Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inte nöjd med min Onkyo 875

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 January 2008 - 04:07

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Har haft ett proton försteg i många år och nu köpt en Onkyo 875 för att ha som försteg.....,

Sån skit!!!!!

Jag kommer definitivt lämna tillbaka den här skiten.

Tar inte signalkällorna som den ska, det är tamejfan inget som funkar som det ska.

Låter dessutom dåligt när den väl låtsas funka riktigt..

Mitt tips ..... KÖP NÅT ANNAT!!!!!!!

Allvarligt..var kommer den goda kritiken från i testerna???´

Jag är 33 år gammal, hållt på med hifi sedan jag bodde hemma..(15) Utan tekan är detta den sämsta apparat jag ägt.....

Redigerat av Mr Linde, 03 January 2008 - 03:27.
Tog bort lite fult språk. /Mr Linde

Postad 01 January 2008 - 09:40

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
ooops :)

Postad 01 January 2008 - 10:11

tiaz
  • tiaz
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
opsie DAISY ! :):D:D:D:D:D:D:D:D
Jag avfärdar din tråd som rent trams, hur kan någon ta ditt inlägg seriöst?

Postad 01 January 2008 - 10:42

carlr
  • carlr
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
allvarligt... :)

snacka om måndagsex...

Postad 01 January 2008 - 10:46

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Har haft ett proton försteg i många år och nu köpt en Onkyo 875 för att ha som försteg.....fy fan,

Sån ###### skit!!!!!

Jag kommer definitivt lämna tillbaka den här ###### skiten.

Tar inte signalkällorna som den ska, det är tamejfan inget som funkar som det ska.

Låter dessutom totalt röv när den väl låtsas funka riktigt..

Mitt tips ..... KÖP NÅT ANNAT!!!!!!!

Allvarligt..var kommer den goda kritiken från i testerna???´

Jag är 33 år gammal, hållt på med hifi sedan jga bodde hemma..(15) Utan tekan är detta den sämsta apparat jag ägt.....

Alltid skönt med nyanserade inlägg. Vad är det i ljudet som inte låter bra? Låter den annorlunda jämfört med när du har provlyssnat den?

Har du läst manualen med tanke på att du har problem med att få den att fungera?

Postad 01 January 2008 - 10:47

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Verkar som någon packat upp sin utrustning efter champagnen?

Kanske dags att svälja den manliga stoltheten och leta fram manualen! :)

Gott Nytt År i alla fall!

Postad 01 January 2008 - 11:42

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Packat upp efter champangen? Nej...jag har haft den ett par månader. Det finns en annan tråd där jag beskriver hur jag tycker den låter, som jag skrev ganska omgående efter att jag köpt skiten.

Antagligen är det något fel på mitt exemplar men jag ska gå till botten med det så fort det är slut på helgerna.

Kan ju beskriva lite kort hur "bra" den fungerar.

1: Det går inte att få den att spela DD 5.1 eller DTS hur man än försöker, har varit i varenda meny både på filmerna och i recievern. Allt blir Pro Logic eller dom andra skitformaten som går att bläddra mellan.

2: All HDMI-bild som går genom apparaten blir betydligt sämre än om man sätter HDMI-kabeln direkt i respektive bildkälla. Kan inte få fram några inställningar för att råda bot på detta.

3: Effekt? Anser att effektspecen är rent löjlig, nu kör jag visserligen med externa steg men testade givetvis att köra mina frontar på Onkyon. Skyddskretsarna går in och klipper innan högtalarna ens låter dåligt, och det är inte speciellt högt heller. Jag har en hel uppsjö med andra förstärkare att testa med, tex.en Pioneer SX-850 från mitten på 70-talet som specar nånstans runt 60W per kanal driver mina frontar bättre, både effekt och ljudmässigt.

4: Pre-out utgångarna brusar alldeles för mycket.

