Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sanyo Z3 vs Sony HS50

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sanyo PLV-Z3 (Projektorer) 1 8,91 (179) Inga priser
Sony VPL-HS50 (Projektorer) 1 9,27 (47) Inga priser
29 relaterade trådar
Gästbok för andy76q (79 inlägg) 8 år sedan
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z3 * (1876 inlägg) 9 år sedan
* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 * (1887 inlägg) 10 år sedan
Beggad Z3, hur kollar jag skick? (17 inlägg) 14 år sedan
sanyo z3 (11 inlägg) 14 år sedan
Trasig Sanyo PLV-Z3 (2 inlägg) 14 år sedan
Begagnade projektorer (10 inlägg) 16 år sedan
Val av tyst projektor. (8 inlägg) 17 år sedan
TW600, HS50 eller TX200? (8 inlägg) 17 år sedan
Gästbok för no_maam ( inlägg) 17 år sedan
Hitachi 200 Vs Sony HS50 (71 inlägg) 17 år sedan
Sony HS50 lr HS60? (30 inlägg) 17 år sedan
sanyo z3 tweaking (4 inlägg) 17 år sedan
Begagnad projektor? (12 inlägg) 17 år sedan
Gästbok för Switch (4 inlägg) 18 år sedan
tyskland (4 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för NightRabbit (24 inlägg) 18 år sedan
Hur bygga en *"hushbox" (till Z3) (10 inlägg) 18 år sedan
Färgkod och glans till MDF-duk för en Sanyo Z3 ? (10 inlägg) 18 år sedan
Test av Sony VPL HS50 och Benq 7700 (25 inlägg) 18 år sedan
Nybörjarprojektor för blandad användning (7 inlägg) 19 år sedan
Powerbuy Sony HS-50 (67 inlägg) 19 år sedan
Cine4home,s test Z3, AE700, TW200, PJ-100 och HS50 (19 inlägg) 19 år sedan
Köpa Sony VPL-HS50 från tyskland (182 inlägg) 19 år sedan
Panasonic vs. Sanyo (18 inlägg) 19 år sedan
Kingpin ES240-16:9 (6 inlägg) 19 år sedan
TEST: Sanyo PLV-Z3 (50 inlägg) 19 år sedan
Projektormässa Cinema Concept - 22-24 oktober (152 inlägg) 19 år sedan
Proj under 35', Benq, Sharp, Infocus, Sony eller? (10 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 29 december 2004 - 12:18

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Som rubriken förtäljer så är jag inne på att köpa en Z3 el Hs50 men jag har inte sett dem demade samtidigt mot varandra så jag vet inte vilken jag ska välja riktigt?

Pris på HS50 på www.gultronics.co.uk med frakt ca 20000

Pris på Z3 fr tyskland ca 14000

Tack! ;)

#2

Postad 29 december 2004 - 12:28

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
har inte sett dem side by side men i olika butiker och HS50 är märkbart bättre, faktisgt så är hs50 den bästa projjen jag har demat.

jag tycker som jag tidigare nämnt att hs50 är värd ca 5000 mer än Z3:an så för 20.000 så hadde jag valt HS50 men inte för 25.000.

#3

Postad 29 december 2004 - 12:29

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Har inte sett dem tillsammans men har sett dem var för sig.

Beror ju på hur stor din budget är, jag tycker bilden som HS50 presterar är makalöst bra, och hade jag haft råd att välja mellan dem så hade jag inte tvekat på en HS50.

#4

Postad 29 december 2004 - 12:38

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
precis har du råd så är HS50 det klara valet, priset från gultronics verkar stämma dessutom verkar dom ha den i lager nu så det är bara till att tuta och köra, dock så tycker jag inte att hs50 är värd över 25000 då det är nästan det dubbla mot en Z3 och så mycket bättre tycker jag inte att den är

Redigerat av ZoomAir, 29 december 2004 - 12:39.


#5

Postad 29 december 2004 - 13:15

Anteman
  • Anteman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag kanske också köper en HS50 från gultronics. Kanske vi kan dela på frakten och få lite rabatt vid köp av 2st (eller 3st om en polers till mig nu köper en också).

Redigerat av Anteman, 29 december 2004 - 13:16.


