Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynavoice M-6.5 - Recension

55 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
CAV MT-1 (Golvhögtalare) 0 8 (3) Inga priser
Dynavoice Challenger M-65 (Golvhögtalare) 1 8,94 (159) Inga priser
30 relaterade trådar
Omfoliering/Omlackering.... (1 inlägg) 1 år sedan
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg) 6 år sedan
Byta ut M-65 från Dynavoice till "små" men bättre högtalare (7 inlägg) 11 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 12 år sedan
Dynavoice M65, vad slår det? (87 inlägg) 12 år sedan
dynavoice M-65, hur kopplar jag för 4ohm / 8ohm? (17 inlägg) 14 år sedan
Recension - Dynavoice Challenger M-65 (80 inlägg) 14 år sedan
Slimmad förstärkare att ha på skrivbordet? (7 inlägg) 15 år sedan
Dynavoice m65 vs Proson Reality 63 MK2 (11 inlägg) 15 år sedan
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg) 15 år sedan
Dynavoice Magic + Yamaha RX-V463, värt det? (17 inlägg) 15 år sedan
Alternativ till Argon (1 inlägg) 16 år sedan
Vad tror ni om detta paket? (8 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice Challenger M-65 (2 inlägg) 16 år sedan
XTZ Class A-100 D II ? (10 inlägg) 16 år sedan
Vilka högtalare ska jag köpa? (1 inlägg) 16 år sedan
Lite pengar att förbruka men på vilket märke/model (22 inlägg) 16 år sedan
Dynavoice M65 vs. Infinity Primus 250 (38 inlägg) 17 år sedan
Vilka högtalare för 2000kr? (6 inlägg) 17 år sedan
Högtalarstativ & Centerupphängning! (0 inlägg) 17 år sedan
Kablar för Dynavoice M-65 (0 inlägg) 17 år sedan
Högtalarfunderingar (6 inlägg) 17 år sedan
Infinity Primus 250 vs. Dynavoice M65?! (24 inlägg) 18 år sedan
Första intrycket av Dynavoice M 6.5 (11 inlägg) 18 år sedan
Dynavoice M-6.5 - Recension (21 inlägg) 18 år sedan
DynavoiceM65+sub eller XTZ99? (34 inlägg) 19 år sedan
H/K 670 och Dynavoice M-65? (17 inlägg) 19 år sedan
Högtalare/Paket för 2000.kr billigt och bra (16 inlägg) 19 år sedan
Dynavoice M-65 Recension (153 inlägg) 19 år sedan
Dynavoice har återuppstått! finns hos fynda.se (20 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 03 december 2004 - 10:19

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Först måste jag be om ursäkt för att det tagit sådan tid för recensionen, men den som väntar på något gott...

M-65an är den första högtalaren ut i det nya Dynavoice-sortimentet. Den är 110cm hög och väger ”hela” 27 kg. Högtalaren är bestyckad med dubbla 6,5” basar, två 5,25” mellanregister och en 1” Superaudio-diskant. Kikar man baktill, finner man tre basportar varav en är utrustad med en basplugg. Med denna plugg ska man kunna anpassa ljudkaraktären efter eget tycke. Vi finner även väldigt fina terminaler som ”tillåter” biwire.

Nåväl; första intrycket av högtalaren var förvånansvärt bra, vikten, finishen och stabiliteten. Efter att ha granskat högtalaren visade det sig att första intrycket stämde. Det enda jag hittar att klaga på är kablaget inuti högtalaren, lite väl tunn kabel i mitt tycke. Dock får man inte glömma att högtalaren kostar endast 2000:-.

Hur låter det då?
The hunter med Jennifer Warnes snurrade igång och jag satte mig tillrätta i soffan, full av förväntningar. M-65an har en neutral klang och om man ser till priset och bra ljudbild. Dock måste jag säga att jag blev lite besviken. Diskanten har en förmåga att bli lite ”vass” och kantig medan basen känns obalanserad med resten av högtalaren. Den har en förmåga att dränka övriga registren och kort sagt ”bli för mycket”. I alla fall då det gäller ”lugnmusik” (i detta fall Singer/Songwriter kategorin). Detta säger jag dock utan att ta hänsyn till högtalarens pris.

jag menar alltså att högtalaren är värdelös och är inget att ha?
Absolut inte, självklart finns det saker att klaga på men att hitta en lika kompentent högtalare till detta pris blir nog svårt. Om man snurrar igång lite hårdrock så låter det faktiskt helt Ok, lika så till Infected Mushrooms. Lite ”livlöst” kan det bli men som sagt, 2000:- kostar högtalaren.

Hur står den sig mot andra högtalare?
Till testet använde jag mig av ett par CAV MT-1or. Dessa är bestyckade med en 8” bas, ett 6.5” mellanregister samt en 1” diskant. Dessa högtalare ligger i en något dyrare prisklass (runt 3000:-).

Kringutrustning som användes;
Förstärkare – Shanling SLM-A40MK III
Cdspelare – Harman/kardon HD730
Kablage – Xindak AC-01 samt Xindak SC-01


Testet utfördes på så vis att ett högtalarpar fick spela ett stycke, efter detta fick det andra högtalarparet spela samma stycke och avslutningsvis ett blindtest. Det vill säga, jag hörde båda högtalarparen igen utan att veta vilken högtalare som spelade och jag ”kårade” en vinnare.

Kan inte riktigt säga att M-65an hade någon riktig chans att ta hem vinsten, gång på gång drog MT-1an det längre strået. MT-1an spelade med mer glädje och liv medan M-65an kändes kantig och tråkig i jämförelse.

Sammanfattningsvis då…
M-65an har sina brister, kantig och lite vass diskant och en bas som kan bli för mycket. Spelar lite sämre till klassisk och lugn musik medan den sköter sig bra till hårdrock och ”discodunk”. Ser man till priset så är det en helt OK högtalare och jag kan med säkerhet säga att den kommer att göra många nöjda!

Omdöme
Ljud: 3+
Bygg kvalité: 5
Prisvärdighet: 4+

”En allround högtalare som passar lika bra till festen som till hemmabion”


Recensionen skriven av Christopher.

Redigerat av Joakim, 06 december 2004 - 15:54.


#2

Postad 03 december 2004 - 10:20

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Inledning

Jag ska börja med att säga att det är jag som har dragit ut på recensionen, tanken var
att vi båda skulle skriva en recension var och sedan skulle vi ordna så att
recensionerna passade varandra för att ni inte skulle behöva läsa samma sak dubbla gånger.
Vi hann aldrig "kombinera" våra recensioner, min recension blir då tyvärr inte anpassad efter
Christophers (och tvärtom), så jag hoppas att ni orkar att läsa en del saker som Christopher redan
tagit upp i sin recension.
Innan (den eventuella) läsningen börjar så vill jag förtydliga att detta är mina personliga intryck,
och jag begär inte att någon ska tycka likadant. De som inte orkar läsa igenom hela texten kan
gå direkt till sammanfattningen.

