Jag undrar bara vad det finns för sätt att täta på? Har hört att ångor från silikon kan förstöra högtalarmembranet, stämmer det?
Postad 31 May 2006 - 11:29
Hejsan, jag håller på att bygga en baslåda, hålen för elementet, subbasförstärkaren och basreflexen blev inte perfekta pga att jag inte har bra verktyg.
Jag undrar bara vad det finns för sätt att täta på? Har hört att ångor från silikon kan förstöra högtalarmembranet, stämmer det?
Postad 31 May 2006 - 12:33
Det stämmer att silikon kan förstöra konen, men det gäller bara transparent silikon har jag hört, det fungerar perfekt med vanligt vitt badrumssilikon eller liknande. bara att lägga en sträng i skarvarna och smeta ut med fingret
Postad 31 May 2006 - 12:34
Förr använde man sig av knepet att blanda trälim med sågspån av det träslag man ville laga. Nackdelen är att det kan bli väldigt hårt och svårslipat. Men jag misstänker att du säkert vill täta någon liten glipa, och det torde väl gå att göra inifrån, ej synligt utåt.
Det går ju alltid att prova på ett par lösa bitar först.
Det går ju alltid att prova på ett par lösa bitar först.
Postad 31 May 2006 - 14:50
Latexfog, sk. övermålningsbar silikon (men det är inte silikon utan akrylbaserad tätningsmassa), är bra. silikon är inte bra för man kan spilla lite på utsidan. Då fäster inte färgen. En annan fördel är att man kan tvätta bort ev. spill med vatten.
Postad 31 May 2006 - 20:02
Clas Ohlson, BauHaus, Hornbach, Beijers, Silvan, Biltema (fast då heter det övermålningsbar silikon)...
Kort och gott i de flesta byggvaruhus.
Kort och gott i de flesta byggvaruhus.
Postad 01 June 2006 - 12:16
När vi ändå är igång
Hur bra fäster DC-fix? Måste ytan vara jätteslät?
Nåt speciellt man ska göra innan man fäster det på mdf?
Hur bra fäster DC-fix? Måste ytan vara jätteslät?
Postad 01 June 2006 - 13:53
(Funkar utmärkt att både täta och återuppbygga strukturen med glasfiber)
Sedan monterar man DC-fix enkelt på liknande sätt som solfilm -> fast såklart utan diskmedelsvattnet
Mvh
Passerati
Räcker allra oftast med att borsta av damm/dammsuga. Men om man vill fästa DC-fix bör man spackla och/eller iaf slipa innan då minsta lilla ojämnhet syns, dock lite beroende på mönster och rumsbelysning.Hur bra fäster DC-fix? Måste ytan vara jätteslät?
Sedan monterar man DC-fix enkelt på liknande sätt som solfilm -> fast såklart utan diskmedelsvattnet
Mvh
Passerati
Redigerat av Unregistered1041101d, 01 June 2006 - 13:58.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
84 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?