Funderar på en DV9575 som har mycket bra teoretiska data.
Skulle vara bra att få fram lite inside bakom dessa fina data.
Några saker jag sett:
1. Den har en bugg i grafikkortet 8600 enligt HP, som gör att en del spel inte funkar. Någon skrev
att det inte kommer att åtgärdas på grund av att det är en portabel. Låter inte så bra.
Någon som vet mer om detta?
2. Verkar inte ha några större värmeproblem, som en del andra HP Pavillion, i normalläge.
Hur går det när grafikkort och processor belastas ordentligt? Någon som provat.
3. Fläktljud. Den susar bara sägs det. Någon som har något initierat här att bidra med?
Har ni något mer som jag inte snappat?
Men det verkar vara en mycket bra burk för övrigt.
/Gunnar
<{POST_SNAPBACK}>
Hej Gunnar,
Jag har precis skaffat mig en 9575 och tycker att det är en rätt schyst maskin så här långt. Har bara använt den i några dagar och inte testat några spel eller så. Första gången jag använder vista och kan väl hålla med om att det kan vara lite segt i vissa avseenden men tycker inte det är så farligt. Man kan ju stäng av lite flashiflash om man så vill. Det är ju väldigt snyggt annars.
Förutom att det är en fin maskin i de flesta avseenden så finns det en del som är mindre bra med den som kan vara bra att veta om.
1) Låsmekanismen skramlar för de flesta när man skriver på tangentbordet. Problemet verkar vara mer eller mindre framträdande på olika maskiner. På min är det ganska illa ärligt talat. Vänster låshake skramlar irriterande högt. Jag har fått sätta ner en ihoprullad pappersbit som trycker på låshaken lite och då skramlar den ingenting så det råder inget tvivel om att det är den som skramlar. Jag mailade just HP om det så vi får se vad dom säger. Kanske går att byta låsmekanismen? Inte så sugen på att behöva stoppa ner en pappersbit för att den inte ska skramla.
2) Skärmen är skarp och fin men betraktningsvinkeln är inget vidare. Kontrasten ändras bara man flyttar huvudet några grader i sidled eller upp och ner. Endast inom väldigt små marginaler får man en riktigt klar och fin bild. Det är till och med så att man kan se att kontrasten varierar lite över skärmytan beroende på infallsvinkeln. Har man huvudet rakt mot nedre högra hörn så blir skrämen mörkare mot övre vänstra hörn. Jag tycker dock inte detta är så farligt. Det är skarp och fin bild trotts detta.
3) Hårddiskarna sitter monterade under pekplattan vilket gör att den blir ganska varm när håddiskarna får jobba. Detta gör att fingret blir fuktigt när man drar den över pekplattan. När fingret är funktigt ökar friktionen och då är blir pekplattan inte särskilt kul att använda. Det var mindre friktion på min gamla HP laptop.
4) Skärmen och framförallt ovansidan suger åt sig fingeravtryck. Och de syns ganska väl.
5) Den ska stödja s/pdif via s-video kontakten men det följer inte med någon adapter i kartongen. Har inte forskat vidare i hur man får tag i en sådan eller hur det nu funkar. Någon som vet och som testat?
I övrigt är den grymt smidig och ljudet från fläktarna är inte särskilt störande. Vid energisparläge är den väldigt tyst, vid normalläge susar det lite och vid prestandaläge så susar det lite mer. Men jämför man med min gamla zd8000 med en p4 processor i så är den väldigt tyst även i prestandaläget

. Fingeravläsaren är smidig när man lär sig att använda den. Den kan förutom
Jag har tittat en del på andra alternativ men det är ju 9575 som har det smidigaste formatet av alla 17" are. Den har mycket bra prestanda för pengarna även om gamern hade önskat ett 8600 GT istället för GS. Jag är lite besviken på de saker jag skrev ovan men vet inte vilken man skulle valt istället? Alltid är det något.
/Sidan