Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Tvivel angÄende begagnadhet

16 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 15 December 2007 - 21:17

PH-07
  • PH-07
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan alla lÀsare,

först och frÀmst hoppas jag att ni sluppit rÄka ut för dessa tankebanor som jag rÄkat ut för i veckan.
Det hela var sÄ att jag bestÀllde en tv Ät min far som present dÄ han fyller Är snart. Det blev en Samsung
40" av M86 version. 16000 fick jag betala ungefÀr för endast tvn, frakten samt garantin pÄ 1 Är.

NÀr jag fick hem den frÄn posten sÄ öppnade ja kartongen, lyfte upp tvn och började koppla i kontakterna.
Nu pÄ efterhand minns jag att jag reagerade lite pÄ att det ej följde med nÄgra AAA-batterier till fjÀrrkontrollen.
Det har det alltid gjort förut och för 16000 kronor kan Ätminstonde jag tycka att det Àr lite ironiskt. Hursomhelst, sÄ efter att alla kablar var i sÄ startade jag tvn.

TÀnkte "Va? Det kommer inte upp nÄgon installationsmeny för instÀllningar" (som t.ex. sprÄk, bild, tid och datum.)
SÄ jag försökte hitta meny knappen pÄ fjÀrrkontrollen och mÀrker att den inte signalerar nÄgon som helst livsform. Helt stendöd! Tog fram ytterligare tvÄ batterier, helt nya frÄn förpackning, inte förgamla eller sÄ. Ingenting dÄ heller! Tar kontrollen till en butik i Uppsala dÀr jag bor, inte Webhallen som bara finns pÄ nÀtet samt i Stockholm och hör lite med dom. Dessa killar kÀnner jag sÄ bra att jag litar mkt pÄ dem. De mÀter kontrollen med nÄgot instrument, försöker kortsluta den eller vad de gjorde, inget resultat hursomhelst! Killen tar sedan fram en blÀckpenna och ska försöka reseta kontrollen Ät mig. Men innan han hinner stoppa i pennan i hÄlet som jag ej ens hade sett tidigare frÄgar han mig ifall jag redan försökt med detta. DÄ svarar jag nej och att jag inte ens visste att det fanns nÄgot sÄdant. Han sÀger dÄ och visar mig att det Àr blÀckfÀrg i hÄlet och att "nÄgon" redan försökt testa detta.

Vidare spekulationer om att det kan ha varit ett butiksexemplar eller att den blivit returnerad av nÄgon missnöjd Àgare. Kontaktade hursomhelst Webhallen men deras support har ej öppet helgtid.

Min frÄga Àr: Vad har man som konsument rÀtt att krÀva av butiken och företaget? Kan jag sÀga att jag vill ha en ny tv, en ny kontroll eller en ny tv och pengarna tillbaka?

Ifall de sĂ„lt en returnerad tv, har de rĂ€tt att göra sĂ„? Är det en risk man tar genom att gĂ„ till en butik och inte blocket, att det Ă€ndĂ„ kan sluta med att man fĂ„r en anvĂ€nd produkt? Är detta lagligt? Bör de ej upplysa och frĂ„ga kunden ifall detta Ă€r okej?

Slutligen, ifall de gör pÄ detta sÀtt, borde dom rimligen inte kontrollera sÄ att allt fungerar?!?

mvh

Postad 15 December 2007 - 22:49

brorsan
  • brorsan
  • LĂ€rjunge

• 297 inlĂ€gg
  • 0
Du har i alla fall tvÄ veckors öppet köp enligt distansavtalslagen sÄ det Àr bara att skicka tillbaks tvn om du inte Àr nöjd... Prata med butiken pÄ mÄndag och sÀg som det Àr och om du inte fÄr en ny enhet skickar du tillbaks den gamla pÄ öppet köp.

Jag hade aldrig accpterat en beggad tv för samma pris som en ny...

