Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Impulsköp bra eller dåligt

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 February 2008 - 23:46

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Min gamla barebone gick och tog självmord för ett tag sedan, det verkar vara kortis i kortet där displayen och knapparna sitter på. Så fort man har i detta kort så slår nätagget inte ens på displayen.

Jaja, nu har jag köpt mig en ny tv precis ( Samsung L40M86) och då vill man ju ha en fungerande dator för att se på lite 1080p film.

Datorn använder jag till 77% surfning 20% HD-Film och 3% spel skulle jag tippa på.

Frågan är väl vad ni tror om min nya setup? Bör jag byta ut TV/Grafikkortet och processorn för att få riktigt flyt på 1080p filmer och spelen? Sedan tar jag gärna emot alla tips om hur man får denna dator så tyst som möjligt.

Här är dom nya prylarna som borde dyka upp i morgon och lite motiveringar varför jag valde dom. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Snyggt chassi där man kan använda ATX kort, har även en ext. 3,5" plats så att jag kan montera en kortläsare där.

Tyst kylare som inte är så hög så att den bör få plats under huven.

Sata brännare för att slippa den klumpiga IDE kabeln i lådan.

Jag valde gigabyte på grund av att dom tydligen har ett bra ljudkort inbyggt? Det blev denna modellen pga att dom såldes i fyndhörnan för dryga tusenlappen och har firewire.

Inte mycket dyrare än 800 MHz minnen och har kylflänsar monterade.

Allmänt snyggt tangentbord som matchar tv:n

Från min gamla dator kommer jag att använda dessa prylar.

Grafikkortet är jag tveksam till om jag vill behålla. Det köptes för att det var väldigt begränsat med plats i min barebone och på detta viset fick jag plats med både tv-kort och grafikkort i samma port. En annan tråkig detalj är ju att det inte finns några vista drivrutiner så att det går att se på tv i vista media center.

Alla synpunkter är mer än välkomna. Tack i förväg!

Postad 28 February 2008 - 00:25

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Jag skulle nog säga att ja du lär behöva en nyare processor för att spela upp 1080p tillfredställande kanske skulle sattsa på någon av de nya intel från 8000 serien skall vara prisvärda och stöds av moderkortet (om bios är uppdaterat). Om du är osäker på grafikkortet skulle det kanske vara en ide att titta på några från ATI:s HD2x00 serie eller Nvidias 8500/8600 serie eller varför inte 9600 (med nån av dem kanske du kan hårdvaru avkoda HD materialet och underlätta lite för processorn). Och kanske ett passivt kylt grafikkort medan du ändå håller på (fläktarna på korten brukar låta rätt mycket).

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 28 February 2008 - 12:05

marsv981
  • marsv981
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag håller med ovanstående, men med ett tillägg.
Du ville ha låg ljudnivå sa du.
Mitt tips är att köra på en Scythe Ninja MINI
(rätt säker på att den får plats i det chassit)
och kör den passivt (eller med fläkt, Scythefläktarna är ju rätt tysta).
Kör Nexusfläktar i chassit så är den tystare än en smygvessla vettu =)

Postad 28 February 2008 - 12:55

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Ja, processorn är väl gränsfall till att spela upp högupplöst film.

Samsungs optiska läsare verkar inte hålla någon högre kvalitet enligt prisjakt. Faktum är att min Samsung DVD-läsare började krångla redan efter ett par månader. Den blev ganska snabbt utbytt.

Redigerat av Sardaukar, 28 February 2008 - 12:57.

Postad 28 February 2008 - 13:31

Unregistered44f7d5ec
  • Unregistered44f7d5ec
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Köp mitt chassi Origean HV7 till ett bra pris så har du råd att köpa en nyare processor :-)

//C

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.