Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subwoofer mest för musik

624 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Martin Logan Dynamo 1000w (Subwoofers) 6 (0) Inga priser
Velodyne SPL-1200 Ultra (Subwoofers) 8 9,09 (22) Inga priser
REL Acoustics T-9 (Subwoofers) 3 8,67 (5) Inga priser
BK Electronics XXLS400-DF (Subwoofers) 4 8,5 (5) Inga priser
Heco Music-Style Sub 25A (Subwoofers) 1 7,5 (1) Inga priser
SVS SB-2000 (Subwoofers) 5 8,46 (12) 10 990:-
Denon AVR-X4100W (Surroundförstärkare) 1 8,83 (11) Inga priser
DALI Rubicon 6 (Golvhögtalare) 1 9 (6) 46 996:-
REL Acoustics T9i (Subwoofers) 1 8 (3) 11 990:-
40 relaterade trådar
Vilken sub ska jag köpa? (180 inlägg) 1 mån sedan
Nytt Biorum / Lyssna på musik rum (3 inlägg) 4 år sedan
Velodyneklubben! (126 inlägg) 4 år sedan
Dali Rubicon (162 inlägg) 4 år sedan
2 St Nya Subwoofers från SVS. SVS PB2000 och SVS SB2000 (679 inlägg) 4 år sedan
Velodyne SPL- 800/1000/1200 Ultra (89 inlägg) 5 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 6 år sedan
Förb@annade HDMI CEC, hur lösa hdmi dropout? (9 inlägg) 6 år sedan
Hjälp till början av ett nytt 5.1.2 (minst) system. (26 inlägg) 6 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra? Bra eller anus? (79 inlägg) 7 år sedan
Denon receivrar 2014 (334 inlägg) 7 år sedan
Dali Fazon LCR (7 inlägg) 7 år sedan
Vad är mina begagnade högtalare värda? (9 inlägg) 7 år sedan
ML Klubben! (Martin Logan). (7 inlägg) 7 år sedan
hur mycket kan man sälja denon avr x4100 för (6 inlägg) 8 år sedan
ljudet kommer och går (2 inlägg) 8 år sedan
Heco ALeva GT 602 (1 inlägg) 8 år sedan
Dali Rubicon 6 eller rubicon 8?? (65 inlägg) 8 år sedan
Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand (27 inlägg) 8 år sedan
Subwoofer-tips | Allround | Max 15k? (2 inlägg) 8 år sedan
Subwoofer för Musik <8'000kr (58 inlägg) 8 år sedan
1xPV1D vs 1xSVS PB13 Ultra vs 1xSVS PC13 Ultra VS 2xSB2000 VS 1xSB13 Ultra (145 inlägg) 9 år sedan
Ny subb! (67 inlägg) 9 år sedan
Receiver runt 10K. 4 alternativ. Vilken ska jag välja? (15 inlägg) 9 år sedan
Byta ut svs pc13-u mot 2 subar, Tips&förslag mottages. (45 inlägg) 9 år sedan
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar (3 inlägg) 9 år sedan
svs klubben (13 inlägg) 9 år sedan
Fattig bas i mitt vardagsrum? (40 inlägg) 9 år sedan
Erfarenheter av Heco music style sub 25A? (0 inlägg) 9 år sedan
B&W DB1 eller Velodyne ultra (19 inlägg) 9 år sedan
REL klubb (12 inlägg) 9 år sedan
Audiovector subwoofer, eller svs? eller annat fynd? (39 inlägg) 9 år sedan
Köp av (dubbla) subwoofers, SVS, XTZ, annat? (5 inlägg) 10 år sedan
2 st Velodyne SPL-1200 Ultra eller 1 st Velodyne DD12Plus? (12 inlägg) 10 år sedan
Tonsor AB , ny butik med BK Electronics bas sortiment! (77 inlägg) 10 år sedan
Köpa REL-sub. Vilken? (31 inlägg) 11 år sedan
Earthquake sounds minime? (5 inlägg) 11 år sedan
Subwoofern skakar och rör sig! (18 inlägg) 12 år sedan
Velodyne SPL-1200 Ultra VS DALI Ikon Sub MK2 (17 inlägg) 12 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 13 år sedan

#1

Postad 31 december 2015 - 15:02

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag tänkte lägga max 20000kr på en eller 2 subwoofers.
Det kan alltså bli en sub för 20 eller 2 för 10/st. Typ.
Det överlägset viktigaste är att det blir bra med musik. Film är kul också, men har underordnad betydelse.

Har Dali Rubicon 6 och Denon AVR-X4100W idag.

Funderar på 2st REL-T9 som spelar individuellt, genom högnivåkoppling.

Jag har aldrig haft en sub så frågan är:
1. Hur fel ute är jag på en skala? Rum:28kvm.
2. Är det bättre med en 20k sub eller 2st 10k?
3. Vilka märken bör man överväga? Det skadar inte om dom finns i vit pianolack som mina golvare...

