Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dilemma vid uppgradering

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AVR-1803 (Surroundförstärkare) 0 7,94 (17) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 27 augusti 2004 - 17:16

Bebop
  • Bebop
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag har ett litet dilemma som jag tänkte att jag kanske kunde få lite hjälp med här på forumet. Jag har ett surroundsystem bestående av Heco Mythos 500 som frontar Heco Mythos center och Mordaunt-Short 903s som bakre högtalare. Detta drivs i dagsläget av en Denon AVR-1803, som jag ljudmässigt varit ganska nöjd med men som jag tycker saknar kraft, speciellt för 2-kanals ljud.

Nu är frågan hur jag ska uppgradera detta... Min Denon saknar pre-out så jag kan inte hänga på ett slutsteg. Jag funderar över om jag ska lägga mina, ca 10000:- på en ny receiver (enbart) eller om jag ska köpa en billigare receiver med pre-out och ett 2-kanals slutsteg?

Någon som har några tips som kan hjälpa mig lite på traven?

Skulle tro att musik/film ration är ca 50/50...

- Bebop

#2

Postad 27 augusti 2004 - 17:27

Johan82
  • Johan82
  • Beroende

  • 1 352 inlägg
  • 0
Hej och välkommen till forumet Bebop.

Jag och många med mig håller med dig om att 1803 inte är någon höjdare i 2-kanals ljudet och att den saknar kraft!

Jag har haft många receivers men aldrig blivit riktigt nöjd med 2-kanals ljudet. Jag hade nog kört på alternativet att köpa en billigare receiver med pre-out och ett 2-kanals slutsteg.

Kanske beställa ett fint steg från kina i det pågående gruppköpet? :wub:

#3

Postad 27 augusti 2004 - 17:34

Bebop
  • Bebop
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Tackar Johan82! :wub:

Ja, det känns nästan som att det lutar åt det hållet... Ytterligare ett alternativ vore ju att ha ett helt separat 2-kanalssystem men då blir det ju en massa strul med att kunna använda frontarna till båda systemen...

Ja ja... Nästa fråga blir ju då vad man ska satsa på... Jag är lite sugen på NAD, hade en 2-kanalsförstärkare för en sådär 6 år sedan som jag gillade skarpt. Hur är förförstärkar delen i deras senaste generation receivers?

#4

Postad 27 augusti 2004 - 20:09

Bebop
  • Bebop
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Ingen som har fler åsiketer? (Jo det är ju OS och fredag :wub: )

Hur skulle t.ex. CAV A8 stå sig emot NAD T753 + C272?

#5

Postad 30 augusti 2004 - 12:34

gainward_81
  • gainward_81
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
sitter oxå med Mythos center, Heco Mythos 700
ska uppgradera jag med och funderar på CAV A8 eller CAV AV-2086

#6

Postad 30 augusti 2004 - 14:45

Unregistered7b1cdc70
  • Unregistered7b1cdc70
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Denon AVR-1803 måste väl ha pre out för frontarna iaf? Det har ju min 1801??

#7

Postad 30 augusti 2004 - 18:54

Bebop
  • Bebop
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Om jag inte blivit blind så har inte min 1803 några pre-outs, bortsett från till sub :D

Var hursomhelst och lyssnade på NAD T753 i helgen och gillar vad jag hörde. Ska ta och lyssna på T763 och några H/K åxå innan jag bestämmer mig.

Är ju onekligen lite sugen på CAV, men man skulle ju vilja höra hur dom låter, även om AV-2086 vid import nästan är billig nog för en chansning :D

#8

Postad 30 augusti 2004 - 19:48

themyth
  • themyth
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag sitter också med en 1803 och mythos 700, mythos center, mythos 300 och mythos surround.
Jag har beställt en CAV 2086 för att se om det kan ge lite bättre kraft vid 2-kanalslyssning då jag tycker att den är lite tråkig med 1803.

Förhoppningsvis så får jag 2086:an i slutet på nästa vecka ifall ni vill ha ett omdöme.

#9

Postad 31 augusti 2004 - 09:02

gainward_81
  • gainward_81
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
spännade då får du berätta mer hur dom låter med CAV 2086
har nästan bestämt mig att beställa en sådan oxå :D

#10

Postad 31 augusti 2004 - 09:17

themyth
  • themyth
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag lovar att lämna ett amatöromdöme så fort jag har lekt lite med den nya stärkaren.
Bara att hoppas att den kommer fort, man blir ju lite sugen på att pilla lite ...

Påminn mig gärna i den här tråden i slutet på nästa vecka.

#11

Postad 10 september 2004 - 13:12

themyth
  • themyth
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Nu har tydligen 2086:an kommit hem till mig idag men då är det väl självklart att man ska på firmafest just idag... :huh:

Omdömen får med andra ord komma senare den här helgen.

#12

Postad 15 september 2004 - 19:09

Bebop
  • Bebop
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
themyth
Har du hunnit testa tillräckligt för att kunna dela med dig av dina intryck :D

Och nu finns det ju en A8a till salu på foumet åxå :P Aaaargh!! (Jag är inte ett dugg sugen... Nejdå...)

#13

Postad 15 september 2004 - 21:58

themyth
  • themyth
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag har inte hunnit testa allt för mycket men några intryck kan jag ju ge.