Någon lägre inledning för högtalarna behövs inte. Nämnas kan att jag blev inbjuden
av Christopher till en testlyssning av de nya högtalarna från Dynavoice som han var
testpilot för.

Frågan är; Ansluter jag mig till den närmast lyriska skaran som menar på att dessa
högtalare presterar så bra att de lätt kan jämföras med klart dyrare konkurrenter?



Byggkvalitét och konstruktion

Dagen då vi kommit överrens om att träffas och provlyssna högtalarna är kommen.
Väl hemma hos honom så låter vi inte högtalarna vänta på oss, det bär genast
iväg till lyssningsrummet. Jag ser för första gången M-6.5:orna i verkligheten,
och jag blir helt klart imponerad över att högtalarna ser så bra ut som de gör.
Alla foton jag sett hittills ger inte på långa vägar en rättvis bild över hur högtalarna
verkligen ser ut. Högtalarna ser riktigt ståtliga ut där de står. Plastfilmen som ska
likna träfanér ser faktiskt bra ut, enligt mig bättre än många andra högtalare med
samma typ av finish.

En titt innanför visar oss en väl stagad låda med dämpull, något som det enligt min

uppfattning slarvas med i högtalare i de lägre prisklasserna. Ett knacktest bevisar att
stagen gör sitt jobb bra, det låter verkligen stumt. Något som är nämnvärt är
högtalarterminalerna. De tar bananer men tyvärr varken vanlig tråd eller spadar
(05/12 - Edit: Felaktigt fakta, det går att få in 2.5 mm högtalartråd mellan skruven och
spiken)
. De har dock möjlighet till bi-wiring. Högtalarterminalerna håller mycket hög kvalité
och ser enligt mig väldigt dyra ut. Det är sällan man ser så fina högtalarterminaler i den här
prisklassen, ja faktiskt får man nog oftast gå över 10k-strecket för att få lika exklusiva
terminaler.

Högtalarna ska enligt Fynda.se klara ett frekvensomfång på 25-32'000 Hz (+- 3dB).
Verkninggraden är värt att notera, som ligger på hela 93dB vilket utan tvekan är klart
över genomsnittet. En högre verkningsgrad innebär att högtalaren blir lättare att driva,
även med en svag förstärkare. Vi ska se om det gäller även dessa högtalare.


Testverktyg

Efter en granskning av högtalarna börjar vi genast ställa upp och koppla ihop elektroniken.
Christopher har sin ganska nyligt inköpta Shanling SLM-A40 (MKIII), en klass A-förstärkare som i Sverige
kostar ca 15 k. Hans H/K HD730 använder vi som CD-spelare och Xindak AC-01 som signalledare.
Själv hade jag med mig en äldre surroundreceiver av märket Technics för att jämföra hur högtalarna
klarar sig med en sämre förstärkare. Jag tog även med mig ett par Xindak SC-01 som vi
har använt som högtalarkablar i testet. Med i packningen fanns också en bunt CD-skivor
som bestog av bl.a Sophie Zelmani, Infected mushroom, Norah Jones och några
Reference CD's från High Fidelity.

Testet gjordes i två omgångar. Vid den andra lyssningsomgången använda vi oss mina
högtalarare som referens, ett par golvare från CAV med modellbeteckningen "MT-1".
Dessa högtalare betingar ett pris på runt 3'000 kr och ansågs därför som en rättvis
kandidat att jämföra M-6.5:orna mot.

Lyssningsrummet vi använde oss av mäter ca 3 meter på bredden och ca 5,5 meter
på längden. Vi var noga med att experimentera med rummets ljudpåverkande egenskaper.
Vi flyttade bl.a runt högtalarna en hel del för att få olika avstånd från väggarna (och tro
mig när jag säger att vi fick både halvtrasiga ryggar och krossade tår som resultat,
högtalarna är verkligen inte gjorda av luft!). Vi testade även att lyssna på högtalarna
med och utan soffbordet, med och utan matta på golvet, med och utan stereobänk,
och sist men inte minst så testade vi att sitta olika långt ifrån högtalarna.



Ljudet (Del ett)

Och så kommer vi till det kanske mest intressanta, hur låter dessa skapelser? När jag
kom hade jag absolut inga förväntningar på dessa högtalare, jag kände mig väldigt "neutral",
men jag var givetvis också nyfiken på att höra hur de skulle låta. Vi börjar med att rulla
igång Converting Vegetarians CD2 (i fortsättningen "CV"), en skiva av Infected Mushroom.
De har riktigt bra ljudkvalité på sina låtar och passar utmärkt att testa högtalarna med.
Från början tycker jag att det låter helt okej, basen är riktigt rapp men går inte så
djupt som jag skulle vilja, åtminstonde när det gäller till sådan här musik. I övrigt hade
jag inget direkt att anmärka på. Vi fortsätter mata CD-spelaren med skivor för att skaffa
oss en första uppfattning om hur högtalarna låter med olika musik. Dessa högtalare
verkar klara av att spela all sorts musik ganska bra, electronica, jazz och singer/songwriter.

Vi övergår till något mer kritiskt lyssnade, "CV" rullar återigen igång, en av de bättre
skivor jag har för att testa högtalares förmåga att leverera de lägre frekvenserna.
Som tidigare tycker jag att basen är rapp men saknar de allra lägsta frekvenserna helt.
Vi experimenterar med högtalarnas uppställning, men får ändå inte fram den tyngsta
basen. Med tanke på högtalarnas specifikation och den kraftiga förstärkaren så tycker
jag att basen ska låta djupare än den gör. Vi övergår till att testa baspluggarnas
inverkan på ljudet. Vi har hittills haft dem i, vilket borde göra basen lite rappare men
vara till nackdel för den djupaste basen. Vi plockar ut dem, kör igång musiken igen,
och lyssnar efter skillnader. Vi båda är överrens om det har en inverkan på basen,
utan pluggarna fick vi lite mer och kanske något djupare bas. Vi gjorde även ett
blindtest där varken jag eller Christopher fick fullträffar. Men vi kom ändå fram till
att baspluggarna har en viss inverkan på basen, om än ganska minimal.

Vi konstaterar att högtalarna helt enkelt inte levererar den tyngsta basen som vi saknar.
Den kritiska lyssningen fortsätter, vi ger oss på resten av registret. Ganska snabbt
skaffar jag mig en uppfattning om att högtalarna levererar ett hårt ljud, särskilt i
basens övre register. Till viss musik vill man att högtalarna ska kännas i bröstet,
de ska höras "fysiskt". I det här fallet uteblev den fysiska känslan av ljudet trots
det hårda ljudet. På högre volymer blev man ganska snabbt lyssningstrött.