#6

Postad 29 december 2004 - 15:55

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
HS50 är klart bättre än Z3, speciellt när det gäller svärta och screendoor. För mig är den värd sina 10k extra och därför sitter jag med en sån nu :D

Har sett dem direkt mot varandra flera gånger på Cinemaconcept där jag bad dem switcha mellan dem flera gånger på samma duk. För sig själv känns Z3 mycket bra, men så fort man gör en direkt switch till HS50 känns dens svärta helt plötsligt grådassig och den lilla VB den har hoppar fram.

Z3 är en mycket bra projektor som så länge man inte ser den direkt i jämnförelse kommer kännas bra i svärta och VB men den och alla andra LCD lider hårt mot HS50 när man direktswitchar.

#7

Postad 29 december 2004 - 15:59

Grubbe666
  • Grubbe666
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Frågan är: Hur tysk är Sonyn egentligen? =)

jag menade faktiskt tyst, jag fattar inte varför jag skrev tysK?

Redigerat av Grubbe666, 29 december 2004 - 16:00.


#8

Postad 29 december 2004 - 16:34

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Den är riktigt riktigt tyst, ingen större skillnad mellan den och z3.

#9

Postad 29 december 2004 - 19:06

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Jag har gjort noggranna jämförelser mellan HS50 och Panasonic AE700 som är väldigt lik Z3. Skillnaden är så stor att man bara vill kräkas på 700:an. Panasonicen ser ut som ett gråblådaskigt, dimmigt elände i jämförelse. Man ser otroligt mycket mer mörka detaljer i bilden på HS50.

Exempel: En scen i "Vertical Limit" där en man kommer in i genom en dörr. På AE700 ser man att han är klädd i en svart jacka. På HS50 ser man att det är en rutig, uppknäppt jacka med en grön skjorta under !
Skillnaden är mycket stor.

Synd tycker jag för jag hade ställt in mig på att köpa Z3.
Efter att ha sett hur mycket bättre HS50 är så tror jag inte att jag kan stå ut med Z3 eller AE700 längre. Jag jämförde också som hastigast mot Sharps nya DLP Z2000. Den var ganska bra men inte i HS50-klass. Den saknade också lens-shift och lät som en dammsugare.

#10

Postad 30 december 2004 - 01:21

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
nja skillnaden tycker inte jag är så stor att man inte ser sånna detaljer i bilden, jag har sett dessa i två olika affärer ett antal gånger och jag tycker inte skillnad är natt och dag inte heller min polare märkte jätte stora skillnader. visst jag har inte sett dom side by side men märker jag inte jätte skillnader när projjarna är på olika ställen så är det inga skillnader jag bryr mig speciellt mycket om (d.v.s. om man måste ha projjarna side by side för att märka alla JÄTTE skillnader som folk snackar om.)

som sagt HS50 är den bättre projjen inget snack om det, den är som sagt den bästa projj jag demat sen får var och en avgöra hur mycket mer den är värd men ibland verkar det som att HS50 är "the holy graal" bland projjar och att t.ex. Z3 och 700:an är helt värdelösa när man jämför dom mot HS50.

5-6000 kr mer är vad jag tycker att den är värd men absolut inte det dubbla priset då tycker jag att jag betalar alldeles för mycket för SONY loggan. detta är vad jag tycker och givetvis tycker andra olika :D

#11

Postad 30 december 2004 - 08:55

Unregistereda50525fb
  • Unregistereda50525fb
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Har också sett de mot varandra flera gånger och på flera ställen, min uppfattning är att det är svärtan som skiljer de åt till HS50 fördel (svart är svart och inte blått).

Men, man ser ju andra filmer än Sagan om ringen i Morias grottor så det går att leva med :D

SD och VB såg jag ingen skillnad mellan projektorerna (båda matades med komponent, skall tilläggas).

Jag orkade inte vänta på leveranser och slog till på en Z3, hade jag fått en HS50 för 20000 kr och leverans i januari hade det blivit affär.

#12

Postad 30 december 2004 - 19:55

sayonara
  • sayonara
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Testade båda idag, HS50 och Z3 bredvid varandra (egentligen "på" varandra på samma duk), båda matade med komponent. Skillnaden, till HS50s fördel, var liten men dock märkbar. Den högre kontrasten märktes egentligen som en aningen "vassare kanter" och klarare färger i mina otränade ögon. Skillnaden i svärta i mörka rymdscener (Starship Troopers) var inte speciellt iögonfallande.

