grejor till nån kanal som dina grejor använder.



#26

Postad 01 september 2015 - 07:52

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ok ska kolla på kanalerna efter jobbet.

Bor i villa så jag tror inte att grannarna stör så mkt.

Dock verkar detta inträffa sent på kvällarna. Funderar på om det är Bahnhof som strular. Ser inget på deras driftinfo förvisso och deras support stänger redan kl 19. Så felsökning blir ju svår sent på kvällarna.

#27

Postad 01 september 2015 - 08:13

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Förutom att slänga in nån custom rom? Orkar inte hålls på med sånt, det ska bara fungera.

Är ju inte svårare än att uppgradera fw, men visst konsumtion är ju bra.

#28

Postad 01 september 2015 - 08:55

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ja det är ju kul att konsumera. Speciellt om sakerna fungerar :)

Om man tex lägger in custom, är det bara att lägga tillbaka originalet igen sen?

#29

Postad 01 september 2015 - 09:14

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Om man tex lägger in custom, är det bara att lägga tillbaka originalet igen sen?

Du var ju beredd att hiva den i sjön, så vad spelar det för roll ? men ja, det gör det ... ;)

FYI, tanka den nyaste fw från Other downloads, den är 1.5 år nyare än den som listas.

Naturligtvis tar man alltid en risk när man gör dessa "hack", men är man ändå inställd på
att slänga enheten, så är det ju värt risken/testet, imho.

I övrigt: http://pcforalla.idg...tt-digitala-hem

Redigerat av frollic, 01 september 2015 - 09:21.


#30

Postad 01 september 2015 - 09:16

Kung Nu
  • Kung Nu
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Ok ska kolla på kanalerna efter jobbet.

Bor i villa så jag tror inte att grannarna stör så mkt.

 

Även t ex Billarm går ju ofta på 2,4GHz, och stör, så är det mer på kvällen kan det ju bero på att grannarna då kommit hem.



#31

Postad 01 september 2015 - 11:08

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

Dock verkar detta inträffa sent på kvällarna. Funderar på om det är Bahnhof som strular. Ser inget på deras driftinfo förvisso och deras support stänger redan kl 19. Så felsökning blir ju svår sent på kvällarna.

Har du ADSL? Hade enorma problem med hastigheten då jag hade Bahnhof via ADSL, alltid under kvällar. Bredbandskollen gav glädjesiffror men med TPTEST kunde jag visa på hur illa det var. Inget fel på telekabeln i mitt fall, ca 300 m fräsch kabel till stationen och modemet hade alltid full hastighet på länken, det var på högre niva det gick trögt.

Har inte kunnat belägga det sedan jag bytte till Bahnhof via fiber, men spontant upplever jag att det går aningen trögt understundom.



#32

Postad 01 september 2015 - 12:21

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Har fiber (stadsnät) med Bahnhof. Verkar vara ett mönster sent på kvällarna. Ska kolla några kvällar och försöka konstatera när det händer.

Kollade med BBK igårkväll och fick 2mbit med telefonen. På morgonen fick jag 125mbit. Ganska stor skillnad.

#33

Postad 01 september 2015 - 12:37

alfista
  • alfista
  • Veteran

  • 2 230 inlägg
  • 0

När ni ser problemen, anslut en (och endast en) dator med ethernetkabel, stäng av WiFi i routern. Kör Bredbandskollen på datorn och kolla vad du får för värden. Då har du eliminerat en massa felkällor.

Är det fortfarande segt då så gäller det att ligga på Bahnhof. Symptomen liknar de jag hade på ADSL, men då kröp hastigheten ner från 8 Mbit/s till ett par hundra kbit/s



#34

Postad 01 september 2015 - 12:49

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ja det skulle jag kunna kolla. Intressant.

Så om hastigheten blir dålig med endast en dator måste det bero på operatören. Annars blir det att fortsätta felsöka.
Lite trist bara att deras support är stängd på kvällen. Man vill ju att de i realtid ska se problemet.

