Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Router för 300kr eller 3000kr,var ska man lägga sig?

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ubiquiti Networks UniFi AP (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 4 8,46 (27) 997:-
Asus EA-N66 (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 4 7,79 (28) 970:-
Asus RP-N53 (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 3 7,71 (6) Inga priser
Asus RT-AC68U (Routrar) 5 7,92 (129) 1 768:-
D-Link DIR-890L (Routrar) 5 6,25 (7) Inga priser
Ubiquiti Networks EdgeRouter X SFP (Routrar) 3 7 (4) 592:-
8 relaterade trådar

#1

Postad 08 februari 2016 - 23:23

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Hej alla!
 
Startar från grunden:
 
Villa på ca 180kvm,två våningar trähus.
Yttermått ca 12m x 6m ,på nedervåningen långsida mitt på ytterväggen(6m) sitter det en telia gateway thomson TG 789 där jag har ADSL i den hisnande hastigheten av 8MB hastighet.
På denna kör jag en powerlan till en stationär dator där det spelas till o från(LOL CS oftast),sen har vi ett antal enheter som kör via wifi,kan nog ibland bli 3-4 mobiler,1st ps3,1st apple tv,1st chromecast och 1-2 bärbara datorer,inte allt på en gång men kanske hälften.
Jag misstänker att jag inte klarar detta med den hastigheten jag har men bor man på landsbygden så gör man,finns ingen högre hastighet,MEN det är planlagt för fiber så vem vet,kanske kanske...
 
Åter då till problemet:
 
Wifi:n har på sistone bara blivit sämre o sämre,den har blivit "hoppig" om man säger så och det börjar bli väldigt irriterande.
Har ringt Telia om det och dom erkänner väl lite i tystnad att deras Thomson inte är den bästa utan rekommenderar mig att "brygga" den och köpa en bättre router.
Sagt och gjort,in på prisjakt och kolla vad det fanns och Asus verkade va väldigt populär så ja kollade lite vad folk tyckte om vissa modeller:



 
Dessa fick ju ganska bra kritik från dom som hade dom,ganska bra räckvidd på wifi etc etc så glad i hågen åkte jag till Mediamarkt för att införskaffa någon av dem och frågade då personalen men näää,dom funkar inte alls mitt stoora hus,och hade jag mer än typ 3 mobiler så var det kört direkt,dom klarade inte fler enheter än typ 2 mobiler utan jag var tvungen att gå upp i prisklassen 2500-3500kr för router om den skulle klara mer än 3 mobiler och mitt hus.
Snopen åkte jag därifrån och tänkte:vad fan hände? :ph34r:
Men skam den som ger sig,svängde förbi Netonnet och kollar upp det där också,och dom ger mig samma svar,jag måste upp i klassen 2500 kr ca om det huvud taget ska gå i mitt hus.
 
Typ:


 
Så nu frågar jag er nu:
Är det så jävl&%¤t att jag måste upp i den prisklassen eller försöker de bara blåsa mig?
Visst,den kan ju vara lite framtidssäker om det kommer in fiber i huset men måste det kosta såå mycket?

Redigerat av frollic, 09 februari 2016 - 07:25.


#2

Postad 08 februari 2016 - 23:27

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

ska tillägga att under skrivandet av ovanstående frågor så hoppade wifi:t ur säkert 5 ggr när jag sökte olika sidor och då var det jag på bärbar dator och 2 st mobiler.



#3

Postad 08 februari 2016 - 23:51

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0
Med tanke på enbart ADSL 8 mbit och krav på lång räckvidd på wifi.

Skulle jag säga Asus Rt-n66u plus 2 ap punkter som förlänger räckvidden.

Ubiquiti Unifi N300 är den bästa ap för räckvidd och stabilitet för N bandet.

Asus egna blir Asus RP-N53.

Men skulle själv välja först accesspunkten utan att tveka.

Bara kolla på skolor och kontor där har dom en ap per rum. Men har du en per våning på huset så lär.du få maximal hastighet på wifi utan att den tappar några massa

#4

Postad 09 februari 2016 - 07:28

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

dom funkar inte alls mitt stoora hus,och hade jag mer än typ 3 mobiler
så var det kört direkt,dom klarade inte fler enheter än typ 2 mobiler
utan jag var tvungen att gå upp i prisklassen 2500-3500kr för router om
den skulle klara mer än 3 mobiler och mitt hus.