Precis som Christopher skriver så tar (mellan)basen över resten av registret,
särskilt mellanregistret, och det är nog mestadels därför jag uppfattar ljudet som
hårt och nästan aggressivt. Jag skrev tidigare att det inte behövdes fler än ett
par baspluggar, och det är just av denna anledning. Med fler baspluggar instoppade
skulle man förlora lite grand av den sen tidigare frånvarande lägsta basen,
och dessutom få mer av den redan för överflödiga mellanbasen.

Dags att höra hur högtalarna klarar sig med en klenare förstärkare, är de så
lättdrivna som specifikationen säger? Min (sovrums)reciever - närmare sagt en
Technics SA-DX940 - kopplades in. Än en gång spelar vi upp "CV", en perfekt
skiva även för att få förstärkare att svettas. Och visst är högtalarna lättdrivna,
ingen tvekan om det. Högtalarna spelade på bra, även om det som väntat lät
sämre än med Shanling:en som förstärkare. Det säger sig självt, en 15tkr
förstärkare utklassar en 1tkr reciever. Man förlorade fram för allt en hel del kontroll
och balans i ljudet, men med tanke på den "orättvisa" jämförelse med förstärkarna
så lät det faktiskt bra med min Technics. Man behöver alltså inga "High-end"-prylar
för att få högtalarna att spela.



Ljudet (Del två)

Okej, Jag och Christopher känner oss nöjda för dagen, intrycken snackas igenom
men vi drar inga slutsatser förrän vi fått testa mot någon annan högtalare.
Vi förflyttar oss - från första lyssningstillfället - ca 1-2 veckor längre fram i tiden.
Vi bär just mina högtalare in i lyssningsrummet. Lyssningstillfälle del två är kommen,
då vi ska jämföra mina CAV MT-1:or mot M-6.5:orna. Både jag och Christopher
var nyfikna på hur högtalarna skulle klara sig i en jämförelse. Är de så att
M-6.5:orna låter bättre än mina MT-1:or (som jag för övrigt är, i hänsyn till priset,
väldigt nöjd med), då har jag inga problem att byta till Dynavoice.

Knacktest, en klassiker som varje högtalare måste gå igenom. M-6.5:orna har vi
knackat på tidigare, och lät riktigt stumt och bra. Vid ett knacktest på MT-1:orna
låter det däremot inte alls lika bra, det hörs tydligt att lådorna är nästan helt utan
dämpning och stag, samt att lådan är mycket tunnare (12mm MDF). Här är
M-6.5:orna överlägsna. Och det fortsätter i samma stil, ser man till finishen på
MT-1:orna så ser inte alls bra ut, Dynavoice's högtalare har en naturligare plastfilm.
Även vid en jämförelse av högtalarterminalerna så har Dynavoice ett stort övertag.
Högtalarna från CAV ser helt enkelt plastigare, enklare och mindre välbyggd ut
i jämförelse med M-6.5 som ser flera gånger dyrare ut. Men utseende är inte allt,
vi är nyfikna på hur det låter!

Vi låter våra minnen från den tidigare testlyssningen uppdateras genom att börja
med att lyssna på "utmanarna" en stund. Vi startar med att spela Sophie Zelmani's
"Sing and Dance". Det finns inget särskilt att kommentera, M-6.5:orna låter likadant
som tidigare. Vi skiftar högtalare till mina MT-1:or, och nu händer det grejor.
Ljudbilden öppnar sig, det är en bättre kontroll över hela registret, mellanregistret
är mycket tydligare och den djupaste basen som vi saknat finns! Vi byter skiva till
Norah Jones debutalbum "Come away with me". Här plockas rösten fram mycket bra,
men däremot så finner vi brister i de högre frekvenserna. Det är just MT-1:ornas
största brist, diskanten. Den är inte sämre än M-6.5:orna, utan visar sina brister
på ett annat vis. Detaljer försvinner, den låter diffus och väldigt tillbakalutad.
Vi skiftar tillbaka till M-6.5:orna. Intryckten återstår, de låter grötigare och
spretigare i jämförelse med högtalarna från CAV. Ljudbilden är rörig och hetsig,
högtalarna vill så mycket men räcker inte riktigt ända fram. Det saknas helt
enkelt spelglädje. Något vi lägger märke till är att röster hamnar i skymundan,
det mellanbasen tar över mellanregistret. Diskanten är vass och metallisk i sitt ljud,
men som sagt varken sämre eller bättre än MT-1:orna.

Är då CAV MT-1 ett par high-end högtalare för småpengar? Nej, som redan
nämts så finns det en del brister i diskanten. Hurvida detta kan avhjälpas med
en förstärkare av ljusare karraktär kan jag inte svara på, men jag tror att
chansen är stor. En annan nackdel är basen. Den är ganska rapp och djup,
men till riktigt basig musik (Massive attack's "Mezzanine" t.ex) så kan det bli
lite för mycket av det "goda", basen blir något blödrig. En tredje nackdel är
att de är väldigt trögdrivna (88dB), det märktes tydligt när vi fick dra upp
volymen på förstärkaren bra mycket mer än när vi spelade med M-6.5:orna.



Sammanfattning

Vad nu, är Dynavoice's Challanger M-6.5:or dåliga för sitt pris? Inte alls.
De har en otrolig byggkvalitét och är i mina ögon mycket snygga. De ser
betydligt dyrare ut än vad de egentligen är. Detta är en fullvuxen högtalare
med hyfsat neutral ljudkarraktär. Trots sina brister så är det ändå en bra
allround-högtalare som kan matas med all slags musik, men med lutning
åt "partymusik". En stor fördel med dessa högtalare är att de är så lättdrivna,
man behöver inget kraftmonster till förstärkare för att få de här högtalare
att poppa. Jag kan faktiskt tänka mig att rekommendera dessa högtalare för de
som har 2'000 kr i fickan och planerar att spendera det på ett par nya golvare.
Är de prisvärda? Det lämnar jag åt någon som har möjlighet att jämföra dem
mot andra högtalare i samma prisklass att avgöra. Jag kan dock säga att är
man beredd att lägga ut någon tusenlapp till så bör man se sig om efter fler
alternativ, dessa högtalare slår nämligen inte en 1'000 kr dyrare högtalare,
åtminstonde inte CAV MT-1 som vi jämförde dem mot.



Fördelar/Nackdelar (Till priset sett!)

+ Estetiskt tilltalande
+ Enormt välbyggda
+ Lättdrivna
+ Passar bra till nästan all slags musik
_____________

- Frånvarande/ingen djupbas.



Bilder (Klicka på bilden för att förstora)

Postad bild - - - - - Postad bild


Postad bild - - - - - Postad bild


Postad bild
(05/12 - Edit: Observera att när man köper till högtalarfötterna (som är ett tillbehör) så
får man med 2 stycken till varje högtalarna, vid fototillfället hade vi endast en högtalarfot
till varje högtalare pga att vi tyckte det såg bättre/snyggare ut.)

