Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta?

37 svar till detta ämne Panasonic vt30 oled
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KD-65XD9305 65" 4K Ultra HD (3840x2160) LCD Smart TV (TV) 7 7,75 (7) Inga priser
LG OLED55B6V 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 9 8,98 (51) Inga priser
31 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 4 mån sedan
LG OLED55B6V / 65B6V (6347 inlägg) 6 mån sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 6 mån sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 2 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 4 år sedan
Sony BRAVIA 2016 (301 inlägg) 5 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 5 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 6 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 6 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 6 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 6 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 6 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 6 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 6 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 6 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 6 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 6 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 7 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 7 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 7 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 7 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 7 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 7 år sedan
Ska köpa ny UHD-TV 65 tum, råd. (31 inlägg) 7 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 7 år sedan
Hjälp i TV djungeln (4 inlägg) 7 år sedan
Köpråd för 65"+ mottages! (6 inlägg) 7 år sedan
Vilken 65" skall jag välja? (19 inlägg) 7 år sedan
4K-TV 65-75" (26 inlägg) 7 år sedan
65" High-end TV (7 inlägg) 7 år sedan

#1

Postad 30 augusti 2016 - 12:27

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Hej,

 

Min VT30 som jag haft sen 2011 slocknade. Den röda lampan blinkar 7 gånger i rad innan den tar en paus. Efter lite googlande menar skribenter på andra forum att något kretskort gett sig.

Någon som vet vad det kan tänkas kosta att laga?

 

Bilden var ju jättebra på VT30. Nu när plasmatillverkningen är nedlagd undrar jag om alternativet endast är Oled? Det är ju inte jättebilligt.

Det lilla jag läst på verkar det som att det här är det billigaste alternativet:

 

https://www.prisjakt...t.php?p=3616498

 

Det finns ju några billigare alternativ, men det verkar vara mycket problem med bilden på dessa.

 

Några förslag på ny tv som har bild i klass med eller bättre än VT30?



#2

Postad 30 augusti 2016 - 12:37

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

Varför inte Sony's 65XD9305? Sjukt bra TV på alla sätt, väldigt ljusstark dessutom. Saknar verkligen inte plasma längre, hade tidigare 65" Pioneer samt VT50 innan denna. Ultra HD filmer med HDR får en att tappa andan.

Här finns recension att läsa från AVForums: https://www.avforums...tv-review.12267

 

https://www.hembiobu...d-65xd9305baep/

 

Eller Sony's senaste 65ZD9 men den ligger på runt 50K.

Preview från AVForums: https://www.avforums...tv-review.12797

 

https://www.hembiobu...y-kd-65zd9baep/


Redigerat av Karl-Johan, 30 augusti 2016 - 12:43.


#3

Postad 30 augusti 2016 - 13:00

Sveos
  • Sveos
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0

Om man har en mer human budget än att lägga nästan en månadslön på en TV, vad är då det rimliga steget att ta från en Plasma-TV till något annat om man inte vill göra avkall på kvalitet? Det måste väl ha hänt något med utvecklingen av andra typer av TV de senaste åren?


Redigerat av Sveos, 30 augusti 2016 - 13:05.


#4

Postad 30 augusti 2016 - 13:24

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Bilden var ju jättebra på VT30. Nu när plasmatillverkningen är nedlagd undrar jag om alternativet endast är Oled? Det är ju inte jättebilligt.

Det lilla jag läst på verkar det som att det här är det billigaste alternativet:

 

https://www.prisjakt...t.php?p=3616498

 

Det finns ju några billigare alternativ, men det verkar vara mycket problem med bilden på dessa.

 

Några förslag på ny tv som har bild i klass med eller bättre än VT30?

 

Inte helt lätt detta...!

 

Har god erfarenhet av Panasonic plasma men lever nu med det förslaget du tog upp: LG OLED55B6 - en riktig fullträff!

 

Slår lätt din VT30 på flera plan, vågar jag lova. Dock kostar OLED fortfarande en stor summar pengar, ja. Men denna har å andra sidan sänkts i pris från 35.000 till 30.000 på bara några få månader. Förstår om du inte kan vänta på ytterligare sänkningar. Kolla gärna in den om du får chansen. Många recensioner av 2016 års modellerna online nu också. Visst har dessa LG sina brister (vilken TV har inte det...?) men övervägs av den suveräna bildkvalitén i stort. Jag tycker inte varken plasma eller LCD kommer i närheten. Skulle ej rekommendera äldre OLED, utan just 2016 års modeller.



#5

Postad 30 augusti 2016 - 16:29

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Inte helt lätt detta...!