De snackar s*it, däremot kanske de inte är tillräckligt för att täcka hela ditt hus med
hög signal. Men kör och testa, har du tur, klarar du dig på en enhet.

Ubiquiti Unifi N300 är den bästa ap för räckvidd och stabilitet för N bandet.

... och det påståendet grundas på ?

Däremot är Ubiquiti bra om man har flera, och kör deras UniFi.

Redigerat av frollic, 09 februari 2016 - 07:41.


#5

Postad 09 februari 2016 - 07:33

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Kan man hoppa i i tråden och ställa samma fråga för ett liknande boende, men med fiber på 100/10? Skulle behöva en bra router. Kan betala lite extra om det behövs, men vill såklart gärna undvika onödigt dyra.

#6

Postad 09 februari 2016 - 07:53

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Jag skulle sitta kvar med den router jag har under förutsättning att den duger som DHCP server vilket de flesta gör om man inte har väldigt många prylar ( 100+ )

Jag skulle komplettera med 2 sådana här, en med kabel från router och sedan stänga av WIFI i routern.
http://www.strong-co...e-extender-1600

Jag har det och lyftet är otroligt jämfört med vad jag testat tidigare, jag har en 250/100 Mbit/s lina och nod till nod trådlöst ligger jag på 270/120 Mbit till övervåningen och WIFI till laptop, iPad etc ligger på 140-160 Mbit/s på nedre våningen och 100-120 Mbit/s på övre.

Och att flytta stora filer typ filmer på många gig går minst 10 gånger snabbare än med min Netgear som nu endast är router/DHCP server.

#7

Postad 09 februari 2016 - 08:11

Hyperactive
  • Hyperactive
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0

Fick fiber indraget i huset för nån månad sedan.

Telia skickade med en technicolor som var helt bedrövlig.

Införskaffade en Asus RT-AC66U och den funkar klockrent i hela huset på 160 kvm.

Har routern på nedervåningen och har full signal på övervåningen med stängda dörrar.

Så den kan jag rekomendera.



#8

Postad 09 februari 2016 - 08:55

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

899 Kr för Asus RT-N66U hos Inet data just nu.

 

http://www.inet.se/p...66u-n900#/specs

 

prisjakt har missat detta.



#9

Postad 09 februari 2016 - 09:56

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Att köpa en router med enbart N-standard skulle jag aldrig rekommendera idag. Köp minst AC66U.

Sen ang. vad säljarna rekommenderar på diverse el-lador. Man tar höjd. De flesta kunder har orealistiska krav på de billigare routrarna. Den allmänna jargongen bland kunderna är "router som router", "det är ingen skillnad på billiga och dyra" och min favorit "den här duger åt mig".

Återköpsfrekvensen är extremt hög på routrar och andra nätverksprodukter, oftast beror det helt enkelt på att man haft orimliga förväntningar från start. Eller så vet man inte hur man ska använda sin nya produkt.

Jag ser inget fel i att rekommendera "bra" produkter. Man vill ha en nöjd kund. Man vill inte ha en kund som kommer tillbaka inom en vecka och gör återköp. Hur nöjd tror ni den kunden är?

Sen låter det som att du råkat ut för ett extremfall. Det är naturligtvis inte sant att man måste ha en router för 2500kr så fort man har 3 mobiler.

AC66U är beprövad, har bra räckvidd och hastighet. Klarar eventuellt gigabit fiber. Men jag skulle fortfarande aldrig "bara" rekommendera en router i ett 160kvm hus. Skulle åtminstone ta upp konceptet med en AP. Sen om kunden vill investera är helt upp till honom/henne.



#10

Postad 09 februari 2016 - 10:02

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

899 Kr för Asus RT-N66U hos Inet data just nu.

 

http://www.inet.se/p...66u-n900#/specs

 

prisjakt har missat detta.

Det är väl inte speciellt billigt?

 

Har legat runt 830:- och till och med billigare ett bra tag.

 


Redigerat av ImpreZa, 09 februari 2016 - 10:02.


#11

Postad 09 februari 2016 - 11:04

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Att köpa en router med enbart N-standard skulle jag aldrig rekommendera idag. Köp minst AC66U.

Sen ang. vad säljarna rekommenderar på diverse el-lador. Man tar höjd. De flesta kunder har orealistiska krav på de billigare routrarna. Den allmänna jargongen bland kunderna är "router som router", "det är ingen skillnad på billiga och dyra" och min favorit "den här duger åt mig".