#35

Postad 01 september 2015 - 17:28

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Kanal 13 på 2,4GHz och kanal 48+44 på 5GHz är det minst störningar på, lås Routern på dem.

 

Du kanske fått nån ny granne som har nåt som stör, t ex en Videosändare eller en Mikro (stör FRUKTANSVÄRT!), eller så räcker det att nån i din närhet bytt kanal på sina grejor till nån kanal som dina grejor använder.

 

Kanal 13 på 2.4ghz fungerade inte alls bra. Kanal 6 verkar fungera helt ok. Provade kanal 44 på 5ghz och det flöt på bra. Tack för tipset.

 

Ska bli intressant om mina hastigheter droppar senare ikväll.



#36

Postad 01 september 2015 - 17:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Kolla med Wifi Analyzer (Android) var eventuella grannät ligger, så försöker
du lägga dig där det är som mest "luft".

#37

Postad 01 september 2015 - 17:56

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Kolla med Wifi Analyzer (Android) var eventuella grannät ligger, så försöker
du lägga dig där det är som mest "luft".

 

Bra idé.

 

Kanal 6 på 2.4ghz höll inte måttet dessvärre, blev bättre med automatiskt.

 

Det där med rotationsintervall för nätverksnyckel, vad är det?



#38

Postad 01 september 2015 - 18:07

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Körde med wifi analyzer. Verkar som att inga grannar kör på 5ghz, så det är ju lovande. Däremot används kanalerna på 2.4ghz ganska flitigt. Något nätverk låg på kanal 12, men de flesta fanns mellan kanal 1-6 typ. Många enheter och nätverk att krocka med.

 

Plus alla mikros, billarm etc...



#39

Postad 01 september 2015 - 18:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det där med rotationsintervall för nätverksnyckel, vad är det?

troligen realterat till krypteringen på det trådlösa.
 

Körde med wifi analyzer. Verkar som att inga grannar kör på 5ghz, så det är ju lovande.

5 GHz har kortare räckvid ....
 

Däremot används kanalerna på 2.4ghz ganska flitigt.
Något nätverk låg på kanal 12, men de flesta fanns mellan kanal 1-6 typ.
Många enheter och nätverk att krocka med.

Lägg dig där du har minst trångt ....

Redigerat av frollic, 01 september 2015 - 18:41.


#40

Postad 01 september 2015 - 20:52

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ja nu har kvällen kommit. Så även långsammare nät. Under dagen har wi-fi legat på drygt 100mbit. PC med kabel 100mbit.

Nu på kvällen har jag ca 2mbit med min iPhone och iPad. PC med kabel runt 30mbit. Kopplade in PCn direkt i stadsnätsboxen.

Så sammantaget verkar inte felet vara hos mig. Bahnhof blir segt på kvällen. Blir ett samtal dit imorgon. Står inget om driftstörningar på deras sida. Vad irriterad man blir :(

#41

Postad 01 september 2015 - 21:15

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Ja nu har kvällen kommit. Så även långsammare nät. Under dagen har wi-fi legat på drygt 100mbit. PC med kabel 100mbit.

Nu på kvällen har jag ca 2mbit med min iPhone och iPad. PC med kabel runt 30mbit. Kopplade in PCn direkt i stadsnätsboxen.

Så sammantaget verkar inte felet vara hos mig. Bahnhof blir segt på kvällen. Blir ett samtal dit imorgon. Står inget om driftstörningar på deras sida. Vad irriterad man blir :(

Vad har du för hastighet med kabel om du går förbi routern då? Tycker det skulle vara konstigt om det var fel på fibern. Visst kan det vara så men känns konstigt.



#42

Postad 01 september 2015 - 21:19

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Ja men jag kopplade in PCn direkt i bredbandsuttaget. Inte via routern.

#43

Postad 01 september 2015 - 21:22

Tribbe
  • Tribbe
  • Lärjunge

  • 293 inlägg
  • 0

Ja men jag kopplade in PCn direkt i bredbandsuttaget. Inte via routern.