 

Har god erfarenhet av Panasonic plasma men lever nu med det förslaget du tog upp: LG OLED55B6 - en riktig fullträff!

 

Slår lätt din VT30 på flera plan, vågar jag lova. Dock kostar OLED fortfarande en stor summar pengar, ja. Men denna har å andra sidan sänkts i pris från 35.000 till 30.000 på bara några få månader. Förstår om du inte kan vänta på ytterligare sänkningar. Kolla gärna in den om du får chansen. Många recensioner av 2016 års modellerna online nu också. Visst har dessa LG sina brister (vilken TV har inte det...?) men övervägs av den suveräna bildkvalitén i stort. Jag tycker inte varken plasma eller LCD kommer i närheten. Skulle ej rekommendera äldre OLED, utan just 2016 års modeller.

Tv:n gick sönder i förra veckan. Första tanken var hur vi skulle klara oss över helgen utan tv! :-)

Fast som livet är just nu med småbarn har vi ju ändå inte tid att titta på tv. Det är fullt upp hela tiden. Har inte saknat tv så mycket trots allt.

 

Får dock ryck ibland och funderade i ett svagt ögonblick på att lägga närmare 30000 kr på en B6:a. Dock är det egentligen inte ekonomiskt försvarbart för mig. När jag köpte VT30 kostade den 15000 kr under mellandagarna.

Har kollat på 910 och 920 också, men det verkar vara många problem med bilden. Är bilden i paritet med VT30 åtminstone? Det har ju ändå gått några år.

 

Funderar på allvar att vara utan TV tills Black Friday. Dyker inget bra upp då funderar jag på att vänta tills mellandagarna!

Undrar om jag klarar det här? Känns overkligt att inte ha TV! :-)



#6

Postad 30 augusti 2016 - 16:37

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Varför inte Sony's 65XD9305? Sjukt bra TV på alla sätt, väldigt ljusstark dessutom. Saknar verkligen inte plasma längre, hade tidigare 65" Pioneer samt VT50 innan denna. Ultra HD filmer med HDR får en att tappa andan.

Här finns recension att läsa från AVForums: https://www.avforums...tv-review.12267

 

https://www.hembiobu...d-65xd9305baep/

 

Eller Sony's senaste 65ZD9 men den ligger på runt 50K.

Preview från AVForums: https://www.avforums...tv-review.12797

 

https://www.hembiobu...y-kd-65zd9baep/

När det gäller XD9305 så skiljer inte priset alls mycket från B6:an. Är inte B6:an en bättre TV?

 

Den andra är alldeles för dyr. Känns som 30000 kr också är för dyrt i nuläget.

 

Sen undrar jag om inte vissa bildproblem fixas av uppdateringar på OLED?

 

Kommer förövrigt använda tv:n för sport, fotboll mest, film och Barnkanalen. Lite slötittande på vanlig TV blir det säkert när det finns tid.


Redigerat av Ängeln, 30 augusti 2016 - 16:45.


#7

Postad 30 augusti 2016 - 17:41

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Tv:n gick sönder i förra veckan. Första tanken var hur vi skulle klara oss över helgen utan tv! :-)

Fast som livet är just nu med småbarn har vi ju ändå inte tid att titta på tv. Det är fullt upp hela tiden. Har inte saknat tv så mycket trots allt.

 

Får dock ryck ibland och funderade i ett svagt ögonblick på att lägga närmare 30000 kr på en B6:a. Dock är det egentligen inte ekonomiskt försvarbart för mig. När jag köpte VT30 kostade den 15000 kr under mellandagarna.

Har kollat på 910 och 920 också, men det verkar vara många problem med bilden. Är bilden i paritet med VT30 åtminstone? Det har ju ändå gått några år.

 

Funderar på allvar att vara utan TV tills Black Friday. Dyker inget bra upp då funderar jag på att vänta tills mellandagarna!

Undrar om jag klarar det här? Känns overkligt att inte ha TV! :-)

 

 

Jag tycker ni väntar till Black Friday så du kan satsa på 2016 års OLED till bättre pris.

 

Själv var jag helt utan TV i 10 månader vid ett tillfälle. Kan vara väldigt jobbigt till och från i början, men det går över! Man inser till slut hur mycket tid man lägger sittandes framför sånt som inte betyder nått egentligen. Just nu har jag svårt att slita mig från min nya OLED och film-frosseri men emellanåt kan jag ha TV'n avstängd i flera dagar vilket bara är skönt.