Vore gött att höra nån åsikt för jag velar ihjäl mig känner jag😉

#2

Postad 31 december 2015 - 17:50

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Två stycken blir i princip alltid bättre än en sub.
Lättare att få till akustiken och få jämnare bas i rummet.

#3

Postad 31 december 2015 - 18:00

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 2
Hej!

Två SVS SB2000 är ett otroligt bra val!!

Bättre än REL alla dar i veckan.

//Micke

#4

Postad 31 december 2015 - 18:20

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Precis det tips jag skulle ge.
2 st ger kraft nog till dom flesta, dom är snygga och prisvärda.

#5

Postad 01 januari 2016 - 01:57

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
SVS verkar vara testarnas älsklingar i nuläget också.
Många verkar förespråka REL till musik men dom har väldigt låga effektsiffror jämfört med alla konkurrenter så man kan ju lätt misstänka att man inte upplever nån enorm skillnad i ljud...mina golvare går ju ner till 38Hz. REL T9 28Hz, men med rätt låg effekt.

Lyssnade på Dalis värstingsub för 20k och jag hörde ingen enorm skillnad faktiskt....förutom en bättre attack i baskaggarna. Kanske en överprisad skitsub?

#6

Postad 01 januari 2016 - 02:21

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Kollade in testerna på soundandvision.com på SVS SB2000. Bra såklart.

Jag kommer aldrig att lösa designen tyvärr.

När man limmar på en vinylmatta som skall föreställa svarta träfibrer så spär man på frugans åsikter om att hemelektronik är ful. Minns med fasa alla högtalare jag hade i min ungdom när trävinylen Släppte så man fick limma fast den igen. Känns som en halvmesyr (även om såklart ljudet inte påverkas).

Jag tycker att hemelektronik kan vara snyggt om det ger intryck av att vara äkta. Av nån anledning så anser jag att vit pianolack i kombination med en stark låda uppfyller de kraven. Eller nåt annat som ser ut som kvalitet.

Svårt att uttrycka sig i skrift. Jag inser att jag verkar dryg men jag är bara intresserad av att få till en kombo av pris/prestanda och design😉.

Nåt i samma prestandaklass men med äkta trä eller lackfinish?

#7

Postad 01 januari 2016 - 02:40

Unregisteredf2107117
  • Unregisteredf2107117
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med min REL 528. Svårt att tänka mig att någon sub i samma prisklass kan låta bättre. Detta gäller för musik.
När det gäller film så brummar det ju mest, som alla andra subbar jag testat, jag fokuserar dock på filmkvalitéten när jag tittar på film, det är ju oftast inte några högre krav på kvalitét. Men den duger absolut till en hemmabio också.

Om man inte är beredd att experimentera med placering är det enklare att få till bra bas med flera subbar, men om man inte har ett hopplöst rum, eller väldiga begränsningar vad gäller placering, så går det att få till det med en sub.

#8

Postad 01 januari 2016 - 09:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag kan tycka det är lite onödigt med Sub-basar till musik. Det finns i och för sig mer musik idag som går ner under 40 Hz, men inte mycket musik. Hade film varit ditt övervägande intresse skulle jag inte se några problem med två subbar.



#9

Postad 01 januari 2016 - 09:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Jag har en T9 och tycker den trycker på rätt så bra i mitt 24 kvm rum. Det har dessutom kommit en T9i som ska vara förbättrad på en rad punkter. Ser att HBB har två vita T9i hemma som är prissänkta nästan ned till din budget!

#10

Postad 01 januari 2016 - 10:12

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Tack för grymt värdefull input alla!
Man kan ju alltid börja med att köpa en sub för att sen köpa en till om det inte räcker. Ska kolla in HBB!

#11

Postad 01 januari 2016 - 10:25

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Har en REL T9 och är väldigt nöjd! Klart man vill ha en till med har tyvärr inte plats för en till!

#12

Postad 01 januari 2016 - 10:43

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

  • 2 307 inlägg
  • 0
Jag har 2st T7or & är enormt nöjd.

#13

Postad 01 januari 2016 - 11:04

micke123
  • micke123
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Dessa har äkta träfaner,och finns i flera olika träslag.Låter nog rätt skapligt åxå skulle jag tro,och till bra priser.

Finns i 2 utförande,ena med elementet i botten,den andra med elementet framåt...

www.bkelec.com/hifi/sub_woofers/monolith-df_plus.htm

www.bkelec.com/hifi/sub_woofers/monolith-ff_plus.htm



#14

Postad 01 januari 2016 - 11:40

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har också REL och är hur nöjd som helst, prioriterar också musik framför film men anser inte att jag behövt välja bort något. Det dundrar på bra även till film. Har inga reglage på max och det spelar distortionsfritt och nyanserat med bra botten. 

Har ett rum på ca 25kvm. och kör just nu men en S3:a, kan tänka mig en till senare men endast av de akustiska skäl som nämnts ovan.

Bas har jag i överflöd så jag fattar helt ärligt inte vad en del här tidigare i tråden snackar om.