Postad 15 December 2007 - 23:07

PH-07
  • PH-07
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0

Du har i alla fall tvÄ veckors öppet köp enligt distansavtalslagen sÄ det Àr bara att skicka tillbaks tvn om du inte Àr nöjd... Prata med butiken pÄ mÄndag och sÀg som det Àr och om du inte fÄr en ny enhet skickar du tillbaks den gamla pÄ öppet köp.

Jag hade aldrig accpterat en beggad tv för samma pris som en ny...

Nej, det förstÄr jag! Tvivlar att nÄgon annan skulle acceptera det. Som att köpa en bil som Àr skruvad frÄn fabrik eller en mjölktetra som redan Àr öppnad!

Hemskt surt Àr det iaf!

Postad 16 December 2007 - 01:55

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • AnvĂ€ndare

• 192 inlĂ€gg
  • 0
Jag rÄkar ofta ut för detta (om Àn inte lika allvarligt som detta fall Àn sÄ lÀnge). Jag avskyr nÀr jag köper nÄgot och fÄr en kartong som uppenbart Àr öppnad (omtejpad), fingeravtryck pÄ apparat o.s.v. Betalar man för nÄgot som Àr helt nytt sÄ skall det banne mig vara helt nytt i oöppnad kartong. Jag vill inte behöva fundera pÄ om nÄn unge har kört in en seg rÄtta í dvd-lÀsaren pÄ en dvd eller om nÄgon har tappat projektorn i golvet e.t.c. e.t.c. och sedan lÀmnat tillbaka den.

Det som du har rÄkat ut för hade jag aldrig accepterat! Det finns bara inte pÄ kartan. Att utnyttja distansköpslagen med tvÄ veckors ÄngerrÀtt lÄter som ett utmÀrkt vapen i detta fallet. Dessutom har du betalat för mycket för teven. Den finns frÄn 13 000 (kolla prisjakt.nu). Bara att returnera tycker jag.

Postad 16 December 2007 - 02:20

PH-07
  • PH-07
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0

Jag rÄkar ofta ut för detta (om Àn inte lika allvarligt som detta fall Àn sÄ lÀnge). Jag avskyr nÀr jag köper nÄgot och fÄr en kartong som uppenbart Àr öppnad (omtejpad), fingeravtryck pÄ apparat o.s.v. Betalar man för nÄgot som Àr helt nytt sÄ skall det banne mig vara helt nytt i oöppnad kartong. Jag vill inte behöva fundera pÄ om nÄn unge har kört in en seg rÄtta í dvd-lÀsaren pÄ en dvd eller om nÄgon har tappat projektorn i golvet e.t.c. e.t.c. och sedan lÀmnat tillbaka den.

Det som du har rÄkat ut för hade jag aldrig accepterat! Det finns bara inte pÄ kartan. Att utnyttja distansköpslagen med tvÄ veckors ÄngerrÀtt lÄter som ett utmÀrkt vapen i detta fallet. Dessutom har du betalat för mycket för teven. Den finns frÄn 13 000 (kolla prisjakt.nu). Bara att returnera tycker jag.

Jo, samma sak nÀr jag köpte min PS3a, dÄ var det lite fingeravtryck tyckte jag men visste ej ifall det var mina egna. Sedan fungerade den sÄsom den skulle! Men bara kÀnslan man fÄr nÀr man blir misstÀnksam av denna orsak Àr hemskt tkr jag. Kan inte mer Àn hÄlla med dig och det du skriver!

Jo, fĂ„r anvĂ€nda mig utav distansköpslagen och sedan försöka krĂ€nga den gratis för att jag Ă€r sĂ„ upprörd! Åtminstonde en rejĂ€l kompensation, jag tkr bara att det Ă€r vĂ€ldigt ironiskt att dom gör pĂ„ detta vis och sen skickar dom med en fjĂ€rrkontroll som inte fungerar!? Tror dom inte att kunden lĂ€r mĂ€rka en sĂ„dan sak?