Skillnaden i pris, speciellt här i Finland (har tidigare i detta forum ondgjort mig över hur långt bakom i prisutveckling vi är här i öster...) är ca 900 euro (1950e för Z3, 2850e för HS50) och är dock inte motiverad i min mening. För denna summa kan man istället skaffa en kvalitets-DVD med HDMI eller en X-Box samt en högklassig duk eller uppgradera sin audioanläggning. Men om plånboken / bankkontot håller på att brista i sömmarna (ännu såhär efter julen...) får man nog viss valuta för pengarna med en HS50...

Vill ännu tillägga att en beställning på en Z3 åker in inom kort...

Redigerat av sayonara, 30 december 2004 - 19:56.


#13

Postad 30 december 2004 - 20:03

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
jag fattar inte dessa upprepade jämförelser med komponentsignal, precis som AE700 så är ju HS50 helt ÖVERLÄGSEN med hdmi-signal?

#14

Postad 30 december 2004 - 20:04

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
precis, skillnaderna överdrivs lätt ibland och jag är oerfaren på projjar även mina polare som varit med och demat är oerfarna på projjar och ingen av oss noterade JÄTTE skillnader utan bara att HS50 var den bättre projjen.

jag såg HS50 matad med HDMI från en 30.000 kr dyr Arcam (tror den hette så) spelare
och Z3 matad med både komponent och HDMI, så jag har sett båda med HDMI från kompententa spelare och jag repeterar bara att HS50 var den bättre men inte alls så överdrivet som andra påstår

Redigerat av ZoomAir, 30 december 2004 - 20:10.


#15

Postad 30 december 2004 - 20:22

sayonara
  • sayonara
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

jag fattar inte dessa upprepade jämförelser med komponentsignal, precis som AE700 så är ju HS50 helt ÖVERLÄGSEN med hdmi-signal?

Holsapple, skjut mig om jag missförstått dig men menar du att skillnaden i bildkvalitet mellan HS50 och Z3 på ngt sätt förstärks ifall man matar bägge med HDMI?

#16

Postad 30 december 2004 - 20:27

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Absolut – HS50 är oerhört mkt bättre med hdmi än med komponent, medan den skillnaden är mindre på en Z3. En jämförelse endast med komponent ger alltså en mindre skillnad mellan dessa projar, och då har man inte utnyttjat i närheten av HS50:ans fulla kapacitet.

Redigerat av Unregistered366e03d0, 30 december 2004 - 20:27.


#17

Postad 30 december 2004 - 20:33

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
visst är det skillnad på de båda projjarna, fastän inte överhängande(enligt min mening) :(

men "in the end of the day" så tror jag att du kommer å bli jäkligt nöjd med vilken du än väljer. ända tills polaren köper den andra och den verkar bättre, då sliter man sitt hår :) men visar det sig att din känns bättre så är känslan oslagbar. :(

hoppas på det senare alternativet.

lycka till


/N

#18

Postad 30 december 2004 - 20:33

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
för min del lutar det åt z3an, men det e budgeten som sätter stopp!

//N

#19

Postad 30 december 2004 - 20:39

sayonara
  • sayonara
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Absolut – HS50 är oerhört mkt bättre med hdmi än med komponent, medan den skillnaden är mindre på en Z3. En jämförelse endast med komponent ger alltså en mindre skillnad mellan dessa projar, och då har man inte utnyttjat i närheten av HS50:ans fulla kapacitet.

OK, tack för den informationen, även om jag har en känsla av att "oerhört mkt bättre" i pengar värderas olika i olika plånböcker....Verkar dock som om man är tvungen att trampa tillbaka till butiken för en ny jämförelse med HDMI, Panna S97 var vad jag tänkt mig ändå... :)

#20

Postad 30 december 2004 - 20:44

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
sammanfattat så köper man den man har budget till, och ja det är värt att lägga ut lite till för en HS50 det håller nog alla med om men det som jag syftar på är att ibland så överdriver folk om skillnaderna mellan dessa projjar och man får bilden av att Z3:an ser ut som en grådaskig sörja jämfört med HS50 och så är defenitivt inte fallet och jag har sett båda med HDMI.

