Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt slutsteg Rotel vs primare

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 september 2015 - 19:01

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Ska skaffa nya frontar och kommer behöva mer kraft om jag ska köra 11.2 med mer trögrivna högtalare. i 2 kannals läge är det inga problem för MX-A5000 men ska jag köra alla 11 så vill jag ha lika mycket kraft som MX-A5000 kan prestera i 2 kannals läge minst.

 

Så valet är att köra 2 st Primare A34,2 i mono då har man 550w per högtalare klass D eller köra en Rotel 1585 bi-ampa frontarna då har man 400w klass AB.

gillar ljudet i båda fördelen med primare blir inte varm drar lite ström, rotel att det är klass AB med 400 riktiga watt.

Hade jag inte planer på att bytta högtalare så har MX-A5000 räckt mer än väll till det jag har idag.

uppskattar alla tankar kring dessa steg . Budget som sagt 30-40k kr.



#2

Postad 20 september 2015 - 19:07

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Varför bi-ampa? Vad ger det för tekniska fördelar som skulle ge utslag på resultatet?



#3

Postad 20 september 2015 - 20:08

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Vad är det för högtalare du skall köpa om man får fråga?

 

Jag kan tänka mig ganska många alternativ till de du själv förslår oavsett vad det är för några högtalare du skall driva.

Men det du är inne på om jag för står dig rätt är att du behöver 2 förstärkarkanaler med mer kraft än vad du får från ditt nuvarande steg.

Jag antar att du sedan använder ditt MX-A5000 till övriga kanaler.



#4

Postad 21 september 2015 - 07:43

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Tror det blir Swans f2.2a men tittar runt lite. Så ja MX-A5000 ska köra 8 eller 9 högtalare är bara surr så inga problem där och så ska jag ha separat till frontarna. Bi-amp om det blir rotel eftersom den har 5 channels ej bi-amp om jag kör 2st Primare i mono.

Sen personligen tycker jag bi-amp låter bättre men det orkar jag inte att det blir diskussion om det är placebo eller inte.

#5

Postad 21 september 2015 - 18:02

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

tittade på rotel rb-1590 2 ch steget idag verkar bättre val än 1585 dem rekomenderade.



#6

Postad 21 september 2015 - 19:54

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Parasound HALO!

 

http://www.parasound.com/products.php

 

Låter ljuvligt, Bra kvalitet, High Bias klass A/AB, Trevliga priser, Svart eller Silver finish.

 

A51 = 5 kanaligt . monstersteg

A31 = 3 kanaligt . monstersteg . (Left, Center, Right, smidigt värre, och reciver sköter surround etc)

A21 = 2 kanaligt . monstersteg . bryggbart till 750w i 8ohm

A23 = 2 kanaligt . steg . bryggbart till 400w i 8ohm

JC1 = Sinnesjukt monoblock . 135 ampere peak!

 

Bästa slutstegen på marknaden enligt mig och många andra, pris kontra kvalitet/kraft, låter bättre än båda dina alternativ (min subjektiva åsikt)

 

Handla !? http://audioconcept.se/

 

Edit: det finns ett svart "A31" som bara gått någon timma i butiken för dryga 30-32tkr! (ord 38 800kr) Snabb och gratis frakt får du på köpet  :)

 

 

Mvh

WB


Redigerat av WB-Cinema, 21 september 2015 - 20:29.


#7

Postad 21 september 2015 - 21:28

mudde
  • mudde
  • Lärjunge

  • 397 inlägg
  • 0

 

Affären kanske är bra, men hemsidan inger knappast förtroende:

 

Sund konsumtion eller överkonsumtion

Allt har ett pris, och priset bör vara så realistiskt som möjligt. Ett för lågt pris betyder överkonsumtion vilket leder till överutnyttjande av begränsade resurser och andra människor.

:o

De vill alltså ta höga priser för miljöns skull!

 

När sen en affär som säljer högtalarkabel för 278000:- har jag svårt att ta dom på allvar.

http://acshop.audioc...inum-eclipse-7/


Redigerat av mudde, 21 september 2015 - 21:30.


#8

Postad 21 september 2015 - 22:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Affären kanske är bra, men hemsidan inger knappast förtroende:
:o
De vill alltså ta höga priser för miljöns skull!