5: HDMI-signalen "släpper" hela tiden så fort man byter film eller rör sig på en film mellan själva filmen och menyn i filmen. Sätter man HDMI-kabeln direkt i källan funkar det som det ska.

6: Om man lyssnar på cd-spelaren och startar PS3:an försvinner ljudet från cd:n och går inte att få tillbaka förrän man stänger av PS3 och byter ljudkälla fram och tillbaka. Detta trots att recievern står på CD, och all signalrouting i Onkyon är korrekt. Är PS3:an påslagen så är och förblir cd:n tyst oavsett hur man väljer källa och insignal, kör både optiskt och analogt via extern eq.

Postad 01 January 2008 - 12:06

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
du har fått ett svettigt måndags exemplar

Postad 01 January 2008 - 12:17

tiaz
  • tiaz
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

2: All HDMI-bild som går genom apparaten blir betydligt sämre än om man sätter HDMI-kabeln direkt i respektive bildkälla. Kan inte få fram några inställningar för att råda bot på detta.

Underligt, precis denna fråga har jag, borde inte recievern bara skicka signalen vidare? Eller måste man stänga av den interna bildprocessorn på något sätt. Hur som helst blir det ju fler "kontakter" vilket borde försämra bilden om du använder den inbyggda processorn i dvdn.

Postad 01 January 2008 - 12:40

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Underligt, precis denna fråga har jag, borde inte recievern bara skicka signalen vidare? Eller måste man stänga av den interna bildprocessorn på något sätt. Hur som helst blir det ju fler "kontakter" vilket borde försämra bilden om du använder den inbyggda processorn i dvdn.

Jag tror inte det beror på kablar eller fler kontakter, det är väl ett dataflöde som går i HDMI-kabeln? Antingen blir det rätt eller fel, och det borde inte uppenbara sig som konstant sämre bild. Möjligen felaktig bild eller nån form av digitala störningar?

Jag har en dyrare kabel upp till projjen, och vanliga 1-meters "no-name" kablar från apparaterna till Onkyon. Har provat att hålla upp DVD:n och kört med en av de korta HDMI-kablarna direkt till projjen och då är det klockren bild.

Postad 01 January 2008 - 12:46

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Ibland får man måndags ex vilket är synd jag råkar alltid ut för det ..
Testa och byt ut den du kanske blir nöjd med den nya ..

Postad 01 January 2008 - 13:10

sn00ken
  • sn00ken
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Jag tror inte det beror på kablar eller fler kontakter, det är väl ett dataflöde som går i HDMI-kabeln? Antingen blir det rätt eller fel, och det borde inte uppenbara sig som konstant sämre bild. Möjligen felaktig bild eller nån form av digitala störningar?

Jag har en dyrare kabel upp till projjen, och vanliga 1-meters "no-name" kablar från apparaterna till Onkyon. Har provat att hålla upp DVD:n och kört med en av de korta HDMI-kablarna direkt till projjen och då är det klockren bild.

Har samma problem med min onkyo 805, blir lite brusig bild från min xbox360 när det är svarta-partier på bilden, annars syns det inte, men just när det är svart så kan det bli lite brus. Det är ju genom komponent, trode att det var kabeln som var dålig så jag köpte en "Monster komponentkabel" men det blev ingen skillnad. HDMI har jag inte testat än.

Postad 01 January 2008 - 15:18

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Har samma problem med min onkyo 805, blir lite brusig bild från min xbox360 när det är svarta-partier på bilden, annars syns det inte, men just när det är svart så kan det bli lite brus. Det är ju genom komponent, trode att det var kabeln som var dålig så jag köpte en "Monster komponentkabel" men det blev ingen skillnad. HDMI har jag inte testat än.

Tråkigt, 805 är ju ingen lågbudgetmaskin det heller.

På min 875 blir hela bilden sämre, färgerna blir matta och bleka och det blir sämre skärpa. Kör man en Blu-Ray film märks det som allra mest.

