Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Subköp!

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2008 - 23:04

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
Vad ska man välja, finns ju massor...?
Ska användas till mestadelens film men även musik, max 10" element för att slippa slö bas, helst en massa effekt ;)
Velodyne, sunfire eller vad ska man välja...?

Postad 10 February 2008 - 23:36

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Kolla på Nubert Nubox AW-991, den har en 12"

Den subben har fått väldigt fina betyg i Tyskland.

Du kan köpa den direkt från fabriken www.nubert.de

Funderar själv på att köpa den efter läst alla tyska forum, den ligger på 600 euro.

Har bifogat senaste test från December på subbar i klassen 200 till 2000 euro.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Packetloss, 10 February 2008 - 23:37.

Postad 11 February 2008 - 08:29

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Även om det inte är deras expertisområde tycker jag du ska ta en titt på B&W's nya ASW610. 10" i liten sluten låda med digital förstärkare. Spelar haktappande djupt och precist, speciellt när man ser hur liten den är.

Postad 11 February 2008 - 13:03

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
MiniVee?

Postad 11 February 2008 - 13:45

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

MiniVee?

Den går inte djupt som en riktig sub.

Du kan aldrig gå emot fysiklagarna att en stor sub låter alltid mycket bättre än en liten och Minivee är på tok för liten och dessutom dyr för vad man får.

Men subbar handlar det om lådans volym.

Du kan köpa en SVS SB12-Plus för 7800:- fraktad till dörren, en av dom bästa subbarna i den prisklassen.

Men kolla också på Heco Elan 30A, en subb som är otroligt bra för pengarna, 600 euro i Tyskland.

Om du är budget så kolla på XTZ, men jag är inte särskilt sugen på dessa med tanke på dom dåliga betyg den fått i utländska tester, sen är den gjord i Kina och inte Sverige som vissa säger.

Annars är BK Monolith jädrans bra enligt test nedan, rätt pris och och dom hade egentligen inget klaga på i testet nedan.

Kolla seriösa tester på subbar här:

http://www.hometheat...urer-model.html

Redigerat av Packetloss, 11 February 2008 - 13:50.

Postad 11 February 2008 - 22:06

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
tack tack, trebligt med lite svar här ja... jag har mest kollat på minivee och sunfire d10 som sagt villl helst inte ha nåt STORT STORT som kommer efter och låter trött. Men det är klart att det finns undantag....
En XTZ har jag haft men det kommer jag aldrig mer att köpa.

Nu är det alltså
Velodyne Minivee
Subfire D8 eller D10
B&W ASW610

Alla håller dig bra till det priset, nu är bara frågan vilken som passar bäst.
Jag har för övrigt just nu stora ganaskabilligt frontar man ska troligtvis bytas senare till Klipsch RW82 eller B&W 604

Postad 11 February 2008 - 23:51

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

MiniVee?

Den går inte djupt som en riktig sub.

Du kan aldrig gå emot fysiklagarna att en stor sub låter alltid mycket bättre än en liten och Minivee är på tok för liten och dessutom dyr för vad man får.

Men subbar handlar det om lådans volym.

Snick-snack.
Vill inte vara otrevlig men jag tycker att man ska veta vad man pratar om när man yttrar sig tvärsäkert.

Det finns sätt att kringå dessa lagar, detta förstår Veldyne (bland andra) och receptet heter effekt.
En liten låda kan spela exakt lika mycket och bra, eller bättre, än en stor - det kostar bara EQ och mycket mer motor och anpassade element.
Fråga Bob Carver med sina banbrytande Sunfire´s...

Däremot är det rätt att vissa (de flesta?) element låter mer och bättre i större lådor.

MK är ju puttenuttig föresten, och den går DJUPT, men jag skulle aldrig rekommendera den själv för den klarar inte dessa nivåer med någon nämnvärd ljudstyrka. Och då är dessa kvaliteter diskutabla.
Ska man däremot spela "normalt" och inte har krav på "headroom" för transienter så är den säkert riktigt bra!

Finns fler att välja på också.

Postad 12 February 2008 - 02:33

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
finns sunfire eller velodyne att lyssna på någonstans i södra sverige?

om man väljer minivee, kommer man då sitta o störa sig på att det inte går tillrävkligt djupt eller kompenseras det med att den låter riktigt bra? Vill lyssna och skaffa mig en uppfattning...

Postad 12 February 2008 - 11:30

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Det finns sätt att kringå dessa lagar, detta förstår Veldyne (bland andra) och receptet heter effekt.
En liten låda kan spela exakt lika mycket och bra, eller bättre, än en stor - det kostar bara EQ och mycket mer motor och anpassade element.
Fråga Bob Carver med sina banbrytande Sunfire´s...

Du ska kanske lära dig lite om subbar innan du uttalar dig som årets jubelidiot?

Om du tror allt handlar om effekt vet du inte ett skit om subbar och hur man når prestanda, det heter volym och det har inte Minivee, och för det andra är det fel kalla den subwoofer.

Tror du att du får plats med 2-liter mjölk i en 1-liters förpackning?

finns sunfire eller velodyne att lyssna på någonstans i södra sverige?

om man väljer minivee, kommer man då sitta o störa sig på att det inte går tillrävkligt djupt eller kompenseras det med att den låter riktigt bra? Vill lyssna och skaffa mig en uppfattning...

