Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Material i absorbenter

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2008 - 14:30

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Jag hoppas verkligen inte att denhär frågan har blivit ställd innan. Då skulle jag känna mig rejält dum, för jag vill inte känna mig som en såndär som bara startar en ny tråd utan att söka. Hursomhelst så funderar jag på att bygga lite absorbenter. Jag har förstått att man bygger en ram, sätter i isolering i ramen med lite luftspalt bakom och klär sedan med tyg.

Nu är frågan bara spelar det någon roll vad det är för sorts isolering? På T.ex. Beijer bygg så hade de lite olika sorter och så hade de en sort som de kallade ljudskiva. Den skulle vara bra att stoppa i väggen mellan sig själv och grannen.

Fungerar en sådan bättre som absorbent än vanlig mineralull?

Vad för sort har ni som har byggt använt?

(Skulle inte förvåna mig om den här fråga blivit ställd innan i alla fall :) )

Postad 13 January 2008 - 15:23

beiver
  • beiver
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
det finns väl ganska mycket o välja på. har själv provat lite olika material dock har jag nog inte provat någgn ljudskiva.
vad var det för något.?

vad är det för absorbent du ska bygga. en som du hänger på väggen eller en som du ska ställa i hörnet.

jag tycker att det fungerar bra med vanliga dämpplattor som du köper på biltema eller liknade.
mineralull funkar också kanon så det är ett hett alternativ.

lycka till med bygget

mvh nikas

Postad 13 January 2008 - 21:33

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Jag hade tänkt bygga några till att hänga på väggen för att ta hand om första reflektionen, en bakom varje högtalare (inte surround, då hade det blivit för många) och en på väggen bakom basen.

Ska det vara olika material i dessa?

Här finns lite mer info om ljudskivan

Postad 13 January 2008 - 22:59

beiver
  • beiver
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
dom där ljudskivorna värkar ju vara ganska vettiga. glasull brukar man väl använda för o dämpa högtalare om jag inte missminner mig.

ja kan vara bra att ha två olika dämpmaterial till basen o högtarana. höga frekvenser absorberas bäst av porösa material medans det viktigaste vid basen är att det är ganska tjockt eftersom basen har mycket längre våglängd.

Postad 14 January 2008 - 15:16

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Och vad skulle du ge för exempel på ett poröst material?
Eller är det en sådan där ljudskiva som gäller för båda endamålen, bara olika tjocklek?

Postad 14 January 2008 - 19:06

desiman
  • desiman
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Paroc markskiva för basen (bakom högtalaren 95mm tjock) och Paroc Uns 39z (45mm tjock ) som vägg absorbenter. Båda är av stenull och mkt trevligare att i hemmet än glasull.

Postad 14 January 2008 - 20:25

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Såhär konkreta svar brukar man inte få! :D tack tack!

Postad 14 January 2008 - 21:22

Unregisteredc5c121df
  • Unregisteredc5c121df
  • Beroende

• 1317 inlägg
  • 0
Gulull har bäst egenskaper för fullregister dämpning, medans typ stenull dämpar bättre och fungerar bättre till basabsorbenter. Kör med tavlor med gulull i, sedan kuber med hårt ihoptryckt stenull som basabsorbenter i 2hörn. Alla absorbenterna gjorde stora lyft! Men stenullskuberna som hamnade bakom högtalarna gjorde mest :D .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.