Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpt en beg Sony VPL-HW55ES, har några frågor till experterna...

17 svar till detta ämne Sony VPL-HW55ES
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 november 2017 - 15:31

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Hej,

 

Efter att ha kört en Optoma HD65 i drygt 10 år har jag nu uppgraderat till en Sony VPL-HW55ES. Fick tag i en via Blocket för 10 tusen jämnt (950h på första lampan, inkl en schysst hylla och ett gäng glasögon).

 

Jag har inte hunnit kalibrera den ännu och kommer troligtvis köpa en ny duk (efter att jag flyttat biorummet till ett annan rum i källarn). Bildmässigt känns den dock kalas redan, vilket jag också väntade mig. Och så otroligt tyst! :)

 

Jag kör uteslutande HDMI från en Windows-laptop. 

 

Några frågor/problem har jag dock...

 

Ibland dyker det upp horisontella, flimrande röda sträck i bilden. Det tycks vara relaterat till vilken bildfrekvens jag ställer in i grafikkortets inställning. Kör jag 60p så är det väldigt mycket sträck i framför allt svarta fält i bilden. Ändrar jag till 24p så blir det bättre. Är detta normalt eller är det nåt fel tro (på projje, kabel, PC eller inställningar)? 

 

När jag kollar t ex nyheterna i SVTPlay så blir det väldigt osyncat ljud/bild. Det är värre i Chrome än i Edge, och tycker det blir värre i 24p än 60p. Det är inga problem i Netflix-appen eller när jag kör VLC. Hur kan detta avhjälpas?

 

Gamla Optoma:n hade inget av ovanstående (samma HDMI-kabel dessutom). Det var bara att trycka i HDMI-sladden och köra.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh

Biggis



#2

Postad 06 november 2017 - 16:22

energyrikard
  • energyrikard
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hejsan,
Grattis! Det är en fantastisk maskin.
Jag har en likadan och har aldrig haft konstiga linjer. Testa byt källa och kabel.

Kränger min med ny lampa för samma peng. :)

Redigerat av energyrikard, 06 november 2017 - 16:22.


#3

Postad 06 november 2017 - 17:14

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Hur lång hdmi kabel kör du?

#4

Postad 06 november 2017 - 18:49

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Hejsan,
Grattis! Det är en fantastisk maskin.
Jag har en likadan och har aldrig haft konstiga linjer. Testa byt källa och kabel.
Kränger min med ny lampa för samma peng. :)

Tack! PCn och kabeln är samma som innan, men Sonyn kanske är känsligare för ev dålig signal. Har en stationär i samma rum, får testa från den. Du borde lätt få 10 papp, tycker jag! Lägg in den i marknaden här. Vad tänker du byta till?

Hur lång hdmi kabel kör du?

Den är nog 10m och dessutom billigast möjliga (Deltaco) Kanske läge att uppgradera även kabeln Jag antar att ju längre kabel desto större risk för störningar?

#5

Postad 06 november 2017 - 22:05

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Tack! PCn och kabeln är samma som innan, men Sonyn kanske är känsligare för ev dålig signal. Har en stationär i samma rum, får testa från den. Du borde lätt få 10 papp, tycker jag! Lägg in den i marknaden här. Vad tänker du byta till?

Den är nog 10m och dessutom billigast möjliga (Deltaco) Kanske läge att uppgradera även kabeln Jag antar att ju längre kabel desto större risk för störningar?

 

Din förra projektor var 720p så förmodligen därför kabeln klara av att att skicka signalen utan förlorad information. Förmodligen därför det blir bättre med 24p än med 60p eftersom det krävs mer bandbredd för att skicka det. 

 

Efter att ha skrivit allt det där så såg jag nu att den billigaste Deltaco 10 meter HDMI är endast Standard Speed (720p/1080i). 

 

Så där har du garanterat problemet. Vill du vara helt säker ändra upplösningen på datorn till 720p bara för att testa och se att det försvinner.



