Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med val av ny tv (eller projektor) samt oled vs (q)led

Inga svar i detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 september 2018 - 12:29

Unregistered889925d3
  • Unregistered889925d3
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hej gott folk,

 

Jag kör i nuläget med en projektor, Sony VPL-HW40 ES, med en Reactduk på 90". Jag är egentligen rätt nöjd men i takt med att det kommer mer och mer 4K-material både för film och spel samt att hdr utvecklas m.m. så svider det till lite i själen varje gång projektorn startas.

 

Tanken att uppgradera projektorn har såklart slagit mig men efter att ha läst runt lite så har jag fått intrycket att dagens projektorer egentligen inte kan tävla med annat än storleken och att hdr-material, kontrast, ljusstyrka och andra faktorer blir sämre jämfört med dagens tv-modeller. Åsikter och tankar kring detta är såklart välkomna om jag är ute och cyklar.

 

Gällande val av tv så har jag läst runt lite och ju mer jag läser desto mer velig blir jag. I mitt fall sker i princip all tid framför projektorn i samband med spel (PS4) halva tiden och  titt på film/serie eller youtube resterande tid. I undantagsfall blir det en och annan tv-sändning också. Ibland är det mörkt i rummet men ofta finns någon form av ljuskälla och även dagtid nyttjas projektorn.

 

Baserat på ovanstående tar jag tacksamt emot tips och idéer. Jag har ju läst om att oled är känsliga för direkt solljus och att risk för inbränningar finns men har fått intrycket att det inte är ett reellt problem för gemene man. I mitt fall så spelas det ju dock en hel del och att lägga 20k-40k på en tv som sedan blir "förstörd" känns tveksamt. Vidare så har jag även fått intrycket att vanliga led/qled presterar bättre i ljusa rum samt med hdr-material.

Budgeten ligger inom intervallet 20k-45k. Normalt brukar jag tycka att det är bättre att köpa en bra produkt en gång och vara nöjd, även om den kostar lite extra, istället för att uppgradera "halvbra" produkter flera gånger. Med detta sagt så undrar jag vad ni på forumet har för uppfattning gällande den bildmässiga skillnaden mellan topp- och mellanmodellerna. Är det uppenbara skillnader eller är det endast mindre som syns i sällsynta fall?

 

Då jag började titta runt så var det i huvudsak de dyrare modellerna jag läste om men jag börjar mer och mer luta åt att kanske satsa på en större tv istället för den "vanliga" storleken på 65". Hoppet ned till 75" blir såklart mindre och i kombination med att tvn placeras närmre än projektorduken blir den upplevda skillnaden därmed också mindre.

 

Jag hoppas att ovanstående ger en bild på de funderingar och tankar som florerar för tillfället och att någon av er kunniga på forumet kan ge lite insikt.

Mvh
Andreas





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.