Skippa Miniveeu om du ska ha en riktig sub, du kan inte jämföra en Sunfire med en Minivee.

Minivee är för dom som vill ha en liten söt sak i hörnet, det är en kompromiss.

Postad 12 February 2008 - 17:18

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Jag säger INTE att allt handlar om effekt, snarare protesterade jag lite lätt när du säger att allt handlar om VOLYM.

Du säger att 2 liter mjölk inte får plats i en 1 liters tetra - jag säger att det går!
Detta vet även Velodyne och Sunfire bland andra, detta faktum och ditt senaste inlägg gör ju dig själv till en ännu större jubelidiot (vill inte vara oförskämd, men du kastade handsken och jag plockar gärna upp den - Karl Urban).

Det säger sig självt, och du vet nog att jag har rätt - hur tror du Sunfire presterar som dom gör? (ska jag svara på det?)

Du verkar ju veta vad en "Sunfire" är, och då förstår du kanske att dom har använt sig av lite "svart magi" när dom konstruerat den, samma med Velodynes, även om du inte tycker att miniveen går att jämföra.
Det är samma princip som används där, bara en mindre version och det var väl det trådskaparen eftersträvade, små rappa lådor?
Inte för att det alltid stämmer att liten är rapp medans stora är slappa :P

Dessutom skrev jag ju att du har rätt i att mer volym ger mer output och många gånger en önskad frekvensgång...
"Svart magi" är en helt annan sak, effekt och EQ i små lådor.
Det är inget speciellt beundransvärt med att åstadkomma en sån sak, det man vinner är små kabinett och det man "förlorar" är ett större och dyrare slutsteg. Outputen kan vara likvärdig en större låda med mindre motor.
Det var det jag skrev och menade förut, och det jag skriver igen. Du håller förstås inte med, men det gör det inte mindre rätt.

- Till topic -

För musik är väl REL bra (bäst), och Velodyne gräver väl ofta lite djupare.

Sunfire gräver ytterligare lite djupare och ger mer output men är lite mer seg i absolut lägatsa basen samt något mer onyanserad än framförallt REL.

Mirage gamla och nya subbar är o-omtalade men fruktansvärt bra, de bästa av dom iaf. Gör en obligatorisk koll på Mirage´s hemsida och se om do msläppt någon ny monstersub. Dom är musikaliska och enormt bra.

Liten och rapp är Audio Pro´s Ace Bass2:a iaf med sina 4st neodym-drivna 5½" och 10" slavbas.
Bra med kräm och liten låda även där.
Den går inte bråddjupt men den ger bra utnivåer nedöver 30Hz eller strax under iaf. Kan rekommenderas.
Man bör inte göra sig alltför stort besvär med att leta sub-20Hz-subbar om man ändå primärt lyssnar på musik. För det finns jättebra subbar som fixar musik-kraven utan att för den skull gräva ner i infra-domäner och därmed offra en massa annat konstruktionsmässigt.

Mycket musikalisk, har haft en.

XTZ 10 eller 12" är bra och prisvärda. 2st 10" har jag och dom är rappa och går att konfigurera lite med rumsanpassning och portar.
2st 10" är en bra investering och då får du sub i "stereo", en per kanal och vinner en massa rent rumsmässigt/ljudmässigt och att subbarna är separat drivna.

Två 12" kan vara ännu bättre, men lite dyrare.

Redigerat av Unregisteredb38af287, 12 February 2008 - 17:42.

Postad 12 February 2008 - 17:41

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
lite omstart här, alltså, jag letar INTE efter en liten låda utan en RAPP och därför garderade jag mig o sa att jag hellre ville ha en liten rapp än en stor slapp...

Jag har 6-7000 o lägga på sub, vill ha det bästa för de pengarna, helst i sverige, allra helst vill jag provlyssna innan köp men inget måste.

Är det någon som har provat sunfire d10?

gillar alltså både finlir och ljudtryck, den bästa kompromissen är det jag söker alltså...

Postad 12 February 2008 - 20:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Jag skulle titta på SB12 från MK Sound.

M-Series

Den kostar ungefär 7500 kr och den presterar helt klart mycket bra till både musik och film (inte för att jag någonsin kommer att fatta skillnaden, en bra subwoofer är en bra subwoofer). Det spelar varken högst eller djupast, men bra, det gör den.

MVH
/Chuck

Postad 13 February 2008 - 00:27

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Provlyssning av Velodyne och flera andra subbar, bl.a Rel kan du få på Flatscreencenter i löddeköpinge http://www.flatscreencenter.se

En polare köpte en Onkyo 605 där och vi blev demade lite fullhd-projjar och stereo utan att fråga (säljaren verkade lite ensam sådär innan stängingsdax haha!).
Var man intresserad av nåt speciellt kunde man maila/ringa innan så skulle de se om de kunde koppla ihop det som man var sugen på att lyssna/kolla på

Postad 13 February 2008 - 23:23

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Jag skulle titta på SB12 från MK Sound.

M-Series

Den kostar ungefär 7500 kr och den presterar helt klart mycket bra till både musik och film (inte för att jag någonsin kommer att fatta skillnaden, en bra subwoofer är en bra subwoofer). Det spelar varken högst eller djupast, men bra, det gör den.