#6

Postad 06 november 2017 - 22:58

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Din förra projektor var 720p så förmodligen därför kabeln klara av att att skicka signalen utan förlorad information. Förmodligen därför det blir bättre med 24p än med 60p eftersom det krävs mer bandbredd för att skicka det. 
 
Efter att ha skrivit allt det där så såg jag nu att den billigaste Deltaco 10 meter HDMI är endast Standard Speed (720p/1080i). 
 
Så där har du garanterat problemet. Vill du vara helt säker ändra upplösningen på datorn till 720p bara för att testa och se att det försvinner.

Grymt, ska testa!

#7

Postad 07 november 2017 - 22:53

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Hm, testade att dra ner upplösningen hela vägen ner till 800x600, störningarna kvarstod i 60p Hz.

Har i alla fall beställt en ny kabel :)

Bifogad fil(er)



#8

Postad 08 november 2017 - 00:07

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Har du någon kortare kabel att testa med ifall du tar laptopen närmare projektorn ?

 

Testat också att byta hdmi ingång på projektorn ?

 

Oavsett så kommer vi få veta när du fått hem din nya kabel som klarar 1080p :P



#9

Postad 08 november 2017 - 07:22

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
@cinemadream: jo, får testa det ikväll :) Tack!

Yes, blir intressant att testa nya kabeln. Korkat att köra billigaste kabeln till en projje i denna klass :)

#10

Postad 08 november 2017 - 21:07

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Yes, blir intressant att testa nya kabeln. Korkat att köra billigaste kabeln till en projje i denna klass :)

 

Behöver inte alls vara så korkat. Min Deltaco 10-metare för 79:- klarar i alla fall The Martian och The Revenant i UHD, så det kan allt vara värt att testa först. :)

 

Edit: Ska tillägga att det dock står high-speed på kabeln.


Redigerat av Gersson, 08 november 2017 - 21:12.


#11

Postad 08 november 2017 - 22:35

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Behöver inte alls vara så korkat. Min Deltaco 10-metare för 79:- klarar i alla fall The Martian och The Revenant i UHD, så det kan allt vara värt att testa först. :)

 

Edit: Ska tillägga att det dock står high-speed på kabeln.

Hehe, jag tror säkert att vilken high-speed som helst skulle duga. Slog till på en lite dyrare, dock inget överdrivet 495 kr :)

 https://www.webhalle...ime_aktiv-svart



#12

Postad 13 november 2017 - 08:22

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 1
Testade nya kabeln igår och alla störningar var borta :)
Jag tyckte även att syncen vid svt-streaming blev bättre. Kanske var det bara i mitt huvud dock :D

#13

Postad 15 november 2017 - 15:01

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Kablar kan påverka mycket. Standard speed klarar inte 1080p men det kan även bli problem med high speed-kablar. Köpte för ett tag sedan en Profigold high speed-kabel på 15 meter (ska klara upp till 4K-upplösning). Den ville inte alls lira med mina Oppo 93 BR/Oppo 983 DVD och min Optoma HD230x. Det var störningar hela tiden på 1080p men det blev bättre när jag ändrade till 1080i eller 720p

Försökte returnera kabeln men säljaren på Ebay trilskades så till slut köpte jag en begagnad 12m Supra på Tradera.
Tänkte kasta Profigoldkabeln. Hade ingen användning för den och den kostade ändå bara ca 300 kr med frakt från Storbritannien. Ville inte sälja den då den inte kunde visa 1080p utan störningar.

Bestämde mig häromveckan för att testa den från min stationära dator till TV:n och där fungerade den utmärkt. Så då kommer i alla fall kabeln till användning när jag t.ex. kollar på serier på Amazon eller liknande...