 

Tror tyvärr att de flesta REL skeptikerna här saknar erfarenheter av REL.

REL (S3:an) är lätt möblerade och integrerar grymt bra med vilka frontar du än har. Har hört den supporta riktigt feta golvare med bravur. Däribland Marten Django XL. Vilket är en hyfsad pjäs. Samtidigt integrera den perfekt med betydligt mindre högtalare som Raidho X1 och Scansonic MB-1 som då är riktigt små. 

 

Som du förstår så supportar jag din ursprungliga ide dvs. en eller två REL, jag hade nog personligen börjat med en S3:a för den räcker förmodligen väldigt långt. Vid behov köper du en till senare. Förmodligen funkar två T9:or som alternativ, men dessa har jag mindre erfarenhet av, särskilt den nya modellen.

 

Låna helst hem och testa före köp. Du bör i vilket fall se till att få höra dem i butik. Tyvärr kan det bli svårt att få till jämförelse med SVS för den lär du få köpa ohörd.

 

lycka till. 


Redigerat av Blåtand, 01 januari 2016 - 14:28.


#15

Postad 01 januari 2016 - 13:17

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Har kört med två sb 2000 fram till för ett litet tag sen, de låter verkligen bra för pengarna och den högblanka vinylen har en betydligt bättre finish.

Eftersom du kan prova dessa hemma och skicka tillbaka om du inte gillar vad du hör så skulle jag rekommendera att pröva, tror att du blir nöjd.

En bra integrerad sub gör ju dessutom en hel del för rumslighet och ljudbild så jag tycker alls inte att det är fel att ha sub i en stereouppsättning.



#16

Postad 01 januari 2016 - 15:46

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Ok, dom finns i högblank vinyl? Läste nog lite slarvigt. Skulle ju kunna funka. Sjukt spänd på vad sub skulle göra för musikupplevelsen. Det lilla jag hört är ju definitivt mer klipp i baskaggar att vänta, vilket ökat verklighetsfeelingen.

#17

Postad 01 januari 2016 - 16:02

Unregistereda9d1f9ff
  • Unregistereda9d1f9ff
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Du får `bottenklippet`som ofta saknas i golvare som gör att en baskagge låter mer `rätt` samt att det tillför rumsinfo i inspelningar som förbättrar upplevelsen.

Vad som gjorde att jag trots allt gick vidare till diy 18" är att jag inte fick den där riktigt fysiska känslan man får med ännu mer flyttad luft.

Och två är defenitivt vägen att gå, blir mycket bättre och jämnare återgivning.



#18

Postad 01 januari 2016 - 16:40

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Det som tilltalar mig med 2 REL subbar är att det tycks funka så bra att koppla dom till högnivå, så att dom följer varsin golvare. Inbillar mig att man ökar känslan av att golvarna är biffigare då. Det tilltalar mig också att man låter golvarna spela hela sitt register med den kopplingen, dvs golvarna spelar som dom alltid gjort utan att klippa vid delningsfrekvensen. Man får ju dubbel bas under en del av frekvensregistret men tester tycks visa att det låter bra.

#19

Postad 01 januari 2016 - 19:29

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det som tilltalar mig med 2 REL subbar är att det tycks funka så bra att koppla dom till högnivå, så att dom följer varsin golvare. Inbillar mig att man ökar känslan av att golvarna är biffigare då. Det tilltalar mig också att man låter golvarna spela hela sitt register med den kopplingen, dvs golvarna spelar som dom alltid gjort utan att klippa vid delningsfrekvensen. Man får ju dubbel bas under en del av frekvensregistret men tester tycks visa att det låter bra.

Det är en väldigt bra lösning och det kommer låta och fungera kanon.

Dina Dali är specade 38Hz-34kHz så det skall inte vara några problem att själv välja om du vill ha överlapp eller ej. Du kan dela i alla fall S3 som lägst vid 30Hz.  Sedan beroende på placering så kommer du förmodligen inte att få ut så mycket från dina Dali vid 38Hz, kan lika gärna bli att du vill lägga delningen högre t.ex. vid 50Hz helt beroende på hur du placerar dem. Du behöver således inte oroa dig för att dina subwoofers skulle bli arbetslösa. 



#20

Postad 01 januari 2016 - 19:53

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Det som tilltalar mig med 2 REL subbar är att det tycks funka så bra att koppla dom till högnivå, så att dom följer varsin golvare. Inbillar mig att man ökar känslan av att golvarna är biffigare då. Det tilltalar mig också att man låter golvarna spela hela sitt register med den kopplingen, dvs golvarna spelar som dom alltid gjort utan att klippa vid delningsfrekvensen. Man får ju dubbel bas under en del av frekvensregistret men tester tycks visa att det låter bra.

Jag har 2 REL T9. Hade en till att börja med men jag tyckte det blev lite obalans i ljudbilden även vid låga frekvenser som normalt inte ska gå att riktningsbestämma (kanske rummet som spelade med, övertoner etc.). Men nu med 2 så är det riktigt bra balans. Marcus Millers basgitarr låter riktigt bra och detaljerat.