Några negativa saker först:
Den slukar så mycket ström vid uppstart så att vid ungefär var tredje gång som den sätts på från standby så går säkringen!
Det känns väl sådär, men en ny automatsäkring som är trögare än den jag har skall snarast inköpas.
Hoppas verkligen att det räcker...

Då den har två subwooferutgångar tänkte jag bi-ampa mina mythos men där fick jag allt tji :P
Ljudet blev riktigt grötigt, det släppte inte loss på något sätt, vet inte riktigt hur jag ska förklara...
Mythosarna verkar inte klara av att att bi-ampas enligt en annan medlem här på forumet. Något med delningsfilter...sådant jag inte kan något om...
Har någon annan fått sina mythosar att funka med bi-ampning betyder det att jag gör något fel och då är det i så fall positivt för då kan det rättas till :D
Bi-wiring är det som gäller för mig för tillfället.

Några fördelar kan ju nu komma väl på plats.
Jämför man mot 1803:an så är det ganska så stor skillnad på basen. Det blir helt klart mer "tryck" med 2086:an. Inget snack om det. Ljudet i allmänhet upplevs större på ngt sätt.
Både vid film och musiklyssning, särskilt vid musik skulle jag vilja påstå och det var det som var mitt mål.

Inte mycket men några reflektioner blev det i alla fall...

Den är rätt snygg bara att titta på också :(

#14

Postad 15 september 2004 - 22:37

Unregisteredc1ec26fb
  • Unregisteredc1ec26fb
  • Användare

  • 242 inlägg
  • 0
Vad har du för säkringar egentligen!?!? :P

Och Bi-ampar du med subutgångar.. inte konstigt att det inte fungerar.. du sak ta dom från pre-out för vanliga kanalerna -> aktivt delningsfilter som delar upp lågnivåsignalen till Hög/låg och sedan andvända två slutsteg (monoblock) eller två kanaler på ett flerkanals -> Högtalarna.

Finns en ganska bra guide på minhembio.com om hur man biampar! :D

Edit: Var inte riktigt klar.. =)

Redigerat av Unregisteredc1ec26fb, 15 september 2004 - 22:42.


#15

Postad 16 september 2004 - 07:07

gainward_81
  • gainward_81
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
tror problemet med om man ska avnända den inbyggade subförstärkaren i av-2086 till bi-ampa Mythos 700 är att den är delad vid 200hz eller något
och Mythos 700 är uppbyggade så att den ena högtalar kontakten är enbart diskant och den andra mellanrigster+bas+bas och då får man ju lite problem
så man måste modda om dom så det blir

diskant+mellanrigister
bas+bas

#16

Postad 16 september 2004 - 08:20

themyth
  • themyth
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
_Zeus_: Jag har vanliga tio ampere automatsäkringar, inget ovanligt alls skulle jag vilja säga... troligtvis är den säkringen en s.k snabb säkring.
Det blir nog bättre med en trög säkring eller varför inte en en extra trög säkring när man ändå håller på ;)

Det finns alltså två inbyggda slutsteg i förstärkaren för subwoofer UTAN eget slutsteg, alltså ska de kunna gå att använda till bi-ampning.
Tyvärr verkar det som om mythosarna inte gillar det...

#17

Postad 18 september 2004 - 08:14

Bebop
  • Bebop
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Hmmm... Sitter och sneglar i bruksanvisningen för mina Mythos och enligt den ska det gå att bi-ampa.

"A bi-amping setup uses two amplifiers, with the first handeling the mid and high range frequencies and the second low range. The correct connections are very importante: Connect the left output of the first amplifier to the upper terminals of the left speaker, and the right output of the same amplifier to the upper terminals of the right speaker. Proceed in the same way to connect the outputs of the second amplifier to the lower terminal pairs on the speaker."

Så det borde gå... :D

#18

Postad 18 september 2004 - 08:18

gainward_81
  • gainward_81
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
tycker samma sak men när jag provade så var det diskant eller mid+sub :D
dina är kanse annurlunda du får prova

#19

Postad 18 september 2004 - 08:47

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0

themyth
Har du hunnit testa tillräckligt för att kunna dela med dig av dina intryck  :wub:

Och nu finns det ju en A8a till salu på foumet åxå  :D  Aaaargh!!  (Jag är inte ett dugg sugen... Nejdå...)

Det såldes ju en A8 för halva priset på förra söndagseftermiddagen på Arken :rolleyes:

#20

Postad 18 september 2004 - 08:56

Bebop
  • Bebop
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0

Det såldes ju en A8 för halva priset på förra söndagseftermiddagen på Arken :rolleyes:

Så vänligt av dig att påpeka detta Agazzie :wub:

Nåja, vad är väl en bal på slottet... :D

#21

Postad 18 september 2004 - 09:17

Agazzie
  • Agazzie
  • Beroende

  • 1 307 inlägg
  • 0

Det såldes ju en A8 för halva priset på förra söndagseftermiddagen på Arken :rolleyes:

Så vänligt av dig att påpeka detta Agazzie :wub:

Nåja, vad är väl en bal på slottet... :D

Haha :D my bad :D

#22

Postad 18 september 2004 - 09:17

themyth
  • themyth
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Undrar om det är någon som i praktiken har lyckats få bi-ampning att funka på mythos?

Fast jag tror inte det spelar sådär jättemycket roll för bara bi-wiring låter faktiskt riktigt bra med 2086:an och mythos.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.