#21

Postad 30 december 2004 - 20:46

yourtttdeath
  • yourtttdeath
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Vart hittade du z3 an för 14000?

#22

Postad 30 december 2004 - 20:51

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Tycker vi slutar med sandkastandet nu. Lite konstruktiv kritik, tack! :(
Båda är bra projektorer för pengen de ligger på.

Jämför båda själv under SAMMA förhållanden så får ni avgöra om prisskillnaden är värd de extra pengarna. Om man INTE har sett båda projarna under samma förhållanden så har man inte gjort en rättvisa jämförelse IMHO.

Jag har te.x. sett både Z3an och HS50 på samma ställe, samma dag (CC-mässan i Stockholm). MEN det var två helt olika rum. Det ena rummet mörkt, de andra ljust. Sonyn är det mörka rummet och Z3an i ett ljust rum. Detta gjorde att det inte blev en rättvis bedömning. Dock kördes Hitachis PJ-TX100 bredvid Sonyn och jag vet hur 100an står sig mot Z3an.

Edit: Tillägg om "rumsplacering" på CC-mässan. :)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 30 december 2004 - 20:53.


#23

Postad 30 december 2004 - 20:52

sayonara
  • sayonara
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Vart hittade du z3 an för 14000?

technikdirekt.de hade den tidigare i veckan för 1548 euro (ca 14000 sek), idag kostar den 1599 euro, ca 14450 sek. Priserna går upp och ner, precis som på aktiemarknaden... :)

#24

Postad 30 december 2004 - 21:00

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
precis det är upp till var och en att avgöra om det är värt extra pengarna, tyvär så har alla så olika uppfattningar om vad som är "värt" den extra kostnaden så det finns ingen annan lösning än att gå och kolla på dom själv.

dock så tycker inte jag att det behöver vara side by side matat med samma källa m.m. jag fick en bra bild av skillnaderna trots att dom var i olika butiker matades med olika dvd spelare o.s.v. som sagt skillnader som bara märks side by side är inga skillnader jag bryr mig om och det viktigaste är att man får en känsla av projjarna det tyckte jag i alla fall som första projj köpare.

lägg inte ut extra pengar utan att ha demat dom i alla fall det är mitt tips.

Redigerat av ZoomAir, 30 december 2004 - 21:04.


#25

Postad 30 december 2004 - 23:57

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
jag tycker ni glömmer den viktiga poängen med jämförelsen mellan HS50 och Z3 (fast jag har för mig att nån annan var inne på det tidigare) - den AVGÖRANDE skillnaden mellan dessa är att Sonyn har dynamisk bländare medan Sanyons iris måste "låsas" i steg. Detta är min stora invändning mot Z3, att bilden med låst iris blir "stelopererad" jämfört med Sonyns dynamiska. Vill man ha bästa möjliga svärta med Sanyon blir ljuset och färgerna väldigt lidande. Jag känner ingen som, efter några veckor med Z3:an, hållit fast med bländaren i riktigt lågt läge. Därför blir Z3:an i praktiken just "grådaskig". Med Sonyn slipper man den problematiken helt och hållet, och detta ÄR verkligen värt de där tusenlapparna. Redan till nästa höst kommer garanterat ALLA nya LCD-projar i denna "övre budgetklass" att ha dynamisk bländare.

#26

Postad 31 december 2004 - 00:11

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Mitt största problem med Z3 är dens mycket markanta screendoor, annars levererar den en utmärkt bild.

#27

Postad 31 december 2004 - 00:21

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
det är ingen ide att jämföra det komer ändå inget här som du kan använda, vissa säger screndoor andra dynamisk iris det bästa är att dema dom själv så får du själv avgöra vad du tycker är nackdelarna med respektive projje och välj sedan den som du tycker ger mest för pengarna.

det är ändå du som betalar för projjen så mitt tips är att gå och dema så många projjar som möjligt för att få en känsla av hur skillnaderna är inte bara mellan dessa två utan allmänt mellan de olika prisklasserna och de olika teknikerna.

det är bara till att jämföra de olika recentioner som finns så märker man hur olika folk tycker och oftast är det en smaksak som avgör, du kan inte välja fel utan alla dessa projjar inom detta prissegment leverar så att man blir nöjd men som sagt för att få en känsla för just SCREENDOOR, VB, DYNAMISK IRIS m.m. så skall du dema så många projjar som möjligt.