Återköpsfrekvensen är extremt hög på routrar och andra nätverksprodukter, oftast beror det helt enkelt på att man haft orimliga förväntningar från start. Eller så vet man inte hur man ska använda sin nya produkt.

Jag ser inget fel i att rekommendera "bra" produkter. Man vill ha en nöjd kund. Man vill inte ha en kund som kommer tillbaka inom en vecka och gör återköp. Hur nöjd tror ni den kunden är?

Sen låter det som att du råkat ut för ett extremfall. Det är naturligtvis inte sant att man måste ha en router för 2500kr så fort man har 3 mobiler.

AC66U är beprövad, har bra räckvidd och hastighet. Klarar eventuellt gigabit fiber. Men jag skulle fortfarande aldrig "bara" rekommendera en router i ett 160kvm hus. Skulle åtminstone ta upp konceptet med en AP. Sen om kunden vill investera är helt upp till honom/henne.

 

Men varför behöver han en Ac router på 8 mbit adsl ??

 

N bandet med 5 ghz klarar teoretiskt 300 mbit via trådlöst och N66-U är den router som har mätt upp bäst wifi längd tills dom kom på via firmware att sätta en strömbegränsning pga klagomål från Neatgear mfl att dom gick över nån standard och fuskade så dom fick längre räckvidd.

 

Därför har det kommit Custom firmware som nyttjar den gamla versionen med mycket längre räckvidd på wifi.

 

Visst kan han tänka att jag framtids säkrar med en AC router för att fiber kommer inom 2-3 år till området men då kommer han säkert mycket hellre vilja ha en router med nya AD standarden som är på väg in.

 

Dumt att köpa mer en han behöver och klarar sig efter hur dagens situation ser ut.



#12

Postad 09 februari 2016 - 14:15

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Köp en airport extreme + en airport express (som extender). Visst kostar några kronor men de är driftsäkert och mycket enkel hantering. Funderar själv på denna lösning för att täcka hela huset (116m2x116m2). Blir säkert över lite wi-fi till trädgården också :)

Använder idag enbart en asus ac66 med ca 15 inkopplade enheter. Routern hanterar enkelt antalet men har lite sämre styrka i ena änden av huset.

#13

Postad 09 februari 2016 - 14:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Men varför behöver han en Ac router på 8 mbit adsl ??

 

N bandet med 5 ghz klarar teoretiskt 300 mbit via trådlöst och N66-U är den router som har mätt upp bäst wifi längd tills dom kom på via firmware att sätta en strömbegränsning pga klagomål från Neatgear mfl att dom gick över nån standard och fuskade så dom fick längre räckvidd.

 

Därför har det kommit Custom firmware som nyttjar den gamla versionen med mycket längre räckvidd på wifi.

 

Visst kan han tänka att jag framtids säkrar med en AC router för att fiber kommer inom 2-3 år till området men då kommer han säkert mycket hellre vilja ha en router med nya AD standarden som är på väg in.

 

Dumt att köpa mer en han behöver och klarar sig efter hur dagens situation ser ut.

Därför att internet inte är allt. Själv flyttar jag mycket data mellan olika enheter i huset. Man vill ha ett snabbt nätverk, inte bara snabbt ut mot internet. Och så skrev han att fiber var planerat.

Men det är klart, om det är en stor prisskillnad kan man ju välja N-standard. Men hos de stora butikerna skiljer det ca 300kr mellan N och AC, så varför snåla? En familjepizza mindre på månaden liksom.



#14

Postad 09 februari 2016 - 14:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Man vill ha ett snabbt nätverk, inte bara snabbt ut mot internet.

Vill du ha "snabbt" nätverk, kör du väl inte trådlöst öht ... ;)

#15

Postad 09 februari 2016 - 14:59

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Det har du helt rätt i  ;) 

Just därför jag har dragit nätverkskabel till kontor, vardagsrum och biorum.

Men men AC-standard räcker gott till många.



#16

Postad 09 februari 2016 - 18:25

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Därför att internet inte är allt. Själv flyttar jag mycket data mellan olika enheter i huset. Man vill ha ett snabbt nätverk, inte bara snabbt ut mot internet. Och så skrev han att fiber var planerat.

