Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tupplur kontra måla en vägg som duk?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2006 - 05:23

bono82
  • bono82
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Har möblerat om i lägenheten så att jag numer projicerar mot en vägg, så jag tänkte att man kanske skulle få bättre bild om man helt enkelt skippa tuppluren och målade över den fula tapeten på just väggen i fråga och projicera direkt på den. Tapeten är ganska slät så det borde inte bli knottrigt.. färg funkar det med helt vanlig väggfärg kanske?

Min tupplur har dessutom blivit helt vågig i kanterna så att den "buktar" inåt. Jag rullar upp den efter varje gång nu för den hänger precis framför sängen.

Postad 25 July 2006 - 10:13

Unregisteredd960be9a
  • Unregisteredd960be9a
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Jag har jämfört Tupplur med Goo färg, och där var Goo mycket bättre. Kan rekommenderas.

Postad 25 July 2006 - 10:26

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0
Kika i mitt galleri. Jag har målat direkt på väggen och har använt s1000 och svart matt färg till ramen.
Jag hade en duk i 4000 - 5000:- klassen och även en Tupplur men jag såg ingen skillnad. Det blev dubbelt så bra när jag målade väggen runt om i mörkröd färg.

Innan var ljuset från projektor urspridd över hela väggen men när färgen tillkom så försvan all ljus runtom och det blev så mycket bättre.

Kanske nåt att tänka på.

Postad 12 August 2006 - 10:15

kalle23456
  • kalle23456
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Kika i mitt galleri. Jag har målat direkt på väggen och har använt s1000 och svart matt färg till ramen.
Jag hade en duk i 4000 - 5000:- klassen och även en Tupplur men jag såg ingen skillnad. Det blev dubbelt så bra när jag målade väggen runt om i mörkröd färg.

Innan var ljuset från projektor urspridd över hela väggen men när färgen tillkom så försvan all ljus runtom och det blev så mycket bättre.

Kanske nåt att tänka på.

Har tittat på dina bilder, gillar ditt bygge det ser stilrent ut, tänker försöka bygga på liknande sätt.

Jag har just köpt en Panasonic AE-900 och skall ha den i ett rum som är ca 8x4 meter.
Är nu på gång att köpa duk och har läst igenom forumet.
Jag har kommit fram till att jag vill lägga minimalt med pengar på duk men ändå få bra bild.
Eftersom rummet inte används till annat än bio så väljer jag bort rullduk.
Har funderat på att ramspänna eller måla skiva eller rätt på väggen.
Tror att det är bäst med skiva eftersom det kan finnas risk att få sprickor i väggen på sikt.

Skulle vara intressant att höra hur du har gått tillväga när du målat duken på väggen?
Underarbete? Materielval? Vilka färger och var de går att köpa?
Den här s1000 färgen vad kostar den och hur är den vid en jämförelse med den där dyra tyska specialfärgen som det står om på forumet?
Hade du svart färg utanför duken och bytte den mot vinröd? Blev det så stor skillnad bara p.g.av den vinröda färgen? Valde du mörkrött av en slump eller är det dokumenterat bäst?

Måste duken ha samma mått som den bildstorlek man tänker köra eller går det bra att göra duken större utifall man någon gång vill köra större bild? Eller är det så att bilden blir bättre när den är exakt lika stor som duken, alltså kant i kant mot den mattsvarta listen?
Ni som byggt duk själva, har ni först provat ut bästa storlek eller hur har ni gjort?

Vilken färgnyans/Gain blir bäst med en Panasonic AE-900?
Jag kan få ganska mörkt i rummet om jag vill.
Gissar att projjen kommer att hänga i taket rättvänd på en hylla ca 5-7 m från duken.

Har sett att en del har ljusramp över duk och ibland bakom, är det för att det skall vara snyggt?
Ser att många har ljuset på bakom duken vid filmvisning, försämrar inte det bilden?

Hade vart kul att höra era åsikter hur jag bör göra.

Redigerat av kalle23456, 12 August 2006 - 10:22.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.