Med REL spelar man ju dubbelbas som sagt så man börjar lågt i frekvens och vrider på tills man hittar läget där den fyller på med botten till frontarna.

dvs mest kräm i den riktiga djupbasen. Läget är mycket varierande beroende på vilka frontar , rum och placering på högtalare.

 

En låt med bra basbotten att testa med:

 

http://wimpmusic.se/track/51850844

 

Och en låt Med Marcus Miller. Spela från 3:05 in i låten. Där är det djup elbas:

 

http://wimpmusic.se/track/15439437



#21

Postad 01 januari 2016 - 19:54

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Subbarna blir nog inte arbetslösa. Hittade lite testtoner på nätet och även om det gick att höra nåt redan från 20Hz så var det ju inte högt alls.

Frågan är om man kan se på nåt professionellt diagram var delningen skall ligga. Hittade en test på Stereophile.com av Rubicon 8 som jag nog tror motsvarar 6:an när det gäller delningsfrekvens. Skall man dela vid den frekvens där kurvan skär -6dB, -3dB eller 0dB?

#22

Postad 01 januari 2016 - 19:55

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag får nog kalla mig lite av en baskännare, har lyssnat på extremt många subbar och har hört väldigt många bra och mindre bra alternativ. det jag skulle säga är att sb2000, eller valfri annan sub från svs kommer att göra jobbet väldigt bra. det eftersom svs bara gör riktigt bra subbar, för prisklassen är dom mer eller mindre oslagbara.

 

det märke som kommer nära är BK. osäker på vart man köper detta märke idag, men helt utan att ha hört dom så säger jag att dom mäter riktigt riktigt bra i prisklassen.

 

ser man sen till REL så är det, tyvärr, ett väldigt dåligt märke för subbar. vad är det som är dåligt? jo, effekten. att säga att en sub är MUSIKALISK är ett täcknamn för att den INTE KAN PRESTERA. det är så det är. tyvärr. varför ska man köpa en sub för 7-10.000 som inte spelar djupare eller bättre bas än dom flesta frontarna kan göra? svaret är enkelt, det ska man inte. REL är brutalt överprissatta, dåligt presterande skräpsubbar. minus deras 212 som jag inte hört, men som också kostar mer än din budget. så GLÖM REL. viktigt att få med det viktiga i stor text =)

vad har vi mer? mjo, jag vill sticka ut hakan och be dig lyssna på dali f14 =) jag var förvånad över hur bra den här subben presterade måste jag säga. den spelade väldigt rappt och djupt, även om det var ett mycket stort rum som kunde transportera bort basen. det var väldigt imponerande och jag tycker själv att det är den enda subben på hifiklubben som jag faktiskt vågar rekommendera.

jag vet inte hur den mäter, det finns inga siffror på det som  jag har sett, men den är mycket mycket bra. slår hårt och högt!

 

men du, sen har faktiskt klipsch ett par 15" som nog spelar rumpan av rätt mycket också. deras sw115 får gott och väl plats i din budget och även dom lär vara väldigt värda att lyssna på. om du inte får tag i dom så lyssna på 112. men ska du ha dom så ska du ha 115 =)


Redigerat av Zartok, 01 januari 2016 - 19:59.


#23

Postad 01 januari 2016 - 20:02

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

jag får nog kalla mig lite av en baskännare, har lyssnat på extremt många subbar och har hört väldigt många bra och mindre bra alternativ. det jag skulle säga är att sb2000, eller valfri annan sub från svs kommer att göra jobbet väldigt bra. det eftersom svs bara gör riktigt bra subbar, för prisklassen är dom mer eller mindre oslagbara.

 

det märke som kommer nära är BK. osäker på vart man köper detta märke idag, men helt utan att ha hört dom så säger jag att dom mäter riktigt riktigt bra i prisklassen.

 

ser man sen till REL så är det, tyvärr, ett väldigt dåligt märke för subbar. vad är det som är dåligt? jo, effekten. att säga att en sub är MUSIKALISK är ett täcknamn för att den INTE KAN PRESTERA. det är så det är. tyvärr. varför ska man köpa en sub för 7-10.000 som inte spelar djupare eller bättre bas än dom flesta frontarna kan göra? svaret är enkelt, det ska man inte. REL är brutalt överprissatta, dåligt presterande skräpsubbar. minus deras 212 som jag inte hört, men som också kostar mer än din budget. så GLÖM REL. viktigt att få med det viktiga i stor text =)

vad har vi mer? mjo, jag vill sticka ut hakan och be dig lyssna på dali f14 =) jag var förvånad över hur bra den här subben presterade måste jag säga. den spelade väldigt rappt och djupt, även om det var ett mycket stort rum som kunde transportera bort basen. det var väldigt imponerande och jag tycker själv att det är den enda subben på hifiklubben som jag faktiskt vågar rekommendera.

jag vet inte hur den mäter, det finns inga siffror på det som  jag har sett, men den är mycket mycket bra. slår hårt och högt!