Postad 01 January 2008 - 15:29

Roadkillz
  • Roadkillz
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag kan bara säga att du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar då, för inga av de felen o problemen du skriver om har jag på min. Jag har inga problem med varken DD eller DTS.

HDMI problem och bildproblem är ju fixat i uppdateringen som kom i november. Se till o få den uppgraderad.

Jag har heller inga problem med att ljudet när jag kör ps3 via hdmi och väljer någon annan ingångskälla.
Du får nog ta och läsa lite i manualen, för det verkar som du inte riktigt hajat hur ingångsmappningnen fungerar.

PS: ps3 spel med 7.1 ljud är intressant ;) Tex warhawk.. hehe

Redigerat av Roadkillz, 01 January 2008 - 15:30.

Postad 01 January 2008 - 15:35

sebastianboos
  • sebastianboos
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
MÅNDAGSEX......!!!!! jag har absolut inga problem alls med min... inget av de problemen som du tar upp...

Postad 01 January 2008 - 15:46

Galten
  • Galten
  • Lärjunge

• 338 inlägg
  • 0

Jag kör alla källorna HDMI Through och har kanonbild,bluray,xbox360,dvd och Canal Digitals HD box, kanonljud dock är ej högtalarna helt inspelade än.

Postad 01 January 2008 - 19:14

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Jag kan bara säga att du verkar ha fått ett riktigt måndagsexemplar då, för inga av de felen o problemen du skriver om har jag på min. Jag har inga problem med varken DD eller DTS.

HDMI problem och bildproblem är ju fixat i uppdateringen som kom i november. Se till o få den uppgraderad.

Jag har heller inga problem med att ljudet när jag kör ps3 via hdmi och väljer någon annan ingångskälla.
Du får nog ta och läsa lite i manualen, för det verkar som du inte riktigt hajat hur ingångsmappningnen fungerar.

PS: ps3 spel med 7.1 ljud är intressant ;) Tex warhawk.. hehe

Givetvis ska jag lämna den för uppdatering, men det känns surt att behöva betala frakt samt att bli av med apparaten. Dessutom har halva ringen runt volymratten slocknat.

Vet inte riktigt vad det är som jag inte skulle haja med ingångsmappnigen?!? Det är ju jätteenkelt upplagt. Men jag ska kolla igen........

Alltså, om jag spelar en musikcd i dvd:n och slår på PS3:an så blir det tyst och går inte att få tillbaka ljudet på annat sätt än att stänga av recievern eller PS3:an. Om jag däremot redan har PS3:an igång och sätter på cd:n efteråt är det inga problem.

Postad 01 January 2008 - 20:02

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Dessutom har halva ringen runt volymratten slocknat.

Kollade lite på ditt galleri och det ser jätte najs ut men placeringen av din receciever är ju inte direkt optimal den måste ju bli kokhet där den står idag.

Postad 01 January 2008 - 20:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Inte lätt att veta vad som har gått snett. Lyssnade du på förstärkaren innan du köpte den?

Postad 01 January 2008 - 20:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Kollade lite på ditt galleri och det ser jätte najs ut men placeringen av din receciever är ju inte direkt optimal den måste ju bli kokhet där den står idag.

och inte din heller

Postad 01 January 2008 - 21:04

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Den stog bara sådär ett litet tag, nu har jag en ny möbel.

Edit: Lade upp en bild på nya möbeln i galleriet!

Redigerat av heliac, 01 January 2008 - 21:57.

Postad 01 January 2008 - 21:08

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Inte lätt att veta vad som har gått snett. Lyssnade du på förstärkaren innan du köpte den?

Nej det gjorde jag inte.

Postad 01 January 2008 - 21:10

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

och inte din heller

;) Jo jag är mycket medveten om det. Men det är lite snällare än vad det ser ut. Jag har byggt om skåpet lite. Den är öppen baktill med 2st 120mm fläktar som bättrar på ventilationen lite

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 02 January 2008 - 00:51.