MVH
/Chuck

En hyfsat bra gitarr ska såklart gå att spela allt på, om du personligen fixar biffen, som exempel - men det finns gitarrer som har vissa "unika" egenskaper där dom är bättre än andra, inom sina speciella områden. Därmed inte nödvändigtvis sagt att dom därför absolut är bättre på allt, eller ens lika bra som en mer allroundbra gitarr rent generellt.
Har man stora händer, små händer, gillar tjock greppbräda, singlecoil eller humbuckers, gillar Floyd Rose-stall coh kan stämma det, svaj, resonanslådans klang pga träslag/konstruktion, halsar osv. etc. osv.
Behoven/kraven styr. Dina egna eller det som sätter gränserna. (i vårt fall - rummet, användningsområde, mixning/användning av låga frekvenser osv.)

De som är "outstanding" på alla sätt och vis brukar kosta därefter. Vill man inte betala det kan man identifiera sina behov och krav och handla därefter, och komma undan med en kompromiss. Vilket nästan allting är i slutänden.

Men jag håller med, en bra sub fixar allt lika bra, fullgott - men film och musik har ganska olika krav och behov av basens frekvensomfång och kvalitet/kvantitet så man kan kompromissa med hänvisning till ovanstående exempel, om man inte har ekonomi att köpa det bästa.

En sub ger väldigt mycket till den totala rymden i ljudupplevelsen, mycket mer än många kanske tror (om man inte testat) och det gör upplevelsen mer "verklig" om det är en bra basåtergivare.

Men även gäller nog - hellre ingen sub än en sub som inte håller måttet när det gäller "rapphet" (nästan tabu att säga så =) eller annat.
Just frekvensomfånget är inte lika kritiskt då det inte kan förstöra ljudupplevelsen, förutom delningens egenskaper uppåt då...
Frågan är på vilket sätt en sån sub kan bidra till ljudet och om den är värd det man betalar isf.

Postad 14 February 2008 - 20:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Vad det någon sorts kritik till mitt inlägg? Jag är inte riktigt med på vad du vill säga? Att jämföra gitarrer med subwoofers är inget jag skriver under på, jämörelsen är felaktig som jag ser det.

Jag är medveten om att man inte kan få allt för med en limiterad budget. Jag tycker dock att mitt förslag är bra om man vill ha en skapligt balaserad och lättintegrerad subwoofer. REL som du tipsar om skulle jag själv aldrig rekomendera, de är alldeles för begränsade i sitt användningsområde och blir ifrånåkta nuförtiden på de flesta punkter, om vi snackar objektiva parametrar.

MVH
/Chuck

Postad 14 February 2008 - 22:14

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Om du ändå rör dig uppåt 8000:- kan du lika gärna köpa en SVS SB12-Plus från Lsound.

Fraktad till dörren 7880:-

Postad 14 February 2008 - 23:29

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Vad det någon sorts kritik till mitt inlägg? Jag är inte riktigt med på vad du vill säga? Att jämföra gitarrer med subwoofers är inget jag skriver under på, jämörelsen är felaktig som jag ser det.

Jag är medveten om att man inte kan få allt för med en limiterad budget. Jag tycker dock att mitt förslag är bra om man vill ha en skapligt balaserad och lättintegrerad subwoofer. REL som du tipsar om skulle jag själv aldrig rekomendera, de är alldeles för begränsade i sitt användningsområde och blir ifrånåkta nuförtiden på de flesta punkter, om vi snackar objektiva parametrar.

MVH
/Chuck

vilka parametrar är det igentligen som definerar "rappheten" & "attacken" i en subwoofer för utom våra lyssningsrums kraftiga påverkan förståss ?
är -Group Delay- en av dom viktigare mätbara parametrar tro?
finns det flera?

Postad 15 February 2008 - 09:07

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

Nej jag vill absolut inte kalla det kritik, utan en haltande förklaring som försök till svar på att du inte förstår skillnaden mellan sub & sub, en bra fixar allt som jag förstog att du menade.
Det jag skrev är att det kostar att få "allt" och att det finns behov och krav som kanske rättfärdigar en kompromiss utefter användande och förhållanden.
Säkert är att långtifrån alla subbar som säljs är "bra", men många matchar de krav man kan ha om man väljer noga. Det finns tillockmed en del subbar som inte är så bra på just SUB-oktaverna i mätning i onaturlig miljö, men mycket bättre i rätt miljö. Kanske även "tillräckligt" bra...
Det är inte enkelt att få till det perfekta ljudet, men vem är perfekt? :)

Du verkar ju själv vara inne på nån liknande linje i din sista utsaga, där du sågar REL för att dom inte är allround men menar att det finns bättre alternativ.
Det jag ville säga förut var att just REL är en bra kompromiss om man lyssnar mycket på musik exempelvis. Det fanns fler förslag också, men alla jag nämnde är nog en kompromiss på något sätt.
Vill man ha "allt" får man slanta.

2st XTZ 12or eller 10or om rappheten är prio 1, är mitt absoluta förslag.
För pengarna och kanske uppemot en 6-10.000,- lär det troligtvis inte bli bättre (i rummet) i slutänden med en enda, annan sub.
Att använda 2 stycken (av vilka två som helst för den delen) vinner man en massa fördelar på, men att välja just 2 stycken av dessa XTZ gör att man möjligen missar några decibel absolut utnivå under 25Hz.
Att man får högre kapacitet med 2 stycken subbar jämnar förvisso ut såna skillnader.
Och så ska vi inte nämna finish och vad man faktiskt får för pengarna.