 

men du, sen har faktiskt klipsch ett par 15" som nog spelar rumpan av rätt mycket också. deras sw115 får gott och väl plats i din budget och även dom lär vara väldigt värda att lyssna på. om du inte får tag i dom så lyssna på 112. men ska du ha dom så ska du ha 115 =)

Lite konstigt att REL ofta får bäst i test till musik då :) . Men smaken är ju olika som sagt. En del vill ha mycket bas (för mycket om man utnyttjar hela kapaciteten?) och del vill ha ren detaljerad bas.


Redigerat av Ljudligt, 01 januari 2016 - 20:04.


#24

Postad 01 januari 2016 - 21:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lite konstigt att REL ofta får bäst i test till musik då :) . Men smaken är ju olika som sagt. En del vill ha mycket bas (för mycket om man utnyttjar hela kapaciteten?) och del vill ha ren detaljerad bas.

Självutnämnd baskännare eller ej så är värderingarna bara hans, ifrågasätter inte hans kunskaper men slutsatserna som dras.
Tror helt ärligt inte att Zartok lyssnat på S-serien för då skulle han möjligen hävda att någon annan bas är mer prisvärd beroende på sin personligt smak och preferenser, men knappast att REL skulle vara dåliga. Hos väldigt många handlare, i HiFi-press och av väl så kräsna lyssnare ute i stugorna så uppskattas REL. Ta det därför inte för någon sanning utan som en åsikt i mängden. BK är förvisso väldigt bra men de påminner också väldigt mycket om REL i både spelstil och specning så hur den kan vara bra och REL dålig blir smått obegripligt. BK ser ut, låter och fungerar rätt mycket som REL:s äldre basar.



#25

Postad 01 januari 2016 - 21:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 2
Att ta upp pressen som ett argument är dock det sämsta man kan göra, tänk hur många kablar som blivit prisade för deras fantastiska ljud :)

Bk mäter väldigt bra, dom spelar mycket djupare än rel och är av en annan konstruktion än rels subbar. Rel kör i regel på slav, Bk är portad :)

#26

Postad 01 januari 2016 - 21:37

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Hehe Zartok!! Dramatisk som vanligt!😉 Har du verkligen lyssnat på REL?
Men allvarligt talat, så dåliga kan dom väl ändå inte vara😊 Nästan så att jag blir sugen på att lyssna

#27

Postad 01 januari 2016 - 21:37

Unregisteredda53bcc0
  • Unregisteredda53bcc0
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

@zartok varför väljer man slav element ?



#28

Postad 01 januari 2016 - 21:48

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Hmmm...Zartok rekommenderar en Dali produkt😀. Inte varje dag!

Jag bor nära klubben så allt som finns där är ju enkelt att testa...skall göras!

Jag har faktiskt undrat varför REL kan ha 300W och Velodyne 3-4ggr mer pulver för samma pengar. Känns märkligt, men sen brukar det väl fuskas med Watt värden?

Kan man koppla in alla subbar via högnivå så att dom spelar individuelllt, eller är det bara med REL man gör så? Tilltalas av den metoden men jag kanske har hakat upp mig på fel saker?

Läser att XTZ tydligen gör förvånansvärt bra sub för pengen, men dom lirar kanske inte i samma liga som SVS?

Mycket frågor...men då är det ju viktigt också😉

#29

Postad 01 januari 2016 - 22:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nej, det var länge sen. Speciellt deras subbar, som varit helt värdelösa innan den här :D

Jag tror inte watten fuskas med när det kommer till subbar, det är ganska billigt att pressa in många watt när det är d-klass.

Det är rätt vanligt att man kan göra det, men ovanligt att man gör det :) alla jag känner kör lågnivå. Jag har testat högnivå en gång, och det var på min svs. Ljudet blev betydligt sämre från fronten då.

Njae, kanske inte lika bra som svs inte. Men deras 3x12 är onekligen intressant. Och bra med tryxk

#30

Postad 01 januari 2016 - 22:19

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Att ta upp pressen som ett argument är dock det sämsta man kan göra, tänk hur många kablar som blivit prisade för deras fantastiska ljud :)

Bk mäter väldigt bra, dom spelar mycket djupare än rel och är av en annan konstruktion än rels subbar. Rel kör i regel på slav, Bk är portad :)

Nja BK har förvisso en modell Monolith som har basport men alla andra basar de gör är slutna lådor precis som jag vill minnas att det varit de sista 20 åren eller så. Påminner mycket om REL R218 och REL R305.

 

Hur mycket lägre än 21Hz skall man behöva gå vid normal musiklyssning tycker du? 

 

Att dra in Hifi-press var väl mest en poäng för att påvisa att din utsago inte står oemotsagd och det från flera än ett håll.