Postad 01 January 2008 - 23:15

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

På min 875 blir hela bilden sämre, färgerna blir matta och bleka och det blir sämre skärpa. Kör man en Blu-Ray film märks det som allra mest.

Du har ju fått svar på din andra egenstartade tråd vad detta beror på. Följ råden där så blir du ju av med problemet.

Postad 02 January 2008 - 10:04

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Du har ju fått svar på din andra egenstartade tråd vad detta beror på. Följ råden där så blir du ju av med problemet.

Om du läser hela tråden så kanske du ser att det är fler saker än bara bilddelen som inte fungerar som de ska, visst jag startade denna tråd på nyårsafton, inte helt nykter och jag ber om uräkt för att det var lite dumt kanske.

Men faktum kvarstår, jag är missnöjd med min produkt och tycker att det bör ventileras här likaväl som allt annat som skrivs.

Postad 02 January 2008 - 11:03

Unregistered271537fe
  • Unregistered271537fe
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

PS: ps3 spel med 7.1 ljud är intressant :) Tex warhawk.. hehe

Givetvis ska jag lämna den för uppdatering, men det känns surt att behöva betala frakt samt att bli av med apparaten. Dessutom har halva ringen runt volymratten slocknat.

Vet inte riktigt vad det är som jag inte skulle haja med ingångsmappnigen?!? Det är ju jätteenkelt upplagt. Men jag ska kolla igen........

Alltså, om jag spelar en musikcd i dvd:n och slår på PS3:an så blir det tyst och går inte att få tillbaka ljudet på annat sätt än att stänga av recievern eller PS3:an. Om jag däremot redan har PS3:an igång och sätter på cd:n efteråt är det inga problem.

Du skall INTE betala frakten på en garantireparation vilket detta lär vara. Be dem skicka en fraktsedel.

Postad 02 January 2008 - 15:48

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Om du läser hela tråden så kanske du ser att det är fler saker än bara bilddelen som inte fungerar som de ska, visst jag startade denna tråd på nyårsafton, inte helt nykter och jag ber om uräkt för att det var lite dumt kanske.

Men faktum kvarstår, jag är missnöjd med min produkt och tycker att det bör ventileras här likaväl som allt annat som skrivs.

Jag länkade till din egen text ang bilddelen. Förstår inte poängen med ditt inlägg när du vet att det finns en lösning på det.

Ang det övriga tycker jag du skall be nån som kan något om receivers dema din produkt för dig. Tror du själv på att du inte kan få ut DD plus DTS?

Effekten i 875:an är tillräcklig för att driva de flesta högtalare. Kan du inte driva dina högtalare med Onkyon kan du inte görad et med någon annan receiver heller. Ingen poäng att jämföra med en tvåkanalig.

Postad 02 January 2008 - 16:49

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Jag har sett effektkuberna på Onkyon och ingen annan i prisklassen är kraftigare den ger oerhört mycket effekt så ngt måste vara väldigt fel med ditt exemplar

Postad 02 January 2008 - 17:47

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Jag har sett effektkuberna på Onkyon och ingen annan i prisklassen är kraftigare den ger oerhört mycket effekt så ngt måste vara väldigt fel med ditt exemplar

Kan du länka till den sidan?

Postad 02 January 2008 - 18:18

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Chuck Spin....

Tror du på fullaste allvar att jag sitter här skriver att jag inte kan få igång vare DTS eller DD på skoj?

Min reciever beter sig inte normalt, och vad jag har kommit fram till så hjälper inte uppdatering på den fronten.

Angående effekt, jag kör mina frontar på ett Dynacordsteg på 2x500 watt som ofta används för att driva studiomonitorer. Tror du inte att det blir skillnad mot Onkyon? Tror du det blir bättre eller sämre? Jag har skrivit att jag köpt Onkyon för att ha som försteg men givetvis är man ju nyfiken och testar den ändå, eller?

