Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Död sweetspot

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 December 2007 - 09:07

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag har preics skaffat en Velodyne Minivee till mina XTZ 99.25. Jag är nöjd med ljudkvaliten, men basen försvinner vid sweetspot. Rummet är ca 22m2 och jag har en stor 3-sitssoffa placerad ganska nära mitten av rummet (som är avlångt). Problemet är att subben inte hörs i mitten av soffan, utan endast vid kanterna. Samma problem upplevs oavsett var subben placeras. Helst vill jag ha den vid samma vägg som frontarna.

Jag har testat i stort sett hela rummet. Även klassikern med att placera subben i soffan och springa runt och lyssna.

Är det någon som har tips på vad jag kan testa mer? jag börjar bli desperat. Det är ju ingen idé att ha en fin sub om den inte hörs, och jag har öppet köp på den till imorgon.

Tack på förhand!

Postad 27 December 2007 - 09:57

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Om du har testat alla möjliga subplaceringar samt labbat med fasen så återstår nog bara att flytta soffan. Det kan räcka med att flytta den så den står 3/8 eller 5/8 från främre väggen och så testar du att ställa subben vid närmsta väggen (ej sidoväggarna).
Om det inte är ett alternativ så blir nog tyvärr ditt slutresultat ett akustiskt magplask.

/Heron

Postad 27 December 2007 - 22:01

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Låter ju lite märkligt faktiskt, att basen förvinner just vid sweetspot oavsett var du än placerar den?!
Ställ den i mitten skulle jag vilja säga, kanske är en omöjlighet, men iallafall emellan tv:n och en av frontarna.

Postad 27 December 2007 - 22:05

Magne
  • Magne
  • Lärjunge

• 305 inlägg
  • 0
Du kan ju prova trixet med att ställa subben i sweetspot och sen gå runt på knä i rummet och leta efter bästa ljudet. Där du hittar det ska subben stå.

Postad 28 December 2007 - 12:06

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Tack för tipsen. Jag blir dock inte klokare...

Rummet ser ut ungefär som på den jättefina bifogade skissen. Basen blir bra längs de långa väggarna i hela rummet, men blir svagare och svagare in mot mitten. Basen är även bra vid främre och bakre väggarna.

Kan det kanske bero på den annorlunda formen på bakre väggen? att avståndet till bakre vägen i mitten stör på ngt sätt?

Btw, en lite intressant sak. jag testade att ställa basen 70cm framför sweetspot på soffbordet. Jag kunde nästan känna att den blåste på mig, men fortfarande ingen bas mer än ca 50 cm utanför elemetet.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  sub.jpg   7.6K   0 Antal nerladdningar

Postad 31 December 2007 - 06:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Som du ser så sitter du nära mitten. Mitten av rummet brukar vara "död" för baslyssning. Jag föreslår en omflyttning av soffan till lämpligt ställe.

Vänta nu! Är det en dörröppning man ser på vänster sida av skissen? Flytta subben till höger sida. Det är inte omöjligt att dörröppningen suger ut bas för dig.

Postad 31 December 2007 - 10:50

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Jag kan inte flytta soffan mer bakåt eftersom den då täcker den franska balkongen som finns där.

Jag har testat att byta sida på subben, men det blir inte någon skillnad i styrka på basen. Dock så flyttas den döda punkten en liten bit ytterligare åt vänster, vilket är positivt.

Postad 31 December 2007 - 11:51

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har du någon högpassdelning på frontarna? Om inte så kanske du ska testa att flytta dom lite och se vad som händer..?! Det är inte omöjligt att sub och frontar släcker ut varandra så att säga.

Postad 02 January 2008 - 12:56

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Ingen högpassdelning på frontarna...

Jag tror inte problemet beror på att högtalarna släcker ut varandra, eftersom problemet är lika tydligt när jag spelar på endast subben.

Redigerat av iThord, 02 January 2008 - 13:00.

Postad 02 January 2008 - 15:29

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Har du testat att vrida subben så elementet spelar åt ett annat håll?

Postad 03 January 2008 - 02:30

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag har samma bekymmer som dig, men som tur är så har jag kunnat lösa det medels soffplacering.
I mitten av mitt lyssningsrum så är det ingen bas överhuvudtaget. Varken från sub eller frontar.
Dock så är basen mycket kraftig och övertygande längs väggarna av rummet och speciellt i hörnen.
Du har nog helt enkelt ett väldigt dåligt rum. Om du inte kan ändra lyssningspositionen så finns
det nog ingen vits för dig att ha subben.

Dock finns det en möjlighet att problemet kan minskas om du använder två subbor som placeras
på ett för ditt rum vettigt sätt, detta kräver ju dock en investering till men kan vara värt att prova
om du verkligen vill ha en sub.

Mvh Håkan

Postad 03 January 2008 - 03:39

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
samma bekymmer hade jag, löstes med 2st subbar i hörnen mitt emot frontarna ungefär... att bara flytta runt på 1 sub gjorde ingen nytta alls, men med 2st blev det som natt o dag...

