Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ratchet & Clank: Rift Apart (PS5)

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ratchet & Clank Rift Apart (PS5) (PlayStation 5-spel) 6 9,58 (18) 450:-

#51

Postad 30 juli 2023 - 12:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Det är ju tvärtom. Gammal hårdvara dvs mekanisk disk får kortare laddtider med RTX IO. CPU-belastningen vid denna laddning/uppackning blir också mycket lägre.
 
Det betyder inte att mekaniska diskar är bra, eller att spelet hade funkat på PS4. I/O-prestandan på PS4 var ju... *host* inte så imponerande.

 
Nej det är inte tvärtom eftersom HDD inte tillför någonting. Men det stämmer att det ofta är en blandning av ny HW + ny SW som kan bruteforca gammal kod som på den tiden behövde en bestämt HW men som senare kan bruteforcas med lite annan kombination. 
 
HDD i exemplet (gammal HW) har ingenting med bruteforcandet att göra, den tillför ingenting. Det är kombinationen av 4090, massa V-RAM, RAM + en extrem CPU och användningen av Direct Storage + RTX IO som är bruteforce-komponenterna. Dom överstyr till viss del bristerna som HDD har i detta exemplet, med cirka 4s laddtid i första riften så ligger han ungefär vad man får till med NVMe, 4070Ti och en i5. 

 

Mekanisk disk ger såklart inte samma upplevelse, för det finns ju tydliga laddtider. Det imponerande är att det är så pass kort laddtid, och det är tack vare Direct Storage och RTX IO. Det finns ett antal videos med långsammare hårdvara med, och som mest handlar det om 7-8 sekunder (om man inte gör som DF gjorde på skoj, och testar med den extremt slöa laptopdisken från PS4 ;) ).
 
Datan läses in komprimerad, och packas upp av GPUn, dvs en klart mindre mängd data behöver läsas från disk, och CPUn avlastas i stort sett helt.


Alltså, absolut, jag håller med om att det är coolt att han får till det så bra trots denna flaskhals, det visar verkligen att det fungerar. Men just nu behövs ett extremt system för att få det till, och inte ens ett "bra system" är garanterat att få det att fungera helt bra, dvs bara för att du har et 4000-serie GPU och en SSD så är det inte alls säkert att det vill upplevas bättre än i exemplet med en HDD. 

 

Igår såg jag en annan video där någon hade ett 4090 och en i9, Direct Storage 1.2 och fick inte alls lika bra upplevelse så jag tror faktiskt CPU bidrar med något....utan att veta vad. (hittar inte videon idag).

 

Ju mer dom optimerar detta desto bättre blir det, och förhoppningsvis "äter" det ännu mindre av GPU framöver.

 



#52

Postad 30 juli 2023 - 15:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Igår såg jag en annan video där någon hade ett 4090 och en i9, Direct Storage 1.2 och fick inte alls lika bra upplevelse så jag tror faktiskt CPU bidrar med något....utan att veta vad. (hittar inte videon idag).

 

Ja, men det var ju ett klockrent exempel. ;) 

 

Ärligt talat vet jag inte vad du menar med ditt senaste inlägg. Du skriver att en HDD inte tillför något, men det är såklart ingen som har påstått det heller.

 

Direct Storage + RTX IO förbättrar prestandan med samma hårdvara. Det är inte brute force, utan raka motsatsen till det, dvs optimerad kod som utnyttjar hårdvaran bättre. Om nu inte det absolut första spelet som utnyttjar den kombinationen fungerar klockrent för alla direkt vid release, så är det väl inte ett bevis för något alls?

 

Här är en bra jämförelse, och det är först med ett USB3-anslutet minneskort som spelet ballar ur helt. Men redan mekanisk disk är ju en rejäl försämring. Det fungerar dock över förväntan.

 

https://www.youtube....h?v=otwiI8UCCa8

 

Videons titel är lite click-bait, men annars är den intressant. Grafikkortet han använder är Intel ARC 750, som är rätt långsamt.

 

Angående diverse youtube-videos så finns det tydligen en bugg i spelet som förlänger laddtiden och ger stutter i övergångarna om vsync är avstängt.



#53

Postad 30 juli 2023 - 16:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Jag sa: "Att kunna bruteforca gammal SW med ny HW är ju en regel snarare än undantag."
(här menar jag att det som inte var möjligt utan speciell HW kommer alltid kunna bruteforcas efter några år med riktig kraftfull "vanlig" HW. Exempelvis att kunna emulera en PS3, det handlar bara om nog kraft. Ju längre tiden går desto mindre imponerande är det att kunna emulera PS3.)
 