Postad 15 February 2008 - 14:25

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Deal, men jag tror inte att XTZ 10" är "rappare" än 12" om något inte är totalt galet med konstruktionen.

MVH
/Chuck

vilka parametrar är det igentligen som definerar "rappheten" & "attacken" i en subwoofer för utom våra lyssningsrums kraftiga påverkan förståss ?
finns det flera?

Läs gärna Ludvig_S mycket informativa post i ämnet, han är duktig och har på fötterna i det han skriver.

Grundläggande subwooferkunskap

"Snabb" och "rapp" bas är en såndär floskel som borde avlivas.

MVH
/Chuck

Postad 15 February 2008 - 15:58

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

Deal, men jag tror inte att XTZ 10" är "rappare" än 12" om något inte är totalt galet med konstruktionen.

MVH
/Chuck

finns det flera?

Läs gärna Ludvig_S mycket informativa post i ämnet, han är duktig och har på fötterna i det han skriver.

MVH
/Chuck

;)
tackar för den mycket nyttiga&informativa länken!

Postad 15 February 2008 - 16:26

20 HZ
  • 20 HZ
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Hej har köpt 2 st Qln sub 82 och dom spelar ruskigt bra både djupt och med bra attack, sen e dom riktigt snygga i smoke metallic. Har ett vardagsrum på 60Kvm och dom fyller rummet utan problem med go bas, det sitter dubbla 8" basar i och ett 300w steg tycker du ska ge dom en provlyssning du lär inte bli besviken. Du kan säkert klämma ner priset till 4-5 tusen då fynda prismatchar hifikits paket priser jag hadde inga problem att pruta ner 2 subbar + Qln signature mkII stativare med 1 singel signature som center allt för 7000:- ;) tokbilligt. Kan säga att dom lätt piskar mina rs6 som jag hadde innan på alla parametrar.

http://www.fynda.se/...php3?prodid=830

Hej har köpt 2 st Qln sub 82 och dom spelar ruskigt bra både djupt och med bra attack, sen e dom riktigt snygga i smoke metallic. Har ett vardagsrum på 60Kvm och dom fyller rummet utan problem med go bas, det sitter dubbla 8" basar i och ett 300w steg tycker du ska ge dom en provlyssning du lär inte bli besviken. Du kan säkert klämma ner priset till 4-5 tusen då fynda prismatchar hifikits paket priser jag hadde inga problem att pruta ner 2 subbar + Qln signature mkII stativare med 1 singel signature som center allt för 7000:- :) tokbilligt. Kan säga att dom lätt piskar mina rs6 som jag hadde innan på alla parametrar.

http://www.fynda.se/...php3?prodid=830

Obs jag menar 4-5000 för två st subbar.

Postad 15 February 2008 - 16:37

20 HZ
  • 20 HZ
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Här e lite info.

Qln Sub 82
(Smoke metallic)

Sub 82 är en subbas med 2 st 8" subbaselement med specialcotad pappkona
för jämnast återgivning av basen samt en fast och snabb attack.

Högtalarkontruktionen är i så kallad Q-board med två lager högdensitetsmaterial
på högtalarkabinettets sidor sammanfogade med ett viscoelastiskt lim.

Specifikationer Qln Sub 82:
Lådkonstruktion:
Basreflex
Element:
2 x 8" subbaselement
Frekvensområde:
22 - 150
Max Effekt:
300 W
Storlek (H x B x D):
708 x 265 x 354 mm
Vikt:
21 kg / styck

Tillverkarens hemsida: Qln Högtalare (www.qln.se)

Postad 15 February 2008 - 19:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

finns det flera?

högt qms inte bra ,ett lågt le värde är bra

Postad 15 February 2008 - 21:09

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

finns det flera?

MVH
/Chuck

Precis, därför jag nyss skrev att det snudd på var Tabu att skriva "rapp" bas, men faktum är att man som lekman subjektivt kan beskriva en bra sub som "rapp" medans man kanske kallar en mindre bra (det finns många) för "slö" eller "bumlig" eller liknande... inte sant? (även om det inte är sant enligt vetenskapliga termer)

Jag har bara läst om XTZ 12orna och har fått uppfattningen att dom faktiskt är bättre än mina tior, vilka är "bra" och därmed också "rappa", eller frånvaron av "slö" bas utmärker sig, eller grupplöptider och fas och annat är utmärkta osv. om man så vill.
Förhoppningsvis är 12orna lika "rappa" som 10orna då, och den uppfattningen har jag fått, men det är ju inte alltid det stämmer. Mer fysisk bas får man helt säkert iaf.
Exeptionellt bra kritik och fullpottar i jämförande tester med lovord för bygge och kvalitet är ju också sånt man får på köpet.

XTZ 10or är också fullgoda till det mesta enligt mig, och ett mycket bra alternativ om man vill köpa flera och slippa sälja något annat eller avstå från någon annan viktig sak i ljudprioriteringarna.
2 stycken 12or är som sagt således ännu bättre, och riktigt bra på alla sätt i många jämförelser.
Det mesta handlar som sagt om kompromisser och pengar.