#8

Postad 30 augusti 2016 - 18:02

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Varför inte Sony's 65XD9305? Sjukt bra TV på alla sätt, väldigt ljusstark dessutom. Saknar verkligen inte plasma längre, hade tidigare 65" Pioneer samt VT50 innan denna. Ultra HD filmer med HDR får en att tappa andan.
Här finns recension att läsa från AVForums: https://www.avforums...tv-review.12267

https://www.hembiobu...d-65xd9305baep/

Eller Sony's senaste 65ZD9 men den ligger på runt 50K.
Preview från AVForums: https://www.avforums...tv-review.12797

https://www.hembiobu...y-kd-65zd9baep/

En 65" Pioneer säger du? Specialbyggd? 😜

#9

Postad 30 augusti 2016 - 18:08

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

När det gäller XD9305 så skiljer inte priset alls mycket från B6:an. Är inte B6:an en bättre TV?

Den andra är alldeles för dyr. Känns som 30000 kr också är för dyrt i nuläget.

Sen undrar jag om inte vissa bildproblem fixas av uppdateringar på OLED?

Kommer förövrigt använda tv:n för sport, fotboll mest, film och Barnkanalen. Lite slötittande på vanlig TV blir det säkert när det finns tid.

Tittar väldigt mycket på sport på min 65XD9305 och Sonys motion är förstklassig. Tittar mycket på F1, MotoGP, hockey, fotboll.
Vad det gäller priset då är Sonyn på 65" medans LGn för samma pris är på 55".
Åk till butik och provtitta en 65XD9305, du kommer inte ångra dig.

#10

Postad 30 augusti 2016 - 18:11

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0

En 65" Pioneer säger du? Specialbyggd? 😜

Blev lite fel där ja... 50". ☺️

#11

Postad 30 augusti 2016 - 18:22

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag tycker ni väntar till Black Friday så du kan satsa på 2016 års OLED till bättre pris.

 

Själv var jag helt utan TV i 10 månader vid ett tillfälle. Kan vara väldigt jobbigt till och från i början, men det går över! Man inser till slut hur mycket tid man lägger sittandes framför sånt som inte betyder nått egentligen. Just nu har jag svårt att slita mig från min nya OLED och film-frosseri men emellanåt kan jag ha TV'n avstängd i flera dagar vilket bara är skönt.

Ja, det får bli väntan nu. Hoppas bara priserna går ner rejält under Black Friday. Annars blir det ytterligare en månad innan mellandagarna.

Senast jag satte mig in i detta var det uteslutet med LCD, men nu är alltså LCD-tekniken förfinad?


Tittar väldigt mycket på sport på min 65XD9305 och Sonys motion är förstklassig. Tittar mycket på F1, MotoGP, hockey, fotboll.
Vad det gäller priset då är Sonyn på 65" medans LGn för samma pris är på 55".
Åk till butik och provtitta en 65XD9305, du kommer inte ångra dig.

 

Aaaah! 55"! Missade det!

Får åka och kolla på tv:n. Tack för tipset!



#12

Postad 30 augusti 2016 - 18:47

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Om man har en mer human budget än att lägga nästan en månadslön på en TV, vad är då det rimliga steget att ta från en Plasma-TV till något annat om man inte vill göra avkall på kvalitet? Det måste väl ha hänt något med utvecklingen av andra typer av TV de senaste åren?

 

Oled.



#13

Postad 30 augusti 2016 - 19:13

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Oled.

Men hur står sig den här Sony LCD:n samt Panasonicen som länkades tidigare mot Oled B6:an?



#14

Postad 31 augusti 2016 - 11:43

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Men hur står sig den här Sony LCD:n samt Panasonicen som länkades tidigare mot Oled B6:an?

När det gäller svärta så är det ingen tävling - B6 vinner på KO. Vad gäller övriga bildparametrar är både Sony XD9305 och Panasonic (vet dock inte vilken modell du menar...) klart konkurrensmässiga med B6. Jag har en Panasonic plasma i vardagsrummet (42ST50) och har precis skaffat en Samsung 65KS7005 och den slår vår plasma på flera punkter. Jag kan avnjuta en bra film på vilken som helst av våra apparater och har lite svårt att förstå varför många på detta forum konsekvent bara hävdar oled som ersättare till en plasma. Läs tester från seriösa sajter (hdtvtest.co.uk, avforums.com, rtings.com, flatpanelshd.com) så lär du märka att deras erfarna testare ger många LCD väldigt goda omdömen. Sen är nog dessa testare också ganska överens om att LG's oled är bildmässig referens i nuläget, men att det också kommer med en prislapp som är väldigt hög. För ungefär halva priset mot vad en LG 65B6 kostar så får man idag en riktigt vass LCD som funkar jättebra för alla användningsområden.