____________________________________________


Tack till:

Fynda - För en bra idé om att "anlita" testpiloter.
Christopher - För inbjudan till testlyssningen, fikat och en allmänt trevlig stund.


Recensionen skriven av Joakim.

Redigerat av Joakim, 06 december 2004 - 15:54.


#3

Postad 03 december 2004 - 11:12

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0
BRA!!! Kändes som en väldigt bra och beskrivande recension, i mitt tycke mer givande än de övriga recensionerna.

Jag tror faktiskt jag förstår precis vad man kan jmf med. Proson C8080 tex.

#4

Postad 03 december 2004 - 11:32

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Kan tyvärr inte säga ngt om Proson högtalarna du nämner!

Hur som helst, kul att du uppskattar recensionen :)

#5

Postad 03 december 2004 - 11:35

Unregistered742a5aea
  • Unregistered742a5aea
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Hur lät högtalarna jämfört med dina HFLS-1?

#6

Postad 03 december 2004 - 11:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
n1o_0 - Härligt med en bra och välskriven recension som även är "nyanserad" och med en kompetent motståndare som inte kostar så mkt mer. Bekräfta oxå gärna om min slutsats av din recension är rätt. :)

Nämligen att Dynavoice M-65 låter rätt OK (betydligt bättre än äldre modeller av Proson) och att de är klart prisvärda för de "ynka" 2 000:- de kostar, men en BRA högtalare som t ex Cav MT-1 som även är mkt prisvärd för 3 000:- spelar bättre på alla plan enligt ditt ljudtycke...?

I så fall är det exakt vad jag tidigare "skrivit" med tanke på högtalarens bestyckning, pris, komponenter m.m.

Hmmm....ska lyssna på dessa Dynavoice på High End-mässan i Sollentuna efter nyår om de klarar av de minimikrav i alla fall jag ställer på ljudet en hifi-högtalare ska klara av, och detta oavsett pris...för det är dessa minimiegenskaper jag är ute efter, annars rekommenderar jag mycket hellre en lite dyrare & bättre högtalare som folk kan bli nöjda med en lite längre tid...!

Edit: Hmm...upptäckte att jag fått TVÅ röda små fyrkanter... :lol:...men nog snackat om detta...!

Edit, IGEN!: Härligt bra skriven recension även till Joakim, de båda recensionerna kompletterar varandra mycket väl...skriver detta här så jag inte upptar ett inlägg till i tråden...!
Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 december 2004 - 14:13.


#7

Postad 03 december 2004 - 12:24

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Hmmm....ska lyssna på dessa Dynavoice på High End-mässan i Sollentuna efter nyår om de klarar av de minimikrav i alla fall jag ställer på ljudet en hifi-högtalare ska klara av, och detta oavsett pris...för det är dessa minimiegenskaper jag är ute efter, annars rekommenderar jag mycket hellre en lite dyrare & bättre högtalare som folk kan bli nöjda med en lite längre tid...!

Några High End högtalare är det inte men dock prisvärda.

Tack för en bra recension n1o_0, klart givande och samtidigt bra att få lite intryck hur de står sig mot lite dyrare högtalare.

JB.

Ser ifram emot dina kommentar efter mässbesöket.

MVH Kribban

(Redigerade bort ett par kommentarar som jag ansåg provocerande // Joakim - Moderator)

Redigerat av Joakim, 03 december 2004 - 12:32.


#8

Postad 03 december 2004 - 12:31

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Nämligen att Dynavoice M-65 låter rätt OK (betydligt bättre än äldre modeller av Proson) och att de är klart prisvärda för de "ynka" 2 000:- de kostar, men en BRA högtalare som t ex Cav MT-1 som även är mkt prisvärd för 3 000:- spelar bättre på alla plan enligt ditt ljudtycke...?



Mycket riktigt (:

#9

Postad 03 december 2004 - 13:34

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Nämligen att Dynavoice M-65 låter rätt OK (betydligt bättre än äldre modeller av Proson) och att de är klart prisvärda för de "ynka" 2 000:- de kostar, men en BRA högtalare som t ex Cav MT-1 som även är mkt prisvärd för 3 000:- spelar bättre på alla plan enligt ditt ljudtycke...?



Mycket riktigt (:

Låter bra... :(

Tyvärr är dock de "mindre bra" egenskaperna du beskiver på Dynavoice M-65 precis de egenskaper som brukar känneteckna "billigare" högtalare (även ICKE prisvärda dyrare högtalare) och egenskaper som jag personligen INTE gillar/vill rekommendera till andra, om man vet hur bra saker och ting faktiskt kan låta till ett inte allt för mycket högre pris...!

För musik/ljud ska inte låta vasst, samt viktigast av allt, det ska låta naturligt och vara roligt att lyssna så man inte ledsnar för fort... :D

Edit: Måste nog lägga till detta - Att jag SKA lyssna på dessa Dynavoice på mässan i Sollentuna, och först då kan uttala mig exakt över hur avgörande dessa "mindre goda" egenskaper är i mina öron i förhållande till priset - dvs självklart kan högtalare för 2 k inte vara perfekta... :ph34r:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 december 2004 - 13:40.


#10

Postad 03 december 2004 - 13:53

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Så har jocke fått upp sin recension också :]

fint jobbat!

#11

Postad 03 december 2004 - 14:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Härlig läsning.

Bugar och tackar ännu en gång

MVH Kribban

#12

Postad 03 december 2004 - 16:03

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Snyggt jobb killar! :( Känns faktiskt skönt att dessa blivit lite "nedtagna" nu då det blivit lite osannolik och överdriven "hype" på slutet. Lite konstigt att folk som lyssnat en del på högtalare har så olika värderingar? Allt handlar väl om referenser antar jag? Tyvärr så har jag själv dåligt med sådana och Proson C88 måste vara en riktigt dålig högtalare :D .
Efter detta så måste man nog kunna rekommendera folk att köpa t.ex Cav-MT1 (bättre på alla plan) i budgetklassen (har inte sett några direkta tips på den). Får man betydligt bättre ljud för ca 1500 kr (i mitt fall med resa) så hade ju det inte varit mycket att tveka på. För dem som inte vill/kan lägga mer än 2000 kr så är ju M65 fortfarande heta antar jag men prisvärdheten är nog max en 4 isf tycker jag (även om jag inte gillar betygsättande). Sedan undrar man ju när det gäller kärnfrågan: "... konkurrera med betydligt dyrare". Hur är det med detta egentligen? :ph34r:

#13

Postad 03 december 2004 - 16:23

Thompa bompa
  • Thompa bompa
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0
Allt beror på betraktarens öron gällande hur bra eller dåligt en högtalare låter, jag har precis fått hem dessa högtalare och jag är väldigt nöjd. Även om jag fortfarande kör med min gamla förstärkare, som verkligen inte är någonting att skryta om, så tycker jag att jag upplever mycket mer värme och bas i dessa högtalare än med mina gamla. Jag har inte gjort något seriöst test alls, det blir när jag fått hem Marantz 7400 recievern någon gång nästa vecka :(

#14

Postad 03 december 2004 - 16:30

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Snyggt jobb killar! :(  Känns faktiskt skönt att dessa blivit lite "nedtagna" nu då det blivit lite osannolik och överdriven "hype" på slutet.
Sedan undrar man ju när det gäller kärnfrågan: "... konkurrera med betydligt dyrare". Hur är det med detta egentligen? :D

Det är väl inga problem...bara de dyrare konkurrenterna är tillräckligt dåliga/sämre... :P

Lite konstigt att folk som lyssnat en del på högtalare har så olika värderingar? Allt handlar väl om referenser antar jag? Tyvärr så har jag själv dåligt med sådana och Proson C88 måste vara en riktigt dålig högtalare   :D .