Själv funderar jag på att köpa in en eller två Peerless XXLS med passiva slavar och bygga ett eller två (små, diskreta) kabinett och använda slutsteget från 10:an/orna, bara för att testa - skulle vara skitkul, men som sagt får man prioritera och jag har lagt en beställning på andra element för ett högtalarbygge (5st rättare sagt) och egentligen behövs det knappast. Men man är ju påhittig och nyfiken :)
Skulle vilja använda dom två lådorna som "pelare" mellan planen i stereobänken isf. Tror det kan bli både bra och snyggt. Går ju jättebra att göra så nu också förvisso... men man vill ju... bygga något! ;)

Postad 15 February 2008 - 21:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Precis, därför jag nyss skrev att det snudd på var Tabu att skriva "rapp" bas, men faktum är att man som lekman subjektivt kan beskriva en bra sub som "rapp" medans man kanske kallar en mindre bra (det finns många) för "slö" eller "bumlig" eller liknande... inte sant? (även om det inte är sant enligt vetenskapliga termer)

Jo, det kan tyckas. Men när till och med en lekman som jag kan förstå att det inta handlar om just "snabb" i den betydelsen det får så tycker iaf jag man kan beksriva det som vad det antagligare är, dålig frekvensrespons och antagligen skillnader vid delningsfrekvensen avseende fas.

Sån raketforskning är det ju inte, och på köpet kanske man kan få någon att intressera sig lite mer och utbilda sig själv, och vips så har kunskapen stigit. :)

Jag har bara läst om XTZ 12orna och har fått uppfattningen att dom faktiskt är bättre än mina tior, vilka är "bra" och därmed också "rappa", eller frånvaron av "slö" bas utmärker sig, eller grupplöptider och fas och annat är utmärkta osv. om man så vill.
Förhoppningsvis är 12orna lika "rappa" som 10orna då, och den uppfattningen har jag fått, men det är ju inte alltid det stämmer. Mer fysisk bas får man helt säkert iaf.

Eftersom jag själv saknar information om de båda modellerna är det ju ganska vanskilgt (och till och med lite felaktigt av mig) att dra de slutsaster jag skrev längre upp.

Dock tror jag, en given design, att ett element som är mindre automatiskt bör vara lättare att intergera i den flesta anläggningar. Således upplevs det som att den mindre modellen kanske är "snabbare".

MVH
/Chuck

Postad 16 February 2008 - 21:45

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
Nu har jag läst och läst, och kommit fram till att jag troligtvis kommer välja:

SVS SB12-Plus
Klipsch RW12D
eller eventuellt att jag går up i pris och väljer en velodyne 1200R

Men så har jag några frågor:
SVS SB12-Plus finns som jag har förstått det bara at köpa i Norge (närmst alltså) Är det några problem med garantier etc att köpa en sub därifrån, samt hur är det med service etc om det skulle vara några problem med den. Efektmässigt har den enligt specarna klenare med effekt än Velodyne, men den ska ändå spela på bra och konkuerera med dyrare subbar?
Klipschen var den subben jag först funderade på eftersom den tillhör systemet jag ka köpa sen vilket är en fördel såklart. Men också den har ju ganska "klen" effektdel gentemot velodyne.
Så frågan är om jag ska välja Klipschen, SVS eller om det är värt de extra pengarna o gå upp till en velodyne 1200R som i dagsläget kostar 11-12`` mot 8`` för SVS och 6-7`` för klipschen

Postad 17 February 2008 - 12:28

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Nu har jag läst och läst, och kommit fram till att jag troligtvis kommer välja:

SVS SB12-Plus
Klipsch RW12D
eller eventuellt att jag går up i pris och väljer en velodyne 1200R

Men så har jag några frågor:
SVS SB12-Plus finns som jag har förstått det bara at köpa i Norge (närmst alltså) Är det några problem med garantier etc att köpa en sub därifrån, samt hur är det med service etc om det skulle vara några problem med den. Efektmässigt har den enligt specarna klenare med effekt än Velodyne, men den ska ändå spela på bra och konkuerera med dyrare subbar?
Klipschen var den subben jag först funderade på eftersom den tillhör systemet jag ka köpa sen vilket är en fördel såklart. Men också den har ju ganska "klen" effektdel gentemot velodyne.
Så frågan är om jag ska välja Klipschen, SVS eller om det är värt de extra pengarna o gå upp till en velodyne 1200R som i dagsläget kostar 11-12`` mot 8`` för SVS och 6-7`` för klipschen

Lsound i Norge tar för jävliga överpriser, de vill ha 7800:- cirka fraktad till Sverige för SB12-Plus.

Samtidigt vill den engelska importören ha endast 5400:- fraktad inom UK, lägg till en cirka 1000:- för frakt hamnar vi på 6400: totalt.

Som du ser ligger Lsound cirka 1400:- högre i pris på denna sub.

Kolla in Av-sales.co.uk i England, de säljer den för 5400:-

Enligt gällande EU-regler så kan dom inte förbjuda dig köpa från dom.

Förstås om du köper från USA direkt kostar den 4500:- plus moms och tull samt frakt vilket gör den lite billigare än från England.

Om jag var dig skulle jag inte köpa en SVS från Norge dock, däremot skulle jag nog satsa på en Velodyne 1200R eftersom du får automatiskt rumskorrigering och lite annat godis med den.....

Redigerat av Packetloss, 17 February 2008 - 12:30.

Postad 17 February 2008 - 12:54

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
jo det lutar faktidkt åt en velodyne 1200R nu, lika bra att satsa när man ändå handlar... :P

det jag tänker på är vilken färg jag ska ta den, är deras körsbärsfärgade samma färg som klipschs körsbär? annars får det bli en svart...