När sen en affär som säljer högtalarkabel för 278000:- har jag svårt att ta dom på allvar.
http://acshop.audioc...inum-eclipse-7/

Vad är oseriöst med sidan. Vad jag förstår är det ett High end märke som riktar sig till den som har råd, Sedan tror jag du har valt märkets dyraste kabel, om du kollar in dess hemsida ser du att det finns allt från human insteg till absolut dyr. Samma butik har T+A i sitt sortiment och de är fasiken inte billiga.

Redigerat av Buddaz12, 21 september 2015 - 22:15.


#9

Postad 21 september 2015 - 22:28

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Ska läsa på lite om parasound tack för tips

#10

Postad 22 september 2015 - 11:52

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 1

Ska läsa på lite om parasound tack för tips


Gör det =)

Väldigt trevliga slutsteg, med humana prislappar. Och låter verkligen riktigt riktigt bra.
Rotel och Primare kommer liksom inte upp i samma ljudkvalitet.

#11

Postad 22 september 2015 - 17:02

Unregistered6c9772c4
  • Unregistered6c9772c4
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 2

WB - Cinema,

 

Du skriver att Rotel och Primare kommer inte upp samma ljudkvalitet… Ganska dömande.. eller kanske du glömde och lägga till orden TYCKER JAG i din mening.. Ljud är subjektivt, eller hur! 



#12

Postad 22 september 2015 - 17:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är det två kanaler med lite extra krut du behöver och du inte redan har ett riktigt bra försteg så skulle jag tittat på en riktigt bra tvåkanalare med tillräcklig effekt och HT-bypass. Då kan du få ett riktigt bra stereoljud på köpet. Hemmabio prylar i all ära men skall de lira musik blir det dyrt.



#13

Postad 22 september 2015 - 17:45

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

@Matz_p, du kanske missade mitt tidigare inlägg !?!

 

"Bästa slutstegen på marknaden enligt mig och många andra, pris kontra kvalitet/kraft, låter bättre än båda dina alternativ (min subjektiva åsikt)"

 

 


Är det två kanaler med lite extra krut du behöver och du inte redan har ett riktigt bra försteg så skulle jag tittat på en riktigt bra tvåkanalare med tillräcklig effekt och HT-bypass. Då kan du få ett riktigt bra stereoljud på köpet. Hemmabio prylar i all ära men skall de lira musik blir det dyrt.

 

+1


Redigerat av WB-Cinema, 22 september 2015 - 17:47.


#14

Postad 22 september 2015 - 18:04

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0
Jag kör rotel rb1090 och det är ett av de bästa köpen jag gjort.
Köp så stort du har råd med så behöver du aldrig tänka på vilka högtalare du kan ha i framtiden.

#15

Postad 22 september 2015 - 18:35

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Jag kör rotel rb1090 och det är ett av de bästa köpen jag gjort.
Köp så stort du har råd med så behöver du aldrig tänka på vilka högtalare du kan ha i framtiden.


1590 som jag har börjat titta på också är ju efterföljaren till 1090. Men du är nöjd alltså? Vilka högtalare kör du med.

#16

Postad 22 september 2015 - 19:03

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Finns ett "helt nytt" Parasound A21 på hifimagasinet för 19 000kr! KÖP!  ;)


http://www.hifimagas...annonsID=146834



#17

Postad 22 september 2015 - 19:04

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Olika lösningar öppnar olika dörrar. Den enda nackdelen jag kan se med en bra integrerad som jag pratade om ovan är att du får ytterligare en enhet med volymvred. Annars kommer den funka precis lika bra som ett slutsteg eftersom den är just ett slutsteg när du aktiverar HT-bypass.

Fördelarna har jag redan nämnt. Flexiblare lösning finns inte. Vill du i framtiden bygga två separata anläggningar så har du redan hjärtat i stereon klart.

Du kan själv välja vilket försteg du vill använda vid stereolyssning och mycket talar för att du väljer det i den integrerade förstärkaren.

Möjliga aspiranter finns i så fall hos Hegel, Bladelius, Arcam, Musical Fidelity mfl.



#18

Postad 22 september 2015 - 19:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är det två kanaler med lite extra krut du behöver och du inte redan har ett riktigt bra försteg så skulle jag tittat på en riktigt bra tvåkanalare med tillräcklig effekt och HT-bypass. Då kan du få ett riktigt bra stereoljud på köpet. Hemmabio prylar i all ära men skall de lira musik blir det dyrt.

