Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Liva upp ett vardagsrum

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 July 2007 - 12:44

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Jag och min sambo har sedan vi flyttade in i vårt radhus fått ordning på det mesta, men något saknas i vårt vardagsrum, vad det är kan vi inte komma på.

Rummet är ca 8*4 m stort. Rätt avlångt alltså.

Skickar med en enkel Paint skiss på rummet, en skalenlig eller snygg, men så får en aning om hur rummet ser ut.

Jag börjar beskrivningen längst ner.

Vid den korta väggen står våran stora Soffa en Magnus Largo. På varsin sida står det Audio Pro Qubes som bakhögtalare. Framför Soffan ett softtbord i ek.

Till höger hänger det på väggen 2 st cd-ställ från Ikea, ni vet de som ser ut som bocken man fick på proven i skolan, som ett långt V. Under dem står en fyrkantig pall som är stoppad och skön att sitta på.

På andra sidan har vi en tv-bänk med en tjock tv på. Den ska så småningom bytas till en Platt som ska upp på väggen.

Längs den väggen finns även ett fönster och efter det dörren ut till altanen och sedan ett fönster till.

I hörnet högst upp till vänster står en Golv lampa och bredvid den en fronthögtalaren till hemmabion. I mitten högst upp är media bänken, även den i Ek, med Center högtalare 2 ljus och en stor Vas ovanpå. Till höger om bänken nästa högtalare. På väggen hänger en Projduk i rullformat. Bredvid högtalare har vi en stor ljuslykta och fyrkanten ni ser lite längre ned är kattens klätterställning, sedan kommer öppningen till hall och kök.

Väggarna är målade med ljus beige/grön knotter färg, det är snyggt och troligen ett **** att slipa ner.

Någon som har något tips på vad vi kan hitta på med vardagsrummet för att få in mer myskänsla och liv.

Stora växter som står på golven fungerar inte, vår katt älskar att klättra i sånna.

Tacksam för alla tips och ideér ska försöka få fram foton, men kameran har slut på batteri och laddsladden ligger i någon flyttlåda =)

Tacksam för tips

Bifogad fil(er)

Postad 03 July 2007 - 06:46

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Min första tanke var OT - vad jobbigt att kika på en så liten tv på över 7 meters avstånd...
Ni hade iaf projje som tur var ;D

Enligt beskrivningen är mkt av samma träslag iaf, det är bra.
En sak som är ganska enkel att göra är att måla väggen bakom Tv i en brun ton och resten i t.ex. någon lätt cremefärg. Detta medför att eftersom rummet är så smalt i förhållande till längden så måste man nästan ha ljusa färger på sidorna för att inte få en känsla av instängdhet.

Se till att bara ha ek som träslag, detta gör att man får en närvaro i materialen (känns inte bara ditslängt). Försök sedan arbeta uppe på väggarna, vägghängda växter? Ljusramper? Små hyllor för värmeljus som ger ett behagligt sken upp mot väggarna. Mattor? Gardinerna bör vara i samma stil som soffan och resten av rummet.

Eftersom jag inte har sett ert rum är det väldigt svårt med konkreta exempel.
Men det finns även en annan sak som är effektfull och snygg. Panelgardiner.
Där kan man kombinera olika stilar och knyta ihop rummet på ett bra sätt, samtidigt som det fyller sin funktion.

Man kan också byta ut eventuella metallpersienner till några av ek och, om det finns fönsterbräde, få upp något stort grönt där.

Lite tips kanske, jag vet inte.
Återkom gärna med bild om du har möjlighet. Blir oerhört mkt lättare då.

Postad 03 July 2007 - 09:16

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Tackar för tipsen, men tv´n är den fyrkantiga lådan på snedd som står ovanför det nedre vänstra hörnet, vid utgången till altanen, så avståndet är ca 2-3 m så de e inte så farligt =)

Bild ska jag försöka ordna... blir som sagt mycket lättare då =)

Klabbarpan

Postad 03 July 2007 - 11:37

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Hej

Tackar för tipsen, men tv´n är den fyrkantiga lådan på snedd som står ovanför det nedre vänstra hörnet, vid utgången till altanen, så avståndet är ca 2-3 m så de e inte så farligt =)

Bild ska jag försöka ordna... blir som sagt mycket lättare då =)

Klabbarpan

<{POST_SNAPBACK}>

Ahh, då förstår jag :D

Då tycker jag att du skall köpa dig en vägghängningsanordning som gör att du kan fälla in en plattv mot väggen, men dra ut den så att den är rakt framför när man tittar på den.
Vridbart väggfäste helt enkelt.
Sen en Panasonic 37/42PX70 vore det ultimata där då.

Anyway, tror att det rummet har potential, men att det är riktigt svårt att inreda pga vänstersidan som tar upp utrymme och dessutom stör ögonen.

Postad 03 July 2007 - 12:26

Unregisteredaf62a200
  • Unregisteredaf62a200
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Mitt v-rum är också långsmalt. Fondvägg bakom TVn gjorde mycket. Målade in fondväggen 30cm från alla kanter också.