#15

Postad 31 augusti 2016 - 13:23

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Viktigt att poängtera att den överlägsna kapaciteten i svärtan hos en OLED också medför att färgåtergivningen blir exemplarisk och att djupet i bilden ofta upplevs bättre än LCD. Jag hänförs av just färgen som jag upplever som helt underbar! Man kan vila ögonen på LG's B6 i många många timmar utan att någonsin bli trött i ögonen. Bilden är riktigt fängslande på bra material. LCD har dock vissa andra fördelar - behöver man t ex extremt mycket ljus från sin tv i ett upplyst rum (fönster mitt emot, t ex) finns modeller som kan gå högre i styrka än dagens OLED.



#16

Postad 31 augusti 2016 - 14:36

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Låt oss inte börja ett oled-lcd krig, men det finns LCD:er som efter kalibrering också har exemplarisk färgåtergivning, ett exempel är Panasonic DX900. Djup i bilden får man av bra kontrast i min enkla värld och kontrasten på en oled grundar sig i en väldigt bra svärta (oändlig) tillsammans med möjligheten att gå rimligt högt i ljusstyrka. På en LCD har man en rimligt bra svärta tillsammans med möjligheten att gå väldigt högt i ljusstyrka, dvs båda teknikerna har förutsättningar till bra kontrast. Jag ska villigt erkänna att jag skulle inte tveka att köpa en 65" oled om prisnivån var en annan, men nu är den väldigt hög och jag anser att det finns väldigt bra alternativ för i princip halva priset om man tittar på LCD.



#17

Postad 31 augusti 2016 - 14:44

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Låt oss inte börja ett oled-lcd krig, men det finns LCD:er som efter kalibrering också har exemplarisk färgåtergivning, ett exempel är Panasonic DX900. Djup i bilden får man av bra kontrast i min enkla värld och kontrasten på en oled grundar sig i en väldigt bra svärta (oändlig) tillsammans med möjligheten att gå rimligt högt i ljusstyrka. På en LCD har man en rimligt bra svärta tillsammans med möjligheten att gå väldigt högt i ljusstyrka, dvs båda teknikerna har förutsättningar till bra kontrast. Jag ska villigt erkänna att jag skulle inte tveka att köpa en 65" oled om prisnivån var en annan, men nu är den väldigt hög och jag anser att det finns väldigt bra alternativ för i princip halva priset om man tittar på LCD.

 

Den enda som antyder ett OLED-LCD "krig" är du själv i sådana fall :rolleyes: Begriper mig inte på folk som tror att jämförelser till förmån för något de själva inte äger är en invit till tjafs. Så är det inte. Jag skriver om min erfarenhet, du om din. That's it.



#18

Postad 31 augusti 2016 - 15:26

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

När jag köpte min tv 2011 upplevde jag film som överlägset på plasman jämfört med LCD och LED. På LCD/LED såg det ut som att det var en studiobild för bilden var så dålig medan på plasman var det verkligen en filmupplevelse. Jag antar att det inte ser ut så längre på LCD då flera här verkar tycka att t ex Sonyn har jättebra bild?

 

LG verkar ha fått lite kritik för bilden vid snabb förflyttning av bilden vid film vad jag läst. Är det så även vid fotbollstittande?



#19

Postad 31 augusti 2016 - 15:50

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

När jag köpte min tv 2011 upplevde jag film som överlägset på plasman jämfört med LCD och LED. På LCD/LED såg det ut som att det var en studiobild för bilden var så dålig medan på plasman var det verkligen en filmupplevelse. Jag antar att det inte ser ut så längre på LCD då flera här verkar tycka att t ex Sonyn har jättebra bild?

 

LG verkar ha fått lite kritik för bilden vid snabb förflyttning av bilden vid film vad jag läst. Är det så även vid fotbollstittande?

 

 

Jag gillade film bättre på min Panasonic plasma än min Samsung LCD, även då bägge hade sina för- och nackdelar. Film och OLED känns som gjorda för varann, det var till och med bättre än jag vågade tro innan jag köpte B6.

 

Självklart har mycket hänt på LCD-sidan och jag tycker du bör ge dig ut och titta! Likaså OLED! Och om du väljer köpa så gör det endast mot 30 dgr öppet köp (typ Elgiganten / Media Markt) så att du har möjligheten att byta tillbaka. 

