Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa portabla lurarna - PX-X00, Porta pro eller..

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2005 - 13:55

JvD
  • JvD
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Måste ha ett par nya lurar. De skall drivas av min ipod mini. Jag lyssnar på rätt blandad musik, från rock med mycket bas och melodi till Jazz men mycket improvisation. Eftersom jag ständigt är på resande fot så är ljudisolering ett bonus men inget krav på att luren är sluten eller att det är en inne-i-örongången-lur. Har mejslat fram följande lista på lurar:

a. Sennheisser PX100, öppna lurar och Porta pros tronföljare enligt många. Den enda nackdelen att den är öppen.

b. Sennheisser PX200, sluten storebro som av någon märklig anledning inte anses bättre. Vissa som lurarna passa på verkar vara fetnöjda dock. Problemet verkar vara positionering.

c. Koss Porta pro, öppen lur som jämt för bra kritik. Vissa tycker dock att basen är allt för sluddrig. Den har priset på sin sida, kan fås för det facila priset 295kr.

d. Sony Fontopia MDR-EX51/71, anses som riktigt bra lurar som isolerar bra men som har bra bas men saknar ett bra mellanregister.

e. Sharp MD33s, Sharps svar på sonys EX51/71. Anses av många som bättre än sonys motsvarigheter MEN har en 4-polig kontakt som kräver en förlängningsladd för att göras till 3-polig och får därför en relativt sett lång sladd (går väl kanske att modda lite ;-)

Tja, budgeten är ca 500kr. Kraven är att de skall vara portabla, dvs vara MYCKET lätta att ta med sig, ta lite plats i väskan/jackan SAMT ha det där lilla extra ljudet. De skall också användas på resande fot (utomhus, på buss, tåg, flyg, etc) inte som hemmalurar.

#2

Postad 16 mars 2005 - 14:02

nasoshunter
  • nasoshunter
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
porta pro funkar ypperligt med mini-Ipod, går att fälla ihop så de inte tar plats!!

#3

Postad 16 mars 2005 - 16:18

krib
  • krib
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag har använt ett par Sennheiser PX200 till min Zen Micro ett tag nu, och kan konstatera att de inte ger mycket bas i den kombinationen. Jag vet inte om det beror på lurarna eller Zen:en, men eftersom jag lyssnar mest på elektronisk music (nej, inte trance) så vill jag gärna ha lite muller, även på lägre nivåer. Har ett par gamla Koss KSC 35 som jag trivs mycket bra med, men de är i princip utslitna (skorrar ibland på djupbasen i en lur) så jag har beställt ett par Porta Pro nu. Ska bli intressant att jämföra med Sennheiser-lurarna till mp3-spelaren.

Sennheiser-lurarna har dock väldigt bra ljudisolering, mellanregister och diskant. Så det beror väl mest på vilken musik man lyssnar på om man gillar dem eller inte.

Ska väl också nämna att jag använde dem till att lyssna på en vanlig bärbar cd-spelare en gång, och att de då kändes som om basen kom fram lite mer. Men även då var den tämligen stram och torr, alltså inte vad jag är ute efter.

#4

Postad 17 mars 2005 - 12:01

nasoshunter
  • nasoshunter
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
krib....du kommer bli nöjd med ett par porta pro lurar!!

#5

Postad 17 mars 2005 - 12:17

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Jag ångrar lite att jag köpte ett par sporta pro.
det är samma lur som Porta pro men dom har lite annan design.
Man kan välja om man vill ha dom på eller bakom huvet. vilket är bra.

Ljudet är guld men fasen va de strålar ut ljud till omgivningen.
Skulle ha köpt en sluten lur istället.

#6

Postad 21 mars 2005 - 08:01

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Koss Porta Pro är de bästa jag någonsin har hört när det gäller portabla lurar. Blev smått förvånad första gånen jag hörde dom att så små, enkla och billiga lurar kunde leverera sådant ljud. Dom ligger enligt mig på en helt egen nivå jämför med andra. Synd bara att dom är riktigt fula och att dom läcker både in och ut ljud men de är ju som sagt inga slutna lurar. Någon som känner till några andra portabla lurar som klår Porta Pro i det pris-segmentet?

Redigerat av Unregistered7fb84d09, 21 mars 2005 - 08:05.


#7

Postad 08 april 2005 - 16:18

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Jag har Sony EX-71 och är grymt nöjd. Helt isolerande. Man hör bara musiken, basen är mycket bra. Lurarna har gått ner kraftigt med.