Redigerat av ZoomAir, 31 december 2004 - 00:27.


#28

Postad 31 december 2004 - 12:51

Unregisteredc8438f56
  • Unregisteredc8438f56
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Jag håller helt med Havocsi och Holsapple.

Enligt min egen mening så är HS50 mycket bra (bättre) om man jämför dem side-by-side. Sonyn har bättre färgåtergivning, särskilt i ljusa partier. Färgerna ser helt normala ut etc... I mörka partier så är Sanyo Z3 rätt grådaskig i svärtan jämfört med Sonyn och så kan den lida av screendoor i ljusa partier (VB såg jag inget av) Annars presterar Sonyn HS50 också lika bra där....

Sammantaget är Sony HS50 en klar vinnare ur två vinklar: om man jämför den direkt side-by-side. Den andra vinkeln är den att om man har jämfört eller ägt flera projektorer innan så finner man en märkbar skillnad på Sonyn.

Annars tycker jag i många avseenden att Sanyo Z3 är en mycket bra (förstagångs)projektor, eller om plånboken inte räcker, eller om man bara tittar på den utan någon jämförelse med andra projektorer etc etc....

Ja, det var min åsikt om de båda. Men allra främst rekommenderar jag er, om nui har möjlighet att se på båda, gör det eftersom det är en smaksak för hur man vill ha det....

(Själv tvekar jag på en sanyo eftersom jag vill ha en HS50, men funderar på om det är lönt då de flesta butiker släpper den i januari/februari och till en högre pris och i utgångsläget är det en ganska dålig tid att titta på projektorer då vi går mot ljusare tider.... Jaja, det är en annan fråga.... Lite OT :( )

Ha en gott nytt år och god fortsättning! :)

#29

Postad 31 december 2004 - 13:19

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Av egen erfarenhet så vill jag påstå att man måste jämföra projektorerna sida vid sida under samma förhållanden. Första gången jag jämförde HS50 med Z3 etc. så var det i olika lokaler och jag tyckte inte det var någon speciell skillnad. Jag var därefter helt inställd på att köpa Z3.

När jag sedan fick se HS50 sida vid sida med andra projektorer så blir saken en helt annan. Jag kan nu inte föreställa mig att jag kan bli nöjd med Z3 när jag vet hur mycket bättre HS50 är. Samtidigt tycker jag att HS50 är för dyr så resultatet blir att man får fortsätta vänta ett tag till.

Kanske hade det varit bättre att vara lyckligt omedveten om skillnaden och helt enkelt köra med förra generationens teknologi (Z3, AE700 etc). Så för er som inte vill hamna i liknande bryderier så kan jag rekommendera att inte jämföra projektorerna sida vid sida !

#30

Postad 31 december 2004 - 14:15

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
min poäng är bara att varför måste man se dom side by side för att märka dessa skillnader är dom så stora som folk säger så borde dom ju märkas i alla fall.

jag vet hur bra en BMW M3 är mot en VOLVO fasten jag provar dom olika dagar. så om det är skillnader som märks bara när man switchar mellan dom på samma duk med samma källa så är det som sagt inga skillnader jag bryr mig om.

är det natt och dag som många påstår så borde det vara natt i en butik och dag i den andra eller, är det bara skillnader som märks side by side hur stora kan dom då vara.

som sagt vad som är skillnader har alla så olika uppfattningar om så gå och dema dom själv och avgör själv vad du tycker det är som sagt dina pengar.

Redigerat av ZoomAir, 31 december 2004 - 14:17.


#31

Postad 31 december 2004 - 15:41

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
HAHA:
du blandar ändå ihop korten lite här. "Förra generationens teknologi", vad är det? Enligt min mening så är HS50 och AE700 jämbördiga i fråga om modernitet, i det att de har dynamisk bländare. Pannan är dessutom den enda som inte har screendoor, ens en halvmeter från duken. Å andra sidan har den större VB-problem än övriga (där är HS50 helt överlägsen).
Z3 känns för mig lite gammaldags just i det att den saknar dynamisk iris, vilket är ett stort handikapp om man vill ha verkligt djup i bilden.
MEN samtidigt är det ju faktiskt så att alla dessa tre projar har de gamla vanliga Epson D4-panelerna. Och eftersom nya D5 kommer nu i vår så kommer alla dessa projar oundvikligen att vara "förra generationen" om bara några få månader...