Menar hade fjĂ€rrkontrollen fungerat hade jag kanske inte ens mĂ€rkt det överhuvudtaget, och DET Ă€r skrĂ€mmande och förj*vligt tkr jag pĂ„ ren och Ă€rlig svenska! Även om kontrollen fungerade sĂ„ har ju teoretiskt sett tvn kanske anvĂ€nds som ett visningsex och dĂ€rmed har mindre livslĂ€ngd, med tanke pĂ„ alla ungar som kört in "sega-rĂ„ttor" mellan knapparna hehe <_<

NÄgon mer som stött pÄ detta, behöver inte vara Webhallen?

Postad 16 December 2007 - 15:54

dabman
  • dabman
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

Jo, samma sak nÀr jag köpte min PS3a, dÄ var det lite fingeravtryck tyckte jag men visste ej ifall det var mina egna. Sedan fungerade den sÄsom den skulle! Men bara kÀnslan man fÄr nÀr man blir misstÀnksam av denna orsak Àr hemskt tkr jag. Kan inte mer Àn hÄlla med dig och det du skriver!

Jo, fĂ„r anvĂ€nda mig utav distansköpslagen och sedan försöka krĂ€nga den gratis för att jag Ă€r sĂ„ upprörd! Åtminstonde en rejĂ€l kompensation, jag tkr bara att det Ă€r vĂ€ldigt ironiskt att dom gör pĂ„ detta vis och sen skickar dom med en fjĂ€rrkontroll som inte fungerar!? Tror dom inte att kunden lĂ€r mĂ€rka en sĂ„dan sak?

Menar hade fjĂ€rrkontrollen fungerat hade jag kanske inte ens mĂ€rkt det överhuvudtaget, och DET Ă€r skrĂ€mmande och förj*vligt tkr jag pĂ„ ren och Ă€rlig svenska! Även om kontrollen fungerade sĂ„ har ju teoretiskt sett tvn kanske anvĂ€nds som ett visningsex och dĂ€rmed har mindre livslĂ€ngd, med tanke pĂ„ alla ungar som kört in "sega-rĂ„ttor" mellan knapparna hehe <_<

NÄgon mer som stött pÄ detta, behöver inte vara Webhallen?

HÀnt mig med NetonNet. Jag skickade tillbaka bara, inga bekymmer. Dock drog de av 1000:- innan de skickade tv:en, jag tÀnkte att de kanske var bussiga. Men jag förstod i efterhand att det var för att den var anvÀnd. Men de hade iallafall mage att sÀnka priset nÄgot, vilket inte webhallen har gjort.

SÄ jag hade bara skickat tillbaka den. AnvÀnd din 14dagars ÄngerrÀtt.

Postad 16 December 2007 - 23:51

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • MĂ€stare

• 3866 inlĂ€gg
  • 0
Visst kan du anvÀnda ÄngerrÀtten men du ska inte stÄ för returfrakten sjÀlv, det ska sÀljaren lösa. Det Àr alltsÄ inte samma sak som om tv:n hade varit sprillans och du bara Ängrar köpet av nÄn valfri anledning, utan nu Ängrar du ju köpet för att sÀljaren gjort fel och du inte accepterar varan. SÄ de borde gÄ dig tillmötes ordentligt och ge dig alla pengar tillbaka utan krÄngel.

Enligt KonsumentrÀttsreglerna har du rÀtt till rÀnta pÄ de 16 000 kronorna, visste ni det? Inte mÄnga som brukar krÀva det gissar jag. Vi konsumenter har mÄnga rÀttigheter som vi aldrig utnyttjar. SÀljarna lÀgger beslag pÄ vÄra pengar och dÄ följer det med en hel del ansvar men mÄnga sÀljare kÀnner inte till sitt ansvar eller försöker i vart fall slippa undan det. Bra att sÄ mÄnga kunder som möjligt hÀvdar sin rÀtt i uppfostringssyfte.

