Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken typ av mindre bakhögtalare i detta rum? Hörn eller sidovägg?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Chrono 501.2 (Surroundhögtalare) 4 9 (6) 4 990:-
2 relaterade trådar

#1

Postad 19 december 2015 - 17:50

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Jag har ett par Canton Chrono 501.2 som fronthögtalare och skulle nu vilja komplettera med ett par bakhögtalare som är vita. Det jag tänker mig är att det borde inte behövas några värstinghögtalare då de bara bör matcha frontarna, som jag tycker duger. Vill bara få till surround.

 

Sen är frågan om jag ska placera högtalarna på sidoväggarna eller kanske köpa ett par hörnhögtalare? Om jag förstått det rätt är inte placering på bakväggen rätt då soffan står emot denna?

 

Finns en del trådar om placering högtalare men undrar som sagt vad av ovanstående som passar bäst på just mitt rum, se bilden.

 

För hörn finns t.ex. dessa. Lite väl stora kanske...
https://www.hembiobu...nered-audio-c3/

Men i övrigt verkar det finns mer att välja på om man tar några "vanliga" och sätter på sidoväggarna.

 

Till vänster om soffan och bakom soffan är det fönster så man kan säga att vägghörnen bredvid soffan är ungefär lika stora.

Bifogad fil(er)



#2

Postad 19 december 2015 - 18:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Cornered Audio är anpassade för hörn men kan även sättas mitt på vägg om så önskas. Spelar i 45 graders vinkel ut från väggen.

Finns flera olika modeller.


Redigerat av Blåtand, 20 december 2015 - 21:00.


#3

Postad 20 december 2015 - 03:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Surround betyder ju omringad. Det är svårt att förstå varför folk sitter uppskrämda mot en vägg. Då faller teorin om surroundljud. Ljudet ska ju omringa dig.

 

Ut med soffan från väggen...!

 

:)



#4

Postad 20 december 2015 - 16:13

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Visst har trebban rätt. Men just nu med en långt vardagsrum med fönster i ena kortsidan och öppet samt en dörr på andra har jag tvingats ställa soffan mot väggen. Jobbar dock på att få flytta ut den iallafall 20 cm. Mycket mer går inte oavsett vad jag skulle önska.

#5

Postad 21 december 2015 - 10:33

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Jaha tack för svaren, men blev inte mycket klokare av svaren :)

Okej Cornered audio är gjorda för hörn. Blir svaret då att det är endast dessa som gäller, eller kan jag lika gärna sätta något annat på sidoväggarna och rikta rakt mot soffan?

 

Soffan eller annat går inte att flytta! Så frågan är helt enkelt:

Vad är bäst i detta läge, bakvägg, sidovägg eller hörn?



#6

Postad 21 december 2015 - 16:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Du kan naturligtvis sätta upp vilken typ av högtalare du själv vill, Jag tyckte att en som är vinklad i 45 grader kunde vara en bra kompromiss om man vill ha ett par bakhögtalare. Ett annat alternativ är väl att leta platta högtalare och varför då inte två par. Utnyttja väggarna som går ut vid kortänden på soffan och sedan ett par bakom soffan. Sätt dem inte så att du får direktljud i öronhöjd utan lite högre upp på väggen. 


Redigerat av Blåtand, 21 december 2015 - 16:49.


#7

Postad 21 december 2015 - 17:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jaha tack för svaren, men blev inte mycket klokare av svaren :)

Okej Cornered audio är gjorda för hörn. Blir svaret då att det är endast dessa som gäller, eller kan jag lika gärna sätta något annat på sidoväggarna och rikta rakt mot soffan?

 

Soffan eller annat går inte att flytta! Så frågan är helt enkelt:

Vad är bäst i detta läge, bakvägg, sidovägg eller hörn?

Sidovägg. Då kommer de i alla fall lite innanför de som sitter i soffan. Egentligen är alla placeringar för surrounder som hamnar bredvid eller lite framför en bakvägg en styggelse. Men inte ens jag sitter i mitten av alla fem högtalare.

 

Du kanske ska prova att rikta högtalarna mot taket för att distribuera ut ljudet lite mer över bakvägg och tak. Effekten kan bli överraskande.


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 21 december 2015 - 18:00.


#8

Postad 21 december 2015 - 19:25

peacegrove
  • peacegrove
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0

Du kan naturligtvis sätta upp vilken typ av högtalare du själv vill, Jag tyckte att en som är vinklad i 45 grader kunde vara en bra kompromiss om man vill ha ett par bakhögtalare.

Ok tack för info, jag uppfattade aldrig att du rekommenderade dem utan trodde bara du förklarade hur de fungerade...

#9

Postad 21 december 2015 - 20:59

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Det går faktiskt att bli omsluten av surroundljud även om soffan är placerad mot bakväggen. Det är inte lika enkelt att få till ljudet, men det går... 

 

Om klangmatchning är viktigt så bör surroundhögtalarna vara av samma modell som fronthögtalarna, eller åtminstone så lika frontarna som möjligt. D.v.s. samma fabrikat och ifrån samma serie som fronthögtalarna.

 

Finns det då enbart direktstrålande högtalare att välja på, så finns det i praktiken bara ett sätt att få riktigt bra, omslutande surround-ljud utan att ljudet blir "högtalar-orienterat".

 

Det man gör är att skapa samma typ av ljudbild som man kan få av omnipolära (och ibland av dipolära) högtalare, helt enkelt genom att skaffa fler surroundhögtalare av samma typ.

 

I ditt fall så skulle två surround-högtalare för vardera höger resp. vänster surround-kanal, placerade dels på bakväggen och dels på väggen vid sidan om soffan kunna åstadkomma riktigt bra, diffust och omslutande surroundljud. 

 

Då två högtalare återger samma ljud så blir det betydligt svårare att höra var de två högtalarna står jämfört med när en ensam högtalare återger ett ljud. Ju fler högtalare man använder för att spela upp samma ljud, desto svårare är det att höra placeringen av varje enskild högtalare (en av anledningarna till att biografer har många surroundhögtalare).

 

Problemet som kan uppstå är att kostnaden för högtalarna dubblas, men trösten är att ljudet blir praktiskt taget dubbelt så bra också. En annan vinst med att använda två högtalare för samma ljud är att man kan sänka nivån på signalen till dessa högtalare och därmed minskar högtalarnas degraderande effekt på ljudkvaliten samtidigt som man vinner i dynamikomfång.

 

Om man nu inte är jättenoga med klangmatchningen så kan man komma undan med en ensam högtalare för respektive surroundkanal ändå, men då bör man titta efter omnipolära högtalare eller åtminstone dipol-högtalare. Dessa kan åstadkomma underverk för surroundljudet även då man har sin soffa upptryckt mot en bakvägg...


Redigerat av GuessWho, 21 december 2015 - 20:59.


#10

Postad 21 december 2015 - 23:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Bra ide. När han väl har en mindre soffa istället för detta amerikanska monster (blink blink) så kommer han förstå iden med att sitta en bit in i rummet. Då kan din ide och min ide gifta sig så att säga.. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.