Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cambridge Azur 540R + 540D blev det!

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Cambridge Audio Azur 540R (Surroundförstärkare) 1 7,64 (10) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 24 oktober 2004 - 14:04

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Efter mycket om och men så har jag nu äntligen bestämt vad som skall driva KEF 2005.2 i sovrummet. Det blev Cambridge Audio som får stå för både ljud och bild: Azur 540R (reciver) samt 540D (DVD).

Jag har läst mycket gott om dvd'n här på forumet men nästan inget om recivern, finns det ingen här som har den, blir jag först :blink: ?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  cam.jpg   131,72K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Kalle_K, 25 oktober 2004 - 01:27.


#2

Postad 24 oktober 2004 - 14:28

Unregistered44e46df5
  • Unregistered44e46df5
  • Beroende

  • 1 253 inlägg
  • 0
*offtopic*.. Du verkar ha bra smak då det gäller det mesta, kollade ditt galleri, hoppas även du blir nöjd med din Cambridge, funderar på denna eller NAD då jag skall köpa nytt och sälja min Marantz...Så ge gärna intryck...

#3

Postad 24 oktober 2004 - 14:45

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0
Var och lyssnade på Marantz 5400 igår och tyckte att den spelade för mjukt och för lent - saknade inlevelse. Nad har jag bara bra erfaranheter ifrån och kan rek starkt. Dock så är Nad en mer "pondusinriktat" märke som inte faller alla in i smaken. Cambridge spelar med ren glädje. Här är det finlir till sista slanten som gäller (notera dock att Cambridge 540R är en ulv i fårakläder som kan leverera om man ber om det)!

Redigerat av Kalle_K, 24 oktober 2004 - 15:04.


#4

Postad 24 oktober 2004 - 15:20

Donmeta
  • Donmeta
  • Veteran

  • 1 705 inlägg
  • 0
Kul att du bestämt dig :blink:
Väntar på intryck då du handlat dina prylar, ska själv och lyssna på lite NAD i veckan då jag misstänker att det är precis vad jag behöver till min huvud anläggning. Då har jag kanske en yamaha 650 över som då får står för surroundet mm i sovrummet. Hinner jag så måste jag nog lyssna lite på cambridge oxå när man ändå är på klubben så att säga...

#5

Postad 25 oktober 2004 - 13:28

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Jag hade lite problem med min första 540D (måndagsexemplar) - men efter att ha bytt den så är jag helnöjd, speciellt med CD-ljudet...

Hoppas du blir minst lika nöjd!!

#6

Postad 27 oktober 2004 - 07:32

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Jag funderar också på 540R

Kan du berätta om dina intryck av den?

Den fick bra kritik i senaste Bild & ljud tror jag det var.
Det enda dom klaga på var att det var dålig bas i den, dom rekommendera en sub till den. :)

Är grymt sugen på den + en dvd 77 eller 79. :)

Tror ni att den orkar driva ett magnat vector paket (77:orna) ?

#7

Postad 27 oktober 2004 - 10:56

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Jag funderar också på 540R

Kan du berätta om dina intryck av den?

Den fick bra kritik i senaste Bild & ljud tror jag det var.
Det enda dom klaga på var att det var dålig bas i den, dom rekommendera en sub till den.  :)

Är grymt sugen på den + en dvd 77 eller 79.  :)

Tror ni att den orkar driva ett magnat vector paket (77:orna) ?

Jag kan inte förstå hur Bild & Ljud Hemma tycker att man måste ha en sub! Den har ju härligt tryck i basen.

Mitt intryck är att den spelar rent - otroligt rent för denna prisklassen (typiskt engelsk karaktär). Basen har ett härligt tryck och mellanregistret är sådär härligt detaljerat. Diskanten är mycket behaglig och saknar allt vad vasshet heter...

Edit: Den kommer driva dina 77:or utan problem...

Redigerat av Kalle_K, 27 oktober 2004 - 10:57.


#8

Postad 27 oktober 2004 - 19:20

DLS
  • DLS
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Tack för infon :)

Nu blev jag ju ännu mer sugen :P

Bild & ljud skrev att det var verkligen klart o fint ljud och rent som du säger och att den orka driva på ordentligt men att den behövde matchas med ett par högtalare som gav lite mer basknuff.

Synd bara att den inte har osd <_<

Fasiken nu står ju den högst upp på min önskelista :D

#9

Postad 27 oktober 2004 - 23:14

Kalle_K
  • Kalle_K
  • Lärjunge

  • 432 inlägg
  • 0

Fasiken nu står ju den högst upp på min önskelista  :)

Vad väntar du på...köp :P

#10

Postad 30 oktober 2004 - 11:37

Mr Zäta
  • Mr Zäta
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Hej


Har ett par Audiovector 3 :blink: (från tiden när firman hette F3/Lyd), som jag tänkte släpa upp från källarn om ja får lov - hehe.

Hur skulle det bli om man ville driva dessa också utöver KEF 2005.2 ?
Tänkte mer att Audiovectorna skulle stå för musik spelning och KEF vid film.


(1'a inlägget :)

Redigerat av Mr Zäta, 31 oktober 2004 - 08:06.


#11

Postad 03 januari 2006 - 13:39

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Tips: Denna fina kombo finns just nu för paketpriset 4998:- på Hifi-klubben. Prisvärt så det förslår!