Själv vill jag ha ett hembioslutsteg, hittar inte direkt mycket som tilltalar för 5.1 ljud. Förstegsdelen i min sr7008 är helt ok, det är bara lite bättre power kontroll som saknas, får vara som det är för tillfället.

#19

Postad 22 september 2015 - 19:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Själv vill jag ha ett hembioslutsteg, hittar inte direkt mycket som tilltalar för 5.1 ljud. Förstegsdelen i min sr7008 är helt ok, det är bara lite bättre power kontroll som saknas, får vara som det är för tillfället.

Om du själv hade en sådan lösning jag pratar om ovan så tror jag att du skulle föredra den integreradeförstärkaren för stereo.
Det är väldigt lätt att överskatta betydelsen av mycket effekt, särskilt om man inte har trögdrivna högtalare eller gillar väldigt hög volym. Ett bra försteg förbättrar ljudet på alla volymer och ihop med alla högtalare.


Redigerat av Blåtand, 22 september 2015 - 19:13.


#20

Postad 22 september 2015 - 20:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Om du själv hade en sådan lösning jag pratar om ovan så tror jag att du skulle föredra den integreradeförstärkaren för stereo.
Det är väldigt lätt att överskatta betydelsen av mycket effekt, särskilt om man inte har trögdrivna högtalare eller gillar väldigt hög volym. Ett bra försteg förbättrar ljudet på alla volymer och ihop med alla högtalare.

Har tittat lite på Marantz mm8077 fast jag hade velat ha i silver, skall vara samma komponenter som finns i Marantz pm11 även tittat på Yamaha mx5000 fast inte intresserad av 11 kanaler, kanadensiska anthem vet jag inte riktigt ser fina ut eller Primare

#21

Postad 22 september 2015 - 21:12

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Har tittat lite på Marantz mm8077 fast jag hade velat ha i silver, skall vara samma komponenter som finns i Marantz pm11 även tittat på Yamaha mx5000 fast inte intresserad av 11 kanaler, kanadensiska anthem vet jag inte riktigt ser fina ut eller Primare


Du kan köra bi amp på 5 kanaler på mxa5000. Jätte bra steg supernöjd klarar 400w i 4ohm 2ch driven. Ända anledning är att jag ska köra 11 ch med stora trögdrivna frontar att jag behöver lite mer kraft att jag skaffar ett extra steg.

#22

Postad 22 september 2015 - 21:49

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Du kan köra bi amp på 5 kanaler på mxa5000. Jätte bra steg supernöjd klarar 400w i 4ohm 2ch driven. Ända anledning är att jag ska köra 11 ch med stora trögdrivna frontar att jag behöver lite mer kraft att jag skaffar ett extra steg.

Blir inte något köp på ett tag, lite andra prioriteringar för närvarande, intresse finns i framtiden om jag hittar något för ett bra pris. Inga direkta impulsköp för den här gången utan avvaktar och ser vad som dyker upp.

Redigerat av Buddaz12, 22 september 2015 - 21:52.


#23

Postad 23 september 2015 - 04:55

Unregistered49e83b02
  • Unregistered49e83b02
  • Forumräv

  • 544 inlägg
  • 0

1590 som jag har börjat titta på också är ju efterföljaren till 1090. Men du är nöjd alltså? Vilka högtalare kör du med.



Jag har haft det steget till många högtalare.
Monitor audio gold
Gs60
B&w 804s
Canton Rc-a
B&W 804D
Pioneer s81K

Jag är mer än nöjd.

Tycker det är kul att köpa o byta högtalare ofta och nu behöver man aldrig bry sig om vad man ska driva dom med. Det låter bra till allt.

Sen en annan fördel är att man kan köpa en snäppet billigare reciver. Då dom blir omoderna så fort.
Köpte alltid toppmodellerna förut då jag i tidig ålder insåg att det alltid låter bäst med tillräcklig effekt (eller tillräckligt med ström om jag ska uttrycka mig rätt)

Men nu kan man gå ner ett snäpp eftersom det finns kraft till det viktigaste.
Och i filmläge blir det mer ström över till center o surround.
I music kör jag alltid "pure direct" "pass" eller vad den obehandlade signalen heter i just den recivern.

Har alltid också lyngdorf rp-1 mellan reciver och slutsteg.
Då behöver jag inte heller kolla så mycket på placering, om högtalarna passar rummet osv.
Det är kul för det ger alla högtalare samma förutsättningar.
Närmast på inköps listan blir nya 804D3 men det dröjer lite då som var sjukt dyra.