 

LG har fått kritik för sin rörelsehantering, från mig själv bland andra, där finns utrymme för förbättring fortfarande. Men det varierar friskt mellan materialet du tittar på och för min del är det inte enbart vid 24Hz sånt kan uppstå. Dock är alla fördelar med OLED så pass starka att jag tänker mindre och mindre på det nu. En del ägare säger sig inte uppleva några problem alls.


Redigerat av RickyDeg, 31 augusti 2016 - 15:51.


#20

Postad 31 augusti 2016 - 16:09

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Den enda som antyder ett OLED-LCD "krig" är du själv i sådana fall :rolleyes: Begriper mig inte på folk som tror att jämförelser till förmån för något de själva inte äger är en invit till tjafs. Så är det inte. Jag skriver om min erfarenhet, du om din. That's it.

Jag menade bara att vi inte skulle hijacka tråden med för och emot lcd oc oled, det var ingen pekpinne till dig. Poängen med mitt inlägg var att oändlig svärta är unikt för oled i dagsläget, men korrekt färgåtergivning är det faktiskt inte utan går att få på en bra lcd också.

#21

Postad 31 augusti 2016 - 16:48

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag menade bara att vi inte skulle hijacka tråden med för och emot lcd oc oled

 

 

Rätt. Det ska vi inte göra.  :) Men det är bra att diskutera upplevda skillnader.



#22

Postad 31 augusti 2016 - 22:01

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

 

LG har fått kritik för sin rörelsehantering, från mig själv bland andra, där finns utrymme för förbättring fortfarande. Men det varierar friskt mellan materialet du tittar på och för min del är det inte enbart vid 24Hz sånt kan uppstå. Dock är alla fördelar med OLED så pass starka att jag tänker mindre och mindre på det nu. En del ägare säger sig inte uppleva några problem alls.

Borde inte en uppdatering kunna lösa rörelsehanteringen? Är det något LG jobbar på i dagsläget?



#23

Postad 01 september 2016 - 08:57

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Borde inte en uppdatering kunna lösa rörelsehanteringen? Är det något LG jobbar på i dagsläget?

 

Man kan ju tycka det eftersom det bör vara mjukvaru-baserat (?).

 

Saken är den att många användare (på många forum världen över) har påpekat viss problematik med rörelsehantering hos LG's paneler i flera år utan att någon större förbättring skett via uppdateringar av mjukvaran. Själv måste jag använda TruMotion påslaget (user-läget) och den finessen dras med egna problem. Förvisso gör andra rörelsehanteringsprogram det också, men jag har exempelvis sett bättre resultat med Panasonic, Samsung och Sony's motsvarigheter. Här tycker jag LG ligger lite efter fortfarande. Dock inte ett jätte-problem. Beror på hur "känslig" man är också.

 

Känner en kollega som köpte LG's första OLED 2013. Han väntar fortfarande på mjukvaruuppdatering av rörelsehanteringen. Inget har skett. Han älskar den ändå men brukar prata om att det ser störande ut emellanåt. Något han inte upplevde på sin gamla Sony LCD.

 

Det finns sätt att tämja detta lite grann. Om du köper en LG OLED så kan du kontakta mig för lite tips om du känner för det.



#24

Postad 01 september 2016 - 15:06

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Man kan ju tycka det eftersom det bör vara mjukvaru-baserat (?).

 

Saken är den att många användare (på många forum världen över) har påpekat viss problematik med rörelsehantering hos LG's paneler i flera år utan att någon större förbättring skett via uppdateringar av mjukvaran. Själv måste jag använda TruMotion påslaget (user-läget) och den finessen dras med egna problem. Förvisso gör andra rörelsehanteringsprogram det också, men jag har exempelvis sett bättre resultat med Panasonic, Samsung och Sony's motsvarigheter. Här tycker jag LG ligger lite efter fortfarande. Dock inte ett jätte-problem. Beror på hur "känslig" man är också.

 

Känner en kollega som köpte LG's första OLED 2013. Han väntar fortfarande på mjukvaruuppdatering av rörelsehanteringen. Inget har skett. Han älskar den ändå men brukar prata om att det ser störande ut emellanåt. Något han inte upplevde på sin gamla Sony LCD.

 

Det finns sätt att tämja detta lite grann. Om du köper en LG OLED så kan du kontakta mig för lite tips om du känner för det.

Jag är nog känslig för rörelsehanteringen.

 

När det gäller VT30 vet jag att väldigt många störde sig på buzzing från tv:n. När barnen sover och jag har lågt ljud på hör jag det om jag lyssnar efter det, men det har inte påverkat mig alls. För övrigt har jag varit väldigt nöjd med bilden både för film och sport.