Postad 17 December 2007 - 09:58

Unregistered0ede07fa
  • Unregistered0ede07fa
  • AnvĂ€ndare

• 138 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en fundering kring en del tv-apparater. NÄgra webbutiker (gÀller sÀkert vanliga butiker ocksÄ), har slut i lager pÄ en viss tv och sen helt plötsligt sÄ har dom tv'n i lager för att sedan sÀlja slut pÄ nÄn enstaka dag.
Kan det vara sÄ att nÄgon har returnerat sin tv och att dom sen lÀgger upp den i lager och sÀljer till oss.
Ex sÄ har ju dustinhome kört lite kampanjer pÄ m87:an lite dÄ och dÄ.

Jag mailade dustinhome för en tid sen och frĂ„gade om dom skulle fĂ„ 46m87 i lager igen, till svar fick jag "Nej, den kommer vi inte ta in igen". ÄndĂ„ sĂ„ har dom fĂ„tt den i lager lite dĂ„ o dĂ„... skumt.

För vad gör butikerna med ÄterlÀmnade exemplar? Om dom fÄr exempelvis ca 10 st ÄterlÀmnade tv apparater per mÄnad, skickar dom dÄ dessa tillbaka till ex Samsung?

Jag tror iaf att dom sÀljer dom som nya till oss kunder. Detta Àr nog mer vanligt Àn man tror.

Postad 17 December 2007 - 10:06

Mackan2
  • Mackan2
  • AnvĂ€ndare

• 103 inlĂ€gg
  • 0
Butiker som erbjuder öppet köp, men som inte sÀljer begagnade prylar mÄste ju göra sÄhÀr?
Om de inte gör sÄ skulle man ju kunna köpa en vara, lÀmna tillbaka den och köpa den begagnad samma dag...

Postad 17 December 2007 - 13:52

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1014 inlĂ€gg
  • 0

Butiker som erbjuder öppet köp, men som inte sÀljer begagnade prylar mÄste ju göra sÄhÀr?
Om de inte gör sÄ skulle man ju kunna köpa en vara, lÀmna tillbaka den och köpa den begagnad samma dag...

Jag frÄgade en kille pÄ Elgiganten som tillÀmpar öppet köp "prova pÄ mÄnad", och han sa att de produkter som folk lÀmnar in hamnar i de dÀr "fyndhögarna" som elgiganten har. Vet ej om OnOff har nÄt likadant, rÄkade ut för en del tjafs dÀr förra gÄngen...

Det Àr ju bedrÀgeri att packa om en vara och lÄtsas att den Àr ny om det gÄr att bevisa att den Àr i begagnat skick. Borde gÄ att polisanmÀla.

/henrik

Postad 17 December 2007 - 15:27

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • MĂ€stare

• 3866 inlĂ€gg
  • 0
Det dÀr med servicemenyn lÄter smart, dÀr mÄste det ju gÄ att komma in pÄ nÄt sÀtt, och kolla hur mÄnga timmar tv:n har rullat. StÄr det dÄ typ 200 timmar sÄ Àr ju saken klar. Det Àr klart, om nÄn hade den hemma i tvÄ dagar och den var igÄng i typ bara Ätta timmar blir det ju inte lika uppenbart, dÄ kan ju sÀljaren tro att det Àr du sjÀlv som har hunnit köra den de timmarna. Men försök komma in i menyn, det kan man iaf göra pÄ min tv (annat mÀrke/modell Àn din).

Postad 17 December 2007 - 21:36

PH-07
  • PH-07
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0
Okej, tack sÄ mkt för allas svar (fortsÀtt gÀrna för all del)!

Om nÄgon vet hur man ser hur mÄnga timmar tv varit pÄ, pÄ en Samsung 40M86, skriv dem sÄ snabbt som möjligt tack!

Vore jÀttebusigt sÄ har jag ytterligare slagkraft som lÀr behövas med min tur...

Tack forumbröder :D Vad skulle jag göra utan er? :D

Postad 17 December 2007 - 21:40

Unregisterede1c2b0f1
  • Unregisterede1c2b0f1
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0
I standbylÀget trycker du INFO sen MENU sen MUTE och sist POWER. I ganska snabb följd.

Postad 17 December 2007 - 21:43

PH-07
  • PH-07
  • AnvĂ€ndare

• 110 inlĂ€gg
  • 0

I standbylÀget trycker du INFO sen MENU sen MUTE och sist POWER. I ganska snabb följd.