#24

Postad 23 september 2015 - 08:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Vill bara tillägga två saker. Ett är att d-klass är lika riktiga watt som AB. En watt är alltid en watt, tekniken säger inte mer än hur mycket kraft som spills bort för dem watten. Så länge stegen är linjära så går det bra.

Och det andra är att Yamaha mx5000 stänger ner med blott sju kanaler, kolla lite längre ner i mätningen:
http://www.audioholi...mp-measurements

Steget levererar bara 78w i sju kanaler och sen lägger det ner. I nio kanaler så gick den inte att mäta i ett annat test. Det är mao en gigantisk bluffprodukt.

I ditt läge så skulle jag nog kolla närmare på emotiva, det är väldigt bra steg som mäter det dom utlovar plus att dom är billiga. Eller något av dom stegen du föreslagit, båda är mycket kompetenta. Det finns även d-klassare som ger massa effekt för pengarna. Labgruppen har några billiga med 2*1200w i 4 ohm.

Jag väntar på ett sånt. Har väntat jättelänge nu :D

#25

Postad 23 september 2015 - 08:41

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
PA steg hör inte hemma i fullrange/hifi-sammanhang.


Instämmer dock i övrigt med hur dåliga Yamahas, Onkyos "slutsteg" är, det är inga "riktiga" slutsteg, utan klena mainstreamprodukter, tillverkade enbart för att kunna saluföra delade för/slutsteg.

Det värsta är att dessa "slutsteg" kostar som tex ett Earthquake Cinenova.

Skrämmande!

Redigerat av WB-Cinema, 23 september 2015 - 08:42.


#26

Postad 23 september 2015 - 08:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag skulle säga att jag inte håller med med argumentet att det viktiga är om förstärkaren är linjär och utan distpeakar som d-klass hade problem med förut, i högre frekvenser. Det enda som skiljer d-klass och d-klass är tron på att den ena d-klassen är bättre än den andra, det finns inga argument.

Men labgruppen har även steg som bara ska användas inomhus, bara till hifi. Absolut. IPD-serien. Jag har haft en konversation med den som bygger stegen, och han har data som visar att dom presterar bättre än vanliga hifisteg. Det eftersom dom är linjära upp till runt 35000 medans vanliga steg rullar strax över 20.000.

(säg inget)

Redigerat av Zartok, 23 september 2015 - 13:02.


#27

Postad 23 september 2015 - 09:41

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag skulle säga att jag inte håller med med argumentet att det viktiga är om förstärkaren är linjär och utan distpeakar som d-klass hade problem med förut, i högre frekvenser. Det enda som skiljer d-klass och d-klass är tron på att den ena d-klassen är bättre än den andra, det finns inga argument.

Men labgruppen har även steg som bara ska användas inomhus, bara till hifi. Absolut. IPD-serien. Jag har haft en konversation med den som bygger stegen, och han har data som visar att dom presterar bättre än vanliga hifisteg. Det eftersom dom är linjära upp till ca 45000 medans vanliga steg rullar strax över 20.000.

(säg inget)

Om jag skall gå på klass d så väljer jag nog Bel Canto eller Primare synd bara att Bel Canto inte har hembio utan då får man bygga med deras stereosteg och då slutar notan på över 50k vilket blir en dyr historia. Fick förklarat av en Britt om varför Bel Canto skriver 3ohm på dess produkter, det har inget att göra med att de inte klarar 1 ohm utan det har att göra med tekniken som används. Watt stirrar jag mig inte direkt blind på längre. Hade kunnat leva med Marantz mm8077 fast jag vill ha i silver.

Redigerat av Buddaz12, 23 september 2015 - 09:58.


#28

Postad 23 september 2015 - 10:30

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Klass D låter och presterar (fortfarande) tyvärr inte lika bra ljudmässigt gentemot Klass A eller AB, de ljudliga fördelarna går INTE att bortse ifrån om man vill vara realistisk.

Ett bra hifi steg har bandbredd från 5-10hz till 50-100khz.

Att påstå att PA presterar på samma eller bättre nivå än ett välkonstruerat hifi-slutsteg rent kvalitetsmässigt är FEL.

Redigerat av WB-Cinema, 23 september 2015 - 10:41.