 

Tråkigt att inte LG kan uppdatera sin egen j*vla produkt! Panasonic har jag förtroende för när det gäller bilden, men eftersom de inte tillverkar plasma längre känns det som en djungel igen.

Får se hur jag gör. Får lite abstinens lite då och då även om vi klarat oss bra de här dagarna utan tv.



#25

Postad 02 september 2016 - 10:14

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag är nog känslig för rörelsehanteringen.

 

När det gäller VT30 vet jag att väldigt många störde sig på buzzing från tv:n. När barnen sover och jag har lågt ljud på hör jag det om jag lyssnar efter det, men det har inte påverkat mig alls. För övrigt har jag varit väldigt nöjd med bilden både för film och sport.

 

Tråkigt att inte LG kan uppdatera sin egen j*vla produkt! Panasonic har jag förtroende för när det gäller bilden, men eftersom de inte tillverkar plasma längre känns det som en djungel igen.

Får se hur jag gör. Får lite abstinens lite då och då även om vi klarat oss bra de här dagarna utan tv.

 

Som sagt - vissa upplever inga problem med LG's rörelsehantering. Du kanske inte heller kommer göra det.

 

Buzzing var en jobbig aspekt med plasma, helt klart att jag själv tyckte det. Bra att det inte störde dig. Min OLED är helt knäpptyst, och blir heller inte särskilt varm, om ens ljummen, efter många timmars användande.

 

Du kanske har hört att Panasonic, Philips och Loewe släpper OLED snart också. Kommer förmodligen bli ganska dyra dock. Tror inte de hamnar på samma nivå som dagens B6, men bara spekulation från min sida.

 

Om abstinensen blir för jobbig tycker jag du bör köpa mot 30 dgr öppet köp (som nämndes tidigare). Oavsett vad du väljer. Då har du så att säga inget att förlora om något stör dig. Tro mig - jag är känslig för rörelsehantering själv men skulle aldrig lämna min B6 åter. No way. Det är referenskvalitét på OLED, utan tvekan. Får man in en sån i hemmet är det lätt att bli hänförd. Kan aldrig gå tillbaka till LCD nu efter detta. Tänk på att LCD som teknik fortfarande lider av clouding, DSE (Dirty Screen Effect), dålig betraktningsvinkel etc etc (kan skilja väldans mellan paneler/fabrikat). Kan vara värt att väga in. Förutom medelmåttlig rörelsehantering på visst material emellanåt ser jag inga som helst konstigheter på min B6.



#26

Postad 02 september 2016 - 10:59

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Som sagt - vissa upplever inga problem med LG's rörelsehantering. Du kanske inte heller kommer göra det.

 

Buzzing var en jobbig aspekt med plasma, helt klart att jag själv tyckte det. Bra att det inte störde dig. Min OLED är helt knäpptyst, och blir heller inte särskilt varm, om ens ljummen, efter många timmars användande.

 

Du kanske har hört att Panasonic, Philips och Loewe släpper OLED snart också. Kommer förmodligen bli ganska dyra dock. Tror inte de hamnar på samma nivå som dagens B6, men bara spekulation från min sida.

 

Om abstinensen blir för jobbig tycker jag du bör köpa mot 30 dgr öppet köp (som nämndes tidigare). Oavsett vad du väljer. Då har du så att säga inget att förlora om något stör dig. Tro mig - jag är känslig för rörelsehantering själv men skulle aldrig lämna min B6 åter. No way. Det är referenskvalitét på OLED, utan tvekan. Får man in en sån i hemmet är det lätt att bli hänförd. Kan aldrig gå tillbaka till LCD nu efter detta. Tänk på att LCD som teknik fortfarande lider av clouding, DSE (Dirty Screen Effect), dålig betraktningsvinkel etc etc (kan skilja väldans mellan paneler/fabrikat). Kan vara värt att väga in. Förutom medelmåttlig rörelsehantering på visst material emellanåt ser jag inga som helst konstigheter på min B6.

Går fram och tillbaka i tankarna.

Funderar på om jag skulle satsa på en billig 910 under Black Friday och lägga krutet nästa år eller året efter när de andra tillverkarna har visat upp sina Oleds.

Dålig timing på trasig tv nu!



#27

Postad 02 september 2016 - 11:32

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Går fram och tillbaka i tankarna.

Funderar på om jag skulle satsa på en billig 910 under Black Friday och lägga krutet nästa år eller året efter när de andra tillverkarna har visat upp sina Oleds.

Dålig timing på trasig tv nu!