Det är ju tacksamt att kunna peka på att en del press kommer med kontroversiella "falska eller möjligen sanna" påståenden för att förringa dess betydelse, men det är ju faktiskt inte alla som står på barikaderna och basunerar ut mumbojumbo uttalanden om kablar och ormolja.

Rätt få faktiskt nuförtiden.

Jag har inte nämnt någon specifik tidning eller test site och det finns helt säket både seriösa och oseriösa som hyllat REL.


Redigerat av Blåtand, 01 januari 2016 - 22:20.


#31

Postad 01 januari 2016 - 22:25

Mr Muskel
  • Mr Muskel
  • Beroende

  • 1 342 inlägg
  • 0
Zartok! vet inte om du försöker undvika frågan men jag är så nyfiken på om du har lyssnat på REL?😊

Redigerat av Mr Muskel, 01 januari 2016 - 22:26.


#32

Postad 01 januari 2016 - 22:30

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Är ingen expert men har ägt 2 stycken xtz 3*12 och det var mycket bra skit får jag säga, sen hur den slår ses på fingrarna eller ej kan jag inte säga. Tycker den är.värd att lyssna på.iallafall om du har möjlighet :-)

#33

Postad 01 januari 2016 - 22:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hmmm...Zartok rekommenderar en Dali produkt. Inte varje dag!

Jag bor nära klubben så allt som finns där är ju enkelt att testa...skall göras!

Jag har faktiskt undrat varför REL kan ha 300W och Velodyne 3-4ggr mer pulver för samma pengar. Känns märkligt, men sen brukar det väl fuskas med Watt värden?

Kan man koppla in alla subbar via högnivå så att dom spelar individuelllt, eller är det bara med REL man gör så? Tilltalas av den metoden men jag kanske har hakat upp mig på fel saker?

Läser att XTZ tydligen gör förvånansvärt bra sub för pengen, men dom lirar kanske inte i samma liga som SVS?

Mycket frågor...men då är det ju viktigt också

Hur mycket effekt som behövs avgörs av hur lättdriven en högtalare är och det gäller samma för subwoofer som för vanliga högtalare.

En liten sluten låda med ett tungdrivet element kan väldigt lätt käka upp stora mängder effekt. Trenden har gått mot att man vill ha små slutna lådor och det är möjligt eftersom det blivit så billigt att göra kraftfulla klass D-steg. Det säger dock inte att en bas med klass d-steg och flera tusen watt  måste låta mer eller bättre än en större låda med lättdrivna element och en annan typ av effektsteg gör.

Viktigt att låta sig imponeras av rätt saker här..

 

REL förordar att man kopplar via högnivå vilket man är ensam om bland fabrikanterna. Man har också enligt vad man säger men är väldigt hemlighetsfull kring en lite speciell lösning kring hur detta fungerar. Man skall därför inte döma ut deras princip utifrån hur det låtit på någon annan bas som varit inkopplad på detta vis.''

 

En del, har som jag en önskan om att kunna ha basen inkopplad på två sätt samtidgt både via lågnivå till hemmabio och högnivå till stereo. Detta är möjligt på REL. 


Redigerat av Blåtand, 01 januari 2016 - 22:39.


#34

Postad 01 januari 2016 - 22:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Zartok! vet inte om du försöker undvika frågan men jag är så nyfiken på om du har lyssnat på REL?😊

Ursäkta :) jodå, ett par olika modeller, t och s-serien, men som jag nämnde, inte 212 som jag är mycket nyfiken på :D
Har hört stampede också, men ingen Gibraltar.

Jag ska dock lägga till att dali f14 är specad till 29 hz, så det finns faktiskt undantag för det jag rekommenderar tydligen :D

Redigerat av Zartok, 01 januari 2016 - 22:48.


#35

Postad 01 januari 2016 - 22:49

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
I länken nedan hittade jag mätvärden på REL-T9. Borde ju vara objektivt. Är dessa kurvor bra i prisklassen? Vad jag förstår så går allt ut på att kunna spela så högt som möjligt, med så lite dist som möjligt, över en så stor del av subfrekvensspannet som möjligt...?

http://hometheaterhi...-t-9-subwoofer/

#36

Postad 01 januari 2016 - 23:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Den kostar ca 10, det gör pb 2000 också. Kolla mätningar som jämför dessa i frirum så ser du en klar fördel till svs :)

#37

Postad 01 januari 2016 - 23:54

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
En snabb googling gav mig att ett piano spelar så djupt som 27.5Hz. Piano är ett hyfsat vanligt instrument får man väl säga! Känns ju som att man minst måste ner i 27Hz för att man ska kunna säga att man återger vanlig musik korrekt.

Det finns orglar som spelar lägee än vad en människa kan höra, men det är såklart extremt.

Nån som vet hur djupt man måste gå för att täcka i princip alla instrument som är vanliga? Kan tänka mig att klassisk musik är det svåraste att få till...enorm dynamik mellan lågt och högt.

Vanlig rock verkar inte gå djupt...ca 41Hz på en vanlig elbas. Ska väl va baskaggen då kanske som går djupare.