#32

Postad 31 december 2004 - 16:34

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Sony HS50 har inte Epson D4 paneler utan egenutvecklade paneler av Sony. Det är det som gör en del av skillnaden och förmoligen varför de är VB fria.

#33

Postad 31 december 2004 - 16:56

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Att man ska jämföra dem side-by-side har ju att göra med att ögonen anpassar sig efter de rådande förhållanderna samt att du glömmer hur den förra såg ut osv. Jag ser skillnad mellan en Z3a och Hs50 fast de är i olika rum. En "förstagångstittare" på projektorer kanske INTE gör det.

HS50an kanske inte är den första projektorn man köper, utan det blir te.x. en Z3a istället. Visst, man kan köpa en HS50a med som första projektor. Ser man inga skillnader så är det ju bra. Alla har vi olika perspektiv av vad en bra bild uppbyggs av.

#34

Postad 31 december 2004 - 17:32

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Hur ligger det till egentligen? någon som vet om Sony använder egna paneler ?

Har för mig att jag läste på AVS-forum att det var Epsons paneler även i Sony'n. Dock så använde man sig av egna paneler tidigare, därav den ''unika'' upplösningen 1366x768, men enligt min källa så skulle Sony nu gått över till Epson's paneler, därav den lägre upplösningen på 1280x720.

Någon som kan bekräfta eller dementera uppgifterna?

Gott nytt, på er alla!

Redigerat av Unregistered31b0023d, 31 december 2004 - 17:34.


#35

Postad 31 december 2004 - 17:39

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

  • 1 289 inlägg
  • 0
Vad jag vet så använde de egna paneler, och det förklarar ju som texten ovan också antyder att de inte har VB-problemet.

Upplösningen 1280*720 har ju med att de vill kunna använda 720-signalen utan att skala om den.

#36

Postad 31 december 2004 - 18:15

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Tvekar fortfarande på att dom, använder egna paneler.
Då varken Epson eller Sony har gått ut, med någon officiell information.

Panasonic har problem med VB på sin PT-AE700 och Sanyo Z3 är befriad från detta. Båda använder samma paneler, Så just VB är inget bra singnalament för att avgöra vem paneltillverkaren är.

Redigerat av Unregistered31b0023d, 31 december 2004 - 18:20.


#37

Postad 31 december 2004 - 18:42

HAHA
  • HAHA
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Sony har egna paneler som alltid. De panelerna är antagligen något bättre än vad D5 är. HS50 och D5 är den senaste teknologin och D4 är snart ett år gammal. Många tror att vi tex. får se Panasonics nya D5-projektor på CES om en vecka.

Det är ingen "åsikt" att man ser mer skillnader om man jämför sida vid sida. Som nämnts är såväl synsinnet som hörselsinnet otroligt anpassningsbart och man ställer fort in sig på rådande förhållanden. Tex. skiljer det flera hundra gånger i ljusstyrka mellan utom och inomhusmiljö och det har man inga problem att anpassa sig till på några sekunder.

Redigerat av HAHA, 31 december 2004 - 18:43.


#38

Postad 31 december 2004 - 18:46

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

  • 3 439 inlägg
  • 0
Jag har pratat med en kille på Sony i sverige som sa att det var deras egenutvecklade paneler. Om han ljuger eller inte ska jag inte säga, men det lutar ut Sonys egna om man säger så. Sony har ju sin egna egna bildrör (Triniton) i TV-apparaterna, "MP3-spelarna" kör med Sony komprimeringsformat Attrac3 (som default....klarar nu oftast MP3 med) osv osv. Tror knappast att de nu helt plötsligt ringde till Epson och frågade om de kunde köra med deras paneler. Sony ÄR oftast Sony rakt igenom.

Själv tycker jag att pixelstrukturen mot andra LCD-projektorer ser annorlunda ut mot D4-panelen om man går fram till duken och kollar. Kolla screendooren så kanske ni ser en viss skillnad. Svårt att förklarar hur det ser ut. :ph34r:

Edit: Slant på tangentbordet. Nyårsölens fel. ;)

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 31 december 2004 - 18:52.