 

Hehe 

 

Så kan man ju alltid göra, och flytta den första till ett annat rum (eller sälja). Ska själv köpa en 65" OLED nästa år och flytta min 55" B6 in till sovrummet. 

 

Häng kvar till Black Friday du, men se till att få 30 dgr (typ Elgiganten, Media Markt, Siba etc). Mitt personliga tips! 



#28

Postad 02 september 2016 - 11:51

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Har du otrolig tur så kan detta hjälpa. Från Panasonics support:

 

Reset av Panasonic TV.

 

Stäng TV.

Koppla bort allt externt som HDMI, korthållare etc.

Starta TV:n och tryck samtidigt på (-V på TV) och (meny på fjärren)

Self check görs automatiskt. Indikerar OK om allt är OK.

Starta om TV.

Alla inställningar skall nu göras som på en ny TV.



#29

Postad 02 september 2016 - 11:54

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Har du otrolig tur så kan detta hjälpa. Från Panasonics support:

 

Reset av Panasonic TV.

 

Stäng TV.

Koppla bort allt externt som HDMI, korthållare etc.

Starta TV:n och tryck samtidigt på (-V på TV) och (meny på fjärren)

Self check görs automatiskt. Indikerar OK om allt är OK.

Starta om TV.

Alla inställningar skall nu göras som på en ny TV.

Har testat det, men det funkade inte. Tack ändå!

Kanske ska testa det igen.



#30

Postad 18 september 2016 - 20:19

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Var på Elgiganten Nordstan häromdagen och tittade på en B6:a. Det var riktigt dålig bild. De hade någon video från en konsert och när de filmade publiken såg man att tv:n inte hängde med. När publiken rörde sig blev den något sorts pixelkaos. Har inte hängt med de senaste åren, men det är väl clouding/ghosting/judder eller vad det heter.

 

Frågade säljaren om den var uppdaterad varpå den ena säljaren säger ja och den andra frågar vad jag menar. Om det är senaste firmware frågar jag. Nej svarar han då. Jag säger att bilden är dålig. Den är från Youtube svarar han då.

Då ber jag att få se den vanliga bilden från digital-tv. Då ser man att den har inbränningar. Säljaren säger då att det inte är någon fara, det försvinner på någon vecka så länge man har den på standby-läge.

 

Bilden var så dålig att jag blir helt lam. Är inte skärmarna bättre än så här? Ska kolla imorgon vad det kan tänkas kosta att laga min vt30 trots allt.

Känns som det får vänta med oled.

 

Ni som haft er B6:a ett tag nu. Hur bra är bilden för er efter senaste uppdateringarna?



#31

Postad 18 september 2016 - 20:49

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

 

Bilden var så dålig att jag blir helt lam. Är inte skärmarna bättre än så här? Ska kolla imorgon vad det kan tänkas kosta att laga min vt30 trots allt.

Känns som det får vänta med oled.

 

Ni som haft er B6:a ett tag nu. Hur bra är bilden för er efter senaste uppdateringarna?

 

 

Bilden blir efter vad du matar den med. Matar du en Volvo som går på bensin med diesel blir det lätt fiasko.

Det du borde ha gjort var att antingen kolla på en 1080p-film i butik eller 4k. Först då ser du vad B6 går för. 

Ett tips från mig till dig är att använda Google och läs på. Du kommer lätt se att bildkvalitén från årets OLED-modeller från LG är hyllad.

 

Sedan om inbränning. I en butik står en tv-apparat på 24/7 med väldigt lite vila. Det uppstår då ibland en del inbränningar.  Hade du haft på din VT30 24/7 i ditt hem hade samma sak hänt. 


Redigerat av Foxxy, 18 september 2016 - 20:50.


#32

Postad 18 september 2016 - 20:54

Ängeln
  • Ängeln
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Bilden blir efter vad du matar den med. Matar du en Volvo som går på bensin med diesel blir det lätt fiasko.

Det du borde ha gjort var att antingen kolla på en 1080p-film i butik eller 4k. Först då ser du vad B6 går för. 

Ett tips från mig till dig är att använda Google och läs på. Du kommer lätt se att bildkvalitén från årets OLED-modeller från LG är hyllad.

 

Sedan om inbränning. I en butik står en tv-apparat på 24/7 med väldigt lite vila. Det uppstår då ibland en del inbränningar.  Hade du haft på din VT30 24/7 i ditt hem hade samma sak hänt. 

Ja, du har nog rätt. Blev så besviken på bilden bara. Kan inte förstå att inte butiken ser till att ha bästa möjliga bild så kunderna vill köpa.

Får dra dit och be dem dels uppdatera till senaste firmware och sen sätta igång en film och gärna fotboll så jag får se en rättvis bild.


