Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 65PUS6262 skickar sporadiskt ljud till förstärkare

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 oktober 2017 - 21:10

Taccarino
  • Taccarino
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

När AppleTV uppdaterades med 4K stöd så passade jag på att uppdatera min gamla anläggning genom att köpa en ny 4K tv och en Surroundförstärkare. 

 

TVn blev en Philips 65PUS6262 och förstärkaren en Onkyo TX-L50. Båda produkterna är midrangegrejer och förväntar mig inte några stordåd. 

 

Har dock ett problem med ljudkopplingen till förstärkaren som stör mig oerhört. Systemet är kopplat som så att förstärkaren är kopplad till TVn via HDMI 1 som är ARCkontakten och AppleTV till HDMI 2 som är HDR kompatibel 4:2:2. Både starkare och TVn är inställda på HDMI CEC respektive EasyLink. Styrningen fungerar bra så sätt att volymen på AppleTV remote och TV-fjärren styr förstärkaren. Det har aldrig knasat. Det som dock inte fungerar är att ARC inte alltid aktiveras. Det fungerar ibland klockrent och ibland så vägrar den gå på. Jag har bytt HDMI kablar  (18 Gb/s) och testat olika uttag och ibland fungerar det och ibland så vägrar den att gå igång. Just att det ibland fungerar och ibland inte gör det knepigt att felsöka. 

 

Kör man till TVn interna högtalare fungerar det så det finns uppenbarligen en signal. Problemet med ljudöverföringen gäller både AppleTV och TV. Så det är inte direkt kopplat till AppleTV. 

 

Någon som har någon fundering vad detta kan bero på? Eller har tanke på hur man kan felsöka vidare. 



#2

Postad 09 oktober 2017 - 22:39

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Varför går du omvägen via TVn, istället för att koppla ATVn direkt till förstärkaren ?

#3

Postad 10 oktober 2017 - 16:54

Taccarino
  • Taccarino
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Varför går du omvägen via TVn, istället för att koppla ATVn direkt till förstärkaren ?

 

 

En bra fråga helt klart. Jag har testat detta med men har haft problem med att jag velat använda mig av HDMI2 för AppleTV då den har bäst bildinställningr (4:4:4) och inte HDMI som är ARC. Men testade nu igen och köra på HDMI 2 till receivern och då får jag ljud igen i min AppleTV vilket är bra. Det verkar som att den är hysteriskt känslig för kablar. Vissa ger brus och andra ger bättre bild. Ett himla bytande... Dock är styrningen av enheterna knepiga. Stänger man av tvn så stängs alla enheter av som det skall men dock startar AppleTV och stärkaren om igen efter några sekunder vilket är knepigt. 

 

Men problemet med ljudet är ju kvar då ljudet från TVn inte går via förstärkaren. Det gick inte heller när jag hade HDMI1 heller. Så mitt ursprungliga problem kvarstår. Störigt.



#4

Postad 11 oktober 2017 - 12:21

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

En bra fråga helt klart. Jag har testat detta med men har haft problem med att jag velat använda mig av HDMI2
för AppleTV då den har bäst bildinställningr (4:4:4) och inte HDMI som är ARC.

Vad stoppar dig från att koppla kabeln från receivern till HDMI2 ?

Vissa ger brus och andra ger bättre bild.

Borde i princip vara omöjligt, iom att du kör ut en digital signal. Antingen har du bild, eller inte.
 

Stänger man av tvn så stängs alla enheter av som det skall men dock startar AppleTV och
stärkaren om igen efter några sekunder vilket är knepigt.

Stäng av HDMI CEC ....
 

Men problemet med ljudet är ju kvar då ljudet från TVn inte går via förstärkaren.

Det är till exakt just det du ska använda ARC-anslutningen ;)

#5

Postad 11 oktober 2017 - 16:56

Taccarino
  • Taccarino
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Vad stoppar dig från att koppla kabeln från receivern till HDMI2 ?

Borde i princip vara omöjligt, iom att du kör ut en digital signal. Antingen har du bild, eller inte.
 
Stäng av HDMI CEC ....
 
Det är till exakt just det du ska använda ARC-anslutningen ;)

 

 

Tack för svaren. Jag kör som sagt recievern till HDMI2 för bästa bild och då fungerar ljudet från ATV men då fungerar ju inte tv ljudet som då kanske kräver ARC som är HDMI1. Moment 22. 

 

Bruset fanns där och kändes som ett glapp som en annan kabel löste. Vet att det låter konstigt då det är en digital signal. Men brus var det likväl.

 

Skall pröva att kolla om HDMI CEC på receivern löser detta. Får se hur man gör gällande TV ljudet. Nu är det inte ett jätteproblem då jag inte kollar så mycket på tv. 

 

Nu stör jag mig mest på att ATVs uppdateringsfrekvens är låst. Vill man ha mjukbild på svt så får man byta till 50Hz och vill man ha mjuk bild på Netflix så får man byta till 60Hz. Störigt.



#6

Postad 12 oktober 2017 - 09:37

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tack för svaren. Jag kör som sagt recievern till HDMI2 för bästa bild och då fungerar ljudet
från ATV men då fungerar ju inte tv ljudet som då kanske kräver ARC som är HDMI1. Moment 22.

HDMI Out har ARC, det är där TV-ljudet kommer att komma in.
ATVn kan du koppla in i HDMI2 eller någon annan utgång, förutsatt att de alla har samma egenskaper.
 

Skall pröva att kolla om HDMI CEC på receivern löser detta. Får se hur man gör gällande TV ljudet.
Nu är det inte ett jätteproblem då jag inte kollar så mycket på tv.

 
Alternativet är ju annars att köra optisk kabel mellan TV och receiver. 
 

Nu stör jag mig mest på att ATVs uppdateringsfrekvens är låst.

Välkomna till Apples värld ....

Redigerat av frollic, 12 oktober 2017 - 09:37.


#7

Postad 28 oktober 2017 - 20:26

Unregisterede6cfb3f9
  • Unregisterede6cfb3f9
  • Användare

  • 176 inlägg
  • 0
Kikat på samma TV, 9.900 på Netonnet.
Hur är din upplevelse? Ghosting? Har du spelat nått tex Xbox och om ja, hur funkar det?

Redigerat av Unregisterede6cfb3f9, 28 oktober 2017 - 20:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.