Postad bild

Postad 03 July 2007 - 21:49

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Där kan du se exempel på de panelgardiner jag syftade på.

Postad 03 July 2007 - 23:12

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Ska själv göra om mitt rum i slutet av sommaren, har funderat massvis hur jag ska göra och varit och kollat på en massa olika färger på olika färgbutiker i stan.

Kommer att köpa ny TV-bänk som är i samma serie som soffbordet, DVD-skåpet samt bokhyllan, fanns inte när jag köpte de andra sakerna. Kabellister kommer även att fixas när jag fixar till det hela.

Postad bild

Kommer även att måla en gråaktig fondvägg där jag har min projektorduk hänger just, ska fixa till min projektorduk så den blir lite snyggare också, ljusslinga bakom den bland annat samt bättre upphägning på väggen.

Postad bild

Vad jag ska ha för färg på de övriga väggarna är mitt problem just nu och lite tips skulle jag vara tacksam över. Har funderat på benvit vad tror ni om det? Samt kanske en väggmålning mellan projektorduken och DVD-skåpet.

Postad 04 July 2007 - 07:43

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Ska själv göra om mitt rum i slutet av sommaren, har funderat massvis hur jag ska göra och varit och kollat på en massa olika färger på olika färgbutiker i stan.

Kommer att köpa ny TV-bänk som är i samma serie som soffbordet, DVD-skåpet samt bokhyllan, fanns inte när jag köpte de andra sakerna. Kabellister kommer även att fixas när jag fixar till det hela.

Postad bild

Kommer även att måla en gråaktig fondvägg där jag har min projektorduk hänger just, ska fixa till min projektorduk så den blir lite snyggare också, ljusslinga bakom den bland annat samt bättre upphägning på väggen.

Postad bild

Vad jag ska ha för färg på de övriga väggarna är mitt problem just nu och lite tips skulle jag vara tacksam över. Har funderat på benvit vad tror ni om det? Samt kanske en väggmålning mellan projektorduken och DVD-skåpet.

<{POST_SNAPBACK}>

Benvit fungerar mycket bra med brytande färger som t.ex. brunt.
Jag föredrar dock cremevitt eftersom det gör att man får lite mindre kontrast till vita/ljusa saker i rummet. Benvitt blir dessutom lätt skitet i form av fettfläckar som kan vara framträdande med lite otur. I ditt fall skulle jag köra på cremevitt och en brun ton (enfärgad eller mönstrad) på en fondvägg bakom duk och allt.

Ditt golv försvårar eftersom det har ett ganska oroligt mönster som inte gör att rummet känns vilsamt. För att förvilla från detta (som egentligen är ganska snyggt och klassiskt) föreslår jag en matta och golvväxter, naturligtvis med krukor som passar med övriga rummet.
Du har en matta nu, men jag tycker den känns ganska malplacerad, och med tanke på golvets väldigt hårda mönster så borde man ha något mjukare, kanske en rund matta alternativt en matta med en asymmetrisk kant.

Vad gäller dina absorbenter bakom högtalarna, så undrar jag. Du hittade inget mer deprimerande tyg :) Skaffa ett tyg som passar med eventuella gardiner och spänn över absorbenterna. Att hänga upp 2 svarta fyrkanter är ....hemskt!

Såg också att du valt en ganska stor tv-bänk.
Kika in dessa vasar sedan, om du tänker köra på vita väggar kan dessa vara snygga, gärna med någon färgstark tulpan eller något i.
Postad bild
Den är betydligt snyggare i verkligheten. Hittade den även en gång i färgen "petrol" som enligt mig är väldigt snygg, speciellt i kombination med sten (står i dagsläget på ett stort marmorbord). Men eftersom du inte kommer ha den färgkombinationen på väggar eller golv eller soffa så känns det väl inte så lyckat kanske.

Återkom gärna med fler bilder på hur rummet ser ut (360 grader). Fönster spelar oerhört stor roll för hur rummet upplevs.

Postad 04 July 2007 - 11:41

klabbarpan
  • klabbarpan
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej

Får tacka för alla tips och ideér :)

Blev tok rokad hemma igår, så nu står hela hemmabion i den nedre delen av rummet, med soffans rygg mot fönstret, känns som att det blir betydligt mysigare här nu, i den borte delen ska vi köpa en stor och skön och hyfsat billig fåtölj och göra en liten läshörna, och sedan upp med några hyllplan där vi ska ha lite sprit flaskor osv.

Tror det kommer bli riktigt bra =)

Postad 04 July 2007 - 14:15

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
I mitt galleri så finns det bilder på hela vardagsrummet och alla dess hörn. Ska köpa ny gardin också, ska ha paneler då de blir lättare att dra för.

Den vita mattan framme vid TV-bänken hade vi först under vardagsrumsbordet men den blev så skitig fort (billig ikea matta) så vi köpte en ny på en mattaffär i stan. Funderar på att köpa en stor eller flera småmattor i liknande mönster som den vi redan har.