Redigerat av Ängeln, 18 september 2016 - 20:55.


#33

Postad 18 september 2016 - 21:12

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

heh det är nog första gången jag hört nån säga att dom såg dålig bildkvalité på en OLED, det måste ha varit riktigt dåligt källmaterial / kasst inställd TV  :D

 

Jag kan garantera dig att det är den bästa bild du kan få för närvarande, nåväl E6 & G6 kanske ger snäppet bättre bild men det är marginellt.

 

Har du vägarna förbi Växjö är du välkommen att kolla på hur bra bild ska se ut  ;)

 

ang sport på årets modeller är det inga som helst problem, fantastiskt flyt i bilden inga hack öht .. jag kollar mycket fotboll / F1 / hockey osv och har inget att klaga på på den fronten.



#34

Postad 18 september 2016 - 21:18

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

Ja, du har nog rätt. Blev så besviken på bilden bara. Kan inte förstå att inte butiken ser till att ha bästa möjliga bild så kunderna vill köpa.

Får dra dit och be dem dels uppdatera till senaste firmware och sen sätta igång en film och gärna fotboll så jag får se en rättvis bild.

Finns en del att läsa om B6 i forumets tråd också :) https://www.minhembi...howtopic=328957 
Är du inne på att köpa en B6 så kommer du bli nöjd oavsett. Ett tips är att hålla dig borta från förra årets OLED-modeller även om prisskillnaden kanske lockar.

Håller med dig om bildkvalitén från källorna i butikerna. De borde alltid mata med äkta UHD till varenda tv som stödjer 4K.  

Går själv väldigt sällan in i butik och kollar. Hur den presterar läser jag om istället här och från recensioner. 

 

Är själv VT50-ägare så lider med dig att din VT30 har gått sönder. Panasonic släpper sin andra OLED nästa år om du har möjlighet att vänta. Mycket händer nu framöver från 2017 och framåt.

 

heh det är nog första gången jag hört nån säga att dom såg dålig bildkvalité på en OLED, det måste ha varit riktigt dåligt källmaterial / kasst inställd TV   :D

Hehe samma här. Kan bara gissa mig till att det var den interna youtube-appen i tvn. TVn var säkert ansluten via Wifi med dålig hastighet och Youtube gav då lägsta möjliga bildkvalité.

Redigerat av Foxxy, 18 september 2016 - 21:22.


#35

Postad 18 september 2016 - 21:31

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

om LGs OLED-modeller är dyra är det nog ingenting i jämförelse med va panasonics lär vara  :ph34r:  den dom sålde i england förra året gick väll på över 100 lök?  :D



#36

Postad 18 september 2016 - 21:42

Foxxy
  • Foxxy
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0

om LGs OLED-modeller är dyra är det nog ingenting i jämförelse med va panasonics lär vara  :ph34r:  den dom sålde i england förra året gick väll på över 100 lök?  :D

6000 pund där men 100 000kr här hemma ja :( Men anledningen att det var den höga prislappen berodde på att de valde att tillverka väldigt få exemplar. Nu har Panasonic valt att köra vidare på OLED och förhoppningsvis starta en något större tillverkning och få till bättre pris.



#37

Postad 18 september 2016 - 21:53

mrchisholm
  • mrchisholm
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0

ju fler tillverkare desto bättre för oss  :)  dock kommer alla tillverkare köra LGs paneler så nån större skillnad lär de inte vara.



#38

Postad 19 september 2016 - 10:09

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Kan inte förstå att inte butiken ser till att ha bästa möjliga bild så kunderna vill köpa.

Får dra dit och be dem dels uppdatera till senaste firmware och sen sätta igång en film och gärna fotboll så jag får se en rättvis bild.

 

Var du på en stormarknad så var inte detta inte alls konstigt eller ovanligt. Tyvärr.

 

Du måste begära en kvalitétskälla med kvalitétsmaterial om du vill få en hint om vad en TV kan prestera. Dessutom behöver du fjärrkontrollen så du själv kan ändra bildläge och stänga av 'allt' trams som i stort sett bara förstör bilden (butikerna brukar använda ett "demo/butiks-läge" nämligen).

 

Firmware hade nog knappast med saken att göra (jag uppdaterar mitt eget exemplar regelbundet).

 

Som andra redan påpekat: du har inget att oroa dig för. Din upplevelse av B6 i den där butiken är inte representativ för något. Som jag sagt tidigare - köp hem den på 30 dgr öppet köp så har du inget att förlora. Chansen är stor att du kommer bli hänförd...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.