Postad 17 February 2008 - 13:09

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

jo det lutar faktidkt åt en velodyne 1200R nu, lika bra att satsa när man ändå handlar... :P

det jag tänker på är vilken färg jag ska ta den, är deras körsbärsfärgade samma färg som klipschs körsbär? annars får det bli en svart...

1200R är en förhållandevis dyr subwoofer i det här sammanhanget med ganska medelmåttig prestanda sett till priset (tycker jag). Dock är den designmässigt smickrande och liten, något som dock inte har något med prestandan att göra.

Ilkka har mätt upp den här: Velodyne SPL-1200 MK2

MVH
/Chuck

Postad 17 February 2008 - 13:49

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
jag har bestultsångerst :)

hur är Klipsch RW12D då sett till priset?

Postad 17 February 2008 - 14:00

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Hehehe....det är inte lätt köpa sub kan jag säga, hade samma beslutsångest som du för det är enorma skillnader i pris och bara för att en sub kostar mera betyder inte att den är bättre heller.

Finns inget som är så svårt som att köpa sub.

Postad 17 February 2008 - 16:39

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
ja det är minsann inte lätt detta. måste ha en ny sub snart...

ingen som har någon uppfattning om Rw12D? kostar ju under 7000 ...

Postad 17 February 2008 - 18:21

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
bor du i Lgh. eller villa?

Postad 17 February 2008 - 20:23

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
bor på gård så jag har inget problem med grannar... :)

Postad 18 February 2008 - 18:16

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

bor på gård så jag har inget problem med grannar... :blink:

Vad beställde du för sub?

Postad 18 February 2008 - 23:14

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
inte bestämt mig ännu vilken det blir men lutar faktiskt åt en velodyne 1200R

Frågan är vilken färg man ska välja. Gillar inte Pianolack egentligen, mewn deras körbär antar jag inte passar exakt ihop med Klipschs körsbär?

Postad 18 February 2008 - 23:48

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Vet inte hur långt i inköpsprocessen du kommit, men jag tänkte komma med lite input ändå.

Har nyss köpt en ASW-675 och är bara positivt överaskad. Man kan testa högtalare på ett annat sätt när man är hemma, speciellt när det gäller bas på hög volym...

Utan vidare välgjorda inställningar, utan bara mer pang-på-hög-volym så funkar det enormt bra. Fyller ett 30kvm stort rum, med mycket möbler och högt i tak med löjliga volymer lågbas med EQ-läget som är anpassat för låg utsträckning. Väljer man EQ-läget för högsta möjliga output så blir det bara för högt och då vekar elementet ha bra med spelrum kvar.

Det intressanta är att när man sedan sänker så spelar den med fin precision och det låter väldigt bra på väldigt låg volym, vilket jag inte känner igen från andra subwoofers.

Ska nämna att jag lyssnat en del på Velodynes MiniVee, samt DD15 och ASW675 är för mig den perfekta kombinationen av dessa två. I hemmamiljö spelar (som det verkar) B&W'n lika mycket som DD15 gör i butik, fast med samma kontroll som MiniVee.

Bara ett tips! :)

Postad 20 February 2008 - 16:18

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0

bor på gård så jag har inget problem med grannar... B)

-hur stort rum har du?
-akustikåtgärder?
om du inte nöjer dig med att subben ska kunna spela upp musik toner (~28 Hz)
utan oxå filmernas alla olika ljud effekter så vill du ha en sub som har en så "rak" frekvensgång ner till under 20 Hz som möjligt ,och dom växer icke på träd!
BK Electronics ; Monolith ligger på ~7500 kr ~levererad och har en "hyffsat" tilltalande frekvens kurva samt hög kapacitet när du nu bor utan grannar! (inte svs: pb 13 ultra men ändå)
12" element & en massa olika faner att välja på....
kanske kolla in dessa två olika bastestar forum's
och spana in SPL kurvorna samt distorsions graferna innan du stressar iväg och köper dig en dyr velodyne spl-1200r?

https://www.minhembi...howtopic=177275

https://www.minhembi...howtopic=108030

Postad 26 February 2008 - 09:08

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Tittade på Velodynen som ilka hade mätt på, det jag reagerade på först var att första kurvan såg bra ut - om den är mätt i frifält. Nu reagerar säkert någon, men det som händer och det jag såg på den var att: om du sätter den i ett normalt rum så får du en frekvensrespons i stil med den RÖDA kurvan, är den inte tillräckligt bra?

Många tror att en mätning i frifält som är helt rak nedöver 20Hz är "bättre" - vilket är helt fel, för när du tar in den i ett rum och placerar den i ett eventuellt hörn eller mot vägg så får du en massiv basförstärkning från (uppskattningsvis) runt 50Hz och nedöver, och ökningen stiger i takt med att frekvensen sjunker. Detta skulle generera att en spikrak kurva i frifält/ekofritt bla. bla. får en - rejäl - puckel i ditt rum. Det vill man inte ha, så en sån mätning i frifält skulle inte JAG hänga i julgranen om man ska lyssna på välljud inomhus i en fullt normal miljö.
dB-drag hade varit en annan femma, möjligen.

Lite rumskalibrering gör ju att du också teoretiskt sett kan optimera basljudet en del (helt?) jämfört med en massa andra subbar som inte har samma förutsättningar, är detta värt något?

