Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mitsubishi HC4900

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2007 - 16:41

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Jag funderar starkt på att köpa en Mitsubishi HC4900 men har lite problem med att åka och se den live.

Det vore väldigt intressant om ni som har den hemma kunde skriva lite om hur ni upplever den.
För- och eventuella nackdelar.
Vad jag kan läsa mig till så verkar den grym och tyst förutom att svärtan inte är på topp.

Postad 08 November 2007 - 19:40

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Om du inte bor i andra änden av landet skulle jag rekommendera dig att åka till Hemmabiocenter nästa helg, kan klart vara värt en längre biltur...
Bättre tillfälle att jämföra och utesluta kombattanter får du nog inte....
Alla projar är matade från samma källa och visar SD och HD material... :)

Postad 09 November 2007 - 00:10

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Vad jag kan läsa mig till så verkar den grym och tyst förutom att svärtan inte är på topp.

Som ägare tycker jag att du slog huvudet på spiken.

Det grymma med den är den absoluta skärpan. Matar du med HD mtrl ser det ofattbart bra ut för pengarna!

Den är som du läst mycket tyst. Har personligen aldrig hört något tystare. När jag sitter direkt under den (takmonterad) i soffan kan jag under en film inte höra den om jag inte trycker på mute, hur lågt ljudet ändå går.

Svärtan är inte på topp. Jag bytte från en PT-AE900 och skillnaden i svärtenivå är märkbar, men inte stor. Matar du dock med HD mtrl, återigen, så känns det som att tack vare att det är en FullHD-panel så blir svärtan upplevt starkare. Jämförde i efterhand Transformers mellan HC4900 och en polares PT-AE900. Det känns nästan inte som samma film. Även svärtenivån påverkas.

Är lite irriterad på den synliga implementeringen av Irisen. Men jag kom i butiken på att det inte var värt att gå från 20 til 35 tusen (HC6000) för denna detalj.

Jag skulle absolut inte backa för att köpa om den. Som jag sagt i forumen tidigare: en skärpa att dö för! Man får framför allt MYCKET för pengarna!

Postad 09 November 2007 - 08:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Gillade W9000 bättre än HC4900, det ENDA som möjligtvis var lite bättre på Mitsun var skärpan, men det räckte inte enligt mig, trots att jag älskar skärpa! :)

Postad 09 November 2007 - 14:28

mzr
  • mzr
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Peak!
Vad exakt menar du med "den synliga implementeringen av Irisen" , kan du förklara?
Stör du dig på svärtan eller är den "ganska bra"?

Har också kikat lite på W9000 men tycker inte det där med regnbågar låter så kul..

Redigerat av mzr, 09 November 2007 - 14:35.

Postad 09 November 2007 - 14:55

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0
Ser man inte regnbågar förstår jag inte varför man väljer lcd... Skulle vara för placeringen som många DLP'er faller bort, annars tycker jag att DLP tekniken bara har fördelar mot LCD. Det var annat för ett par år sen, men nu har DLP projarna krypit ner i pris så pass att man får en grym för ca 15k... Än bättre om man har råd med och kan placera W9000, blev helt salig när jag såg den bilden! HC4900 var bredvid och såg mkt bra ut, men inte alls lika tillfredsställande syn på den duken.

Postad 09 November 2007 - 15:32

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Peak!
Vad exakt menar du med "den synliga implementeringen av Irisen" , kan du förklara?

Har också kikat lite på W9000 men tycker inte det där med regnbågar låter så kul..

Jag klarar inte heller av DLP för att jag är så regnbågskänslig, så W9000 har tyvärr aldrig varit ett alternativ för mig.

När det kommer till irisfunktionen så är det lilla "fel" jag irriterar mig på att vid en övergång från en mycket ljus bild till en mycket mörk bild så syns gradieringen lite för tydligt för min smak. Jag ser liksom stegen Irisen tar för att få den dynamiska kontrasten och den djupare svärtan. Denna skarpa kontrastövergång sker kanske uppskattningsvis två, tre gånger under en film.

Tydligen har HC6000 60 steg för denna process, vilket gör den mycket svårare att kunna detektera. Men återigen, för mig var det absolut inte en funktion jag var villig att stöta upp ytterligare 15.000:- för.

Om jag nu skulle störa mig för mycket på detta skulle jag ju stänga av irisen, men det har jag ju inte gjort. För man gillar ju den ökade svärtan som den definitivt ger!

Så för att svara på din andra fråga så stör jag mig inte på svärtan. Den är till och med riktigt mycket bättre (än på min förra D5:a) när den är som djupast och kanske särskilt när man kör en bra HD DVD (eller Blu-Ray).

Postad 09 November 2007 - 20:15

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Peak!

LOL, har du själv kollat nångång? :)

Ser du /störs du av regnbågar? Jag ser dem ibland men störs inte nämnvärt på dom, problemet är ju KRAFTIGT överdrivet, och skulle man sätta 100pers framför en dlp projje UTAN att berätta något om regnbågar, så är jag ganska säker på att det inte ens blivit 1% som reagerat... :(

Därimot den usla svärtan och det dåliga bilddjupet är nåt man ser KONSTANT på HC4900, och det är nåt som 100% av alla som tittar ser, såvida man inte har riktigt dålig syn.. :)

Redigerat av Dr. Death, 09 November 2007 - 20:17.

Postad 19 November 2007 - 14:06

Pean
  • Pean
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ville bara säga att LCD har fixar till svärtan avsevärt på dom senare modellerna,tex.Pannan hade betydligt bättre svärta än W9000 på mässan.

Postad 19 November 2007 - 16:11

dave19
  • dave19
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Ville bara säga att LCD har fixar till svärtan avsevärt på dom senare modellerna,tex.Pannan hade betydligt bättre svärta än W9000 på mässan.

Håller inte alls med efter att spenderat lång tid i shootoutrummet på projetormässan. Tycker man såg att både W9000 och HD80 hade bättre kontrast. Visst om du har en väldigt mörk scen kommer du få bättre svärta på panasonicen men inte ofta man har såna scener i filmer. HC4900 va däremot katastrofal på den punkten jämfört med alla andra projektorer som visades på mässan.

Mvh David

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.