#8

Postad 10 april 2005 - 15:46

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Rekommenderar Koss KSC-75 (clips modell av Porta Pro) om man inte vill ha båge över huvudet.
Mycket bra ljud, aningen mindre bastunga än tex Sporta Pro och superkompakta (det finns ju inte ens en båge att fälla ihop ;-) )

#9

Postad 19 april 2005 - 07:24

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Har Porta Pro och kan varmt rekommendera dom för det priset. Själv betalade jag tyvärr över 600kr hos min lokala handlare , känns ju mindre bra kanske :angry:

#10

Postad 19 april 2005 - 20:20

Unregistereda866e026
  • Unregistereda866e026
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag var inne i samma funderingar nyligen och testade Porta Pro och Sennheiser PX200. Blev övertygad av en försäljare att välja Porta Pro, men efter att ha testat dem hemma i lung och ro i ett par timmar blev jag väldigt missnöjd med lurarna. Basen går inte att stå ut med speciellt lång tid, och de läcker ljud in och ut som såll. Beslutet föll på Sonys EX-71 - helt suveräna i jämförelse! De bästa (portabla) lurar jag någonsin testat. Lagom mycket bas, dämpar ljudet utifrån bra så man kan spela på måttlig volym. Dessutom tycker jag inte alls att mellanregistret är dåligt, iaf inte i jämförelse med de andra lurarna nämnda här.

Ska kanske också nämna att jag mest använder dem till en iPod shuffle och är helnöjd med kombinationen.

Läste också att du reser mycket vilket jag också gör - och då är ett par välisolerade lurar mycket viktigt. Detta var en tung anledning till att jag valde Sony EX-71.

Redigerat av Unregistereda866e026, 19 april 2005 - 20:22.


#11

Postad 19 april 2005 - 20:35

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0

Jag var inne i samma funderingar nyligen och testade Porta Pro och Sennheiser PX200. Blev övertygad av en försäljare att välja Porta Pro, men efter att ha testat dem hemma i lung och ro i ett par timmar blev jag väldigt missnöjd med lurarna. Basen går inte att stå ut med speciellt lång tid, och de läcker ljud in och ut som såll. Beslutet föll på Sonys EX-71 - helt suveräna i jämförelse! De bästa (portabla) lurar jag någonsin testat. Lagom mycket bas, dämpar ljudet utifrån bra så man kan spela på måttlig volym. Dessutom tycker jag inte alls att mellanregistret är dåligt, iaf inte i jämförelse med de andra lurarna nämnda här.

Ska kanske också nämna att jag mest använder dem till en iPod shuffle och är helnöjd med kombinationen.

Läste också att du reser mycket vilket jag också gör - och då är ett par välisolerade lurar mycket viktigt. Detta var en tung anledning till att jag valde Sony EX-71.

<{POST_SNAPBACK}>

Smaken är som baken. Älskar basen i Porta Pro. Den går djuuupt :P . Ska testa EX-71 någon dag för att få en jämförelse.

#12

Postad 22 april 2005 - 07:52

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Har precis köpt nya lurar efter en ganska grundlig genomlyssning av marknaden. Har porta pro sen tidigare men vill ha några som stänger ute/inne ljud bättre.

Först var jag väldigt inne på sennheiser px200, men efter att ha lyssnat på Sennheiser HD 202 (större hörlurar) lät px 200 otroligt tunnt i jämförelse. Visst, väldigt bra och detaljerat, skarpt ljud, men tunn bas. Jag kom fram till att jag inte vill ha någon seriös hifi-upplevelse när jag går på gatan, hellre då lite extra bas som man kan digga till. Därför föll valet på HD 202. Köpte dem för 308 kr inkl frakt från netonnet:
http://www.netonnet....x.asp?iid=50886

Ska dock säga att de har väldigt basrikt ljud (ja, t.o.m. basrikare än porta pro), och något nedtonat mellanregister och diskant, närmast lite murrigt och inbäddat ljud. Så det passar nog inte alla. Skulle inte passa mig som hemmalur heller. Men på gatan funkar det. Och de stänger ute andra ljud suveränt, man går som i en bubbla. :)

#13

Postad 29 april 2005 - 18:13

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Äger Sporta Pro, KSC-75 samt Sony Ex-71 och kan sammanfatta med att KSC-75:orna har bäst ljud.
Sony lurarna är bra och man behöver ljudisoleringen men annars har dom inte mycket att komma med i det här sällskapet, dom har lite bumlig bas och en tendens att låta lite vasst samt saknar ett bra stereoperspektiv.

Fast smaken är ju som baken.....hårig eller?

#14

Postad 11 augusti 2005 - 13:29

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

  • 2 665 inlägg
  • 0
HUr står sig dessa koss lurar mot de som följer med iaudios 2,4,5 modeller?

frugan ska nog få en sådan eller iriver 799 i födelsedags present och tänkte investera i lite bättre lurar också...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.