#14

Postad 15 november 2017 - 15:04

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Kablar kan påverka mycket. Standard speed klarar inte 1080p men det kan även bli problem med high speed-kablar. Köpte för ett tag sedan en Profigold high speed-kabel på 15 meter (ska klara upp till 4K-upplösning). Den ville inte alls lira med mina Oppo 93 BR/Oppo 983 DVD och min Optoma HD230x. Det var störningar hela tiden på 1080p men det blev bättre när jag ändrade till 1080i eller 720p

Försökte returnera kabeln men säljaren på Ebay trilskades så till slut köpte jag en begagnad 12m Supra på Tradera.
Tänkte kasta Profigoldkabeln. Hade ingen användning för den och den kostade ändå bara ca 300 kr med frakt från Storbritannien. Ville inte sälja den då den inte kunde visa 1080p utan störningar.

Bestämde mig häromveckan för att testa den från min stationära dator till TV:n och där fungerade den utmärkt. Så då kommer i alla fall kabeln till användning när jag t.ex. kollar på serier på Amazon eller liknande...

Hehe, ja, det är lite av en djungel :) Skönt att du fick till det.



#15

Postad 15 november 2017 - 15:21

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Kablar kan påverka mycket. Standard speed klarar inte 1080p men det kan även bli problem med high speed-kablar. Köpte för ett tag sedan en Profigold high speed-kabel på 15 meter (ska klara upp till 4K-upplösning). Den ville inte alls lira med mina Oppo 93 BR/Oppo 983 DVD och min Optoma HD230x. Det var störningar hela tiden på 1080p men det blev bättre när jag ändrade till 1080i eller 720p

Försökte returnera kabeln men säljaren på Ebay trilskades så till slut köpte jag en begagnad 12m Supra på Tradera.
Tänkte kasta Profigoldkabeln. Hade ingen användning för den och den kostade ändå bara ca 300 kr med frakt från Storbritannien. Ville inte sälja den då den inte kunde visa 1080p utan störningar.

Bestämde mig häromveckan för att testa den från min stationära dator till TV:n och där fungerade den utmärkt. Så då kommer i alla fall kabeln till användning när jag t.ex. kollar på serier på Amazon eller liknande...


15 meter börjar bli långt för en hdmi :)

Kanske så att oppon skickade ut 12 bit färg djup medans datorn kanske skickar ut 8 bit så att hdmi kabeln klarar detta men inte från oppon.

Ren spekulation.

Sen så är supra kabeln 3 meter kortare vilket kan ha betydelse :)

#16

Postad 16 november 2017 - 08:49

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 1

Efter att ha kollat lite mer så kan jag konstatera att syncen definitivt är bättre med nya kabeln :)



#17

Postad 16 november 2017 - 10:08

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

15 meter börjar bli långt för en hdmi :)

Kanske så att oppon skickade ut 12 bit färg djup medans datorn kanske skickar ut 8 bit så att hdmi kabeln klarar detta men inte från oppon.

Ren spekulation.

Sen så är supra kabeln 3 meter kortare vilket kan ha betydelse :)

Saken är dock att jag redan hade en 15 m aktiv Deltaco-kabel. Det är nog den som biggis köpte, och den har under de ca 3 år jag haft den alltid funkat klockrent med 1080p. Tänkte skaffa en till kabel till den "nya" begagnade Oppo 983-DVDspelaren så att jag kunde skala upp till 1080p istället för 720p/1080i med den gamla DVD-spelaren. (brukar köra DVD-filmer på DVD-spelaren och BR-filmer på BR-spelaren)

Längden kan nog spela roll. 15m är rätt så långt. 12m räckte precis.

Hade dock problem med både Oppo DVD-spelaren och BR-spelaren med Profigoldkabeln. Så jag undrar om det har att göra med färgdjupet. Kanske det var projektorn som inte ville lira med spelarna? 

Ursäkta att jag kidnappade tråden.

Det med långa kablar kan dock vara ett problem. Har alltid varit tveksam när det gäller dyra kablar som t.ex. Supra men nu fick det bli en sådan ändå (begagnad dock).



#18

Postad 16 november 2017 - 10:32

biggis
  • biggis
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Ursäkta att jag kidnappade tråden.

Ingen fara, jag är ju en happy camper nu :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.