Du säger: "Det är ju tvärtom."
 
Då menar jag att nej - Tvärtom hade vart att kunna bruteforca ny SW med gammal HW. Så då påpekar jag att den gamla HW i detta exemplet (en HDD) inte tillför någonting. 
  

 

 

Men ja Direct Storage + RTX IO förbättrar prestandan med samma hårdvara. Det är inte bruteforce det är helt korrekt.

Det som är brute-force i exemplet är en väldigt dyr PC (4090, 7950x) som ger bättre laddtider med en HDD än en helt ok bra PC med SSD (4070Ti). Så som jag skrev i mitt första inlägg så spelar det nästan ingen roll att det är en HDD i det systemet då resten av systemet är så overkill.


Redigerat av Demon Slayer, 30 juli 2023 - 16:52.


#54

Postad 30 juli 2023 - 18:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Jag sa: "Att kunna bruteforca gammal SW med ny HW är ju en regel snarare än undantag."
(här menar jag att det som inte var möjligt utan speciell HW kommer alltid kunna bruteforcas efter några år med riktig kraftfull "vanlig" HW. Exempelvis att kunna emulera en PS3, det handlar bara om nog kraft. Ju längre tiden går desto mindre imponerande är det att kunna emulera PS3.)
 
Du säger: "Det är ju tvärtom."

 

Klart jag gör. Du skrev inget om PS3-emulering i tidigare inlägg. Vad det har med Rift Apart att göra kan man undra.

 

Förstår inte vad du menar med att ersätta HW med SW. Inget ersätts. Stöd för RTX IO finns i många GPUer med ett antal år på nacken. Det är dessutom open source.

 

Kolla klippet jag länkade istället, med ett långsamt Intel ARC 750-kort. Fortfarande korta laddtider. Det verkar mer som att du sitter och letar efter videos som visar på motsatsen. Varför kan man undra. Det borde vara mer intressant att se tekniken när den fungerar som tänkt.

 

Här har du ett annat klipp där Direct Storage testas både med och utan RTX IO.

https://www.youtube....Ow2-PGEo&t=113s

 

Den stora skillnaden med RTX IO är precis som väntat att CPUn i stort sett inte belastas alls. Den kan användas till annat vilket gör att risken för stutters blir mycket mindre, framförallt i openworld-spel där assets streamas in hela tiden.

 

Så som jag skrev i mitt första inlägg så spelar det nästan ingen roll att det är en HDD i det systemet då resten av systemet är så overkill.

 

Är ARC 750 också overkill?


Redigerat av Ageve, 30 juli 2023 - 18:31.


#55

Postad 30 juli 2023 - 19:49

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Först och främt, kom ihåg att jag endast skrev ett inlägg om att det inte var så imponerande med en 50k PC idag som nästan klarar det PS5 klarade för 3år sedan, och att HDD biten nog inte spelade så stor roll i den PCn.
 
Men vi kan absolut fortsätta med detta för skojs skull:
 

Jag sa: "Att kunna bruteforca gammal SW med ny HW är ju en regel snarare än undantag."
 
Du säger: "Det är ju tvärtom."

 

Klart jag gör.

 

Minst sagt märkligt.
 
Det hade vart som att (och nu skal jag använda PS3 exemplet igenn) som att emulera PS3 (SW) på en fysisk PS2 (gammal HW).
 
Det jag nu igentligen tror du menar med "Tvärtom" är nog att man kan piffa upp gammal HW med ny SW, och det stämmer absolut. SW har gjort enorma framsteg dom senaste åren.
 
Detta är dock inte tvärtemot vad jag sa, och båda dessa påståenden kan faktisk leva sida om sida med varandra.  :) 
 

Det verkar mer som att du sitter och letar efter videos som visar på motsatsen. Varför kan man undra. Det borde vara mer intressant att se tekniken när den fungerar som tänkt.

Jag har ju inte länkat till en enda video så hur du kan dra denna slutsats är mycket märkligt.

Nej jag har försökt att se hur spelet upplevs för vanliga folk med normala system.

Upplevelsen verkar vara ganska varierande. Dom flesta hade dåligare laddtider än 50k PCn med HDD, men det kan ha vart Vsync som du nämnde. Den ena videon med ett 4090 och en SSD som laddade sakta är ju borttagen nu, så det stödjer att den kan ha vart felinställd.