Men det är klart, om det är en stor prisskillnad kan man ju välja N-standard. Men hos de stora butikerna skiljer det ca 300kr mellan N och AC, så varför snåla? En familjepizza mindre på månaden liksom.

Det är ju lite komiskt,det var N66:an som dom dömde ut totalt ,inte ens AC66:an dög.

Sen visst,det är väl inte stor prisskillnad mellan dom men om jag vill köpa i butik(mediamarkt eller netonnet tex) så skiljer det i dagsläget över 600kr mellan AC66 och N66 eller rättare sagt,vad fan håller netonnet på med? Igår kostade N66:an 890 kr,idag 1190,fin liten höjning på över 30%.... :blink:

Ja då får jag hålla med dig ekon: det är inte mycket mer än en familjepizza.. ;)

Att jag tittade på N-modellen berodde på att jag tror inte jag har något i dagsläget som är i AC-standard och vet inte om det kommer bli det heller i en överskådlig framtid och jag flyttar inte data heller mellan enheter,men efter den lilla höjningen är det nog bara att avbeställa pizzan och köra på AC66:an istället för det var ju för 890kr N66:an var intressant.



#17

Postad 09 februari 2016 - 18:33

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

 

Är det här ett alternativ om man tar bort telias modem?

Eller är den inte för ADSL?

Ni ser vad min kunskap sträcker sig till! :ph34r:


Redigerat av flygsfors, 09 februari 2016 - 18:36.


#18

Postad 09 februari 2016 - 19:47

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Den har inbyggt ADSL-modem, och det är inte säkert att din operatör är så pigg på att dela med sig av inställningarna, så att du kan byta.
Har den en WAN-port, så kommer den att funka, med originalmodemet bryggat.

Redigerat av frollic, 10 februari 2016 - 07:42.


#19

Postad 09 februari 2016 - 20:31

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Det är ju en hel djungel det här med router. Kollar på några olika och de har ju knepiga namn så det är svårt att hålla ordning på vilka som är vilka. 

Kollar på de här två:

https://www.prisjakt...t.php?p=2767036

https://www.prisjakt...t.php?p=2037634

 

Otroligt liknande namn, och vad är skillnaden..? Sedan finns det ett gäng som har siffran 66 i sig. Är det en äldre eller en modell ned..? 



#20

Postad 09 februari 2016 - 21:58

Unregistered3b7f3b8e
  • Unregistered3b7f3b8e
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det är ju en hel djungel det här med router. Kollar på några olika och de har ju knepiga namn så det är svårt att hålla ordning på vilka som är vilka. 

Kollar på de här två:

https://www.prisjakt...t.php?p=2767036

https://www.prisjakt...t.php?p=2037634

 

Otroligt liknande namn, och vad är skillnaden..? Sedan finns det ett gäng som har siffran 66 i sig. Är det en äldre eller en modell ned..? 

I det där fallet var det ganska lätt att beskriva en del av skillnaden, den ena har inbyggt modem, den andra inte ;)


Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 09 februari 2016 - 21:59.


#21

Postad 10 februari 2016 - 08:47

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Skulle skippa med inbyggt DSL modem... du har ju ett modem redan. Brukar inte gå lika snabbt mellan firmware uppdateringarna på DSL produkterna, pga mindre användarbas (kanske inte gäller just dessa, men generellt).

 

AC68an ska vara liiite snabbare än AC66. Men den har inga nyckelhål för vägghängning, som N66 och AC66 har.



#22

Postad 10 februari 2016 - 11:35

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

I det där fallet var det ganska lätt att beskriva en del av skillnaden, den ena har inbyggt modem, den andra inte ;)

Du ser vad man kan med lite kunskap..:) jag är så okunnig att jag inte vet vad modem egentligen är. För köpte man ju modem, nu router... Var sitter modemet nu om jag köper router utan modem..? Vad ska jag köpa?

Skulle skippa med inbyggt DSL modem... du har ju ett modem redan. Brukar inte gå lika snabbt mellan firmware uppdateringarna på DSL produkterna, pga mindre användarbas (kanske inte gäller just dessa, men generellt).

AC68an ska vara liiite snabbare än AC66. Men den har inga nyckelhål för vägghängning, som N66 och AC66 har.

Kolla gärna mitt svar ovan, var finns modemet idag? Har trott det satt i routern. Vad gäller 66 vs 68 så är fart inte så viktigt. Men räckvidden är desto viktigare. Är 68 bättre på det?

