Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ställa in allt? W10-Spotify-Mojo

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HiFiMAN HE-400i (Hörlurar) 5 8,62 (7) Inga priser
Chord Electronics Mojo (DAC & hörlursförstärkare) 4 9,06 (15) 750:-
Lenovo ThinkPad X1 Carbon 20FB003PMX (Laptops (Bärbara datorer)) 9 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 13 november 2016 - 19:14

Unregisteredf0e53a83
  • Unregisteredf0e53a83
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej! Kör en kombo som innehåller följande:

Lenovo X1 Carbon med Windows 10 Pro (har även MBP och iPhone 6S)
​Spotify (premium)
​Chord Mojo
HifiMan400i

 

Helt ny på detta segment, innan har jag bara kört vanliga lurar i datorn. Nu med denna kombon så är ljudet betydligt bättre. Men jag är inte övertygad om att jag har rätt inställningar, därför vänder jag mig till er.

 

Största frågan är just hur datorn skall konfigureras för att ge så bra ljud som möjligt. Just nu lyser volym-knappen grön på Mojon, vilket betyder 96 kHz. Hur gör jag för att datorn skall ändra så det blir högre eller lägre? Har laddat drivrtiner från Chordelectrics hemsida.

 

 



#2

Postad 13 november 2016 - 21:46

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Om du kör Spotify som källa, är det önskvärt att plocka ut 44,1 kHz till din Mojo, det vill säga att "powerknappen" ska lysa röd. Det är så gott som alltid att föredra att plocka ut en oförvanskad signal till en bra dac och låta dacen processa den.
(Jag antar att du talar om färgen på "poweknappen" för färgen på volymknapparna indikerar ju bara ljudvolymen).
Har du källfiler i andra upplösningar, som du kör genom andra program, ska du alltså sträva efter att få datorn att mata ut filens ursprungliga upplösning och inget annat.

#3

Postad 14 november 2016 - 07:41

Unregisteredf0e53a83
  • Unregisteredf0e53a83
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Ok. Vad händer om spotify har högre upplösning? Skalar den ner då och sedan ska DAC skala upp? Eller hur fungerar det?
Ska ställa in datorn på 44,1 då.
Vad är bättre än Spotify?

#4

Postad 14 november 2016 - 18:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Spotify använder så kallad "förstörande" komprimering och tar bort delar av ljuddatan och "sammanfattar" delar av den för att spara plats. Görs detta "bra" ska förlusten i ljudkvalitet bli ohörbar. Det finns dock ljudinformation som är svår att komprimera på ett sätt så det inte hörs.
Mer om detta i denna p3-dokumentär, om du är intresserad :http://sverigesradio...?programid=4112

Ogg-filerna som streamas från spotify lämnar din dator som en signal kodad i PCM 44,1 kHz och 16 bitar per sample, om du kör standardinställningar i Spotify. Jag vill minnas att det går att ändra detta i Spotify så du kör ut högre, vilket knappast lär vara att fördedra, innan du skickar skickar signalen till din Mojo. De flesta dacar skalar upp signalen internt som ett led i da-omvandlingen.
Det är ju lite som att lämna in något till konservatorn. Hen jobbar häldre med objektet från grunden, och ser det inte som hjälp om en amatör gjort ett förarbete och "skälpt till" innan.
Din Mojo kommer alltid att jobba med den signal den matas med och skala upp den internt innan den da-omvandlas. Den skalar inte ner innan.

Har du okomprimerade filer eller förlustfritt komprimerade filer gäller samma sak. Kör ut dem i den upplösning filen är sparad i.
Vill du testa högupplöst PCM eller dsd finns gratis filer från bland annat "nativedsd.com" att ladda ner om du registrerar ett konto.
Har själv även köpt lite dsd256 och dxd (PCM 352,8 kHz) där för att prova med min Mojo.
Gillar du streaming och vill ha riktig cd-kvalitet kan du använda Tidal Hifi för 199:-/ månad istället för Spotify.

#5

Postad 15 november 2016 - 10:02

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Använd Fidelify om du vill köra Bitperfect från Spotify i Windows miljö. Det är gratis. Sämre inferface men bättre ljud till din DAC än i Spotify klienten.

http://fidelify.net/


Redigerat av Bogge, 15 november 2016 - 10:03.


#6

Postad 17 november 2016 - 18:53

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Någon som har koll på hur och om det går att använda foobar för dsd256 till Mojo. För min del funkar det bra med högupplöst PCM och även dsd64 och dsd128. När jag kör dsd256 blir det mest bara musik dränkt i brus, som att dacen inte hanterar DoP-standarden korrekt, utan tolkar det som PCM.
Jag kontaktade supporten på Native dsd, där jag köpt mina nya dsd256-filer. De sa att felet antagligen låg i foobar och att jag skulle prova jriver eller Roon Audio istället.
Jag laddade ner Roon och kör Trial, funkar utmärkt att spela dsd256 genom Roon. Har läst mycket gott om Roon sedan tidigare, om hur fantastiskt det ska vara. Kan efter att ha provat i en vecka konstatera att det inte faller mig i smaken.
Bäst vore om jag på något sätt fick ordning på foobar så jag använda det även med dsd256. Alternativt hitta ett annat bra uppspelningsprogram, som jag gillar. Mitt viktigaste krav förutom att det ska låta bra och fungera är att jag på ett eller annat sätt ska kunna använda min egen mappstruktur för att navigera i min musiksamling.
Vet någon vad man ska ha för inställningar i foobar?
Vet någon några andra bra uppspelningsprogram som lirar dsd256 med Mojo?
Bifogar bild på mina dsd-inställningar från foobar.

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.