TyvÀrr kan jag inte göra det dÄ huvudproblemet Àr att fjÀrrkontrollen inte fungerar! GÄr det pÄ nÄgot annat sÀtt?

Postad 18 December 2007 - 00:28

dabman
  • dabman
  • LĂ€rjunge

• 325 inlĂ€gg
  • 0

Jag har en fundering kring en del tv-apparater. NÄgra webbutiker (gÀller sÀkert vanliga butiker ocksÄ), har slut i lager pÄ en viss tv och sen helt plötsligt sÄ har dom tv'n i lager för att sedan sÀlja slut pÄ nÄn enstaka dag.
Kan det vara sÄ att nÄgon har returnerat sin tv och att dom sen lÀgger upp den i lager och sÀljer till oss.
Ex sÄ har ju dustinhome kört lite kampanjer pÄ m87:an lite dÄ och dÄ.

Jag mailade dustinhome för en tid sen och frĂ„gade om dom skulle fĂ„ 46m87 i lager igen, till svar fick jag "Nej, den kommer vi inte ta in igen". ÄndĂ„ sĂ„ har dom fĂ„tt den i lager lite dĂ„ o dĂ„... skumt.

För vad gör butikerna med ÄterlÀmnade exemplar? Om dom fÄr exempelvis ca 10 st ÄterlÀmnade tv apparater per mÄnad, skickar dom dÄ dessa tillbaka till ex Samsung?

Jag tror iaf att dom sÀljer dom som nya till oss kunder. Detta Àr nog mer vanligt Àn man tror.

Det var nog sÄ för mig antar jag. NetonNet skulle inte ta in nÄgon mer D3000. Helt plötsligt sÄ fÄr de in och kontakar mig om jag fortfarande var intresserad. Det Àr nog mer vanligt Àn man tror.

Postad 18 December 2007 - 07:00

bugfix2k
  • bugfix2k
  • Wannabe

• 17 inlĂ€gg
  • 0
Har hĂ€nt mig mer Ă€n en gĂ„ng pĂ„ Webhallen att jag fĂ„tt öppnade paket. En gĂ„ng var nĂ€r jag inhandlade ett gĂ€ng kablar. Kille skulle gĂ„ ut pĂ„ lagret och hĂ€mta dem, var sedan borta en lÄÄÄÄÄng stund och kom tillbaka med tre paket. TvĂ„ av dem var HÄFTADE för att hĂ„lla ihop, dock var han sĂ„ snabb med att slĂ€nga ner dem i pĂ„sen att jag inte sĂ„g. Hursomhelst funkade sladdarna och jag orkade inte reklamera. NĂ€r jag köpte min PS3 hĂ€romdan, köpte en sĂ„nt starterpack i stor kartong, sĂ„ hĂ€nde det igen. Den kommer ju i tvĂ„ paket och det innersta av dessa tvĂ„ var redan öppet! De hade slĂ€ngt dit en ny tejpbit för att dölja. Allting i lĂ„dan sĂ„g dock orört ut, sĂ„g inga fingeravtryck pĂ„ enheten som nĂ„gon tidigare i trĂ„den, och plasten runt innehĂ„llet var intakt. Efter inkoppling funkade allt bra sĂ„ jag brydde mig inte mer om detta denna gĂ„ng heller.

HÀnder detta igen tar jag mina nyinköpta saker och Äker tillbaka pÄ stört, skÀrpning Webhallen! :D

Postad 18 December 2007 - 17:26

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • MĂ€stare

• 3866 inlĂ€gg
  • 0
Just med PS3 sÀger ryktet att dom mÄste öppna kartongen för att slÀnga med en svensk brux, dÀrav blir det alltid en gammal tejp och en ny. Jag köpte frÄn cdon och det var precis som du beskriver, skinande ren maskin, allt sÄg nytt ut, bara det att det var en gammal tejp pÄ kartongen. SÄ det mÄste inte vara returex.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.