#29

Postad 23 september 2015 - 11:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Nej, det är inte fel, eftersom det går att mäta upp hur ett steg presterar. Definitionen av ett pa-steg är förståss märkligt i sig, det ska tydligen vara ett steg som används för pa. Men om det inte används för pa så slutar det väl vara ett pa-steg? Om jag har en mätning som säger att ett steg är linjärt så låter det likadant som ett annat linjärt steg. Det finns endel rörsteg som rullar från 16khz. Däremot är det ovanligt att hifisteg går över 25000. Och neråt ska det vara från en hz. Bifogar ett par bra svar som jag fått så att TS kan överväga dessa alternativ själv.

"Håller med om att IPD2400 är en bra match till dina högtalare. Distorsion för denna förstärkare är under 0.05% vilket är mycket bra för en förstärkare rent generellt! ( THD at 1 kHz and 1 dB below clipping <0.05%). IPD och E Series bygger på en konstruktion av Class D som inte har de klassiska problem som topologin ofta har med impedansberoende frekvensrespons."

Bel canto använder sig väl av bo's icepower?
I övrigt så behöver man inte bry sig om steg som rullar från 18.000 och uppåt, det spelar ingen roll. Det finns dock endel högtalare som envist sa ha supertweeters som når upp till 50.000 eller tom 100.000, vienna acoustics the music är en av dom konstruktioner som jag minns på rak arm som gör det.

#30

Postad 23 september 2015 - 11:30

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Nej, det är inte fel, eftersom det går att mäta upp hur ett steg presterar. Definitionen av ett pa-steg är förståss märkligt i sig, det ska tydligen vara ett steg som används för pa. Men om det inte används för pa så slutar det väl vara ett pa-steg? Om jag har en mätning som säger att ett steg är linjärt så låter det likadant som ett annat linjärt steg. Det finns endel rörsteg som rullar från 16khz. Däremot är det ovanligt att hifisteg går över 25000. Och neråt ska det vara från en hz. Bifogar ett par bra svar som jag fått så att TS kan överväga dessa alternativ själv.

"Håller med om att IPD2400 är en bra match till dina högtalare. Distorsion för denna förstärkare är under 0.05% vilket är mycket bra för en förstärkare rent generellt! ( THD at 1 kHz and 1 dB below clipping <0.05%). IPD och E Series bygger på en konstruktion av Class D som inte har de klassiska problem som topologin ofta har med impedansberoende frekvensrespons."

Bel canto använder sig väl av bo's icepower?
I övrigt så behöver man inte bry sig om steg som rullar från 18.000 och uppåt, det spelar ingen roll. Det finns dock endel högtalare som envist sa ha supertweeters som når upp till 50.000 eller tom 100.000, vienna acoustics the music är en av dom konstruktioner som jag minns på rak arm som gör det.

Var en komplicerad förklaring så jag kommer inte ihåg. Ja det är ICE power. Senaste gången körde man ihop med audio physic, synd bara att det var en allt för bedrövlig presentation den dagen jag var på besök.

#31

Postad 23 september 2015 - 12:31

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0
Ingen ide att föra en diskussion med personer som är låsta i sin generella uppfattning och tro.

Avslutar med att säga att du har fel, och litar blint på vad du tror, realistiska upplevelser och hörbara samt uppmätta skillnader väljer du att avse ifrån.

(Punkt)

TS, lycka till med vad du än väljer, om du väljer ett PA steg lär du bli väldigt missnöjd, och väljer du ett klass AB/hifi-steg så skulle jag sätta en femma på att du blir nöjd och får bäst resultat lång tid framöver, och steget kan du behålla även om du byter högtalare etc.

#32

Postad 23 september 2015 - 12:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Var en komplicerad förklaring så jag kommer inte ihåg. Ja det är ICE power. Senaste gången körde man ihop med audio physic, synd bara att det var en allt för bedrövlig presentation den dagen jag var på besök.

Jag har för mig att bos icepower naturligt har en distpeak, men att den går att rätta till. Min rotel 1092 körde dom och jag märkte aldrig av något. Bel canto lär inte ha gjort det sämre heller :) det går iaf att rätta till tidiga d-klassproblem som har funnits.

Sen tror jag även att typ t-klass även ska finnas, vad nu det kan vara

#33

Postad 23 september 2015 - 14:58

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 3

Ingen ide att föra en diskussion med personer som är låsta i sin generella uppfattning och tro.

Avslutar med att säga att du har fel, och litar blint på vad du tror, realistiska upplevelser och hörbara samt uppmätta skillnader väljer du att avse ifrån.