Med rätt ohmtal i högtalarsetupen så klipper Onkyon före högtalarna ens låter illa vilket tyder på att något är fel, kan man ju hoppas i alla fall annars är den klen. Den är specad till 200W i 6 ohm med en kanal driven vid 1000 Hz, det betyder att den lämnar mindre i fullt register med två kanaler igång. Mina högtalare är specade till 200 W kontinuerligt och 800 W peak, därmed anser jag att Onkoyn inte är tillräcklig även om nu min reciever är felaktig. men än en gång, jag har inte köpt den för att driva frontarna med men jag har väl ändå lika stor rätt som alla andra att skriva vad jag tycker om en produkt.

Om det visar sig att det är nåt fel på den så kommer jag ju givetvis att skriva det här, men som det är nu så är jag missnöjd och kommer det att förbli tills apparaten fungerar.

Känns lite lumpet att man ska behöva skicka in grejerna så fort man fått dem för uppdatering. Ska inte grejerna vara klara från fabrik när de säljs?

Postad 02 January 2008 - 18:23

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Effekten i 875:an är tillräcklig för att driva de flesta högtalare. Kan du inte driva dina högtalare med Onkyon kan du inte görad et med någon annan receiver heller. Ingen poäng att jämföra med en tvåkanalig.

Detta är en reciever som ORKAR driva, så kom inte och säg att det inte finns nån annan reciever som inte orkar.

38 kg 270W per kanal med bägge kanalerna drivna och i full register! Men den har jag inte i hembion :)

Bifogad fil(er)

Postad 02 January 2008 - 18:41

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Tror du på fullaste allvar att jag sitter här skriver att jag inte kan få igång vare DTS eller DD på skoj?

Min reciever beter sig inte normalt, och vad jag har kommit fram till så hjälper inte uppdatering på den fronten.

Nej...jag har haft den ett par månader. Det finns en annan tråd där jag beskriver hur jag tycker den låter, som jag skrev ganska omgående efter att jag köpt skiten.

Hade jag köpt en receiver för runt 15 tusen (eller vad den nu kostar) som är rena skiten så hade jag i vaje fall inte väntat ett par månader med att skicka tillbaka den. Om du har köpt den på nätet så kunde du ju alltid ångrat köpet. Uppenbarligen är det något som är fel med den och det känns som att det är lättare att få produkten utbytt ju snabbare du reklamerar.

Postad 02 January 2008 - 18:56

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Hade jag köpt en receiver för runt 15 tusen (eller vad den nu kostar) som är rena skiten så hade jag i vaje fall inte väntat ett par månader med att skicka tillbaka den. Om du har köpt den på nätet så kunde du ju alltid ångrat köpet. Uppenbarligen är det något som är fel med den och det känns som att det är lättare att få produkten utbytt ju snabbare du reklamerar.

Du har helt rätt, men som alltid med mig så blev den ståendes i kartongen ett tag. Sedan testade jag den lite med bara frontarna och sedan blev den ståendes igen innan den hamnade i hembion.

Postad 02 January 2008 - 19:56

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Hittade bara den ena effektmätningen av de två jag läst:
Sinus 4ohm 2*248W
Sinus 8ohm 2*158W
Spänning komplex last 8ohm 46V, 4ohm 44V, 3ohm 40V.

Detta var det bästa resultatet av de tre Onkyo 875, Denon 3808, Sony 5300ES med mycket god marginal.

Den ngt mindre 805:an:
Bifogad fil  onkyo805.GIF   12.38K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av junkan, 02 January 2008 - 20:07.

Postad 02 January 2008 - 20:17

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Sinus 4ohm 2*248W
Sinus 8ohm 2*158W

Detta var det bästa resultatet av de tre Onkyo 875, Denon 3808, Sony 5300ES med mycket god marginal.

Mycket fin bild du luskat fram. Och väldigt fin effekt.