Okej, missade det. Ja då tycker jag verkligen att du ska klaga.



#44

Postad 07 september 2015 - 20:32

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Har startat upp ett ärende hos bahnhof, får se vad det ger. Uppkopplingshastigheten är fortsatt låg på kvällen. Testat flera gånger under dagen. Med både wifi och kabel blir det ca 125mbit ner. Men nu ikväll ligger wifi på ca 2mbit och med kabel direkt in i boxen ca 20mbit ner. Betalar för 100/10, så det håller inte riktigt på kvällarna.

 

Någon som har erfarenhet av hur lång tid ett sånt här ärende kan ta? Kanske bollas mellan bahnhof och de som äger fibern (open universe).

 

/Magnus



#45

Postad 08 september 2015 - 05:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
... eller så har Bahnhof bara för många kunder på sin lina, vilket de troligen aldrig skulle erkänna.

#46

Postad 08 september 2015 - 06:14

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

... eller så har Bahnhof bara för många kunder på sin lina, vilket de troligen aldrig skulle erkänna.

Så kan det ju vara. Killen på bahnhof uppgav att de flesta som ringer om fel beror på deras egna utrustning. Resten berodde på nätägaren (dvs open universe i mitt fall).

 

Men nu har jag ju rejäla droppar när jag kopplar direkt in i stadsnätsboxen så det kan ju omöjligt bero på min utrustning. Igårkväll var mitt nät segt ungefär mellan 20-22, och förmodligen är flest uppkopplade då, streamar tv osv. Så mitt problem borde egentligen fler ha. Men har inte hört mig för eftersom jag vet att mina närmsta grannar inte har bahnhof.

 

Hursom är det rätt kasst att man inte kan streama film på kvällarna som det är nu.


När jag mäter nu på morgonen har jag 115/15 (på wifi), och så ser det verkligen inte ut på kvällen.



#47

Postad 08 september 2015 - 06:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Ja, om du gjort alla dessa mät ingar direkt kopplat utan egen utrustning och har samma mönster varje dag är ju fallet solklart om du frågar mig.

Det är ju möjligt att dom kanske inte kan göra något åt att nätet är överbelastat på vissa tidpunkter.

Men däremot betalar du ju faktiskt för att få en viss hastighet, och kommer du inte ens i närheten av den kan man ju kräva att dom sänker ditt pris i paritet.

Det skulle iaf jag kräva.

#48

Postad 08 september 2015 - 06:22

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Upplevde aldrig att nätet blev överbelastat när jag hade adsl. Så detta borde ju inte vara möjligt med fiber. Han på bahnhof sa att kapaciteten ska räcka dygnet runt. Kommer absolut kräva kompensation för detta. Det har ju varit så här i ungefär två veckor. Antingen prisavdrag eller att de höjer min hastighet för samma kostnad som nu.



#49

Postad 08 september 2015 - 06:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Upplevde aldrig att nätet blev överbelastat när jag hade adsl. Så detta borde ju inte vara möjligt med fiber. Han på bahnhof sa att kapaciteten ska räcka dygnet runt. Kommer absolut kräva kompensation för detta. Det har ju varit så här i ungefär två veckor. Antingen prisavdrag eller att de höjer min hastighet för samma kostnad som nu.

Jodå, det kan visst vara möjligt med fiber, jag menar om vår förening skulle dra in en fiber så får vi ju en max kapacitet på en viss Gbit/s.

Men till saken hör ju att denna max fixerade bandbredd delas på av alla som är kopplade till samma grundfiber.

 

Och ju större hur eller ju fler villor som delar på samma knytpunkt, ju tightare blir det ju.

Så teoretiskt kan det mycket väl bli chokat på fibern beroende på hur mycket folk nyttjar bandbredden med streaming, fildelning etc.



#50

Postad 08 september 2015 - 06:48

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Visst så är det nog. Men då får de höja kapaciteten överlag så detta inte inträffar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.