Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur reglera volymen på externa aktiva högtalare?

3 svar till detta ämne JVC TV volym optisk utgång AppleTV iTunes aktiva högtalare Airplay
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC LT-40E710 (TV) 1 6,4 (4) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 28 maj 2016 - 15:01

l_g
  • l_g
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Jag har precis kopplat in ett par B&O aktiva högtalare till min TV/Apple TV-kombo och har problem med volymen när jag kollar på såväl vanlig TV som strömmar något via min ATV4. Däremot fungerar volymen bra när jag lyssnar på musik från iTunes och i några andra scenarior.

 

Först ett kopplingsschema:

 

ATV--HDMI-->TV--TOS-link-->omvandlare optisk till analog--RCA-->högtalare

 

ATV--HDMI kan bytas ut mot vanlig antennkabel för vanlig TV, resultatet är detsamma.

 

På sidan har jag också en AirportExpress resp en Libratone-högtalare med Airplay inbyggt. ATV:n kan ansluta till dessa för att spela upp ljudet där.

 

Vad som händer är att när jag spelar upp vanlig TV eller strömmar via ATV:n så är volymen på mina B&O-högtalare opåverkad, och hög men inte max, av vad jag gör med TV:ns volym.

 

Om jag däremot spelar musik i iTunes med ATV:n som Airplay mottagare och med ljudet ut på B&O-högtalarna så kan jag styra volymen via iTunes inbyggda volymkontroll.

 

Dessutom, om jag i ATV:n väljer en annan Airplay-mottagare (Airport Express eller Libratone), kan jag med ATV:s inbyggda volymkontroll justera volymen på dessa externa enheter.

 

Så jag antar att frågan blir - hur justerar jag volymen TV lämnar ifrån sig i den optiska utgången? Uppenbarligen kan denna påverkas vilket bevisas av att jag kan justera volymen i iTunes.

 

TV:n är en JVC LT-40E71.



#2

Postad 29 maj 2016 - 11:50

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Den optiska signalen justeras av enheten som tar emot signalen, t.ex en förstärkare.

#3

Postad 29 maj 2016 - 13:30

l_g
  • l_g
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Den optiska signalen justeras av enheten som tar emot signalen, t.ex en förstärkare.

Hmm, aktiva högtalare står ju alltid på "max"? Och är inte en soundbar i praktiken en aktiv högtalare men få eller obefintliga inställningsmöjligheter?

 

På TV-fjärrkontroller har jag några kontroller för en ljudplanka, bla volym. Borde inte dessa styra volymen på den optiska signalen?

 

Annars, vad behöver jag för pryl mellan TV och högtalare för att kunna justera volymen?



#4

Postad 29 maj 2016 - 13:40

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 1
En soundbar har väl alltid en egen fjärr, eller kan styras via Arc, eller andra link funktioner (hdmi cec) eller vad det heter, där av bilden på din fjärr (eller via ir kodning på fjärren)

Redigerat av SKIBBE, 29 maj 2016 - 13:40.





Även taggad med JVC, TV, volym, optisk utgång, AppleTV, iTunes, aktiva högtalare, Airplay

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.