#23

Postad 10 februari 2016 - 11:39

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Du ser vad man kan med lite kunskap.. :) jag är så okunnig att jag inte vet vad modem egentligen är.
För köpte man ju modem, nu router... Var sitter modemet nu om jag köper router utan modem..? Vad ska jag köpa?

Din Thomson TG 789 är modem och router i ett, den ska du inte göra dig av med/byta ut, bara be operatören
brygga, när du skaffat en egen router.

#24

Postad 10 februari 2016 - 12:31

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Det är ju lite komiskt,det var N66:an som dom dömde ut totalt ,inte ens AC66:an dög.

Sen visst,det är väl inte stor prisskillnad mellan dom men om jag vill köpa i butik(mediamarkt eller netonnet tex) så skiljer det i dagsläget över 600kr mellan AC66 och N66 eller rättare sagt,vad fan håller netonnet på med? Igår kostade N66:an 890 kr,idag 1190,fin liten höjning på över 30%.... :blink:

Ja då får jag hålla med dig ekon: det är inte mycket mer än en familjepizza.. ;)

Att jag tittade på N-modellen berodde på att jag tror inte jag har något i dagsläget som är i AC-standard och vet inte om det kommer bli det heller i en överskådlig framtid och jag flyttar inte data heller mellan enheter,men efter den lilla höjningen är det nog bara att avbeställa pizzan och köra på AC66:an istället för det var ju för 890kr N66:an var intressant.

 

Dock har Inet data kvar priset på 890 kr.

 

http://www.inet.se/p...66u-n900#/specs



#25

Postad 10 februari 2016 - 16:00

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Din Thomson TG 789 är modem och router i ett, den ska du inte göra dig av med/byta ut, bara be operatören
brygga, när du skaffat en egen router.

Det är TS som har en Thomson. Jag har inget... Eller idag har jag en router. Med eller utan modem har jag ingen aning om. Jag har fiber in i huset och sedan en mediaomvandlaren tror jag det heter...

#26

Postad 10 februari 2016 - 16:30

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det är TS som har en Thomson. Jag har inget...

Sorry, såg inte att ni var två olika frågeställare ....

Med eller utan modem har jag ingen aning om. Jag har fiber in i huset och
sedan en mediaomvandlaren tror jag det heter...

Precis, du har en router och mediakonverterare (i ett eller som två enheter).

#27

Postad 10 februari 2016 - 16:37

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Sorry, såg inte att ni var två olika frågeställare ....

Precis, du har en router och mediakonverterare (i ett eller som två enheter).

Men när jag byter routern, ska det vara med eller utan modem?

#28

Postad 10 februari 2016 - 18:13

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Har du fiber behöver du inget modem!

#29

Postad 10 februari 2016 - 19:09

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Sorry, såg inte att ni var två olika frågeställare ....

Precis, du har en router och mediakonverterare (i ett eller som två enheter).

 

 

Har du fiber behöver du inget modem!

Tack till er båda! Otroligt tacksam att kunna ställa dessa frågor och få snabbt svar. 



#30

Postad 10 februari 2016 - 21:27

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Sista(?) frågan... Om jag väljer på dessa, har ni någon uppfattning om jag får mer från denna: https://www.prisjakt...t.php?p=2997728

 

Jämfört med denna Asus: https://www.prisjakt...t.php?p=2037634

 

D-Linken är ju lite dyrare, men får goda testresultat. 



#31

Postad 11 februari 2016 - 05:52

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Sista(?) frågan... Om jag väljer på dessa, har ni någon uppfattning om jag får mer från denna: https://www.prisjakt...t.php?p=2997728
 
Jämfört med denna Asus: https://www.prisjakt...t.php?p=2037634
 
D-Linken är ju lite dyrare, men får goda testresultat.

Vad menar du med "har ni någon uppfattning om jag får mer från denna"?

#32

Postad 11 februari 2016 - 07:04

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Vad menar du med "har ni någon uppfattning om jag får mer från denna"?

Mer av något användbart; speed, räckvidd, användarvänlighet, säkerhet etc. 



#33

Postad 11 februari 2016 - 07:48

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Valde att beställa en Asus RT-AC68U. 



#34

Postad 11 februari 2016 - 10:46

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

Valde att beställa en Asus RT-AC68U. 