(Punkt)

TS, lycka till med vad du än väljer, om du väljer ett PA steg lär du bli väldigt missnöjd, och väljer du ett klass AB/hifi-steg så skulle jag sätta en femma på att du blir nöjd och får bäst resultat lång tid framöver, och steget kan du behålla även om du byter högtalare etc.

Visa gärna upp dom mätningarna. Då blir detj u glasklart för TS att du har rätt. :)

#34

Postad 23 september 2015 - 16:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag har för mig att bos icepower naturligt har en distpeak, men att den går att rätta till. Min rotel 1092 körde dom och jag märkte aldrig av något. Bel canto lär inte ha gjort det sämre heller :) det går iaf att rätta till tidiga d-klassproblem som har funnits.

Sen tror jag även att typ t-klass även ska finnas, vad nu det kan vara

Hade det inte varit för andra prioriteringar så hade jag haft ett hembiosteg och som sagt jag har en Primare cd22 som är kalas och kombinerar med en Marantz sr7008 till Kef R serien. Är som mumma i mina öron, därför om jag skulle köpt något i morgon så hade det blivit en mm8077 eller 30.7, för ännu bättre ljud, inte för att ljudet är direkt tråkigt eller dåligt, tyvärr får det vänta, surt som räven.

#35

Postad 23 september 2015 - 16:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Men ni, vet ni vad vi glömt? Nad c275BEE bryggkopplat. Ett kostar 8000, bryggas den så blir det 330w i åtta ohm och 1200w dynamiskt i 4 ohm. Det driver ju tamigfan en mindre konsertrigg. För 16000, och det går säkert pruta ner lite om du ska ha två. Vad tror ni om det? Tänkte inte ens på det själv faktiskt :o

#36

Postad 23 september 2015 - 19:12

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Klass D låter och presterar (fortfarande) tyvärr inte lika bra ljudmässigt gentemot Klass A eller AB, de ljudliga fördelarna går INTE att bortse ifrån om man vill vara realistisk.

 

Vilken/vilka klass D har du lyssnat på då? Har själv inte lyssnat mer än på 3rdWave's Dja:kel som jag hade hemma på lån ett par veckor. B&Os 250 w moduler sitter i det slutsteget och det lät i mina öron bättre än min Hegel H80. Kunde inte hitta några konstigheter trots att jag hade klass d i bakhuvudet... Det slutsteget går ju även få i 2x500w (fast kanske runt 400 w uppmätt med normal dist), kanske ett alternativ för TS?



#37

Postad 23 september 2015 - 19:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

om det är icepower så är det faktist tvärt om, bos steg levererar över 600w innan dom stänger av, så du kan lätt räkna med 500 rena watt på dom modulerna =) 



#38

Postad 23 september 2015 - 19:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 3

Det driver ju tamigfan en mindre konsertrigg.

 

Ajaj, då måste det ju vara ett sk. PA-steg väl?!?



#39

Postad 23 september 2015 - 19:44

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

nej, jag tror att det klassas som hifi eftersom det är hifiklubben som säljer det. dom säljer ju inte pa. 

eller, dom säljer ju cv, som är ett pa-system för hemmabruk och däribland finns faktiskt ett slutsteg som är d-klass med mängder effekt för väldigt låga pengar. 

https://www.prisjakt...kt.php?e=704162 cxa 10.

 

och när jag läser om det så ser det riktigt bra ut. stabilt i två ohm och bryggbart till nästan 3KW i 4 ohm. 

för 9000... helskotta alltså. 

 

det står att det är klass H, vet någon mer om det? sjuk effekt för dom pengarna :D



#40

Postad 23 september 2015 - 19:51

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

om det är icepower så är det faktist tvärt om, bos steg levererar över 600w innan dom stänger av, så du kan lätt räkna med 500 rena watt på dom modulerna =) 

 

Tror att det sitter ASX2-250 (mycket osäker) i dja:keln vilket verkar vara icepower när jag googlar lite. Enligt mätning så levererar 250 W versionen 250 W vid 1% THD+N men ca. 180-190 W vid 0,01 % vilket kanske är ett bättre mått. 500 W versionen borde dubbla dessa siffror. Sen kanske du har rätt i att dom levererar upp till 600 W men hur låter det då? 



#41

Postad 23 september 2015 - 20:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

efter 600w så låter det så överjävligt så att du nog bränner diskanten. det är nog därför dom är specade i 500w också :D 

nej, det distar nog en hel del där. 