Anledningen till min fundering är att man kanske kan komma undan med mindre subbar om musik i princip aldrig går lägre än 25Hz? Bara en tanke...

#38

Postad 02 januari 2016 - 00:26

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

En snabb googling gav mig att ett piano spelar så djupt som 27.5Hz. Piano är ett hyfsat vanligt instrument får man väl säga! Känns ju som att man minst måste ner i 27Hz för att man ska kunna säga att man återger vanlig musik korrekt.

Det finns orglar som spelar lägee än vad en människa kan höra, men det är såklart extremt.

Nån som vet hur djupt man måste gå för att täcka i princip alla instrument som är vanliga? Kan tänka mig att klassisk musik är det svåraste att få till...enorm dynamik mellan lågt och högt.

Vanlig rock verkar inte gå djupt...ca 41Hz på en vanlig elbas. Ska väl va baskaggen då kanske som går djupare.

Anledningen till min fundering är att man kanske kan komma undan med mindre subbar om musik i princip aldrig går lägre än 25Hz? Bara en tanke...

Du kommer förmodligen inte att direkt sakna något om du har basar som går ner till 25Hz om det är deras -3dB gräns så kommer du också att vinna i nivå vid  denna frekvens om du väljer att ha två st. Skall du vara helt säker på att inte missa något hörbart så skall du ner till runt 20Hz. Men det är som du är inne på inte många låtar som kräver så låga frekvenser. Sedan finns de en del som hör lägre frekvenser men det är knappast något man saknar även om man kan uppfatta dem.  


Redigerat av Blåtand, 02 januari 2016 - 10:02.


#39

Postad 02 januari 2016 - 00:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag brukar säga att referensen ska vara 16 hz i 105 dB vid sittplats. Det är så lågt dom största orglarna går och 105 är thx-referensvolym.

Möjligen 115 i basen, hört det från... Bagarn, så det kan ha varit ett skämt :)

#40

Postad 02 januari 2016 - 01:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Dessutom kräver 20 hertz rätt hög volym för att märkas. Det är bra om den har lite muskler. Jag vet inte var nivån för att "höra" 20 hertz är, men mellan tummen och pekfingret så skulle jag gissa att man måste upp 80 - 110 decibel...kanske. Det beror också lite på hur mycket rummet spelar med. 



#41

Postad 02 januari 2016 - 03:38

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Tror det finns någon graf för hur högt det måste låta för att upplevas lika högt som en viss hz uppe i diskant faktiskt. Det är *väldigt* mycket högre.misstänker att man kan höra 80dB utan problem, men det är väldigt långt ifrån 80dB 10kHz :)

#42

Postad 02 januari 2016 - 09:17

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 1

Som sagt kvantitet före kvalite. Smaken är olika. Ni pratar nu om max bas (mullerbas med interna reflexer i lådan och rummet) som kan återges. I mätningar och på papper kanske det stämmer.

Men upplevelsen av musik följer lite andra lagar vilket kallas integration i rummet kontra den låten man spelar för tillfället. När integrationen är bra så hör man allt tydligt ,även lågbasen och behöver inte kräma på till max för att höra den. Man lyssnar ju inte på bara toner (20 Hz).

Musikinstrument är uppbyggda av sk timbre där en grundton finns och därefter ett antal övertoner som bygger upp karaktären av instrumentet. Om lägsta tonerna ligger fel i integreringen så blir de maskerade och därför svåra att höra och blir bara till ett diffust muller. Basen blir då onaturlig (bas på fel ställe i frekvensspektrat) och utsläpad.

Då vrider man kanske på högre för att höra den maskerade lågbasen men det blir aldrig lika bra som om basområdet ligger rätt i timbre för instrumenten.


Redigerat av Ljudligt, 02 januari 2016 - 09:23.


#43

Postad 02 januari 2016 - 09:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Tror det finns någon graf för hur högt det måste låta för att upplevas lika högt som en viss hz uppe i diskant faktiskt. Det är *väldigt* mycket högre.misstänker att man kan höra 80dB utan problem, men det är väldigt långt ifrån 80dB 10kHz :)


Du tänker på Fletcher & Munson :)

#44

Postad 02 januari 2016 - 10:35

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Zartok, jag kollade in Dali basen du gillade. Det var en enorm pjäs på 14 tum, som ändå bara gick ner till 29Hz. Kan det stämma? Så stora basar brukar gå mycket djupare. Felskrivning i specen? Nån som sett nåt test?

#45

Postad 02 januari 2016 - 10:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tycker helt ärligt synd om de som ställer frågor i dessa sub trådar.

Som så ofta ballar svaren/råden kring bas ur fullständigt och den enda rimliga vägen till basnirvana i infradomänen som tydligen är norm här är att bygga själv.

 

Om du har källare eller ett tomt rum i anslutning så blir mitt tips att köpa ett eller flera stora baselement, ett monster slutsteg samt en kasse med fogskum, tätningslister och stark tejp. Tänk bara på det att du måste hålla fönster och dörrar stängda för maximal njutning.