#12

Postad 02 februari 2006 - 23:48

Fafner
  • Fafner
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tjena alla Hemmabiodiggare.
Läser lite nöjt över att Cambridgepaketet låter bra... Har nämligen idag beställt
ett paket....
Tog Galehögtalare i samma veva. 3045 som frontar o sen en drös m 3020 till resten.
-Får ju exakt samma konfiguration runt om, förutom 3045:s sidomonterade 8"-basar.
De sålde ut dessa i samband m öppningen av Hifiklubbens affär i Gävle.

Insåg att det skulle bli för dyrt att matcha mina Mirage M5:or i en komplett anläggning.
Ok, ett par beggade M5 till i bak o MC-si(helst) som front kanske landat på <10´, men sen krävs slutsteg o åter slutsteg som ska driva allt för att inte tala om... -Såg en HK signature 2.0 för 5000 tidigare... Å sen en bättre DVD än min "gamla" Techica...
Äh, vem som helst förstår ju att det slutar på långt över 20 för ett komplement i paritet med "allt".
"Nybörjare" som man är vill man ju börja lägre än så.... -Ägde dock tiiidigt en HK AVR25, men
den hade så många småproblem så jag fick ta en "dyr" för o slutstegskombo istället...
ProtonAP2000 o AA2120... -Har 2st 2120 till M5:orna idag. BiAmp!

Nåväl, ska se till att återkomma när anläggningen tagit plats. 2st olika i ett vardagsrum blir intressant.... Bio åt ena hållet, Hifi åt andra...

#13

Postad 03 februari 2006 - 19:43

Fafner
  • Fafner
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej igen.
Tankarna på hur möbleringen med 2 anläggningar ska gå till ger mig grått hår.
Har hela tiden varit inställd på att ha Hifi åt ett håll o Hemmabio åt det andra.
Avlångt rum m anläggningarna i varsin "ända".
Sofforna längs med rummet, 2st 3-sits mittemot varandra som klarar 2 halvliggande personer
/soffa om ryggkudden flyttas och används som "sidostöd". Allt glasklart, eller hur?

Nåväl... Idag fick jag idén att t.v. använda Miragerna(M5si) som subbar.
Dvs. Kopplar ihop anläggningarna på en punkt o det blir sub-out till Mirage-stereon.
På detta sätt får jag 2st 8"(Gale3045) +4st 6,5" som jobbar i basen.
Ok att Gale-arna kommer att få en stor Mirage vid sin sida, men undras
om de ska vara innanför mot TV:n(20cm ifrån på varje sida), eller utanför.
-Då blir bredden för 3045:orna s:a 80cm mer. Ca 200cm jämfört m 120.
-Känns som att innanför är bättre, men jag Kan ha glömt bort ngt tänkvärt...
För M5:orna spelar det nog inte så stor roll om de står med ett mellanrum på 120 eller 150.
De sprider ju ljudet så bra ändå.
Lyssningsstället blir ändå ca 2,5 m bort. (Sofforna kommer att stå 60-80 cm från TV
o högtalaruppställningen då man ska lyssna i andra ändan).

I denna sits så finns möjligheten att använda Gale-arna som subbar till M5 också då
det finns en LP-filtrerad pre-out på Protons försteg. -Kom preciiis på detta...
Har jag sagt att jag spelar bas... :-)

Ngn tycker säkert att jag låter lite galen, men det är "ruset" som kommer
av att få köpa nya prylar o få möjlghet att koppla vilt o brett... -igen.
Jag är tämligen sansad annars. -Har ju faktiskt väntat med att köpa Hemmabio(igen) i mer
än 10 år.

#14

Postad 05 mars 2006 - 18:03

Fafner
  • Fafner
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Dealen hos Hifiklubben.... Hifibluffen... gick åt h-e.... De hade inga högtalare när väl Cambridgepaketet kom.... Nåväl, jag sökte vidare med ngt begränsad budget
o till slut så hittade jag Behringers passiva monitorer B2030P på Musikbörsen.
Tvåvägare m 3/4" diskant o 6 3/4 bas. Eg hade jag gärna köpt den liite större modellen med
8" i basen, men då låg impedansen på 4 ohm jmfrt m 2030 som ligger på 8.
Nåväl 6st av dessa studiomonitorer landade med lite rabatt under 5000!
Kanon!
Visst, de har en bit t Miragehögtalarna, men tvivlar på att Cambridgen skulle trivas
med att driva en bunt såna....

Nåväl, jag har skridit till verket m bygget och stötte på problem m väggfästena som fanns på
Clas O. Inte ClasO:s fel eg, men försäljaren sa att 7kg inte var några problem för de
som fanns där... När jag så hängt upp dem så hängde de ner betänkligt...
Kontaktade kundtjänst på Clas O o där fick jag upplysningen att 3kg var max...
Nu kommer jag att bli kompenserad av Clas O , har de lovat, men allt har dragit ut
på tiden o alla som installerat ngn gång vet hur rörigt det blir när man ska
komma åt o göra allt snyggt... Röran har jag nu funnit mig i + 1 vecka... Hade allt varit
frid o fröjd hade jag idag haft en anläggning.
Otroligt vad mycket som går åt i installationskostnader även om man håller sig
t Clas O-priser... Bortåt 2000 för div kablar, kabellister, div skruvar m m...
Nästan 50m högtalarkabel...

Eftersom jag tänkt "längre" så kommer bakhögtalarna att användas t datorn.... 6.1-ingången
ska "vändas" så att datorn får rätt ljud. Datorskärmen kommer att stå mot fönstret med TV:n står åt andra hållet....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.