 

http://www.hometheat...007-part-3.html

som mest har den blivit uppmätt i 635w i 8 ohm innan den har stängt ner. men som sagt, dom har nog varit konservativa i effekten av en anledning. 



#42

Postad 23 september 2015 - 21:02

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

@iMats:

Jag har lyssnat på flertalet modeller, äldre och senaste Rotel, BelCanto, Pioneers "topprecivrar", NuForce, Anthem, NAD M, Lyngdorf (ej "ren" klass D, och låter också bättre) plus en massa andra jag säkert glömt av.

Enligt mig låter flera olika klass D steg ok, men har inte hört ett enda hittills som har presterat lika bra eller bättre än ett klass A eller AB.


Redigerat av Nomad, 24 september 2015 - 10:47.


#43

Postad 24 september 2015 - 10:53

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

oj 17 svar togs bort nu går det villt till..

Ska in och lyssna på lite steg idag bla RB-1590 och parasound a21,31 plus om jag hittar något annat roligt.

får se hur det går.



#44

Postad 24 september 2015 - 11:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

sväng in för skojsskull och lyssna på nad'en också. bryggat så lämnar ju två såna mest effekt, och nad är ju väldigt kända för att bygga riktigt effektstarka förstärkare, pga att dom mäter extremt konservativt. det är inte för inte det finns något som heter NAD-watt :D

 

eller ja, det kallas så eftersom dom mäter som dom gör. blev själv lite sugen faktiskt, men jag har ju redan köpt steg.



#45

Postad 24 september 2015 - 11:34

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Jag slår ett slag för 1590'n, den är skitkul att spela med. Har kört med Primare tidigare, lät väldigt bra, men föredrar min 1590.

Tyckte Primare lät bra som sagt, men lite kall och inte så livlig. Den gjorde inget fel så, men känslan var inte riktigt där, själen så att säga.

Roteln passar inget vidare med mina Sonusar, men till JBL'arna rockar de ihop suveränt. Roteln sparkar liv i små-Klipscharna med, imponerad över dem jämte sitt pris.

Nad 218 har jag haft för en tid sedan, de är roliga med, väldigt prisvärda. Har inte lyssnat på nya Nad- saker, men de gör nog inte bort sig. Hade ju gärna haft ett par 208. :)

#46

Postad 24 september 2015 - 11:50

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag vet att komorok körde sitt system megabörje, 24 12" basar med sex stycken bryggade nad 208 ELLER 218. dom hade lite kvalitetsbrister, men det lär inte nuvarande stegen från nad ha. och det är ju helt otroligt vilken dynamisk effekt dom levererar. det är ju det man behöver, man spelar ju inte alltid på 500w ut, det är ju i smällarna som det händer.



#47

Postad 24 september 2015 - 12:00

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
ja, 208 har ju många skrivit om ang kvalitén, men de ser häftiga ut. :)

Ett gäng bryggde Nad-steg skulle vara häftigt att uppleva, både ljud och uppenbarelsen med.

#48

Postad 24 september 2015 - 12:25

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 1

sväng in för skojsskull och lyssna på nad'en också. bryggat så lämnar ju två såna mest effekt, och nad är ju väldigt kända för att bygga riktigt effektstarka förstärkare, pga att dom mäter extremt konservativt. det är inte för inte det finns något som heter NAD-watt :D

eller ja, det kallas så eftersom dom mäter som dom gör. blev själv lite sugen faktiskt, men jag har ju redan köpt steg.


Tack för tipset ska kolla dem med ;-)

#49

Postad 25 september 2015 - 07:22

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Hmm har ett par som jag gillade ljud mässigt men hur det låter hemma är ju som vanligt svårt att säga blir till att låna hem antar jag.

#50

Postad 25 september 2015 - 08:41

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

oj 17 svar togs bort nu går det villt till..

Ska in och lyssna på lite steg idag bla RB-1590 och parasound a21,31 plus om jag hittar något annat roligt.

får se hur det går.

Släng med Nad M22 på listan, kan ju alltid vara skoj att få lite kläm på hur ett modernt klass D-steg låter.

Är inte ljudet sämre så finns det ju andra klara fördelar. Som att det är snyggt och kompakt, lätt att bära hem, inte drar onödig effekt etc. Vill du ha fler kanaler så finns ju storebrodern i serien.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.