Postad 02 January 2008 - 20:30

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Sinus 4ohm 2*248W
Sinus 8ohm 2*158W

Mycket fin bild du luskat fram. Och väldigt fin effekt.

Och vad skall man använda alla dessa effekt till :)

Postad 02 January 2008 - 21:50

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
detta so du visar är i 6 ohm läget.
i 4 ohm läget ger den 87 watt i 8 ohm och 151 watt i 4 ohm. enligt denna test: http://www.hometheat...006-part-5.html

Postad 03 January 2008 - 00:16

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
De där bilderna är ju ytterligare en hänvisning på att något måste vara fel på mitt ex. Nu vet jag visserligen inte hur en Sinus-mätning går till men om det inte är en alltför "sur" mätmetod så ska ju mina JBL börja gå på knäna i alla fall.

Postad 03 January 2008 - 16:44

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
"Sinus" är ett seröst mått för effekt till skillnad från China PMPO osv osv...

http://en.wikipedia....iki/Audio_power

Från annat forum:
PMPO = Toppeffekt.
RMS = Sinuseffekt

"Sinuseffekt
Sinuseffekten definieras som den effekt en förstärkare kan leverera konstant i 20 minuter när man spelar vitt brus på den. Detta ger det lägsta värdet av de tre systemen, och specificeras därför inte så ofta i förstärkarens datablad.

Musikeffekt
Detta är den effekt som maskinen kan hålla för det mesta. Ibland i tysta passager i t.ex. ett musikstycke kommer effekten att hamna under denna effekt. Ibland hamnar den över. Ljudvolymen varieras ju med musiken, och därför gör också effekten det. Denna effekt är den som oftast anges på databladen, eftersom det är den som ger värden som ligger närmast den riktiga kurvan. Det finns ingen enhetlig definition av musikeffekten egentligen är.

Toppeffekt
Detta är den effekt som förstärkaren under korta perioder kan producera, främst t.ex. under korta partier i ett musikstycke då det är som starkast.

Detta innebär en fara: En förstärkare som ger musikeffekt 60 watt, bör inte kopplas till högtalare med mindre än 60 Watt. Det beror på att en tillfällig topp kan hamna på betydligt högre effekter under ett kort ögonblick, vilket kan skada högtalaren. Därför ska högtalaren tåla mer än förstärkaren ger.

(det där sista är ju inte riktigt sant så ...)

Komigen redovisa om ni hittar ngn bättre site som reder ut effektbegreppen!

Redigerat av junkan, 03 January 2008 - 17:05.

Postad 03 January 2008 - 18:34

heliac
  • heliac
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Fick svar från butiken idag, det är mjukvaran som ska uppgraderas samt kondenstatorer som ska lödas om.

Angående effekt så kan man ju dividera hur länge som helst. Olika mätmetoder ger olika resultat och det är i slutändan ett öra som får avgöra hur det låter, oavsett vad som står på papperet.

Tex. jag har ett LAB 1600 som är betydligt starkare på papperet än mina Dynacord L-1000. Vid fullregisterdrift märker jag ingen större skillnad på stegen, men kör man däremot sub med dem så orkar Dynacordet mycket mer och går framförallt djupare i basen. Detta har jag testat dels på mina hembiosubbar, och dels på ett par PA-basar på krogen med samma resultat. Hur kommer det sig när det är mycket starkare på papperet?

Jag är helt enkelt inte imponerad av effekten i mitt exemplar av Onkyon (oxå det enda ex. jag hört) speciellt inte med tanke på den effektspec ni visar upp här.

Sen vore det kul att veta hur mycket dist som är med i sinusmätningen, effektangivelser i FTC anser jag vara dem som står bäst i paritet med verkligheten.

Postad 03 January 2008 - 22:12

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Sinus brukar vara maximalt 1% dvs där de flesta anser att gränsen går för när förstärkaren börjar bli överstyrd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.