Aja ska sätta mig och skissa lite på rummet i sketchup nu, ska ringa fastighetsskötaren imorgon och se om man kan komma över lite pengar till färg för att måla om vardagsrummet.

Absorbenterna använder jag inte längre, blev för ont om plats. Var lite mer ett projekt bara för att testa då det var ett jvla snack om det här på forumet :)

Redigerat av Unregistered32555851, 04 July 2007 - 14:39.

Postad 11 July 2007 - 02:19

ulmesta
  • ulmesta
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Tjena. jag har samma problem, men har dett att tygtavlor gör en hel del samt hyllor växter mm, kika in på min sida så kanske du får något tips , är dock inte helt klar ännu, vart klar igår me vardagsrummet efter en ommålning mm, :)

Postad 11 July 2007 - 09:52

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0

Tjena. jag har samma problem, men har dett att tygtavlor gör en hel del samt hyllor växter mm, kika in på min sida så kanske du får något tips , är dock inte helt klar ännu, vart klar igår me vardagsrummet efter en ommålning mm, :)

<{POST_SNAPBACK}>

Grått och vitt - man blir ungefär lika glad av det som av ett avsnitt av vilse i pannkakan.
Jag gillar lösningen med tv-bänken och jag dyrkar ditt soffbord.

Men jag får inte ihop det. Soffbordet är ganska modernt designat, rundade former och i ett mörkt träslag. Soffan är stor och modern... och grå. Sen kommer man till resten där precis allt är vitt.
Dessutom, takhöjden är enorm. Att därför ha så mkt vitt behövs inte. Vitt ger intrycket av att ett sådant rum är gigantiskt.

Jag skulle inte vara rädd för att göra t.ex. en fondvägg bakom hela tv-avdelningen. Du kanske kunde ta och få in mer växter, gärna så mkt grönt som möjligt då resten av alla vita miljöer andas St:Jörgen om man inte bryter av.

Du hade heller aldrig tanken på att lägga en träskiva (i samma träslag som soffbordet) ovanpå tv-bänken? Det hade kunnat ge lite mer liv.

Men jag mår dåligt över en sådan datorplacering :D
Men som svar på din fråga om det går att sätta in i Antec Fusion.
Ja det gör det, formfaktor MicroATX har du redan uppfyllt med ditt Asus M2NPV-VM.
Dessutom finns det plats för 2 hårddiskar som hålls uppe av gummi.

Postad 12 July 2007 - 15:11

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Idag är jag riktigt glad =) Försökt få tag i fastighetsskötaren denna vecka men det har varit svårt då han är borta hela tiden men nu idag så gjorde jag ett försök och han svarade.

Berätta att jag skulle vilja göra om då jag inte gillar tapeterna och att det spruckit innanför dörren in hit samt att tapeterna har lossnat från fönstret. Frågade om de kunde betala lite målarfärg om jag gjorde arbetet själv men han syfta på att det var så svårt att bredspackla så på måndag ska jag och välja tapeter till 3 av väggarna och sen när målaren kommer ska jag visa vilken färg jag vill ha på fondväggen (fondväggen = där projektorduken hänger) så omkrign vecka 34 kommer detta och fixas.

Känns riktigt skoj =) slipper göra arbetet och jag får tapetsering, kommer se mycket bättre ut än bara målat.

Postad 12 July 2007 - 17:35

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Grattis Jovial, men glöm för guds skull inte att tala om hur det kommer se ut ;)

Postad 12 July 2007 - 21:53

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Jodå, kommer att skriva här på måndag efter att vi varit och kollat på tapeter.

Färg på fondväggen kommer bli någon form av denna bakom projektorduken, kommer bli ljusare/mörkare beroende på hur tapeten vi hittar ser ut.

Ska även spara till ny soffklädsel, har hittat en grå/brun som är riktigt snygg har tygprov på det härhemma.

Postad 16 July 2007 - 11:55

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Vilken besvikelse när det gäller tapetval, fanns några få att välja mellan och det var från boråstapeter. 25% var kökstapeter och de flesta var bara tråkiga, flesta var gråa och såg bara flammiga/röriga ut.

Fanns 1 som var knallblå, men det var den ända som hade lite färg. Var sugen på någon vinrödaktig men något sånt fanns det inte alls, vill inte ha vita eller gråa tapeter då jag tycker det känns så kallt och tråkigt och detta minskade utbudet med 98%.

Hittade en som var lite orange/grå aktig som vi bestämde oss för. Bild på denna nedan, bilden är rätt missvisande då den ser väldigt annorlunda ut i verligheten.

Postad bild

Kan tilläggas att vi kommer köpa chokladbrun klädsel till sofforna som kommer matcha tapeten. Bara att vänta tills sommaren är slut, omkring vecka 34 - 35 tror jag de kommer och tapetserar det åt oss.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.