#39

Postad 31 december 2004 - 21:04

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Står även på flera pressreleaser att HS50 använder "sony propriarty panels". Sony använder så gott som aldrig annans teknik utan tar den och utvecklar den själv.

Man ser skillnad på pixelstruktur och diverse annat när man ser HS50 mot de andra. Sen om man slår av IRIS har man typ samma kontrast som en Z3 fast bara på HS50:s panel utan IRIS, så nog är HS50 baserad på en panel som ligger längre fram än D4.

#40

Postad 01 januari 2005 - 01:34

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

  • 841 inlägg
  • 0

Har också sett de mot varandra flera gånger och på flera ställen, min uppfattning är att det är svärtan som skiljer de åt till HS50 fördel (svart är svart och inte blått).

Men, man ser ju andra filmer än Sagan om ringen i Morias grottor så det går att leva med :ph34r:

SD och VB såg jag ingen skillnad mellan projektorerna (båda matades med komponent, skall tilläggas).

Jag orkade inte vänta på leveranser och slog till på en Z3, hade jag fått en HS50 för 20000 kr och leverans i januari hade det blivit affär.

Det skulle du ha kunnat fått oxå, jag får ju min den 5 Januari...

#41

Postad 01 januari 2005 - 15:03

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
hmmm, får man se några D5 på CES mässan tro. kan det t.o.m. vara så att panasonic presenterar 900:an (eller sanyo Z4:an) redan nu var det så förra året eller.

#42

Postad 03 januari 2005 - 13:20

Anteman
  • Anteman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Rolig jämförelse ZoomAir (BMW M3)... men på sätt och vis riktig (iaf i mina ögon).
Om man inte ser någon större skillnad och ändå är helt nöjd med Z3 tycker jag det låter vettigast att köpa den. Men om det nu är så att detaljer man tidigare inte sett (och inte kan leva utan) syns med HS50 bör ju den bli det självklara alternativet (med alla andra fördelar inräknade). Nu utgår jag från priserna i England (Z3 ca 13,300 kr mot HS50 ca 18,700 kr).

Priser från www.gultronics.co.uk (tackar uncle_buck)

Redigerat av Anteman, 03 januari 2005 - 13:26.


#43

Postad 03 januari 2005 - 13:36

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
HEHE, för 18.000 så är det inget att disskutera utan HS50 är det klara valet.

det jag menar med side by side är att när alla säger att HS50 är dag och natt mot en Z3 så varför märks inte skillnad när man demar dom var för sig. jag märker lätt skillnaden på en pioneer plasma mot en som kostar hälften även om jag ser dom i olika affärer på olika dagar.

jag vet inte hur det är med er men jag glömmer inte en bild jag sett för 30 min sedan och båda rummen var typiska demo rum så det jag menar är att visst är det skillnad mellan dom men det är lätt att man överdriver denna skillnad ibland.

vad är det som gör projjar så annurlunda från allt annat man köper att man måste se dom brevid varandra med samma källa på samma duk med samma mängd ljus och helst inte någon extra person med vit skjorta i rummet för att kunna säga att det är JÄTTE skillnad mellan två projjar.

är en produkt natt och dag mot en annan så är den även det någon annanstans så länge det är nogonlunda samma förhållanden och det ända som räcker för mig är att rummen är mörka och att det är samma klass på källan som matar dom.

men nu börjar detta bli alldeles för OT sorry :rolleyes: , tillbaka till trådens ämne är HS50 värd dom 20.000 som trådskaparen får den för i england JAAAA det är den och för det priset så är HS50 självklar.

Redigerat av ZoomAir, 03 januari 2005 - 14:24.


#44

Postad 04 januari 2005 - 10:48

Anteman
  • Anteman
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Nä, nu e re nog dags att få dessa två skapelser demade. Jag ska försöka ta mig tid idag och kolla. Får återkomma...
(Ska bli intressant att se vad Bigscreen kommer fram till, när de nu får en HS att titta på).

Ursäkta min dåliga svenska(?) ZoomAir, men vad betyder OT?