Bra val och det verkar som det fanns för och nackdelar med bägge vid en direkt jämförelse men jag har svårt att tro att D-Linken varit värd dom 800:- extra som den kostar.

#35

Postad 16 februari 2016 - 18:34

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Fick hem min Asus RT-AC68U. Klart högre fart. Ännu inte hunnit kolla räckvidden. 

 

Men... Nu skulle jag gå in och kolla i inställningarna och då kräver den användarnamn och lösenord. Vilket är användarnamnet??? Jag tänkte att det kunde vara det jag döpte "nätet"(det man ser på datorn eller telefonen att WiFi heter) till och så använder man lösenordet man valde. Men jag kommer inte in. Jag har även prövat admin/admin utan resultat.



#36

Postad 16 februari 2016 - 19:19

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Pröva bara admin på user.

#37

Postad 16 februari 2016 - 19:28

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Brukar inte uppgifterna stå på undersidan av routern?

#38

Postad 16 februari 2016 - 21:10

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Pröva bara admin på user.

Så var det! Tack!!



#39

Postad 17 februari 2016 - 21:10

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Ska då avrunda med en recension av Asus RT-AC68U. Enkelt; så himla bra. Speed och räckvidd mycket bra, klar skillnad. Förvånansvärt snabbt. Inställningar inte direkt för en amatör som jag. Grundläggande inställningar var iofs busenkelt, men så fort man ville göra något utöver det så blev det svårt. Där var TP-link som jag hade tidigare bättre. 



#40

Postad 10 mars 2016 - 09:17

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Till info, så kan man få RT-AC68U hos CDON för 1290:- nu, med kod som finns på deras sida.

Precis beställt en :)



#41

Postad 27 april 2016 - 08:12

bobobiceps
  • bobobiceps
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Alla Asus-routrar jag har provat har varit riktigt bra! Rekommenderar dem starkt!



#42

Postad 27 april 2016 - 09:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Alla Asus-routrar jag har provat har varit riktigt bra! Rekommenderar dem starkt!

Alla routrar är "bra", det är programvaran inuti som gör vissa av dem till .... "skit" ;)

#43

Postad 27 april 2016 - 09:31

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Jag upplever att väldigt få av de som ställer de här frågorna behöver en ny router. Det är den trådlösa delen som det verkar klagas på. Det har igentligen inte med routern att göra, routern "routrar" trafik, alltså bestämmer vad som ska gå vart. Accesspunkter ger trådlös anslutning, vissa sämre, vissa bättre. Men att köpa ny router bara för att man har dålig täckning är som att köpa nytt hus för att man har dragiga fönster.

#44

Postad 27 april 2016 - 09:42

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Det har igentligen inte med routern att göra, routern "routrar" trafik, alltså bestämmer vad som ska gå vart.

Inte ens det, routern är generellt en liten dator, där (teoretiskt) valfri programvara kan installeras.

I routerns fall som oftast en slimmad version av Linux, med mer eller mindre avancerade nätverksfunktioner

för att skyffla data från A till B plus annat lull-lull.

 

Man skulle mycket väl (tex) kunna sätta upp en enkel nethack-server eller irc-server, eller media-spelare

(ljud ej bild) på den istället.


Redigerat av frollic, 27 april 2016 - 09:43.


#45

Postad 08 maj 2016 - 00:08

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

Hej

När jag läser den här tråden så förstår jag att jag kanske inte ska förvänta mig för mycket av mitt nätverk.

Det "fastnar" liksom då och då. Men hur vet man att det är routern som det är fel på? Servrarna man surfar mot verkar inte alltid vara så snabba heller. Mitt hus är på ca170 m2 i två våningar. Jag har i tre år haft en Belkin 750 nånting och tänkt dra ut kablar men det har inte blivit av. Jag tar till mig infon om (minst) en extra AP då jag tycker det är lite sämre vid gaveln uppe längst bort!

Jag har faktiskt funderat på att brygga ett gammalt tomsonmodem för att bättra på i det rummet men varför investera lite? Här fanns en hel del tips och jag tackar för dom!

 

Jag skulle också vilja ha en simpel (=enkel) router i sommarstugan för att köra billigt via mobil för att styra en Tellstick. Nån som har nåt förslag på det? Jag får visserligen fiber dit snart men vet inte om jag vill ha ett dyrt månadsabonnemang för det ändamålet.