Ja, tyvärr är dom riktigt dåliga. Har faktiskt lyssnat på dessa själv, och behöver inte kommentera mer...!

Sen ska vi inte ta detta så hårt nu...Dynavoice M-65 är fortfarande prisvärda, problemet är att det knappt finns några "seriösa" högtalare i denna prisklass att jämföra med så dessa M-65 fyller i en tidigare "prislucka" och det är mycket bra. I prisklassen (golvare) kan jag nästan bara erinra på Hi fi-klubbens Gale-serie som har en modell klart under 2 k och en modell en bit över 2 k...! Vore mkt intressant med en test mot någon av dessa! :ph34r:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 december 2004 - 16:40.


#15

Postad 03 december 2004 - 17:25

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Jag måste bara flika i en sak och det är att de inte på något sätt är dåliga utan riktigt bra högtalare för det priset.

Det är precis som JB säger att här har funnits ett tomrum i denna prisklassen som nu förmodligen Dynavoice fyller ut. Det som är riktigt bra med detta att konkurensen ökar och vi kanske får se mer tillverkare som ger sig in i denna prisklass och levererar riktigt bra högtalare. Se bara vilka bra betyg Celestion har fått! Jag har dock ej lyssnat på celestion.

MVH Kribban

#16

Postad 03 december 2004 - 22:34

Hembio_Aron
  • Hembio_Aron
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
Hej!
Bra skrivna recensioner! :(
Har varit inne ett tag på att byta upp mig(?) ifrån mina "Bowers & Wilkins DM302" vilka är ett par små stativare, med ett 5" element som tar hand om bas och mellanregister, samt en 1" diskant till "M-65" Tror ni det blir en uppgradering?
Är ganska nökjd med mina nuvarande högtalare men saknar den "fysiska" basen ofta och att känna basen i ryggen när man drar igång lite techno eller tung hårdrock.
TVÅ 6.5" måste väl lira bättre än ETT 5" element?
Tacksam för svar.

En fråga till
Testade ni bi-wire funktionen på högtalarna när ni testade de?
Då jag har dubbla kanaler på min reciever kan jag mata varje högtalare med 2x60w kan jag få ett bättre ljud då??

Och hur är de flata kablarna på fynda.se?

/Andreas

Redigerat av Hembio_Aron, 03 december 2004 - 22:35.


#17

Postad 03 december 2004 - 22:49

graniz
  • graniz
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Skön läsning... mycket bra och välskriva recensioner det ska ni ha ett stort plus för.

För att "försvara" M65:orna lite grann (inte bara för att de har blivit, som någon sa "hypade", utan helt efter eget öra) så kan jag säga att de mjuknar en aning efter en tids spelade, i alla fall mina. Men som sagt, helt enligt mitt eget öra.

Bas-komentarerna däremot finns inte mycket att rätta till på. Det saknas helt klart djupbas.


//graniz

#18

Postad 04 december 2004 - 08:01

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Har varit inne ett tag på att byta upp mig(?) ifrån mina "Bowers & Wilkins DM302" vilka är ett par små stativare, med ett 5" element som tar hand om bas och mellanregister, samt en 1" diskant till "M-65" Tror ni det blir en uppgradering?

Jag kan inte uttala mig om hurvida det blir en uppgradering eller nergradering då jag aldrig hört DM302, men när det gäller basen så är jag övertygad om att du kommer få mer av den varan vid ett byte till M-6.5:orna.

Hur mycket mer bas du förväntar dig och vill ha är omöjligt för mig att säga, så det är därför lika omöjligt för mig att tala om ifall du kommer bli nöjd med basen eller inte. De tillfredsställde inte mitt behov, men det är möjligt att du kommer bli nöjd.

Öppet köp vore kanske ett alternativ?


För att "försvara" M65:orna lite grann (inte bara för att de har blivit, som någon sa "hypade", utan helt efter eget öra) så kan jag säga att de mjuknar en aning efter en tids spelade, i alla fall mina. Men som sagt, helt enligt mitt eget öra.

Det var lite klantigt av mig att inte skriva ner ungefär hur länge vi hade spelat högtalarna. Inspelning kan göra en enorm skillnad, så därför såg vi till att spela högtalarna en bra bit över 100 h innan vi satte igång med provlyssningarna.

#19

Postad 04 december 2004 - 09:06

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
En allmän undran ang. dessa M-6.5 or: Ska man börja släta över brister i ljudet med konstateranden typ, " dom kostar ändå bara 2000kr" , "ja dom var ju inte så dyra". Sitter man då nöjd i lyssningshörnan hemma ? Knappast. Bättre att slå på en tusing och köpa ett par stativare i 3000kr klassen, typ JM-lab, Monitor Audio, Infinity eller vad man föredrar i ljudväg. ... Vill absolut ha golvare , leta då beggagnat , där kan man snacka om prisvärt. Har ej hört dessa M-6.5or men hur bra element/komponenter får man egentligen för 2000kr.

#20

Postad 04 december 2004 - 09:54

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

En allmän undran ang. dessa M-6.5 or: Ska man börja släta över brister i ljudet med konstateranden typ, " dom kostar ändå bara 2000kr" , "ja dom var ju inte så dyra". Sitter man då nöjd i lyssningshörnan hemma ? Knappast. Bättre att slå på en tusing och köpa ett par stativare i 3000kr klassen, typ JM-lab, Monitor Audio, Infinity eller vad man föredrar i ljudväg. ... Vill absolut ha golvare , leta då beggagnat , där kan man snacka om prisvärt. Har ej hört dessa M-6.5or men hur bra element/komponenter får man egentligen för 2000kr.


Jag håller med dig i det du säger, till viss del. Man måste tänka på att jag och Christopher troligen är lite mer kräsen av oss än många andra, då vi egentligen är ute efter högtalare i mycket högre prisklasser.

Tyngdpunkten i vårt test var ändå att jämföra högtalarna mot ett par likvärdiga högtalare i en något högre prisklass, eftersom att det så många gånger sagts att dessa högtalare kan konkurrera mot betydligt dyrare högtalare. M-6.5:orna hade inte någon chans att slå just CAV MT-1, och det var fram för allt därför högtalarna fick medel i betyg.