Redigerat av Anteman, 04 januari 2005 - 10:48.


#45

Postad 04 januari 2005 - 11:04

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0
Tror inte det är svenska ens B) OT står för Out of Topic om jag inte är helt ute o seglar!

#46

Postad 04 januari 2005 - 12:34

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
OT = Off Topic

www.netlingo.com

btw... väntar också på bigscreens HS50 test

#47

Postad 04 januari 2005 - 13:03

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

  • 2 138 inlägg
  • 0
ahh, ser att det är HS50 som är på gång nu om dom nu får tag på en, det är dags i alla fall att registrera sig och läsa HC900 samt IF777, vem vet kanske IF777 blir min nästa projj efter Z3:an B)

#48

Postad 07 januari 2005 - 01:20

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Hade planerat in besök för att få se dessa båda projektorer i bra miljö utan en massa affärsbelysning mm men alla dessa helgdagar sätter ideligen stopp för mig... alla bra ställen har varit stängda...aargh!

Blir en vända nu i nästa vecka för att titta i lite olika butiker.

Efter allas åsikter o tips så är jag grymt uppspelt. Verkar som om projektorpriserna börjar röra lite på sig efter julen nu med.

#49

Postad 11 januari 2005 - 19:21

uncle buck
  • uncle buck
  • Lärjunge

  • 307 inlägg
  • 0
Sorry om den här gamla tråden bumpar fram igen... men kunde inte låta bli för jag vet att det är så många som står i valet och kvalet just nu...

så...

efter mycket om och men så valde jag...

efter flera timmars jämförelse sida vid sida i mörkt rum...

invägning av pris o service...

......Z3!!!

För att detta inlägg ska vara till ngn som helst nytta så tänkte jag berätta om vad jag upplevde för skillnader mellan Z3 och HS50 och det var inte de skillnader jag direkt hade föreställt mig...



-Z3 är tystare, båda kördes i lowlampmode, Hs50 låter inte mkt men den låter lite mer och lite "grövre ljud", Z3 låter nästan behagligt det lilla den låter.

-ScreenDoor syns ngt mer på Z3, med SONYn så kan man sitta riktigt nära en jättebild men då syns ju iofs dvd-kompressions-artefakterna vilket jag inte gillar. Jag är i o för sig mer känslig än de flesta för screendoor för jag hade CRT tidigare.

-Svärtbotten är ngt djupare, bättre, på HS50. Det har ju vart mkt snack om det här med 6000:1 i kontrast o så och då förväntar man ju sig att det nästan ska vara som en 7" CRT åtminstone men det är inte ens i närheten vad gäller svärtbotten, inget snack om saken. Jag vart lite besviken. Nu är svärtan bara lite bättre än okej...

-Kontrast i bilden upplevde jag konstigt nog som bättre på Z3(!). Alltså inte skillnaderna mellan en mörk och en ljus scen utan kontrasten inom samma bild/scen. Z3 är spänstigare på detta.

-Z3 kändes mer rak, ärlig i sitt sätt att visa bilder, mindre processad, mindre filtrerad mm men det är mkt liten skillnad.

-Jag tyckte att båda projektorerna var rejält ljusstarka i ett mörkt rum, de kördes i sina "mörkaste" lägen. Vad det har hänt mkt på den här fronten på ett par år!

-HS50 har tyvärr lite edge-enhancement, syntes tydligt i en scen över ett vetefält då varje grässtrå fick en liten gloria runt sig, milt men ändå fullt synligt.

-HS50 är en stor pjäs, känns nästan dubbelt så stor.




Båda projjarne demades under ca 2 timmar matade med prog component i ett mörkt rum men bara lite ströljus från en öppen dörr på en 2 meter bred vit duk (gain o märke vet jag ej men det var ingen grå duk eller ngt extra med den i alla fall),svart tyg bakom duken. De vanligaste av de senaste storfilmerna kördes omväxlande, inga pixarrullar dock.

Köpte förresten lokalt... skönt att bli kund i stans bästa projektorbutik (enl mig o fler...) :(

#50

Postad 11 januari 2005 - 19:26

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Intressant. Särskilt med tanke på att man bara läst omdömen om HS50 som säger att den spelar i en HELT annan liga än Z3... :( Den jämförs ju oftare med DLP...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.