 

"Lite som att fråga en formell 1 förare hur stor motor man skall satsa på i en familjebil?" 



#46

Postad 02 januari 2016 - 11:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Zartok, jag kollade in Dali basen du gillade. Det var en enorm pjäs på 14 tum, som ändå bara gick ner till 29Hz. Kan det stämma? Så stora basar brukar gå mycket djupare. Felskrivning i specen? Nån som sett nåt test?

Det beror på konstruktionen. I det här fallet så är basen stämd för att rulla av där och då kommer den göra det. Det bestäms via hur stor porten är, dess längd och tjocklek bestämmer avstämningen. Cvs 18" går nog ner till 38 bara :)

Ljudligt: en bas påverkar inte rummets förutsättningar. Det är väldigt enkla lagar om man bryter ner dom. Vad än ett instrument gör så skickar det iväg en ljudvåg. Det är denna som ska reproduceras. Väldigt vanligt att folk tror att det antingen är musikalisk bas eller brölbas som gäller.

I samtliga av mina rekommendationer så är det mycket högkvalitativ bas. Svs spelar bättre än rel. Jag tyckte att dalin spelade bättre än rel också, men då det var i så otroligt olika rum så säger jag inte att det är så :)

Poängen är att man aldrig ska rekommendera en individ med begränsad budget att köpa ett snyggt måndagsexemplar av en rolex när andra klockor visar tiden bättre för samma eller mindre summa. Måndagsexemplar använder jag för att liknelsen ska gå ihop :)

Redigerat av Zartok, 02 januari 2016 - 11:26.


#47

Postad 02 januari 2016 - 11:41

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Det beror på konstruktionen. I det här fallet så är basen stämd för att rulla av där och då kommer den göra det. Det bestäms via hur stor porten är, dess längd och tjocklek bestämmer avstämningen. Cvs 18" går nog ner till 38 bara :)
Ljudligt: en bas påverkar inte rummets förutsättningar. Det är väldigt enkla lagar om man bryter ner dom. Vad än ett instrument gör så skickar det iväg en ljudvåg. Det är denna som ska reproduceras. Väldigt vanligt att folk tror att det antingen är musikalisk bas eller brölbas som gäller.
I samtliga av mina rekommendationer så är det mycket högkvalitativ bas. Svs spelar bättre än rel. Jag tyckte att dalin spelade bättre än rel också, men då det var i så otroligt olika rum så säger jag inte att det är så :)
Poängen är att man aldrig ska rekommendera en individ med begränsad budget att köpa ett snyggt måndagsexemplar av en rolex när andra klockor visar tiden bättre för samma eller mindre summa. Måndagsexemplar använder jag för att liknelsen ska gå ihop :)

Ja men reL är ju kända för den enkla integreringen och att de återger musikbas bra. Det är ju klart att man ska se på de alternativ som finns. Det bästa är ju att åka någonstans och provlyssna. Inte bara titta i tabeller o dyl. Det finns ju nöjda folk med alla typer av subar. Sedan får man ju köpa de som man tycker låter bäst och har råd med.

#48

Postad 02 januari 2016 - 11:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det finns ingen bas i världen som påverkar rummets egenskaper, oavsett vad du säger. Mitt rum är 4*4.5 meter, det innebär att den har en helvåg diagonalt vid 37 hz, ca. Ingen bas på planeten kan påverka det faktum. Det jag kan göra är att sätta in två basar för att hjälpa till med akustiken, men då är det basen som påverkar basen, inte basarna som påverkar rummet :)

#49

Postad 02 januari 2016 - 12:04

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Det finns ingen bas i världen som påverkar rummets egenskaper, oavsett vad du säger. Mitt rum är 4*4.5 meter, det innebär att den har en helvåg diagonalt vid 37 hz, ca. Ingen bas på planeten kan påverka det faktum. Det jag kan göra är att sätta in två basar för att hjälpa till med akustiken, men då är det basen som påverkar basen, inte basarna som påverkar rummet :)


Hur menar du med påverkar rummets egenskaper? Integreringen är ju mellan bas och frontar och där kan rummet påverka placeringar o dyl för frontar och sub. RELs lösning med högnivå gör också att timbre, ljudsignaturen, blir mer rätt i lågbasen. Men det är ju upp till var och en vilket ljud man föredrar.

#50

Postad 02 januari 2016 - 12:15

Andre 71
  • Andre 71
  • Lärjunge

  • 337 inlägg
  • 0
Jag uppskattar alla råd av passionerade ljudsnubbar. Det ligger nåt matnyttigt i vartenda inlägg hittills som leder till ytterligare undersökningar från min sida.

Det är lite som ett avsnitt av Bones, där Zartok är Temperance och Ljudligt är FBI agenten😀! Tillsammans utgör dom ett perfekt team!

Ska ägna dagen åt att försöka fatta om man ur diagram kan se vart man skall dela front/sub.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.