Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisvärt ljudsystem?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 March 2008 - 12:56

Firenze
  • Firenze
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

Jag funderar på att köpa nya högtalare till datorn, pris mellan 600-1000kr. Krav är att det ska va baslåda till. 2.1 eller 5.1 alltså. Kan tillägga att högtalarna mest kommer användas till musik och film.

Har ni några tips?

Hittade detta: http://www.sandberg.....aspx?id=125-13

Tycker det var snyggt men har ingen aning om hur ljudkvalitén är, någon som har hört talas om detta?

Jag har även kollat på: https://www.prisjakt...kt.php?e=157475

Annars kom med synpunkter och andra förslag =)

Tack på förhand!
Peter

Redigerat av Firenze, 04 March 2008 - 21:11.

Postad 04 March 2008 - 15:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Kolla Altec Lancing -> https://www.prisjakt...kt.php?p=111464
Har själv det paketet... högtalarna var mindre och plastigare än jag förväntat mig, men ljudet är väldigt bra. Har haft tidigare paket från Altec Lancing och dom har hållt mycket hög klass.

Postad 04 March 2008 - 16:32

Firenze
  • Firenze
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Mjo, det verkar inte helt fel...

Ingen som vet något om de två jag hade kollat på tidigare?

Postad 04 March 2008 - 17:02

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Sata på 2.1 enligt mig. Tänkt dej. 10 bredbandselement, 1 subbaselement, monoförstärkare till basen, 5slutsteg till sateliter, fjärrkontroll, lådmaterial m.m. Dela upp det på priset du betalar + att kraftkostanden av paketet, försäljarens förtjänst + tillverkarens förtjänst. Då förtår du hur ruttna dator 5.1 system brukar vara i kvalitet.
Kör på 2.1 !

Postad 04 March 2008 - 18:11

Firenze
  • Firenze
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Sata på 2.1 enligt mig. Tänkt dej. 10 bredbandselement, 1 subbaselement, monoförstärkare till basen, 5slutsteg till sateliter, fjärrkontroll, lådmaterial m.m. Dela upp det på priset du betalar + att kraftkostanden av paketet, försäljarens förtjänst + tillverkarens förtjänst. Då förtår du hur ruttna dator 5.1 system brukar vara i kvalitet.
Kör på 2.1 !

Det låter ju ganska logiskt egentligen... har du några mer precisa tips? Fortfarande nyfiken på om någon har hört talas om märket "Sandberg".

Postad 05 March 2008 - 14:10

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Såg inte att det var 5.1 system du hade kollat på... men jag håller med. För det priset är det rent av dumsnålt att sattsa på 5.1. Då fungerar en köksradio mycket bättre. Du får bara skit för dom pengarna.
Personligen förstår jag inte riktigt vitsen med 5.1 till en PC, möjligtvis om man kör spel. Men då ska du sattsa minst det dubbla. För 1000,- får du ganska fint ljud om du kollar på 2.1!

"Sandberg" tyckte jag såg lite lågbudget ut. Har aldrig hört dom men jag gissar att dom inte är nå vidare bra. Såg lite flashiga med displayer och jox, men det är väl allt.

Kolla in ett par 2.1 system, finns att provlyssna på de flesta elektronikkedjorna dessutom.
Logitech har en del som är rätt bra faktiskt. Har köpt in olika Logitech 2.1 anläggningar till konferensrum som ger en fin ljudbild även i större rum.
Den jag har nu (Altech Lancing) som jag länkade till tidigare är lite knepigare om du vill fylla ut ett helt vardagsrum, vilket man kanske inte gör så ofta. Däremot var min förra AL anläggning ruskigt bra på det.

Postad 05 March 2008 - 16:01

Unregistereddc8e0873
  • Unregistereddc8e0873
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...ukt.php?p=38792

köp detta, definitivt mycket kraftfullare än de andra du kollat på, de låter riktigt sjysst för de priset, kraftfull bas som bara den, och rätt snygga är högtalarna med, rent effektmässigt slår det typ alla system i den prisklassen, iaf alla jag sett. jag har haft det, men gav det till brorsan för jag ville ha ett riktigt hemmabiosystem istället.
mycket bättre och imho snyggare än de du frågade om.
/samuel

Postad 07 March 2008 - 14:08

Firenze
  • Firenze
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Just nu känns det som bästa alternativet är

https://www.prisjakt...kt.php?p=111464

Tror jag bestämt mig för 2.1 eftersom det troligtvis är det bästa. Ingen annan som har något annat förslag innan jag beställer det?

Postad 07 March 2008 - 21:04

Unregistereddc8e0873
  • Unregistereddc8e0873
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
det är ju helt up till dig, men jag kan lova att det alternativet jag gav inte kommer göra dig missnöjd, rejält med kraft i det asså!
jämför själv: det du skickade senast, altec lansing:

Uteffekt (per satellit) 11 Watt RMS
Uteffekt (subwoofer) 24 Watt RMS

mot

det Logitech-systemet jag föreslog, Z-2300:

Uteffekt (per satellit) 40 Watt RMS
Uteffekt (subwoofer) 120 Watt RMS

och bara nån hundralapp i skillnad på priset, dessutom är logitech-systemet THX-cetritfierat.

du kommer inte ångra dig.
/samuel

Postad 09 March 2008 - 17:10

Firenze
  • Firenze
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

det är ju helt up till dig, men jag kan lova att det alternativet jag gav inte kommer göra dig missnöjd, rejält med kraft i det asså!
jämför själv: det du skickade senast, altec lansing:

Uteffekt (per satellit) 11 Watt RMS
Uteffekt (subwoofer) 24 Watt RMS

mot

det Logitech-systemet jag föreslog, Z-2300:

Uteffekt (per satellit) 40 Watt RMS
Uteffekt (subwoofer) 120 Watt RMS

och bara nån hundralapp i skillnad på priset, dessutom är logitech-systemet THX-cetritfierat.

du kommer inte ångra dig.
/samuel

mjo, men det är väl inte bara watt-talet som avgör om systemet är bra? och vad är THX-certiferad?

förlåt för dumma frågor, men jag är inte så insatt i ämnet =)

Tack på förhand

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.