Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig med centerbygge!

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2007 - 21:05

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Hej!

För ett bra tag sen byggde jag två stativare som jag blev mycket nöjd med. Altså byggde jag en center med samma element och nästan samma filter (anpassat för 2 bas-element istället för 1). Till min förvåning spelade den högtalaren inte alls lika bra bas som min stativare.

För ett par dar sen kom jag fram till varför. Elementen spelar ju i samma låda... :) , så nu ska jag bygga om lådan så att varje bas-element får 6,656 liter för sig själv (samma volym som stativarna har).

Problemet blir nu hur jag ska bygga den... Jag kan ju inte bara skruva bort baffeln och sätta dit en vägg i mitten, för där sitter filtret och diskanten.

Är det någon som har något förslag på hur jag ska bygga lådan?
Jag har tänkt på att man skulle kunna ha liksom basarna i en våning för sig och sen höja baffeln 15 cm och sätta in diskanten där och sätta filtret bakom, men lådan blir så j***a hög då :wub:

(Ja, det ska bli en helt ny låda och jag tänker inte använda mig av den gamla, men självklart behåller jag elementen och filtret :P )

Postad 25 November 2007 - 21:25

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Här är som den är nu och min idé som blev alldeles för hög.
Basarna är bara 5,25" så så stor är den endå inte, men endå.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  center.JPG   18.96K   2 Antal nerladdningar

Postad 25 November 2007 - 21:59

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Eller så bygger du en likadan konstruktion som dina stativare och använder som center, bättre klangmatchat kan det inte bli. :)

Postad 25 November 2007 - 22:01

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
flytta diskanten ovanpå lådan utanför lådan så att säga.."ala kef" ,"B&W" med flera..
diskanten behöver ingen låda och mår faktiskt bättre av att sitta på det viset
montera gärna diskanten en halv tum bakåt från basarna för att minimera fasfel..
använd monteringsbygel för exempelvis va-rör
gör sedan delningen för basen mitt i lådan..gärna runt 35-40 graders vinkel ,för att inte ha enbart raka vinklar inne i lådan..

Postad 25 November 2007 - 22:37

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
*edit* råkade dubbelposta

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 25 November 2007 - 22:43.

Postad 25 November 2007 - 22:41

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Jag får börja med att tacka så mykcet för snabbt svar!
Du skulle inte kunna skissa upp lite snabbt i paint, för jag hängde inte riktigt med i svängarna.

Så här är det i alla fall jag fattade det som. Men problement kvarstår ju fortfarande var jag ska sätta delningsfiltret. Kan jag bara sätta det inne i en bas:s låda? Får inte den mindre volym då?

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 25 November 2007 - 22:42.

Postad 26 November 2007 - 08:51

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

[...]
montera gärna diskanten en halv tum bakåt från basarna för att minimera fasfel..
[...]

Intressant råd... Låter som det gäller alltid och alla element...

Om du inte vet exakt vad du gör kan du lika gärna MAXIMERA fasfelet genom att flytta diskanten. Men eftersom det bara gäller i en punkt i frekvensgången så är det inte en sådan katastrof. Skall man flytta element så skall man göra det pga. att man vet behövs och att filterkonstruktionen blir bättre så.

Vill du ha ett generellt råd till centerbygge: Undvik D'Appolitokonfigurtation i en center.

Detta gör att rådet att placera diskanten ovanför ganska bra... Men jag hade byggt T-M-M (kommer att bygga senare...)

Redigerat av GrodanB, 26 November 2007 - 08:51.

Postad 26 November 2007 - 15:22

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

[...] T-M-M [...]

Vad menas med det? :)

Om ni vet vilka element jag har så kanske ni kan basera det där med fasfel på någonting, eftersom du antydde att det inte gällde för alla element.

Diskant: Scan-Speak D2905/9300
Mid/bas: Pearless 134 WR... , som den heter på hifikit.

*edit* la till elementinfo

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 26 November 2007 - 15:29.

Postad 26 November 2007 - 17:58

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

[...] T-M-M [...]

Vad menas med det? :)

Om ni vet vilka element jag har så kanske ni kan basera det där med fasfel på någonting, eftersom du antydde att det inte gällde för alla element.

Diskant: Scan-Speak D2905/9300
Mid/bas: Pearless 134 WR... , som den heter på hifikit.

*edit* la till elementinfo

Detta gäller alltid när man ska bygga en högtalare, man vill ju att ljudet både ifrån bas och diskant ska nå örat samtidigt (man vill iaf ta hänsyn till detta att diskanten ligger en aning framför bas/mellan, dvs att man tar med det i sina beräkningar utav filtret).
Man kan inte veta hur långt man ska flytta diskanten bakåt, om man inte vet vart man har det Akustiska centrat.
Tillverkarna specar inte alltid det heller (enda jag vet som gör det är Hiquphon).
Och då finns det bara en sak att göra; att mäta.
Detta var ett gissel för mig till för ett par veckor sedan då poletten föll ned.
(har pillat med den där AC fasen i säkert ett halv år om inte mer. Även fast folk har försökt att förklara processen för mig så har det inte gått in. Men en dag var jag "mogen" att fatta :P )

Redigerat av rotel2, 26 November 2007 - 18:28.

Postad 26 November 2007 - 18:54

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Rotel2, går det att mäta fram det akustiska centrat?

Postad 26 November 2007 - 20:10

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
japp det går.
Har lite dåligt med tid att förklara detta nu (så det inte blir fel) så kommer jag att visa hela processen i min högtalar tråd senare

Mäta= mäta med mät mic :)

Postad 26 November 2007 - 20:13

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
T = Tweeter M = Midrange...