Jag tycker att man ska vara försiktig med att uttala sig om hurvida en högtalare (som man inte lyssnat på) för 2'000 kr kan vara bra eller inte. Har man inte den där extra tusenlappen, vill inte köpa begagnat och är ute efter en golvare, ja då kan faktiskt Dynavoice M-6.5 vara det mest prisvärda alternativet på marknaden just nu (något jag varken nekar eller jakar till, då jag inte jämfört M-6.5:orna mot högtalare i samma prisklass).

#21

Postad 04 december 2004 - 10:38

graniz
  • graniz
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Det är bra att vi fått utrett om M65:orna är konkurrens kraftiga emot dyrare högtalare.

Jag har lyckats göra ett lite halvseriöst test mellan mina M65 och en polares proson C88 (som jag först hade tänkt köpa). OM jag inte minns helt fel så kostar båda 2000/paret.

C88, där kan vi börja snacka om vasst ljud. Jag är själv inte något fan av "horndiskant" och kan vara däför som jag tycker C88 låter... rent ut sagt dåligt i jämförelse.
C88:orna har ju dock den där basen som vi så många gånger kommit fram till att M65 saknar.

Som Joakim sa så är nog M65 bästa alternativet i klassen <2000:-
Eftersom jag var kritisk till det som jag läste om att M65 kunde konnkurera med betydligt dyrare hötalare så är jag glad att det kommit fram att man ska lugna sig lite när det gäller lovord :(

//graniz

#22

Postad 04 december 2004 - 12:52

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Nu finns några bilder från lyssningstillfället längst ner i detta inlägg:
Länk!

#23

Postad 04 december 2004 - 19:04

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Var finns denna text om att M6.5 skulle spela bättre än dyrare högtalare?

Jag skulle väldigt gärna vilja läsa den.

Är det något som någon skrivit i forumet eller är det FYNDA som uttalat sig?

Eller är det mig ni menar när jag tyckte att de spelade bättre än XTZ?

MVH Kribban

#24

Postad 04 december 2004 - 19:09

graniz
  • graniz
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Om du menar mitt inlägg så syftade jag på de recensioner i den andra M65 tråden. Om jag missuppfattat eller läst fel densamma så ursäktar jag och drar tillbaka mitt utalande.

EDIT: Den andra M65 tråden finns på denna länk: Länk

//graniz

Redigerat av graniz, 04 december 2004 - 19:11.


#25

Postad 04 december 2004 - 19:10

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Hej Kribban!

Det var när Fynda letatde testpiloter (även hemsidan?).

"Nu har nya Dynavoice M-65 kommit ut!
Det är den första högtalaren ut i nya Dynavoice-sortimentet.
Hela 18 mm MDF och väger hela 27 kg/styck.
Vi är övertygade om att dessa på allvar kan konkurrera med
betydligt dyrare högtalare".


Edit: Länk: Testpilotsfrågan

Edit2: Länk till recension av Mouse: Mouses recension

Redigerat av Unregistered1013, 04 december 2004 - 19:23.


#26

Postad 04 december 2004 - 19:53

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Det enda jag ville ha sagt med mitt förra inlägg var att bristerna i ljudet i högtalare i denna prisklass ska inte accepteras p.g.a. priset. Har lyssnat på en hel del högtalare i 2000kr-3000kr klassen och ingen har imponerat , måste ändå vara bättre att leta i beggagnat marknaden ( även om det är jobbigt) efter ett par bättre högtalare. Fynd går absolut att göra där, Golvare(nya) för 5000kr brukar kosta 3000 efter ca ett år, att vara småsnål och köpa billigt brukar bara straffa sig i längden.

#27

Postad 04 december 2004 - 21:10

Unregistered0e21406e
  • Unregistered0e21406e
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Vad man även bör ta med i beräkningarna är förstärkaren. De som köper högtalare som t.ex. M-65 brukar nämligen inte sitta på ett kärnkraftverk.

Jag är faktiskt själv spekulant på dessa då min reciever verkligen inte klarar av trögdrivna högtalare, dessutom lyssnar jag inte så mycket på exempelvis norah jones. Sitter inte och analyserar hennes röst osv :unsure: Jag vill däremot ha högtalare som kan spela hårdrock någorlunda korrekt och på en väl tilltagen volym utan att förstärkaren ska begränsa allt för mycket.

Det jag menar med mitt inlägg är att det självklart finns dyrare högtalare som låter bättre, fast dessa är allt som oftast mer trögdrivna vilket i sin tur avskräcker mig från köp. Kan tänka mig att många i min situation (med klent förstärkeri och begränsad budget) resonerar likadant. Dessutom är jag ingen hifi-guru, inga guldöron om man säger så, jag tycker att mitt Creative 5.1-system till datorn låter väldigt bra. Dock endast på måttliga volymer.

Kan dessa högtalare vara något för mig, en glad amatör utan vidare preferneser? Det kan ju omöjligt vara så att mitt högtalarpaket till datorn för 1000kr spelar i klass med en golvare för 5-7000kr?

Till min lilla hembio har jag för nuvarande ett par stativare (Mirage M-90i) som jag tycker presterar en väldigt klar och korrekt ljudbild, fast det finns inga möjligheter att kunna spela högt med bibehållen ljudkvalité. Kan det vara en idé att byta "upp" mig till M-65orna och degradera mina mirage till bakhögtalare?

Jag undrar även om det kommer en center i samma serie... Men det borde väl dyka upp så småningom?

Blev lite offtopic nu, ursäkta mig :)

Förövrigt tycker jag att ni skrev väldigt bra recensioner! Keep up the good work! ;)

#28

Postad 04 december 2004 - 21:31

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Vad man även bör ta med i beräkningarna är förstärkaren. De som köper högtalare som t.ex. M-65 brukar nämligen inte sitta på ett kärnkraftverk.

Absolut! Tycker de "väckte upp" min Yama 450 från den dvala som de satts i av Proson C88. Detta är nog som du säger riktigt bra högtalare för oss "som inte vet bättre" (min tolkning), och vill lägga så lite pengar som möjligt och ändå snudda vid välljud.

#29

Postad 04 december 2004 - 22:04

graniz
  • graniz
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Absolut! Tycker de "väckte upp" min Yama 450 från den dvala som de satts i av Proson C88. Detta är nog som du säger riktigt bra högtalare för oss "som inte vet bättre" (min tolkning), och vill lägga så lite pengar som möjligt och ändå snudda vid välljud.

Budgetklassens amatörer helt enkelt :unsure: :)

//graniz

#30

Postad 04 december 2004 - 22:10

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Bra och beskrivande recensioner, riktigt intressant läsning.

Ang. bilderna: ser inte lyssningsrummet ganska tomt ut?

#31

Postad 04 december 2004 - 22:45

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Hej Kribban!

Det var när Fynda letatde testpiloter (även hemsidan?).