 

 

 

ARC750 videon - Är ARC 750 också overkill?

 

 

 

Denna blir lite intressant, eftersom du verkar tycka att det stödjer ditt påstående, men jag tycker faktiskt det stödjer mitt.

 

Det går ju skitdåligt med HDDn, den till och med fryser en stund. 

 

Det ser ut som man behöver en ganska kraftig PC för att det ska flyta bra.

 



#56

Postad 30 juli 2023 - 20:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0

Vad betyder detta igentligen.  :huh: (från din källa Ageve, han har lagt upp en ny video)

 

https://www.youtube....h?v=c9Fj2j8j9Js


Redigerat av Demon Slayer, 30 juli 2023 - 20:28.


#57

Postad 30 juli 2023 - 20:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Det går ju skitdåligt med HDDn, den till och med fryser en stund. 

 

Du menar där det med mekanisk disk fryser vid "laddskärmen" i en sekund vid växling mellan världar, medans spelet i övrigt flyter på ok med en långsam GPU?

 

Det ser ut som man behöver en ganska kraftig PC för att det ska flyta bra.

 

Njae, videon visar ju att det inte stämmer. Visst krävs det hyfsad hårdvara men det är väl väntat med tanke på grafiken.

 

Med Intel ARC A750 var laddningen lika snabb med NVMe och SATA SSD, dvs nära noll. Laddningen med HDD är inte "skitdålig" heller, men precis som jag redan har skrivit så blir det inte samma upplevelse.

 

6:07:

 

https://www.youtube....h?v=otwiI8UCCa8

 

Hans slutsats:

 

The very good news is that even if you're running a plain SATA harddrive to store giant games on, like I know a lot of people are, the actual framerates aren't affected. I got the same FPS and frame time on the spinning disk as lightning fast rocket SSD.

 

Angående PS5. Jag har också en, och den är utan tvekan mycket bra för pengarna. Tyvärr används ju RT allt mer och är ibland inte valbart, vilket som värst resulterar i 720p och ner mot 20 fps i flera spel.

 

Ratchet & Clank är inte ett av de spelen, eftersom det är utvecklat och optimerat enbart för PS5. Trots det har Nixxes gjort en mycket bra (men hittills inte felfri) PC-port. Det tycker jag är både kul och intressant ur ett tekniskt perspektiv.

 

Vad betyder detta igentligen.   :huh: (från din källa Ageve, han har lagt upp en ny video)

 

https://www.youtube....h?v=c9Fj2j8j9Js

 

Ja det var en bra fråga. Är lite skeptisk till om Direct Storage verkligen stängs av när DLL-filen raderas. Det kanske ligger en annan i systemmappen. Det är ju en del av Windows.

 

Om det stämmer så är det, ja... intressant. Lite mer RAM används på den högra (off) och FPSen är högre ibland. Hm...

 

edit: Forumet ändrar storlek på texten ibland.


Redigerat av Ageve, 30 juli 2023 - 20:47.


#58

Postad 30 juli 2023 - 20:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 680 inlägg
  • 0
Ja allt detta är utan tvekan mycket intressant och en bra utveckling framåt.

Amgående sista videon så var min första reaktion också att den faktiskt använde DirectStorage och inte var av.

Men detta är ju bara första dagarna, vi får se när allt stabilliserat sig om en stund.

#59

Postad 30 juli 2023 - 21:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Till höger visas diskanvändning, men inte till vänster, så någon skillnad är det iaf.

 

Det betyder isåfall att Nixxes är trollkarlar haha. Noll laddtid utan Direct Storage.

 

Men är skeptisk precis som du. CPU- och GPU-användning är ju samma på båda. Märkligt att FPSen är högre dock.

 

edit: Han kommenterade:

 

Yeah, FPS is better with DS off, and load times are the same. Did not spot any differences in texture pop-in, either. Looks like a broken DS implementation, potentially.

 

Det kan ju förklara varför en del verkar ha problem med stutter och/eller "lång" laddtid. DS kanske inte funkar alltid. I videon används Ryzen 7 7700X och 3080 Ti med snabb SSD, så DS kanske inte behövs då.


Redigerat av Ageve, 30 juli 2023 - 21:28.


#60

Postad 02 augusti 2023 - 16:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

DF testar R&C på Steamdeck. Funkar bra på medium med 30 fps (för det mesta), men upplösningen är ju låg. 

 

https://www.youtube....h?v=QGR3dagcxHc





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.