Så vanlig center i D'Appolitokonfiguration: M-T-M
Ovanlig center dock mer rekommenderad: T-M-M

Postad 26 November 2007 - 20:45

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

T = Tweeter M = Midrange...

Så vanlig center i D'Appolitokonfiguration: M-T-M
Ovanlig center dock mer rekommenderad: T-M-M

Menar du liggande eller på högkant? Altså T-M-M

Postad 26 November 2007 - 21:00

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Liggande...

Postad 27 November 2007 - 13:48

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Liggande...

Blir inte dete like konstigt med först en diskant och sen två basar? inte symetriskt alls ju...

Och varför ser man aldrig det då om det nu är bättre

Postad 27 November 2007 - 14:34

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
För att du inte köper dem...
Kunderna tittar efter vad de anser som snygga inte vad som låter bra.

Finns en dansk (tror jag) högtalartillverkare som har en center som ser ut så här...

Symetri är vilsamt för ögat men inte för örat i detta fallet. Du gör som du vill men D'Appolito skall stå upp för att vara användbart.

Du MÅSTE inte heller ha 2 basar.

Postad 27 November 2007 - 17:20

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

japp det går.
Har lite dåligt med tid att förklara detta nu (så det inte blir fel) så kommer jag att visa hela processen i min högtalar tråd senare

Mäta= mäta med mät mic :(

Äsch då sket det sig för min del =/

... D'Appolito skall stå upp för att vara användbart...

Det är väll för att middarna/basarna annars kommer att påverka diskanten så den "bara spelar rakt fram"?

Postad 27 November 2007 - 18:12

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0

Det är väll för att middarna/basarna annars kommer att påverka diskanten så den "bara spelar rakt fram"?

men om man har basarna på en sida av centern borde väl ljudet från centern inte kunna åka åt det hållet?

Ja, ja... eftersom jag endå alltid sitter i sweetsopt så spelar det ju inger roll :(

Postad 27 November 2007 - 18:56

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Ok nu tror jag att jag fått kläm på lite hur det ska vara för att låta bäst, men nu till filterplaceringen. Om varje bas spelar i varsin låda så ska det ju var alika stor volym på lådorna, måste man då anpassa volymen för den ena lådan för att filtret ska var ai den eller påverkar filtrets volym själva lådvolymen?

Postad 28 November 2007 - 08:45

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Hej!

För ett bra tag sen byggde jag två stativare som jag blev mycket nöjd med. Altså byggde jag en center med samma element och nästan samma filter (anpassat för 2 bas-element istället för 1). Till min förvåning spelade den högtalaren inte alls lika bra bas som min stativare.

För ett par dar sen kom jag fram till varför. Elementen spelar ju i samma låda... :) , så nu ska jag bygga om lådan så att varje bas-element får 6,656 liter för sig själv (samma volym som stativarna har).

Problemet blir nu hur jag ska bygga den... Jag kan ju inte bara skruva bort baffeln och sätta dit en vägg i mitten, för där sitter filtret och diskanten.

Är det någon som har något förslag på hur jag ska bygga lådan?
Jag har tänkt på att man skulle kunna ha liksom basarna i en våning för sig och sen höja baffeln 15 cm och sätta in diskanten där och sätta filtret bakom, men lådan blir så j***a hög då ;)

(Ja, det ska bli en helt ny låda och jag tänker inte använda mig av den gamla, men självklart behåller jag elementen och filtret :wub: )

Lite nyfiken bara...hur kom du fram till att den sämre basen beror på att elementen spelar i samma låda? Har du uteslutit andra felkällor? Vad menar du med inte lika bra bas?

Postad 28 November 2007 - 15:54

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Med inte lika bra bas så menar jag att det bara är när man känner på elementen som man vet att det låter bas om man inte håller örat tätt intill eller höjer upp basen och sänker diskanten i reciverns EQ.

Jag testade också att byta plats på centern och en front högtalare, inte heller där blev det särskillt bra...

Ett extra baselement kan väl endå inte göra högtalaren för svårdriven för min förstärkare?

*edit* stavfel

Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 28 November 2007 - 15:55.

Postad 28 November 2007 - 16:16

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Med inte lika bra bas så menar jag att det bara är när man känner på elementen som man vet att det låter bas om man inte håller örat tätt intill eller höjer upp basen och sänker diskanten i reciverns EQ.

Jag testade också att byta plats på centern och en front högtalare, inte heller där blev det särskillt bra...

Ett extra baselement kan väl endå inte göra högtalaren för svårdriven för min förstärkare?

*edit* stavfel

Beror på recievern visserligen, men det låter inte troligt tycker jag. Är dom kopplade i serie eller paralellt?
Min första tanke var att du fasvänt den ena basen men det kanske du redan kollat? Du kan koppla ett vanligt 1,5 volts batteri till högtalaren och se om konerna rör sig åt samma håll. Om inte så tror jag att vi löst ditt problem.

Annars kanske lådan inte är tillräckligt tät vilket orsakar sk akustisk kortslutning.

Vill du ändå bygga in en mellanvägg så sätt den diagonalt (sett uppifrån) och flytta filtret till ena sidan. Då kan du behålla samma låda.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Tobyponken, 28 November 2007 - 17:46.

Postad 28 November 2007 - 19:50

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Ingen dum idé. Hoppas bara att filtret får plats där... ;)

Dett får bli ett prjekt för jullovet!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.