#46

Postad 09 maj 2016 - 09:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Hej
När jag läser den här tråden så förstår jag att jag kanske inte ska förvänta mig för mycket av mitt nätverk.
Det "fastnar" liksom då och då. Men hur vet man att det är routern som det är fel på?

i ett cmd-fönster (Windows underförstått), kör en ping mot din router, samtidigt som du surfar.
Om pingen tajmar ut, samtidigt som din browser fryser, så är det problem mellan dator och router.

Jag skulle också vilja ha en simpel (=enkel) router i sommarstugan för att köra billigt via mobil för
att styra en Tellstick. Nån som har nåt förslag på det? Jag får visserligen fiber dit snart men vet
inte om jag vill ha ett dyrt månadsabonnemang för det ändamålet.

Styra en tellstick *via* routern, eller *mha* routern ?

#47

Postad 09 maj 2016 - 09:59

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

i ett cmd-fönster (Windows underförstått), kör en ping mot din router, samtidigt som du surfar.Om pingen tajmar ut, samtidigt som din browser fryser, så är det problem mellan dator och router.Styra en tellstick *via* routern, eller *mha* routern ?

Tack för tipset, ska testa det nästa gång jag tycker det segar! Ofta, har jag dock märkt att om jag byter site så kan det flyta på igen och då är det väl servrarna som segar!?

Routern i sommarstugan; Tellstick kopplas via bredbandskabel till en router. Sen kan man styra den dels direkt från en webbsida, live.telldus.com, dels från appar. Om jag vill kolla temp och sätta på värmen eller tända en belysning i sommarstugan använder jag appen eller webbsidan och kommunikationen går via internet till routern och vidare till Tellstick som utför orderna!
Jag tänker mig en billig lågfartsrouter kopplad mot mobila nätverket men den måste ha en lankontakt.

#48

Postad 09 maj 2016 - 12:41

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tack för tipset, ska testa det nästa gång jag tycker det segar! Ofta, har jag
dock märkt att om jag byter site så kan det flyta på igen och då är det väl
servrarna som segar!?

eller så gör sajten något som gör att din burk segar ihop, kan vara en idé att även starta
task managern och kolla CPU-användningen under surf.

Routern i sommarstugan; Tellstick kopplas via bredbandskabel till en router. Sen kan man
styra den dels direkt från en webbsida, live.telldus.com, dels från appar. Om jag vill kolla temp
och sätta på värmen eller tända en belysning i sommarstugan använder jag appen eller webbsidan och
kommunikationen går via internet till routern och vidare till Tellstick som utför orderna!
Jag tänker mig en billig lågfartsrouter kopplad mot mobila nätverket men den måste ha en lankontakt.

OK, inga specialkrav mao, utöver 3G/4G-stöd.

De enda som har *bra* 4G-stöd (3G är mer utbrett) är Dovado, annars får du köra på tex DD-WRT eller OpenWRT.
Problemet med många routrar som har 3G-stöd, är att de stryper uppkopplingen till ca 3 MB/s, är inte det
ett problem, så är är listan på routrar ganska lång....

#49

Postad 13 oktober 2016 - 19:59

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

OK, inga specialkrav mao, utöver 3G/4G-stöd.

De enda som har *bra* 4G-stöd (3G är mer utbrett) är Dovado, annars får du köra på tex DD-WRT eller OpenWRT.
Problemet med många routrar som har 3G-stöd, är att de stryper uppkopplingen till ca 3 MB/s, är inte det
ett problem, så är är listan på routrar ganska lång....

 

Vad är det? "DD-WRT och OpenWRT" Jag gissar på linux som man laddar ner i en HW men vilken HW?

 

Vad behöver man göra när man bryggar?

 

​Strong ovan är väl en AP (räckviddsförlängare) som verkar mycket kompetent. Var hittar man en sån?

 

Det har gått 5 månader sen sist, kanske har det kommit något nytt?


Redigerat av ansgar, 13 oktober 2016 - 20:06.


#50

Postad 13 oktober 2016 - 20:04

ansgar
  • ansgar
  • Beroende

  • 1 257 inlägg
  • 0

i ett cmd-fönster (Windows underförstått), kör en ping mot din router, samtidigt som du surfar.
Om pingen tajmar ut, samtidigt som din browser fryser, så är det problem mellan dator och router.

Kan man göra det i en mac också?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.