Lyssna runt lite är mitt råd. Kan ju hända att du tycker nån billigare är lika bra eller bättre, och det finns kanske andra alternativ som är lika bra eller bättre... , men kalibreringen ska nog inte fnysas åt då rummet och integreringen är största akilleshälen ofta, och en del människor tycker ju annars att slutsteg och en avancerad EQ i stil med Behringers UltraCurve är ett väldigt bra (det enda?) sätt att få det att låta bra i just DERAS miljö.
Det är lite samma princip.

XTZ har föresten släppt sin nya 12:a med (EQ) DSP nu, lite billigare och jag har inte en susning om den är lika bra. Bra ska den vara enligt press iaf, men jag har inte gjort någon grövre research... undra sa flundra om jag inte har en tidning där dom testar några ganska "dyra" och fina subbar där den vinner testen rent subjektivt och absolut med tanke på att den är (rätt mycket) billigare?... ska kolla men någon annan kanske kommer ihåg?

XTZ släpper väl för övrigt snart även ett helt rums-EQ-system för hela anläggningar (?) om jag inte missminner mig.
Detta finns det säkert en del som har väntat på att få ta del av till humana priser.

Postad 26 February 2008 - 10:43

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
I decembernumret av Hemmabio testar man basar från 10.000. Testvinnare bland dessa 6 var XTZ (Amphion impact 500, B&W ASW 700, MJ Acoustics ref 1 MK III, Sunfire Hrs-12 samt ovan nämnda XTZ 99 W12 DSP) med slutsatsen att den kan låta nästan precis hur du vill i och med DSP funktionen. Huruvida deras tester är objektiva eller inte vet jag däremot inte.

Postad 26 February 2008 - 11:29

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

Många tror att en mätning i frifält som är helt rak nedöver 20Hz är "bättre" - vilket är helt fel, för när du tar in den i ett rum och placerar den i ett eventuellt hörn eller mot vägg så får du en massiv basförstärkning från (uppskattningsvis) runt 50Hz och nedöver, och ökningen stiger i takt med att frekvensen sjunker.

Detta stämmer inte. Ett rum förstärker basen främst vid vissa frekvenser och då får man sk. stående vågor. Dessa frekvenser bestäms av rummets mått och var man befinner sig. När själva våglängden och avståndet i rummet överensstämmer så får man en stående våg och det uppfattas som en förstärkning av ljudnivån vid just denna frekvens. Precis som man får stående vågor i rummet så får man även sk. utsläckningar som är raka motsatsen till stående vågor.

Med andra ord så får man ingen stigande ökning av ljudnivån i takt med att frekvensen sjunker utan snarare en kurva som mer liknar en berg och dalbana.

/Heron

Postad 26 February 2008 - 12:56

ellan
  • ellan
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
kan ju köpa en kicker l5 eller l7 10" eller 12" dom ger otroligt djup bas men är rapp nog.
själv har jag en kicker l5 15" bas som ger otroligt med bas enligt mig men alla har ju olika uppfattning ;)

Postad 26 February 2008 - 15:36

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Många tror att en mätning i frifält som är helt rak nedöver 20Hz är "bättre" - vilket är helt fel, för när du tar in den i ett rum och placerar den i ett eventuellt hörn eller mot vägg så får du en massiv basförstärkning från (uppskattningsvis) runt 50Hz och nedöver, och ökningen stiger i takt med att frekvensen sjunker.

Detta stämmer inte. Ett rum förstärker basen främst vid vissa frekvenser och då får man sk. stående vågor. Dessa frekvenser bestäms av rummets mått och var man befinner sig. När själva våglängden och avståndet i rummet överensstämmer så får man en stående våg och det uppfattas som en förstärkning av ljudnivån vid just denna frekvens. Precis som man får stående vågor i rummet så får man även sk. utsläckningar som är raka motsatsen till stående vågor.

Med andra ord så får man ingen stigande ökning av ljudnivån i takt med att frekvensen sjunker utan snarare en kurva som mer liknar en berg och dalbana.

/Heron

Du tror det ja, men det kanske bara är så enkelt att du inte känner till vad rumsförstärkning är, hur det fungerar i olika fall och att direkt angränsande ytor förstärker basen? Ju fler ytor desto mer.
Eftersom jag själv inte är någon expert så kan jag inte till 100% berätta vad det beror på i korrekta termer, men en gissning är att det kan vara uteslutna baffel-effekter. Då får man liknande effekter.
Jag kan svamla nu och jag har säkert läst om det men nu måste jag åka och hämta lilltjejen på dagis.
Jag ska läsa om det senare och se om jag kan förklara mer ingående. Tyvärr är det ju så att man läser, fattar principen och slänger bort resurskrävande "termer och regler" ur skallen, så när nån frågar kan man bara berätta hur det fungerar, inte riktigt till 100% korrekt varför ;)

Varför tror du att en bas som är lågt placerad på baffeln är annorlunda än en högt placerad?
Varför tror du att en hörnplacering ger en (rätt mycket) högre output än en mitt på golvet?
Det är lite såntdär som inte är så självklart och som folk kanske inte är medvetna om, så det diskuteras sällan.

Men det du nämner existerar ju också, det är toppen på moset och det är en del av det du kan göra något åt med en EQ...

Redigerat av Unregisteredb38af287, 26 February 2008 - 15:40.