Postad 03 January 2008 - 21:51

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Har du testat att vrida subben så elementet spelar åt ett annat håll?

Japp, har testat. Ingen skillnad.

samma bekymmer hade jag, löstes med 2st subbar i hörnen mitt emot frontarna ungefär... att bara flytta runt på 1 sub gjorde ingen nytta alls, men med 2st blev det som natt o dag...

Mm det kanske är enda lösningen. Shit, varför köpte jag en så dyr sub...

Hur menar du att du placerade subbarna då? Båda bakom sötpricken? Och hur gör man för att koppla in två subbor om man bara har en sub-utgång? kan man koppla på en Y-kontakt på lågnivån bara?

Postad 03 January 2008 - 22:49

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Phu...det är en svår nöt att knäcka. Kan det vara så att det är din första subwoofer, och att du helt enkelt hade förväntat dig en explosion av bas? Det värsta är att det kanske låter bra för någon som har vanan att lyssna, men att du inte har någon referens att gå efter?

Att basen försvinner i mitten är ju ett problem som är akustiskt och förmodligen kommer det alltid vara så. Trots detta vill jag inte rekommendera att du sätter soffan mot en bakvägg bara för att det är mera bas där. Andra problem som har att göra med bakväggar väntar då. Du kan få en otydlig bas som klingar ut i flera sekunder istället för att försvinna snabbt. När detta sker kommer en bastrumma i en inspelning smeta över andra basljud. Jag skulle gissa att det är så man blir basnarkoman på fel sätt. Sen när man får rådet att flytta omkring möbler i rummet blir man besviken på basen för att den låter mindre, trots att den kanske smetar mindre.

Vi säger så här: Jämfört med en bra biograf, på vilket sätt låter subwoofern sämre?

Postad 04 January 2008 - 00:22

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det enklaste har varit och mätupp rummet med ett bra mätprogram och fått fram var felet ligger i rummet för så som du förklarar så måste det vara något som är ur fas .
jag skulle ha testat med lite madraser på den sida som basen smiter i väg och se om det blir någon förbättring
eller så mycket med mattor på golvet som är möjligt och helst rya mattor jag kan lova att det är en fruktansvärd skilnad på ett golv med en matta till ett golv som är täckt av mattor.

Postad 05 January 2008 - 17:18

iThord
  • iThord
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Phu...det är en svår nöt att knäcka. Kan det vara så att det är din första subwoofer, och att du helt enkelt hade förväntat dig en explosion av bas? Det värsta är att det kanske låter bra för någon som har vanan att lyssna, men att du inte har någon referens att gå efter?

Nä då. Jag har dessutom testat med den gamla subban med samma resultat. Fast sämre, eftersom det är en sämre subba.

Och jag är absolut inte missnöjd med ljudet/basen, det är bara det att man hör betydlig mindre bas just vid sweetspot jämför med bara en halvmeter åt sidorna. Man hör förfarande subban i sweetspot, men för att få en vettig volym så måste den vridas upp så mkt att fönstren nästan lossnar. Vilket iofs är kul, men låter lite märkligt. =)

Redigerat av iThord, 06 January 2008 - 11:21.

Postad 11 January 2008 - 19:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Mitt lyssningsrum är också en akustisk katastrof med min nuvarande möblering. Jag sitter nästan i mitten av ett långsmalt rum med stora angränsande öppna ytor och hårda golv. Kolla gärna galleriet där de gamla bilderna visar vilken volym som ska trycksättas. Efter mycket experimenterande har jag kommit fram till man ska undvika alla räta vinklar. Jag kör idag med kraftig invinkling av fronthögtalarna. Skärningspunkten ligger framför sweetspot. Har även vinklat högtalarna lätt uppåt. Subwoofern står i vänster hörn strax bortom vänster fronthögtalare, vinklad mot lyssningspositionen.

Testa olika vinklar på alla högtalare. I ditt fall hade jag även testat att höja upp subben några decimeter. Låna hem en annan receiver, gärna med inbyggd kalibrering. Experimentera med time delay-inställningen i receivern. Min är inställd på 6 meter trots att det bara är 4 meter fram till subwoofern... och det låter kanooooon!

Postad 12 January 2008 - 00:29

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Där sa du nåt som är sant, Saturnus.
Om recievern i autosetup ställer in ett längre avstånd på subben än vad det är i verkligheten så beror det nog på att subben fördröjer signalen och det klockar recievern. Är man ändå osäker så är det bara att justera avståndet manuellt för att höra om det blir bättre, eller göra ytterligare några autosetuper för att dubbelkolla.

/Heron

Postad 30 January 2008 - 22:21

dac83
  • dac83
  • Forumräv

• 797 inlägg
  • 0
tycker du kan prova att vända basen mot hörnet eller mot mitten på väggen, ca 20-50 cm ifrån, det kan hjälpa ibland när man man vill ha bas mitt i rummet....

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.