"Nu har nya Dynavoice M-65 kommit ut!
Det är den första högtalaren ut i nya Dynavoice-sortimentet.
Hela 18 mm MDF och väger hela 27 kg/styck.
Vi är övertygade om att dessa på allvar kan konkurrera med
betydligt dyrare högtalare".


Edit: Länk: Testpilotsfrågan

Edit2: Länk till recension av Mouse: Mouses recension

Ok

Tack måste missat det totalt.

Jag anser att de är mycket bra för 2000 kr, när det gäller jämförelse med dyrare högtalare låter jag vara osagt då jag inte har jämfört dem med några dyrare, förutom XTZ:as.

MVH Kribban

#32

Postad 04 december 2004 - 23:18

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Jag är faktiskt själv spekulant på dessa då min reciever verkligen inte klarar av trögdrivna högtalare, dessutom lyssnar jag inte så mycket på exempelvis norah jones. Sitter inte och analyserar hennes röst osv  :) Jag vill däremot ha högtalare som kan spela hårdrock någorlunda korrekt och på en väl tilltagen volym utan att förstärkaren ska begränsa allt för mycket.

Kan dessa högtalare vara något för mig, en glad amatör utan vidare preferneser?

Kan du vara utan djupbas och något vass diskant så tror jag att detta är en utmärkt högtalare för dig. Det går att spela rätt högt med högtalarna utan att de spårar ur, och som bekant är de väldigt lättdrivna.

Ang. bilderna: ser inte lyssningsrummet ganska tomt ut?


Jo, det ser väldigt tomt ut. Men detta beror på att bara en fjärdedel av rummet syns på bild. Bakom kameran finns soffbord, en full vägg med böcker (utmärkt dämpning!), soffa, säng m.m, så lyssningsrummet var absolut inte tomt.

#33

Postad 05 december 2004 - 08:19

Unregistered04d02b36
  • Unregistered04d02b36
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Jag är faktiskt själv spekulant på dessa då min reciever verkligen inte klarar av trögdrivna högtalare, dessutom lyssnar jag inte så mycket på exempelvis norah jones. Sitter inte och analyserar hennes röst osv  ;) Jag vill däremot ha högtalare som kan spela hårdrock någorlunda korrekt och på en väl tilltagen volym utan att förstärkaren ska begränsa allt för mycket.

Kan dessa högtalare vara något för mig, en glad amatör utan vidare preferneser?

Kan du vara utan djupbas och något vass diskant så tror jag att detta är en utmärkt högtalare för dig. Det går att spela rätt högt med högtalarna utan att de spårar ur, och som bekant är de väldigt lättdrivna.

Ang. bilderna: ser inte lyssningsrummet ganska tomt ut?


Jo, det ser väldigt tomt ut. Men detta beror på att bara en fjärdedel av rummet syns på bild. Bakom kameran finns soffbord, en full vägg med böcker (utmärkt dämpning!), soffa, säng m.m, så lyssningsrummet var absolut inte tomt.

Jag tycker ungefär likadant, den djupaste basen går bort...tråkigt nog gillar jag djup bas, exempel så basade mina audio pro black diamond bättre :unsure: Måste komplettera med en sub snarast, fast dock tycker jag att basen är ganska exakt och hyffsat "punchig". Synd jocke att du inte sålde dina CAV till mig istället :P Seriöst vad skulle hända om man bytte ut baselemnten till något bättre? :)

#34

Postad 05 december 2004 - 14:49

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Att byta ut baselementen blir nog lite knasigt (Lådvolym, delningsfiltret etc.).

Lägg hellre pengarna på en sub (:



Edit:

För övrigt vill jag tacka för alla goda kommentarer :) Alltid kul att få (god) kritik! :unsure:

Redigerat av n1o_0, 05 december 2004 - 14:51.


#35

Postad 05 december 2004 - 15:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Likaså jag vill tacka alla för berömmet.


Frågor av alla slag är lika välkomna nu som tidigare.

#36

Postad 05 december 2004 - 20:15

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Vill tacka Joakim och Cristopher för ett par vettiga och välskrivna recensioner. När man tänker efter så är det väldigt mycket jobb bakom en bra recension. Bra jobbat!!

#37

Postad 05 december 2004 - 20:29

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Tack tack (:

Stämmer faktiskt det du säger; en hel del som man inte tänker på B)

#38

Postad 05 december 2004 - 23:48

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
Det snackas en hel del om basen, och att dom skulle vara basfattiga. Jag kan inte hålla med på den punkten. Men det kan också bero på att jag har en ganska så duktig receiver som driver det mesta utan problem (VSA-E08). Även om M-65 är otroligt lättdriven, så kommer dom att låta bättre, ju bättre förstärkare, receiver man har. Det gör förvrigt ALLA högtalare av denna typ.

Jag tror inte man KAN säga att dom är basfattiga rätt av, utan att kommer att bero på vilken receiver, förstärkare, man driver dom med. Helt klart.

Basen karaktär kommer också bero på några andra faktorer. Placering, rummets storlek, och inte minst hur akutisken är. Samt hur dom är pluggade där bak.

#39

Postad 06 december 2004 - 00:04

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
I det här fallet tvivlar jag starkt på att det var brister i förstärkaren vi använde vid lyssningstillfället, som det står i recensionen använde vi en 2-kanalare i 15tkr-klassen (vilket inte säger något om förstärkaren i sig, men det ger ändå en vink om i vilken klass förstärkaren brottas i), och det bör väl vara fullt tillräckligt för ett par golvare som dessa. Att man ska behöva ha en ännu bättre förstärkare för att högtalarna ska låta som de ska, det tycker inte jag är rimligt alls.

Och angående basen, där har jag inte så mycket att säga förutom det som står i våra recensioner. Vi testade allt möjligt för att få fram den djupaste basen, men det gick helt enkelt inte. Mina högtalare (CAV) har en 8" bas i varje, och de gick mycket djupare i basen, trots att de är mer trögdrivna. Det får mig att tvivla även på att det skulle bero på rummet och dess akustik.

Det beror nog inte på något annat än att vi helt enkelt tycker olika.

#40

Postad 06 december 2004 - 00:08

Unregisteredbe4a4c9c
  • Unregisteredbe4a4c9c
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Lite OT:

Undra hur CAV's billigare modeller (DP-200, SP-1000 samt SP-2000) står sig mot dessa.
Ingen som har någon aning, förmodar jag?

#41

Postad 06 december 2004 - 02:02

Unregistereda2499477
  • Unregistereda2499477
  • Beroende

  • 1 053 inlägg
  • 0
Jocke,

Jag skall tillägga, att när jag gjorde min test, så hade jag slagit av allt vad bas och diskant hette. Det vill säga till +-0 och avslagen loudness. Med musik som Phil Collins (In the air tonight), Hallucinogen - The Lone Derenger (Sharling remix), så hade iaf jag ett gott bastryck. Båda skivorna får anses vara referens-musik med en otroligt bra ljudmixar. Det vet jag inte om man kan säga om Nora Jones :lol: <retas>

Hursomhelst, när jag sedan tryckte på loudness, så fick jag ett om än, ett ännu bättre tryck.