Postad 26 February 2008 - 17:48

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
Frågan är vart i Blekinge med omnejd det finns något bra ställe med mycket grejer hemma ja kan åka o lyssna? Förslag?
Jag har skickat mail till lokala radiohandlarn men Hotmail verkar ju ha lagt av, någon mer som har problem?

Postad 26 February 2008 - 21:13

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

kan ju köpa en kicker l5 eller l7 10" eller 12" dom ger otroligt djup bas men är rapp nog.
själv har jag en kicker l5 15" bas som ger otroligt med bas enligt mig men alla har ju olika uppfattning ;)

skit bas som endast funkar i bil

Postad 26 February 2008 - 22:10

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

• 3116 inlägg
  • 0
hej x-12

quote-
"högt qms inte bra ,ett lågt le värde är bra "

vad betyder det på svenska tro och var finner man dessa uppgifter?

Postad 26 February 2008 - 22:32

db78
  • db78
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Puredigital....

ett tips är Audiovideo i Karlskrona, kanonservice o ganska bra sortiment.

mvh
Daniel

Postad 27 February 2008 - 06:00

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

hej x-12

quote-
"högt qms inte bra ,ett lågt le värde är bra "

vad betyder det på svenska tro och var finner man dessa uppgifter?

ett högt qms gör att basen blir trög ett normalt värde brukar ligga runt 3 eller lägre en del basar som man har räknat på har liggit på runt 11 ocvh det har avspeglat sig direkt i programet.
le värdet att det skall vara lågt har med att den som bildar inductansen i talspolen och ju lägre induktance i basen desto bättre ljud ur den= mindre dist

Postad 27 February 2008 - 08:10

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0

/Heron

Du tror det ja, men det kanske bara är så enkelt att du inte känner till vad rumsförstärkning är, hur det fungerar i olika fall och att direkt angränsande ytor förstärker basen? Ju fler ytor desto mer.
Eftersom jag själv inte är någon expert så kan jag inte till 100% berätta vad det beror på i korrekta termer, men en gissning är att det kan vara uteslutna baffel-effekter. Då får man liknande effekter.
Jag kan svamla nu och jag har säkert läst om det men nu måste jag åka och hämta lilltjejen på dagis.
Jag ska läsa om det senare och se om jag kan förklara mer ingående. Tyvärr är det ju så att man läser, fattar principen och slänger bort resurskrävande "termer och regler" ur skallen, så när nån frågar kan man bara berätta hur det fungerar, inte riktigt till 100% korrekt varför :)

Varför tror du att en bas som är lågt placerad på baffeln är annorlunda än en högt placerad?
Varför tror du att en hörnplacering ger en (rätt mycket) högre output än en mitt på golvet?
Det är lite såntdär som inte är så självklart och som folk kanske inte är medvetna om, så det diskuteras sällan.

Men det du nämner existerar ju också, det är toppen på moset och det är en del av det du kan göra något åt med en EQ...

Jo, jag känner till rumsförstärkning och varför den uppkommer, men det är fortfarande fel att säga att förstärkningen är linjär med fallande frekvens, iaf när det gäller vanliga rum vilka de flesta verkar ha sina subbar placerade.

Gällande rumsförstärkning: basfrekvenser har en rundstrålande spridning av ljudet. Ställer man en sub i ett hörn så får man maximal förstärkning för att från detta hörn kommer inte bara direktstrålande ljud utan även reflekterat ljud från golv, vägg och vägg. Ju närmare ljudkällan är placerad vid en reflekterad yta desto större frekvensområde blir förstärkt. Sedan avtar den pga att det direkta ljudet och det reflekterade ljudet fasar ut varandra mer och mer ju högre frekvensen blir. T.ex. om ljudkällan står 50 cm från en vägg så börjar förstärkningen i praktiken avta vid ca 80 Hz för då har fasförskjutningen blivit 1/4 våglängd = 90 gr vilket man kan sätta som gräns. 340 m/s / 80 Hz = våglängd 4,25 m. 50 cm + 50 cm = 1 m. Ju lägre frekvens desto mindre fasförsjutning från direkt angränsande yta och där har du rätt med linjär förstärkning i takt med lägre frekvens men det är som sagt inte hela sanningen för då har man inte tagit hänsyn till rummet som mer eller mindre alltid förvränger ljudet i form av stående vågor och utsläckningar.

Ursäkta OT men det är ju inte ovanligt att man vill reda ut en debatt.

Jag äger en Monolith DF och kan rekommendera den till alla utom de som vill ha en liten och lätt sub med auto on/off.
Jag äger dessutom en PEQ för att motarbeta stående vågor och utsläckningar så gott som möjligt och det fungerar väldigt bra, dock skall man försöka akustikbehandla rummet så mycket det går för bästa möjliga resultat men just i basområdet är mycket svårt att åtgärda med gott resultat.

/Heron

Redigerat av Heron, 27 February 2008 - 08:27.

Postad 27 February 2008 - 17:29

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

• 1125 inlägg
  • 0
Var får man tag i BK Monolith?
Ska vara i Sverige.

Jag har pratat med min lokala radiohandlare nu och fått ett bra pris på ett par intressanta basar
Veldyne SPL1200R (10.000)
Klipsch RW12D (6.100)
Fick dessutom bra pris på Klipsch RF82 (8.400/paret)

Inte så dåliga priser av en radiohandlare här i stan.

Men frågan kvarstår, vilken ska man välja.?

Ingen i blekinge som har något trevligt i basväg som man kan hälsa på? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.