Detta märktes framförallt i filmer med ordentlig djupbas. I s.k referensfilmer som U-571 och Haunting. Det gick att spela i praktiken hur högt som helst. Och när jag hade volumen på 0 (då är det vansinningt högt kan jag lova), och det lät fortfarande bra.

Till övriga, när ni skall testa musik på era högtalare, så gör INTE som en kompis till mig gjorde. Han klagade på att det lät skrikigt och rent ut sagt uselt. Han var heligt förbannad över att jag rek dessa högtalare till han. Så jag for iväg till han för att undersöka hur det stod till.

Så kom jag då dit. Jag hade tagit med mig några egna dvd-skivor + musik. Så bad jag han spela lite musik. Han satte på musiken, och det lät verkligen så jättedåligt som han beskrivit på telefon. Ända tills...jag upptäckte att det inte var CD-Audio som satt i dvd-spelaren, utan nån rent ut sagt skräpig mp3-skiva! Som dessutom var encodad i 96kb B) - Alltså, mp3 F Ö R B J U D E T vid ALLA former av testning av högtalare. (mp3 låter illa, oavsett vilken bitrate, min personliga uppfattning, det duger gott i datorn, men inte i hemanläggningen).

Jag skall säga att han är ganska färsk, och har nyligen börjat intressera sig för hembio och musik. Då är det också ganska naturligt att man inte har några större mängder film, än mindre några referens-filmer. Hans kunskap är också begränsad, vad det gäller kablar och liknande. Så hans tidigare "lakritssnören" av telefontråds-modell bytte vi ut mot ett par meter Supra Ply 3.4 som jag hade ett par meter över.

Jag kan säga så här - han är otroligt nöjd, och har härmed lovat mig att inte spela mp3-musik mer.

#42

Postad 06 december 2004 - 10:25

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Mouse,

Jag kan hålla med om att det finns en del att säga om mixningen på Norah Jones skivor. Hur som helst så testade vi annan musik, Infected mushroom som jag tycker har otroligt bra ljudkvalité och är perfekt referensmusik särskilt till att testa basen med. Vi spelade även Sophie Zelmani som har helt okej inspelning på sina skivor, samt låtar från High Fidelity's Refecens CD's där det brukar finnas en del godbitar när det gäller bra inspelning på låtarna.

Jag får hålla med om att det går spela högt och att det är ett bra tryck i mellanbasen (även om det inte känns i bröstet), men ändå så fick vi aldrig fram den djupaste basen ur högtalarna. Jag tycker inte att man ska behöva dra på loudness eller höja upp basen på förstärkare för att få högtalarna att spela, på vår 2-kanalare fanns det inte ens loudness eller bas/diskant-kontroller och det tycker inte jag behövs heller.

Nu går jag in på sånt jag inte kan så mycket om, så ta det inte på fullaste allvar. Men jag gissar, att man kanske har byggt högtalarna >för< stumt. Det kanske är lätt att tro att ju stummare högtalarna byggs, ju bättre är det, men det går till en viss gräns. Efter det börjar ljudet bli tråkigt, och man tappar även en del i bas. Det kan vara bra att lådan kommer i självsvängning så att basen förstärks en aning. Men detta är som sagt en gissning från min sida, och är egentligen ganska ointressant då det inte går att göra så mycket åt.

Det är ju iallafall trevligt att någon av testarna tycker att högtalarna spelar bra djupbas. Om inte annat är det ett bra bevis på att människor tycker olika.

#43

Postad 06 december 2004 - 11:44

Unregisteredbb948fda
  • Unregisteredbb948fda
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Jag undrar lite i linje med Eriks kommentar: har ni som lyssnat på M-6.5 förslag på passande center-högtalare? Så att framsystemet blir klart, liksom...

Vänligen,
Svampen

#44

Postad 06 december 2004 - 12:28

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Kul med lite diskussioner!

Får hålla med Jocke att saknaden av djupbas inte berodde på förstärkaren och övrig kringutrusning. Inte heller rummets akustik lr liknande!

Den fanns bara inte där :lol:

Lite OT:

Undra hur CAV's billigare modeller (DP-200, SP-1000 samt SP-2000) står sig mot dessa.
Ingen som har någon aning, förmodar jag?

Tyvärr; ingen aning :D

Du skulle ju kanske kunna dra iväg ett mail till Fynda.se och höra efter B)

Redigerat av Joakim, 06 december 2004 - 15:59.


#45

Postad 06 december 2004 - 12:56

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Kul med lite diskussioner!

Absolut! Hoppas att de kan hållas på en trevlig nivå utan påhopp vilket jag också tror om man skall "värdera" recencenterna B) . För att kommentera "bassnacket" så var basen en av de saker som Hifi&Musik blev "smått imponerade" av. "Hade de kostat tre gånger så mycket så hade vi inte blivit lika förvånade". Min slutsats får väl bli att man har olika referenser och smak och detta gör det också lite svårare för oss "mindre vetande".

Redigerat av Unregistered1013, 06 december 2004 - 12:58.


#46

Postad 06 december 2004 - 14:18

Ljudfokus
  • Ljudfokus
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Hejsan alla!
Vi vill ge ett officiellt tack till n1o_0 och Joakim för en bra skriven recension. Tack!

(om vi glömt att tacka de andra recensenterna, så passar vi på nu också,
tack alla för ett bra jobb!)

Med vänliga hälsningar

#47

Postad 06 december 2004 - 15:31

andersedlund
  • andersedlund
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag Måste säga att det var en mycket välskriven recension
/Anders

#48

Postad 06 december 2004 - 15:58

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Fynda och andersedlund, tack så mycket. Ni är så vänliga Postad bild

#49

Postad 06 december 2004 - 16:08

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Får tacka så mycket!

Välkommen till forumet Anders! B)

#50

Postad 07 december 2004 - 18:37

Unregisteredc9540265
  • Unregisteredc9540265
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Tack för recensionen.

Har spelat mina Dynavoice ett par veckor nu och är lite kluven, basen ser jag inte som något problem, den tycker jag klarar sig hyffsat bra. Men diskanten känns väldigt vass för mig.

Jag kör dem med en Pioneer 814 och jag vet inte om det är den som är hela boven i dramat eller om man kan påverka diskanten genom att förändra rummet(spelar idag i ett litet rum på 15 kvm med klinker golv och betong vägg på två sidor)

Skulle det göra stor skillnad med dämpare på väggarna och eventuellt en stor matta på golvet ?

Ska försöka leta rätt på nån gammal två kanalare för att se om det är receivern som står för hela problemet då det gäller för vass diskant eller om det är högtalarna i sig.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.